Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko psykoottinen itse ymmärtää oman tilansa?

Vierailija
07.08.2020 |

Voiko psykoottisella ihmisellä herätä itsellään epäilys omasta mielenterveydestään? Vai onko aina niin ettei itse ymmärrä olevansa sairas? Vainoharhaisuudessakin tuo raja on aika häilyvä mikä on liiallista ja mikä ei.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noita joitakin viestejä on alanuolitettu?

Huomaan, että täällä kun kertoo ikävästä tapahtumasta, saa nopeasti ylisjonne tyyppiset kiusaajat alanuolittamaan. Täällä tosin ne saattaa olla ihan aikuisia ihmisiäkin.

Vierailija
62/67 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa erottaa psykoottisen ja psykoosin sillä, että mitä lääkkeitä saa hoitoonsa.

Psykoottiseen vakavaan masennukseen määrättiin 225mg venlafaxinia. Diagnoosista pitos tosin psykoottinen vikkelään pois. Psykoosilääkkeet ovat paljon rankempia.

Venlathan virkistävät sen sujaan mieltä, että pääsin masennuksesta pois.

Ei erota. Psykoosilääkkeitä käytetään off label yhä enemmän esimerkiksi ahdistukseen, unettomuuteen ja mielialaa tasaamaan. En ole ikinä saanut psykoosia papereihin, mutta psykoosilääkkeitä on syötetty väkisin suoraan suuhun hoitajien pitäessä kiinni. Tämä suljetulla vapaaehtoisesti ollessani, ei onneksi avohoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoottinen tajuaa kyllä olevansa psykoottinen. Psykoosissa oleva ihminen ei ymmärrä olevansa psykoosissa. Psykoottinen ja psykoosi on eri asioita.

Okei. Voiko soittaa ihan vaan lähimpään terveyskeskukseen jos epäilee olevansa sairas? Vai viedäänkö heti johonkin suljetulle

Kuule suljetulle ei pääse millään. En edes minä joka olen eläkkeellä mt ongelmista en päässyt suljetulle kun minulla oli psykoottisten läpimenojen sarja ja olin yrittänyt sekopäisyyksissäni edellisenä iltana itsemurhaa.  Tk lääkäri käskee tsempata ja ei määrää mitään. Edes minä en saa nykyisin enää psyykelääkkeitä kun en ole niitä vuosiin syönyt vaikka pyytäisin. Ja minulla on sentään 112 koodi.  Riippuu ihan lääkärin mielenkiinnosta miten sinut vastaanottaa. Lähetteen voit saada psykiatriselle poliklinikalle missä saat psykiatrin ja sairaanhoitajan ja ne alkaa sitten tutkia mikä sinua vaivaa. Mihinkään osastolle et pääse etkä joudu.

Miten niin ei pääse? Jos ei kuulu sinne ei sinne pääse, mutta jos se mitä kertoo tekemisistään antaa aihetta, kyllä ne sinne lähettää.

Lääkärit eivät ole aina oikeassa tai tee työtään kunnolla ja oikein. Pelkkä yhden, kahden tai viidennen lääkärin mielipide ei takaa sitä, ettei ihminen oikeasti kuuluisi osastolle. On sattumaa kuka pääsee ja kuka ei.

Vierailija
64/67 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa erottaa psykoottisen ja psykoosin sillä, että mitä lääkkeitä saa hoitoonsa.

Psykoottiseen vakavaan masennukseen määrättiin 225mg venlafaxinia. Diagnoosista pitos tosin psykoottinen vikkelään pois. Psykoosilääkkeet ovat paljon rankempia.

Ei erota. Psykoosilääkkeitä käytetään off label yhä enemmän esimerkiksi ahdistukseen, unettomuuteen ja mielialaa tasaamaan. En ole ikinä saanut psykoosia papereihin, mutta psykoosilääkkeitä on syötetty väkisin suoraan suuhun hoitajien pitäessä kiinni. Tämä suljetulla vapaaehtoisesti ollessani, ei onneksi avohoidossa.

Tee kantelu. Ei ketään saa pakottaa niitä syömään, kun on kerta vapaaehtoisesti siellä.

Vierailija
65/67 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee kantelu. Ei ketään saa pakottaa niitä syömään, kun on kerta vapaaehtoisesti siellä.

Eikö se ole Suomessakin vähän niin, että menet sinne kyllä vapaaehtoisesti, mutta sitten jos et tee kaikkea mitä pyydetään niin voidaan tehdä väkisin ja muuttaa osastojakso pakolliseksi jos niskuroit liikaa? Tai sitten jollekin voidaan sanoa, että joko menet suljetulle vapaaehtoisesti ja pääset nopeammin ulos tai sitten tehdään pakkohoitomääräys ja koko juttu on sulle paljon vaikeampi kokemus. Ei paljon vaihtoehtoja.

Vierailija
66/67 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut psykoosin kerran. Psykoosia kesti reilut puoli vuotta ja se syveni vain koko ajan. Elin ihan totaalisessa harhojen värittämässä omassa maailmassani ja ne lyhyet hetken, kun näin läheisiäni, pystyin jotenkin skarppaamaan, mutta kyllä minusta huomasi, ettei kaikki ole kunnossa. Päädyin sitten jostain syystä lukemaan skitsofrenian oireita ja ne kaikki täsmäsivät minuun. Minulla on suvussa skitsofreniaa ja soitin äidilleni ja kysyin, onko tämä kaikki ihan normaalia. Sain saman tien lähetteen psykiatriseen päivystykseen ja sieltä suljetulle.

Minulla ei siis ollut skitsofreniaa, vaan ainoastaan psykoosi. Harhaisuus oli vain tullut niin luonnolliseksi osaksi elämääni, etten osannut varsinaisesti kyseenalaistaa sitä ennen kuin näin mustaa valkoisella, että se, mitä koin, oli täysin yhteneväistä skitsofrenian kanssa.

Eli Ap:n kysymykseen vastatakseni, kyllä psykoosissakin voi jollain tasolla ymmärtää, että kaikki ei ehkä ole ihan ok.

Vierailija
67/67 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoottinen tajuaa kyllä olevansa psykoottinen. Psykoosissa oleva ihminen ei ymmärrä olevansa psykoosissa. Psykoottinen ja psykoosi on eri asioita.

Okei. Voiko soittaa ihan vaan lähimpään terveyskeskukseen jos epäilee olevansa sairas? Vai viedäänkö heti johonkin suljetulle

Kuule suljetulle ei pääse millään. En edes minä joka olen eläkkeellä mt ongelmista en päässyt suljetulle kun minulla oli psykoottisten läpimenojen sarja ja olin yrittänyt sekopäisyyksissäni edellisenä iltana itsemurhaa.  Tk lääkäri käskee tsempata ja ei määrää mitään. Edes minä en saa nykyisin enää psyykelääkkeitä kun en ole niitä vuosiin syönyt vaikka pyytäisin. Ja minulla on sentään 112 koodi.  Riippuu ihan lääkärin mielenkiinnosta miten sinut vastaanottaa. Lähetteen voit saada psykiatriselle poliklinikalle missä saat psykiatrin ja sairaanhoitajan ja ne alkaa sitten tutkia mikä sinua vaivaa. Mihinkään osastolle et pääse etkä joudu.

Semmoista se on kun leikataan palveluista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan