Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaiset kotiintuloajat ja säännöt teidän 17-vuotiailla on?

Vierailija
27.07.2013 |

Ja en nyt tähän ketjuun halua täydellisten äitien täydellisten teinejen tarinoita: meidän Milla ei ole koskaan maistanut alkoholia, vapaa aikana hoitaa mummoja ja kotona soittaa viulua milloin ei virkkaa tai siivoa, mitään sääntöjä ei ole koskaan tarvittu!

Minua kiinnostaa "tavallisten perheiden" tavat ja säännöt noin 17 vuotiaille.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan ollut kotiintuloaikoja vaan "ilmoitusvelvollisuus". Eli kun lähtee johonkin, pitää kertoa, mihin menee ja mihin aikaan tulee kotiin. Nuorempana oli enemmän niin, että sovittiin yhdessä tai minä löin nyrkkiä pöytään siitä, minne saa mennä ja milloin pitää tulla takaisin. Nykyään tyttö lähinnä kertoo, mitä on ohjelmassa ja minä sanon ok tai jaahas. Isälleen tyttö ei juuri menoistaan kerro, koska välit ovat olleet tosi tulehtuneet. Miehelle on ollut jotenkin vaikeaa ymmärtää, että tytöltä ei voi kieltää sellaisia juttuja, jotka vähemmän luotettava isoveli on pari vuotta sitten saanut miehen siunauksella tehdä.

Tyttö juo jonkin verran alkoholia, yleensä joko tiedän tai arvaan milloin ja missä.
Välillä sanoo suoraan että "join kolme kaljaa" tmv. Kertoi esimerkiksi suoraan kun joi ensimmäisen kerran alkoholia. Kovassa humalassa en usko tytön koskaan olleen. Itse näen homman niin, että nämä alkoholiasiat hoidetaan kuntoon nuoremmalla iällä ja teini-iässä katsotaan lopputulos. Jos asenne alkoholiin ja oma itseluottamus (ei tarvitse vetää perseitä, koska kaveritkin vetävät) ovat kohdallaan, teininä ei tarvitse juuri ryypiskellä. 17-vuotias on kuitenkin sen verran neuvokas (toivon mukaan) että se on lähinnä nuoresta itsestään kiinni, juoko vai ei ja kuinka paljon. Vanhempana sen voisi estää lähinnä lukitsemalla teinin huoneeseensa, mikä taas ei ole kenenkään etu.'

Asialliset hommat hoidetaan, jos niitä nyt sääntöinä voi pitää. Niin kauan kun asuu meillä, on joko käytävä koulua kunnialla tai töissä. Harrastuksessa on käytävä kunnolla tai sen saa lopettaa tai maksaa itse. Oma huone on siivottava, omat pyykit pestävä ja yleiseen huushollaamiseen osallistuttava. Melkein aikuista ei piiota kuin hellyydenosoituksena, mutta pikkusiskosta pitää pitää huolta. Me maksamme asumisen, ruuat, netin, koulukirjat, puhelinlaskun, matkakortin ja harrastuksen, ekstra pitää rahoittaa itse. Esimerkiksi puhelimen kanssa ollaan tehty pari vuotta niin, että jos vanha puhelin hajoaa, me annamme rahat uuteen peruskapulaan. Jos haluaa iphonen tai muun kalliimman "lelun", erotus pitää maksaa itse. Isommista hankinnoista tmv voidaan sopia.

Vierailija
42/51 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 18:12"]

Ja en nyt tähän ketjuun halua täydellisten äitien täydellisten teinejen tarinoita: meidän Milla ei ole koskaan maistanut alkoholia, vapaa aikana hoitaa mummoja ja kotona soittaa viulua milloin ei virkkaa tai siivoa, mitään sääntöjä ei ole koskaan tarvittu!

[/quote]Mun poika ei ole maistanut alkoholia(16 vee) viikonloput isällään ja arkisin mulla, lukio vaativa, kesät menee niin että mulla kuukausi ja isällään loppuaika. Kaverit kunnollisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 18:50"]

Kun säännöt on joskus laadittu, niin ei tarvitse niitä enää muotoilla. Joskus pelaa pleikkaa yötä myöten ja varmasti katselee nettiä silmät ruvella, mutta luottamus on hyvä kavereiden kanssa. Saa hölläillä kun on kesä ja melkein 18. En usko, että päihteitä on kuvioissa.

[/quote] Huomaahan sen jos tupakoi henki haissee ja samaten jos alkoholia käyttää.

Vierailija
44/51 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 19:12"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 18:50"]

Kun säännöt on joskus laadittu, niin ei tarvitse niitä enää muotoilla. Joskus pelaa pleikkaa yötä myöten ja varmasti katselee nettiä silmät ruvella, mutta luottamus on hyvä kavereiden kanssa. Saa hölläillä kun on kesä ja melkein 18. En usko, että päihteitä on kuvioissa.

[/quote] Huomaahan sen jos tupakoi henki haissee ja samaten jos alkoholia käyttää.

[/quote]

Tietenkin! ;)

Vierailija
45/51 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olen kuin olenkin natsiäiti!

