Äitiäni ei kiinnosta lapsenlapset ollenkaan...
... alkaa tympäistä tämä tilanne todenteolla. Olimme äitini luona lomalla 3 päivää pari viikkoa sitten. Olimme kainosti pyytäneet häneltä apua kun teimme töitä tulevassa kesäpaikassamme mieheni kanssa, hänen siis piti hoitaa 3.5v ja 9 kk ikäisiä lapsiani muutama tunti kerrallaan kolme päivää. Hän ilomielin sanoi auttavansa ( asumme parin sadan kilometrin päässä ja käymme suht harvoin mummua katsomassa ).
No, ensimmäisenä päivänä alkoi kamala valitus... kaverini tulivat katsomaan lapsiani äitini luokse kun olivat pistäytyneet kesätyömaallamme ensin. Äitini alkoi marmattaa siinä kavereideni kuullen että kuinka rankkaa ja vaativaa hommaa tämä lapsenvahtina olo on! hän on ihan poikki ja ei saa tehtyä juttuja ja veti siihen sitten miehenikin äidin mukaan että kuinka hän ei joudu hoitamaan lapsia kun me olemme toisessa mummolassa. Että mua hävetti äitini käytös :(..... avautui sitten mun kavereille joista tunsi yhden entuudestaan ja muita ei ollut edes koskaan nähnyt! 3 päivää äitimme luona olimme ja niistä jokaisena päivänä olimme TÖISSÄ ( emme siis hurvittelemassa tms ) n. 3-5 h kerrallaan. Lapseni ovat molemmat helppoja, vanhempi tuijotti vissiin tuntitolkulla lasten ohjelmia, nuorempi vasta hieman ryömii ja joka päivä nukkui päikkärit niin että homma oli entistä helpompaa. Kun olimme päässeet kotiin parinsadan kilometrin päähän tuli tekstari että miten hän ikävöi lapsia jo, mutta hän on NIIIIIIN VÄSYNYT ( juu, tuli selväksi ) ja poikki. näiden päivien jälkeen Olipa sitten samana päivänä soittanut siskollenikin kuinka hän on aivan lopussa jne. Ikää on 65v ja vähän aikaa sitten jäänyt eläkkeelle ja ihan hyväkuntoinen ihminen on... Apua en ole häneltä laspsenhoitoon pyytänyt juuri koskaan ja olen ajatellut että lasten kanssa oleminen on hänelle OIKEUS ei kamala rasite. :( Itse hän tarjoutui auttamaan kun me teimme töitä ja sitten saimme kamalan valituksen vain palkaksi.... :/
Siskoni poikaa hän ei hoida juuri koskaan ( asuvat samassa kaupungissa ). Siskolleni kun oli valittanut tästä väsymyksestään oli siskoni todennut vähän piikikkäästi että miten ihmeessä meidän mummot joista toinen oli pahasti sairas hoitivat meitä JOKA päivä vuosien ajan ( emme olleet siskoni kanssa missään päivähoidossa ) No, siihen sitten äitini otti marttyyriasenteen että eipä hän sitten varmaan vaan ole niin hyvä ihminen jne. Ja ei hänen ( sairas ) äitinsä koskaan sanonut mitään ettei jaksaisi hoitaa minua ja siskoani. No, äitini kyllä näkee oikeudekseen sanoa jo parin tunnin jälkeen kuinka väsynyt hän on vaikka itse on ensin puolittain tarjonnut apuaan ( tai ainakin luvannut että voi auttaa jos olemme töissä )
Ja ei, en ole hommannut lapsiani sen takia että saisin isovanhemmilta hoitoapua. olisi vaan mukava että lapsilla olisi isoäiti joka haluaa olla lastenlastensa kanssa. Anoppi alkaa olla jo iäkäs ja asuu vielä kauempana. Molemmat isoisät ovat sairaita vaikkakin vielä elossa. Mitään en voi äidilleni sanoa koska sitten alkaa marttyyrimainen itku ja huuto, kuinka hän ei vaan jaksa jne. En yhtään väheksy sitä ettäkö lastenhoito olisi rankkaa, mutta äiti voisi pitää nuo mielipiteet ominaan. Jätti vaan p**kan maun suuhun koko visiitistä. Ajattelin että se olisi ollut hänelle mieluisaa hommaa olla tyttöjen kanssa joista tuo vanhempi palvoo isoäitiään ja haluaa nukkua samassa huoneessa jne, mutta ei. Eipä tartte taas vähään aikaan mennä sinne käymään ja vielä vähemmän pyydän lastenhoitoapua, mahdolliset työt teemme vuorovetoina niin ei tarvitse mummua rasittaa. Huh, olipa vuodatus, mutta olen vaan niin väsynyt äitiini...... itse olen kaukana täydellisestä, mutta joskus tekisi mieli huutaa sille akalle että pitäisi jotkut asiat omana tietonaan.... välillä tuntuu siltä että se nauttii kun saa vuodattaa ikäviä fiiliksiä ja uutisia eteenpäin.
Kommentit (56)
Ainoa, mikä minua aloituksessa ihmetyttää on lause: "..... avautui sitten mun kavereille joista tunsi yhden entuudestaan ja muita ei ollut edes koskaan nähnyt!" Toit siis äitisi kotiin sinullekin ventovieraita ihmisiä, joita kuitenkin kavereiksi kutsut???
Viisi tuntia on aika pitkä aika ja se pieni on vielä vauva...
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:44"]
Kaverini tulivat yllärivisiitille ja äitini luo tulivat niin että olivat ulkona, terassilla vartin jossa me olimme lasten kanssa ja siihen tuli sitten äitini huutamaan ja marmattamaan.
ja ei, en ole mitään hoitoautomaattia odottanut äidistäni.... (miksi av:lla on aina kaikki niin mustavalkoista????) mutta joo, ketuttaa äitini käytös että ei voi olla lasten kanssa muutamaa tuntia kerrallaan kerran vuodessa. kummasti sairas äitinsä meitä hoiti ja hänellä ei käynyt mielessäkään että jaksaako hänen äitinsä tai anoppi. Kehuu että on niin helpot ja kiltit lapset ja samassa itkee ja valittaa että kuinka ei jaksa. Juu, eikä pyydetä enää apua, ei.... on tullut selväksi miten kamalaa se lastenhoito on.
[/quote]
Kerro meille, miksi hänen pitäisi hoitaa lapsiasi, jos sinunkaan ei tarvitse. Sinä haluat mennä mökkityömaalle vai mikä se nyt oli, sinä et halua hoitaa lapsiasi. Äitisi ei kuitenkaa saa mahdollisuutta valita, sinun mielestäsi hänen täytyy hoitaa lapsiasi.
Miksi vaadit äidiltä enemmän kuin itseltäsi? Onko äitisi elämä jotenkin kadehdittavaa ja sinä haluat näyttää, että sinä olet se, joka saa päättää, mitä äiti tekee ja koska.
[/quote]
Äitini sanoi että hän voi hoitaa lapsia kun olemme työmaalla, ei siis niin että olisin hänet siihen pakottanut tai mitään. ja vaikutti siltä että hän oikeasti halusi hoitaa lapsiani. Tuntuiko sitten kivalta kun hän valittaa ja huutaa tuntemattomille ihmisille ( minun ystävilleni ) että kuinka raisittavaa ja raskasta tämä lapsenhoito on?!!! Olisin vielä ymmärtänyt jos hän olisi alunperin vaikka kieltäytynyt lastenhoidosta ja minä olisin puolipakottanut hänet hommaan... silti muina päivinä vaikutti vielä ihan ok:lta ( vaikka tässä vaiheessa minä purin jo hammasta )että hoitaa lapsia muutaman tunnin 2 päivää. No, halusi kuitenkin pistää vielä tekstarin perään miten häntä väsyttää ja soitti siskolleni kuinka kamalaa oli ollut. Ok, selväksi tuli - en pyydä häneltä enää koskaan mitään apua.
[/quote]
Ehkä äidillesi yksinkertaisesti keitti yli! Hän oli hoitanut lapsia sovitusti ja sitten sinä tuot hänelle täysin tuntematonta väkeä hänen kotiinsa niitä lapsia katsomaan. Ja ne kaverit oli jo käyneet työmaalla ja niillä olisi ollut aikaa ja halua lapsia hoitaa, mutta laitoit äidin hoitamaan. Vähemmästäkin tulee sanottua, että ei tämä pelkkää auvoa ole ollut.
Miksi ihmeessä kaverisi eivät tule teille kotiin vaan äidillesi?
mielestäni on eri asia hoitaa vapaaehtoisesti lapsia yht. 10 h kuin vuosikaudet joka päivä työpäivän pituus!
ja kyllä - olemme käyneet useasti äitini luona kylässä, emmekä ole jättäneet häntä yksin lasten kanssa muuta kuin nyt kun olimme töissä. Mummula siis lapsille tuttu paikka. Juu, en väheksy yhtään vaipanvaihtoja jne juttuja ja raskasta se on itsellekin. Eniten ärsyttää tuo marttyyrimainen käytös kun itse ensin tarjoutui.. ei olisi tarvinnut kavereilleni "esiintyä" ja eivät he äitini kotiin tulleet vaan pihalla/terassilla olivat lasteni ja mieheni kanssa. Niin ja äitini siis tunsi yhden kavereistani ennestään, kahta muuta ei ollut koskaan nähnyt.
Eipä tästä tämän enempää. Muilla varmaan on ne osallistuvat isovanhemmat jotka mielellään auttavat joten ehkäpä valitan väärällä foorumilla. kiitos ja hyvää yötä
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:01"]
mielestäni on eri asia hoitaa vapaaehtoisesti lapsia yht. 10 h kuin vuosikaudet joka päivä työpäivän pituus!
ja kyllä - olemme käyneet useasti äitini luona kylässä, emmekä ole jättäneet häntä yksin lasten kanssa muuta kuin nyt kun olimme töissä. Mummula siis lapsille tuttu paikka. Juu, en väheksy yhtään vaipanvaihtoja jne juttuja ja raskasta se on itsellekin. Eniten ärsyttää tuo marttyyrimainen käytös kun itse ensin tarjoutui.. ei olisi tarvinnut kavereilleni "esiintyä" ja eivät he äitini kotiin tulleet vaan pihalla/terassilla olivat lasteni ja mieheni kanssa. Niin ja äitini siis tunsi yhden kavereistani ennestään, kahta muuta ei ollut koskaan nähnyt.
Eipä tästä tämän enempää. Muilla varmaan on ne osallistuvat isovanhemmat jotka mielellään auttavat joten ehkäpä valitan väärällä foorumilla. kiitos ja hyvää yötä
[/quote]
AP kirjoitti alussa näin "asumme parin sadan kilometrin päässä ja käymme suht harvoin mummua katsomassa".
Eli käyttekö siellä useasti vai suht harvoin?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:28"]
Kyllä, me olemme yleensä aina paikalla, jompikumpi meistä. Nyt sitten "joutui" olemaan muutaman tunnin lasten kanssa kolmisin eli olemaan vahtina - en vaan tajunnut että hän on täysin rikkipuhkipoikki sen jälkeen ja huutaa ja valittaa siitä kavereilleni, sitten siskolleni ja mullekin laittaa tekstarin. Haluan toki että lapseni ovat mummunsa kanssa tekemisissä, tosin tuntuu kurjalta että hän ei voi koskaan auttaa meitä. Itse velvoitti äitinsä ja anoppinsa hoitamaan meitä vuosikaudet päivittäin. Okei, kukin tyylillään, mutta silti....
[/quote]
Niin se minunkin äitini toitotti pitkin kyliä kuinka ei aio hoitaa tyttärensä lapsia, kun niitä joskus syntyy. Kaksi syntyi ja tosi on, ei ole näitä sekuntiakaan hoitanut. Nuorempi menee nyt ekaluokalle. Syy tällaiselle periaatepäätökselle kuulemma on se, että hän on jo omansa hoitanut. Joopa joo, ei kyllä minun muistini mukaan, ei todellakaan!
Kerro meille, miksi hänen pitäisi hoitaa lapsiasi, jos sinunkaan ei tarvitse. Sinä haluat mennä mökkityömaalle vai mikä se nyt oli, sinä et halua hoitaa lapsiasi. Äitisi ei kuitenkaa saa mahdollisuutta valita, sinun mielestäsi hänen täytyy hoitaa lapsiasi.
Miksi vaadit äidiltä enemmän kuin itseltäsi? Onko äitisi elämä jotenkin kadehdittavaa ja sinä haluat näyttää, että sinä olet se, joka saa päättää, mitä äiti tekee ja koska.
[/quote]
Että mua ärsyttää tällaiset vastaukset. Ihan kuin ap olisi aina ja koko ajan hoidattamassa lapsiaan äidillään. Mistä ihmeestä sä tuollaista luet? Ei ole paljoa vaadittu, jos kerran vuodessa muutaman tunnin omasta halustaan mummo katsoo lasten perään. Asiatonta alkaa valittaan ja kailottaan joka paikkaan, että on niin raskasta kun joutuu aina hoitmaan lapsenlapsia.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:01"]
[/quote]
Sun äidin piha ja terassi ei olekaan sun äidin kotia? Aika jännä tapa ajatella.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:04"]
[/quote]
Että mua ärsyttää tällaiset vastaukset. Ihan kuin ap olisi aina ja koko ajan hoidattamassa lapsiaan äidillään. Mistä ihmeestä sä tuollaista luet? Ei ole paljoa vaadittu, jos kerran vuodessa muutaman tunnin omasta halustaan mummo katsoo lasten perään. Asiatonta alkaa valittaan ja kailottaan joka paikkaan, että on niin raskasta kun joutuu aina hoitmaan lapsenlapsia.
[/quote]
Ydinkysymys on, miksi ap saa päättää sen, mitä itse tekee sekä sen, mitä äitinsä tekee. Ymmärrätkö - kyse ei ole hoitamisesta vaan vallankäytöstä, ap ei anna äitinsä tehdä kivoja juttuja (olla ilman lastenhoitovastuuta), koska silloin hän itse joutuisi luopumaan omista kivoista jutuistaan.
No, jäin nyt vielä hetkeksi linjoille. Ollaan käyty mummulassa n. kerran kk:ssa. nyt kesällä vissiin neljä kertaa. En nyt sitten tiedä onko se vajaan 200 kilsan välimatkalla usein vai harvoin. Mutta äitiäni en ole velvoittanut lapsia hoitamaan... nyt hän itse tarjoutui ja palkaksi sain kamalat valitukset. miltä teistä muista tuntuisi???
Kuulostaa mun anopilta. Valittaa JOKA KERRAN, kun hän on ollut hoitamassa lapsenlastaan (ei siis meidän lasta), kun sinne asti pitää mennä ja on niin rankkaa ja valivali. Olemme sanoneet mieheni kanssa, että älä mene sinne, jos on noin kamalaa. Marttyyriasenne kehiin ja kyyneltä silmäkulmaan ettei hän sitten muuten koskaan näkisi lasta. Anoppi valittaa myös, vaikka lasta ei tarvitsisi hoitaa, vaan olisi vain kylässä. Aina jotain napinaa, vaikka siitä että kaapit ovat epäjärjestyksessä (mitäs menee penkomaan niitä). Kiva kuulla tuollaista toisesta miniästä. Mietin, että mitähän paskaa se musta puhuu.
Meille on tulossa kohta oma vauva, joten enpä aio pyytää sieltä mitään hoitoapua ikinä. Tulkoon moikkaamaan meidän lasta, keitetään kahvit ja tunnin-pari saa viettää aikaa lapsen seurassa meidän läsnäollessamme, jotta ei varmasti rasitu. Ihan varmasti tuostakin tulee sanomista jossain vaiheessa, kun hänen apunsa ei kelpaa. Hohhoijaa.
Mitä ihmeen lukihäiriöisiä täällä vastailee?
Ap:n äiti tarjoutui hoitamaan lapsia ja sitten valitti ap:n ystäville kuinka raskasta on.
Sille ääliölle tiedoksi, joka luuli, ettei ap tunne ystäviää niin ap:n äiti tapasi osan ystävistä ensimmäistä kertaa.
Mun sympatiani ovat täysin ap:n puolella. Itsellä samanlainen äiti. Lapsena olen sisarusteni kanssa ollut lähes kaikkien sukulaisten riesana. Nyt äitini on liian vanha ja väsynyt hoitaakseen. En ole pyytänyt hoitoapua. Jaksaa vielä marmattaa, kun on yksinäinen. Meilläkin esikoinen on kovin kiintynyt äitiini, joten kylässä käydään.
Itse olen oppinut, että tollaset marttyyri-mummut ei opi vaikka niille sanoo. Ne varmaan käyttää sitä ruikutusta jonakin polttoaineenaan.
En ymmärrä näitä ap:ta kritisoivia kyllä yhtään.. jos oma äitini suostuisi lapsia vahtimaan (siihenhän ei ole pakko suostua) ja muutaman tunnin hoidon jälkeen vinkuisi ja valittaisi samalla tavalla kuin ap:n äiti niin kyllä mulla henk.koht ihmetyttäisi melko kovasti ja ottaisi pattiin. Jos lupautuu hoitamaan lapsia niin sitten varmaan voisi yrittää tsempata sen muutaman tunnin ajan ja pitää suun visusti kiinni vaikka olisi ollutkin haastavaa. Toisaalta itse autan välillä äitiäni leipomalla esim sukujuhliin ja vastavuoroisesti autan hyvällä mielellä enkä tupise ja jupise, varsinkaan jos olen itse tarjonnut apuani.
Todella useinhan te siellä juoksette! Meille kävi niin, että äitini haukkui ensin veljeni vaimoa ja kun me saimme esikoisen, hän lasketti täysin samat marinat meistä. Täyttä puppua kaikki. Oli vain aika silmät avaavaa kuulla, että nauha jauhoi selkämme takana, vain lapsen nimi oi muutettu. Me emme käy äidilläni enää lainkaan - valitusnauha pyörii kuitenkin...
Minulta saat sympatiaa.Samantyylisiä ongelmia vaikka äitini 10 vuotta nuorempi ja asuu ihan naapurissa. Käy tuomassa lehdet ja vie mennessään roskat, keksii jotain selitystä 4 vuotiaalle miks ei ehdi oleen kyläs.Aina niin kiire kun pitää käydä töissä ja harrastaa. Olis edes puhumatta omasta keksitystä kiireestään. Kaukana asuvalle siskon perheelle kyllä riittää aikaa vaikka lapset ovat vanhempia, tai ehkä juuri siksi.
Voi kauheeta! Onko jonkun anoppi tai äiti sanonut poikkipuolisen lauseen. Särähtänyt korvaan oikein kovastikin :DD
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:23"]
Mitä ihmeen lukihäiriöisiä täällä vastailee?
Ap:n äiti tarjoutui hoitamaan lapsia ja sitten valitti ap:n ystäville kuinka raskasta on.
Sille ääliölle tiedoksi, joka luuli, ettei ap tunne ystäviää niin ap:n äiti tapasi osan ystävistä ensimmäistä kertaa.
Mun sympatiani ovat täysin ap:n puolella. Itsellä samanlainen äiti. Lapsena olen sisarusteni kanssa ollut lähes kaikkien sukulaisten riesana. Nyt äitini on liian vanha ja väsynyt hoitaakseen. En ole pyytänyt hoitoapua. Jaksaa vielä marmattaa, kun on yksinäinen. Meilläkin esikoinen on kovin kiintynyt äitiini, joten kylässä käydään.
Itse olen oppinut, että tollaset marttyyri-mummut ei opi vaikka niille sanoo. Ne varmaan käyttää sitä ruikutusta jonakin polttoaineenaan.
[/quote]
Kiitos, lukihäiriöinen tosiaankin olen. Anteeksi, että ymmärsin pikaisella lukemisella aloituksen tuon kohdan väärin. En mielestäni ap:ta haukkunut vaan kysyinkin juuri, etten kyseistä kohtaa oikein ymmärtänyt. Ap asiallisesti korjasikin lukivirheeni, sinä taas päätit ottaa nimittelyn ja aggressiivisen lähestymisen asiaan. Anteeksi vielä, jos sinua kommentillani noin syvästi loukkasin, että ansaitsin ääliö-nimityksen.
Ap on aika lailla äitinsä kaltainen. Ap on äitinsä kanssa samaa mieltä siitä, että mummot on velvoitettuja hoitamaan lapsenlapsiaan. Äidillä vaan kävi parempi tuuri, hänen anoppinsa ja äitinsä suostuivat lapsenpiiaksi, ap:n äiti taas ei. Ja tämä vissiin on sitten ap:sta kovin epistä. Ja melkoisen marttyyreja kumpikin, kun hommat ei mene kuten itse haluavat. Se mummo tosin sentään valitti suurimmaksi osaksi ihan vasten ap:n naamaa, ap valittaa äitinsä selän takana netissä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 23:44"]
Kaverini tulivat yllärivisiitille ja äitini luo tulivat niin että olivat ulkona, terassilla vartin jossa me olimme lasten kanssa ja siihen tuli sitten äitini huutamaan ja marmattamaan.
ja ei, en ole mitään hoitoautomaattia odottanut äidistäni.... (miksi av:lla on aina kaikki niin mustavalkoista????) mutta joo, ketuttaa äitini käytös että ei voi olla lasten kanssa muutamaa tuntia kerrallaan kerran vuodessa. kummasti sairas äitinsä meitä hoiti ja hänellä ei käynyt mielessäkään että jaksaako hänen äitinsä tai anoppi. Kehuu että on niin helpot ja kiltit lapset ja samassa itkee ja valittaa että kuinka ei jaksa. Juu, eikä pyydetä enää apua, ei.... on tullut selväksi miten kamalaa se lastenhoito on.
[/quote]
[/quote]
Äitini sanoi että hän voi hoitaa lapsia kun olemme työmaalla, ei siis niin että olisin hänet siihen pakottanut tai mitään. ja vaikutti siltä että hän oikeasti halusi hoitaa lapsiani. Tuntuiko sitten kivalta kun hän valittaa ja huutaa tuntemattomille ihmisille ( minun ystävilleni ) että kuinka raisittavaa ja raskasta tämä lapsenhoito on?!!! Olisin vielä ymmärtänyt jos hän olisi alunperin vaikka kieltäytynyt lastenhoidosta ja minä olisin puolipakottanut hänet hommaan... silti muina päivinä vaikutti vielä ihan ok:lta ( vaikka tässä vaiheessa minä purin jo hammasta )että hoitaa lapsia muutaman tunnin 2 päivää. No, halusi kuitenkin pistää vielä tekstarin perään miten häntä väsyttää ja soitti siskolleni kuinka kamalaa oli ollut. Ok, selväksi tuli - en pyydä häneltä enää koskaan mitään apua.