Ystävä ei halua nähdä tänään kun "on muuta menoa" niin kysyin mitä menoa sinulla on eikä kehtanut vastaa.
Niin vaikuttaa siltä että ei vain halua nähdä minua tai ei halua enää olla ystävä. Onko kokemuksia tästä?
Kommentit (53)
Vaihtoehtoisia selityksiä:
-orastava päänsärky
-koti-ilta puolison kanssa, sisältää raivokasta gorillaseksiä
-tantrakurssi
-täti kylässä
-kuukauden odotetuin leffailta
- kuuma deitti josta ei halua kertoa
- tinderpanosuhde jääneiltäpä kertoa
- ompeluseura
- sovittu abduktio avaruuskeskukseen
-illuminati-dinneri josta ei voi kertoa tai kuolee
-rasittava työviikko
-odotettu kirja/seksilelu/vaate/muu härveli tullut juuri postiin eikä malta odottaa
- menee yksille toisen kaverin kanssa
-menee yksille toisten kanssa eikä halua tulla nähdyksi sinun kanssasi.
-kyllästynyt negatiivisiin juttuihin
-Kyllästynyt yltiöpositiivisiin juttuihin
- ei halua keskustella vauvapalstan jutuista
Keksikää lisää!
"On muuta menoa" on joskus myös vaan kohtelias tapa sanoa ettei huvitakaan nähdä ketään, on muuttanut mielensä. Älä utele, oikea ystävä ei odota että toinen on kaikista tekemisistään tilivelvollinen. Tuo vaativa asenne on yleensä yksi syy sille että juurikin ystävät alkavat keksiä "muita menoja", kun uupuvat seurassasi.
Hyvä puoli on se, että siitä asenteesta voi päästä eroon ja muuttua sellaiseksi jonka seurassa mieli lepää. (:
Aloita siitä ettet penää vastauksia kaikkeen, ystävä kyllä kertoo tarkemmin jos häntä huvittaa. Meno voi olla jokin yksityinen, vaikkapa saanut peruutusajan lääkärille katsomaan jotain vaivaa josta nolottaisi puhua ystäville. Huomaatko kenties kysyväsi paljon jatkokysymyksiä? Se väsyttää ihmisiä. Ihmiset rakastavat puhua itsestään, heiltä ei tarvitse kysyä jokaista yksityiskohtaa erikseen - jos he haluavat kertoa, he ihan satavarmasti kertovat kaiken heti ekasta kysymyksestä.
Esimerkkikeskustelu tällaisen "väsyttävän" henkilön kanssa:
Kaveri: En ehdikään nähdä viikonloppuna, tuli yllättävä meno, oon pahoillani! Voidaanko sopia eri päivä?
Kyselijä: Ai, höh. :c Mikä meno?
Kaveri: (miettii että kyselijä ei edes vastannut hänen kysymykseensä eri päivästä) En oikein haluis puhuu siitä, mutta sain peruutusajan lääkärille yhteen pikkujuttuun. Mut käviskö vaikka ens torstai?
Kyselijä: (ei vieläkään vastaa aikataulukysymykseen) Aijaa, miks sun tarvii mennä lääkärille? Onks se jotain akuuttia vai?
Kaveri: Mä sanoin etten oikein haluis puhuu tästä, on henkilökohtanen asia. Mites se torstai?
Kyselijä: No mut mehän ollaan ystäviä kuiteski, kyl sä mulle voit kertoo.
Kaveri: (miettii että tähän tyyppiin pitää ottaa etäisyyttä) En kertois edes äidilleni. Voidaanko puhua jostain muusta?
Kyselijä: Onks peräpukamia? Saletisti on peräpukamista kyse, heheh.
Moni "lisätietojen" kyselijä ei huomaakaan miten tulee talloneeksi toisten rajoja ja jättää toisten kysymykset väliin. On vain se hänen tiedonjanonsa eikä millekään muulle jää tilaa. Valitettavan usein kyselijätyyppi haluaa myös päättää, onko syy "tarpeeksi painava" tapaamisen siirtämiseen ja vain hän itse saa päättää, onko. Olen itse kertonut että sain peruutusajan lääkärille johonkin pikkujuttuun ja kyselijäkaveri on siihen todennut että "no ei toi nyt niin hyvä syy oo että kaverin jättää". En ollut jättämässä ketään, ehdotin kolmea eri vaihtoehtoista päivämäärää, eikä ollut kyse muusta kuin kahville lähdöstä. ._.
Mulla ei ole ollut tapana kertoa, miksi tapaaminen ei sovi enkä muista kenenkään kaverin alkaneen kysellä, mitä varten ei sovi. Jotkut tutut selittävät juurta jaksaen, mitä ovat menossa tekemään, mihin ja keiden kanssa. En jaksa jaarittelua, joten selitykset ei kiinnosta.
Menee esim lääkäriin eikä halua kertoa syytä tai harrastamaan judoa,bukkakea illaksi.
Heh, itse korona-aikaan joutunut tuota käyttämään yhden energisen, eloisan, menevän, minun makuuni vähän liikaa koronaa vähättelevän henkilön kanssa. Itse haluan pysytellä turvassa ja vältellä kontakteja, jotka koen itselleni riskiksi. Tämä toinen henkilö taas elää kuin koronaa ei olisi olemassakaan. Ja kun meidän ajatusmaailmat eivät tässä asiassa kohtaa, niin en halua tavata kyseistä henkilöä - etenkään sisätiloissa tai pitkiä aikoja. Joten kysymykset "Ootko vapaalla, voisin tulla teille ja katsottais vaikka joku leffa?" saavat vastaukset "Sori, muita menoja (tai suunnitelmia tai vaan että nyt ei sovi)". Itse toki olen ehdottanut kävelylenkkejä tms, milloin ollaan tavattu, että kokonaan en ole henkilöä ulos elämästäni sulkenut. Mutta niin, ihan tällainenkin voi olla nyt näiden "muita menoja" -viestien takana.
Luultavasti se on menossa jonkun toisen kaverin kanssa, haluavat jutella rauhassa ja pelkää, että tuppaudut mukaan.
Samaa mieltä muiden kanssa, että utelevat kaverit on rasittavia. Esim. teinilläni (täysi-ikäinen) oli kaveri, jolle mikään selitys ei sitten edes kelvannut. Ei kokeeseen lukeminen, ei meno perheen kanssa jne. Kun hänen kanssaan olisi pitänyt mennä, koska hän niin halusi. Parempi olla selittämättä yhtään mitään.
Olet kyllä rasittava, kun tenttaat lisäkysymyksillä. Pitäisi riittää, että on muuta menoa. Voi olla ettei suoraan halua sanoa ettei kiinnosta. Joillain on käytöstapoja.
Voi luoja! Tajusin juuri, että entisellä kaverillani oli tämäkin piirre.
Muistan peruneeni kahvittelun syyllä, että tuli yllättävä juttu enkä pystykään näkemään. Sovitaan joku muu päivä. Vai kirjoitinko jopa, että soitan myöhemmin. Vastasi, että okei, mikä meno tai mitä on käynyt. Vastasin ainakin tähän, että soitan myöhemmin. Taas kyseli samaa, että mitä on tapahtunut.
Oikeassa oli, että jotakin vakavaa oli tapahtunut, mutta silti hyvin ärsyttävää tuossa tilanteessa, kun ei voi antaa olla.
Tämä oli ihan pieni juttu enkä pitänyt häiritsevänä, mutta teki tuota muutenkin ja muistui nyt mieleen. Käytös oli muutenkin päällekäyvää ja ahdistavaa. Hänellä yksinolo oli vaikeaa, vaikka seurustelisi. Perheen kun perustin, niin tuli juurikin syyllistämistä siitä, että halusin viettää aikaa perheen kesken. Olisi pitänyt nähdä pari kertaa kuussa, vaikka ennenkään ei nähty niin usein.
Miksi kysyit mitä menoa? Eihän se sinulle kuulu. Se voi olla jotain mistä hän ei halua puhua.
Tai voi olla, ettei hän vaan jostain syystä halua nähdä juuri tänään.
Itse en koskaan suostu näkemään kavereita noin lyhyellä varoitusajalla. Paitsi jos on joku "Olen kaupungissa seuraavat 3 tuntia, mennäänkö kahville". Jos olen päättänyt mennä vaikka kirjastoon, menen kirjastoon ja tapaan kaveria sitten toisena päivänä.
Minusta on epäkohteliasta vaatia tapaamista heti saman päivän aikana, ja se tuntuu introverttinä ahdistavalta.
Vierailija kirjoitti:
"On muuta menoa" on joskus myös vaan kohtelias tapa sanoa ettei huvitakaan nähdä ketään, on muuttanut mielensä. Älä utele, oikea ystävä ei odota että toinen on kaikista tekemisistään tilivelvollinen. Tuo vaativa asenne on yleensä yksi syy sille että juurikin ystävät alkavat keksiä "muita menoja", kun uupuvat seurassasi.
Hyvä puoli on se, että siitä asenteesta voi päästä eroon ja muuttua sellaiseksi jonka seurassa mieli lepää. (:
Aloita siitä ettet penää vastauksia kaikkeen, ystävä kyllä kertoo tarkemmin jos häntä huvittaa. Meno voi olla jokin yksityinen, vaikkapa saanut peruutusajan lääkärille katsomaan jotain vaivaa josta nolottaisi puhua ystäville. Huomaatko kenties kysyväsi paljon jatkokysymyksiä? Se väsyttää ihmisiä. Ihmiset rakastavat puhua itsestään, heiltä ei tarvitse kysyä jokaista yksityiskohtaa erikseen - jos he haluavat kertoa, he ihan satavarmasti kertovat kaiken heti ekasta kysymyksestä.
Esimerkkikeskustelu tällaisen "väsyttävän" henkilön kanssa:
Kaveri: En ehdikään nähdä viikonloppuna, tuli yllättävä meno, oon pahoillani! Voidaanko sopia eri päivä?
Kyselijä: Ai, höh. :c Mikä meno?
Kaveri: (miettii että kyselijä ei edes vastannut hänen kysymykseensä eri päivästä) En oikein haluis puhuu siitä, mutta sain peruutusajan lääkärille yhteen pikkujuttuun. Mut käviskö vaikka ens torstai?
Kyselijä: (ei vieläkään vastaa aikataulukysymykseen) Aijaa, miks sun tarvii mennä lääkärille? Onks se jotain akuuttia vai?
Kaveri: Mä sanoin etten oikein haluis puhuu tästä, on henkilökohtanen asia. Mites se torstai?
Kyselijä: No mut mehän ollaan ystäviä kuiteski, kyl sä mulle voit kertoo.Kaveri: (miettii että tähän tyyppiin pitää ottaa etäisyyttä) En kertois edes äidilleni. Voidaanko puhua jostain muusta?
Kyselijä: Onks peräpukamia? Saletisti on peräpukamista kyse, heheh.Moni "lisätietojen" kyselijä ei huomaakaan miten tulee talloneeksi toisten rajoja ja jättää toisten kysymykset väliin. On vain se hänen tiedonjanonsa eikä millekään muulle jää tilaa. Valitettavan usein kyselijätyyppi haluaa myös päättää, onko syy "tarpeeksi painava" tapaamisen siirtämiseen ja vain hän itse saa päättää, onko. Olen itse kertonut että sain peruutusajan lääkärille johonkin pikkujuttuun ja kyselijäkaveri on siihen todennut että "no ei toi nyt niin hyvä syy oo että kaverin jättää". En ollut jättämässä ketään, ehdotin kolmea eri vaihtoehtoista päivämäärää, eikä ollut kyse muusta kuin kahville lähdöstä. ._.
Siis niin tämä. Tällaiselle utelijalle ei halua kertoa mitään henkilökohtaisia asioita, koska moinen rajojenylikävelijä aivan varmasti hölöttää ne kaikille kylänmiehille. Ja harvinaisen ärsyttävää utelijalla se, että kuvittelee itsellään olevan joku päätösvalta siitä mikä on riittävä syy ja mikä ei. Arrrggghh!
Vierailija kirjoitti:
Muistan peruneeni kahvittelun syyllä, että tuli yllättävä juttu enkä pystykään näkemään. Sovitaan joku muu päivä. Vai kirjoitinko jopa, että soitan myöhemmin. Vastasi, että okei, mikä meno tai mitä on käynyt. Vastasin ainakin tähän, että soitan myöhemmin. Taas kyseli samaa, että mitä on tapahtunut.
Oikeassa oli, että jotakin vakavaa oli tapahtunut, mutta silti hyvin ärsyttävää tuossa tilanteessa, kun ei voi antaa olla.
Tämä oli ihan pieni juttu enkä pitänyt häiritsevänä, mutta teki tuota muutenkin ja muistui nyt mieleen. Käytös oli muutenkin päällekäyvää ja ahdistavaa. Hänellä yksinolo oli vaikeaa, vaikka seurustelisi. Perheen kun perustin, niin tuli juurikin syyllistämistä siitä, että halusin viettää aikaa perheen kesken. Olisi pitänyt nähdä pari kertaa kuussa, vaikka ennenkään ei nähty niin usein.
Tavallaan kyllä ymmärrän senkin, että jos yhteinen meno perutaan, kiinnostaa, miksi. Joillakin kun se syy on vain, että meneekin mieluummin jonkun toisen kanssa ja tuollaisen kyllä haluaisi tietää... Silloin on eri tilanne, jos ei olla edes sovittu mitään. Mutta joo, en kyllä itse utele. Kaverit kertovat jos kertovat. Yleensä kertovat.
Kun minulla on "muuta menoa", se tarkoittaa tavallisesti sitä, että saan olla ihan ypöyksin kotona, kun mies vie lapsen ja koiran jonnekin muualle ja ovat takuulla ainakin pari tuntia poissa. Sillä välin minä saan ottaa esille puuhapussini ja harjoittaa sooloseksiä kaikessa rauhassa. Miestä nimittäin ei tuo seksipuoli enää kiinnosta, lähes väkisin saan häneltä ehkä kolme kertaa vuodessa. On ihan mahtavaa, kun saan siihen päälle edes toiset kolme kertaa vuodessa hoidella itseni rauhassa.
Jankkaajille sanon, että teen työjuttuja kotona.
Kyllä se yleensä tarkoittaa, että ei kiinnosta.
Miksi roikut ihmisessä, jota ei kiinnosta sinun seurasi?
- uimakurssi?
- katsoo kaikki videot youtubesta siitä miten nurmikko leikataan oikein?
- 7 vaiheinen korealainen ihonhoitotutiini?
- huumediileri, perjantai hyvä kauppa päivä?
- sille on syntynyt lapsi josta ei halua puhua sulle?
- leipoo?
- siivoaa?
- somettaa?
- Wolt hommissa?
- paskanen tukka, ei viitsi pestä vielä
- krapulassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ihan pieni juttu enkä pitänyt häiritsevänä, mutta teki tuota muutenkin ja muistui nyt mieleen. Käytös oli muutenkin päällekäyvää ja ahdistavaa. Hänellä yksinolo oli vaikeaa, vaikka seurustelisi. Perheen kun perustin, niin tuli juurikin syyllistämistä siitä, että halusin viettää aikaa perheen kesken. Olisi pitänyt nähdä pari kertaa kuussa, vaikka ennenkään ei nähty niin usein.Tavallaan kyllä ymmärrän senkin, että jos yhteinen meno perutaan, kiinnostaa, miksi. Joillakin kun se syy on vain, että meneekin mieluummin jonkun toisen kanssa ja tuollaisen kyllä haluaisi tietää... Silloin on eri tilanne, jos ei olla edes sovittu mitään. Mutta joo, en kyllä itse utele. Kaverit kertovat jos kertovat. Yleensä kertovat.
Joo kyllä minäkin sen ymmärrän. Itselleni kyllä riittäisi se, että kaveri sanoo soittavansa myöhemmin enkä utelisi enempää. Joillekin se ei näköjään riitä. Tulisi mieleen, että tuli jotain oikeasti tärkeää tai paha tilanne ja odottaisin toisen soittoa.
Jos mä olen vaikka menossa miehen kanssa syömään, vastaan tietyille tyypeille noin. Nää kun loukkaantuu "eikö sen miehen kanssa voi mennä syömään koska vaan". Ei, on varattu jo pöytä ja suunniteltu yhteinen ilta. Jos ei ole miestä, on menossa treffeille tai harrastaa jotain, mitä ap ei ymmärrä.
AP on juuri niitä tyyppijä, joilla on jäänyt se 3-4 vuotiaan kyselyikä päälle. Vaikka kuinka selität, niin aina tulee seuraava kysymys: "Miksi?"
Taatusti ap, joka nyt terrorisoi uutta kaveria. 😂