Minä en jaksa valvoa ja olisi mielestäni kohtuutonta, jos yksi perheenjäsen saisi elää miten tykkää ja näin valvottaa muita.

Kotiintuloaika sovitaan joka päivä erikseen, yleensä klo 22-23 välillä. Joskus saanut olla 23.45 asti, mutta se oli poikkeus. 

Kavereille jos menee, varmistamme asian vanhemmilta. Tuttavapiirissä on liian monta mussukkaa, joihin luotettu ja ovat sitten järkänneet mahtava kotibileet.

Alkoholista ei onneksi ole kiinnostunut, mutta tupakan suhteen olen nostanut kädet pystyyn. Pidän vaan huolen, ettemme me rahoita tupakointia, ostaa ne töistä saamillaan rahoilla.

Sama juttu, kun pian täyttää 18. Niin pitkään kun kotona asuu, on otettava toiset perheenjäsenet huomioon. Paitsi vanhemmille emme sitten enää soittele.

ap

Vierailija
46/51 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei hyväksytä alaikäisten alkoholin käyttöä, tupakointia tai seksiä. Näiden kanssa ei ole ollut ongelmia yhdenkään lapsen kanssa. Vanhimmat jo aikuisia, nuorin 17-vuotias lukiolainen. Kotiintuloaikojen kanssa ei ole ollut vääntöä. Pari kertaa kuussa tyttö tulee kotiin yhdeltätoista, muuten aiemmin. Koulupäiviä edeltävinä iltoina kotiin ennen yhdeksää. 

Tyttö saa olla yökylässä parhaan ystävänsä luona ja ystävä meillä. Tuolloin valvovat lähes aamuyölle saakka. 

Kotibileissä tai baareissa ei ole ollut. 

Olen vanhanaikainen kasvattaja ja mielestäni olemme pärjänneet hyvin näillä säännöillä. Tyttö on kavereiden joukossa suosittu, meillä käy sekä tyttöjä että poikia kylässä usein. En mene nukkumaan ennen kuin lapsi on kotona, joten senkään takia en halua hänen riekkuvan ulkona yökausia. 

Nyt hän saa nauttia nuoruudesta, aikuisuus on jo ovella. 

Vierailija
47/51 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, minulla on 17 vuotias tytär. Hän ei ole koskaan tehnyt mitään typerää, mutta viettää paljon aikaa hyvän ystävänsä ja tämän vanhempien kanssa. Haluaisin vain tietää millaiset säännöt siis antaisitte lukio aamuna ja viikonloppuna. Montako päivää esim pitää olla kokonaan kotona? Hän ei viihdy myöhään kaupungilla vaan on kaverinsa kotona. Tunnen myös hyvin kaverin vanhemmat. Tyttö hoitaa koulunsa loistavasti, mutta en tiedä millaiset kkotiintuloaikajat ja muut käytänteet pitäisi olla?

Vierailija
48/51 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäisen on syytä jo asua opiskelijakämpässä, ei häiritse vanhempia jos haluaa olla myöhään ulkona tai seurustella ja harrastaa seksiä omassa sängyssään ja tehdä yhdessä pitsaa poikaystävän kanssa.

En käsitä ihmisiä jotka väkisin pitää jopa täysi-ikäisiä ihmisiä lapsuuden kodissa asumassa, omituista. Ei nykyaikana pidä olla samassa asunnossa montaa pariskuntaa, suorastaan ällöttää, joko aikuinen lapsi kuuntelee vanhempiensa hässimistä tai päinvastoin.

Vierailija
49/51 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei valvota juurikaan. Ilmoitusvelvollisuus, jos menee myöhään tai jää yöksi niin viesti kotiin ettei huolestuta. Kotityöt ja koira pitää hoitaa ja koulun sujua, muuten menee miten mielii. Poikaystävän kanssa nukkuvat samassa sängyssä, huoneessa oma tietokone ja TV. Ei tupakoi, sen haistaisin heti. Alkoholia käyttää satunnaisesti ja omaan silmään melko kohtuudella. Olen tytölle sanonut että aina tutussa seurassa ja niin että kykenee huolehtimaan itsestään, kotiin ei tulla poliisikyydillä. Vuoden päästähän tuo on jo aikuinen, ei teinejä voi loputtomiin kontrolloida. Meillä on hyvät ja läheiset välit.

Vierailija
50/51 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 18:12"]

[/quote]

Tulee hoitaa koulunsa ja asuntoinsa.

Arvostan, että kokkaa avokkinsa suhteellisen terveellisesti, liikkuvat paljon ja pitävät huolen suvun kesämökistä viikonloppuisin.

Vierailija
51/51 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 16v, tänäänkin kello 20.00 piti laittaa kone kiinni ja kohta (22.00) tullaan varmasti käskemään nukkumaan. Lomalla joskus annetaan valvoa 23 asti. En ole koskaan kavereiden kanssa osin vanhempien takia. Juomista kokeilisin, jos voisin. En uskalla edes kysyä pääsisinkö johonkin ulos. Lisäksi kännykän käyttöä rajoitetaan "vakoilu" ohjelmalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi