Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä te teette riehuville lapsille?

Vierailija
25.07.2013 |

Saako teillä lapset riehua vapaasti vai onko se rangaistavaa?

Meillä 3 ja 6 vuotiaat, jotka riehuu aivan koko ajan kun ollaan kotona sisällä. Tosi harvoin leikkivät mitään, varsinkaan leluilla. Eivät varsinaisesti tappele, mutta pienempi kirkuu täyttä kurkkua joko ilosta tai siitä että sattui, kun riehuminen on aika rajua. Isompi ei anna olla pienemmän hetkeäkään rauhassa. Painivat tai hyppivät sohvalta jne. 

Mä oon aivan loppu, korvia särkee kiljumisesta. Koko ajan komennan, mutta sillä ei ole mitään tehoa. Täytyy varmaan alkaa pistämään jäähypenkille, että saadaan toi loppumaan! 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan tekevät sitä kun annat.

Ihmettelen aina pienten lasten ja koirien omistajia jotka korjailevat sitten jo opittua

väärää käytöstä vaikka huomattavasti helpompaa olisi opettaa tavat&säännöt heti kättelyssä.

Vierailija
2/17 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joutunut miettiä, että voiko kaikkea riehumista kieltää. Lapsen leikki näyttäytyy usein aikuisille riehumisena, joten tuntuu kohtuuttomalta rankaista tai kieltää leikkiminen.. Itse yritän jaksaa ja kestää riehumista kihtuudella, mutta jos touhu vain jatkuu ja jatkuu tai ryöstäytyy käsistä, niin käsken lopettamaan. Jos ei pelkkä sanominen riitä, niin ohjaan lapset omiin huoneisiin rauhoittumaan. Joskus sanon, että jos haluaa riehua, niin pihalle voi mennä painimaan. Pitäisikö niille lapsille keksiä jotain kivempaa tekemistä? 3-ja 6-vuotias voi vielä tarvita vähän apua kivan leikin keksimisessä. Pelaa niiden kanssa jotain lautapeliä, rakentakaa legoilla tms. Ehkä tämmösestä "ohjatusta" toiminnasta oppivat sitten touhuamaan rauhallisemmin myös keskenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä lapset koko ajan riehu, mutta jos ovat nukkuneet vähän, eivätkä ole saaneet meiltä riittävästi huomiota, niin sitten riehuvat. Riehumisessa avainasia on ennakoimisessa.

tosin jos teillä ainakin vanhempi on energinen, hieman impulsiivinen poika, niin riehuminen on aika tyypillinen ajanvietto. Isä voisi ehkä ottaa hommiin ja sinä kuopuksen kanssa.

Vierailija
4/17 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumppaan täyteen adhd- ja mielialalääkkeitä ja juotan päälle fluorattua vettä.

T. Amerikan-serkku

Vierailija
5/17 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisättäköön vielä, että myös pelaan heidän kanssa ja ulkoillaan paljon jne. Mutta mielestäni voisivat joskus myös leikkiä ilman vanhempia. Jos ohjaan johonkin leikkiin niin tekevät sitä 2 min. ja sitten alkaa riehuminen...

Ja meillä todellakin rangaistaan jos lyö tai tekee jotain kiellettyä. Mutta kuitenkin lapset ovat riehutessaan siis innoissaan molemmat. 

ap

Vierailija
6/17 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko, ulkoilevat, harrastavat?

Vierailija
7/17 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja molemmat on tyttöjä :-D Todella villejä sellasia. Viikonloppusin toki pidetään lapsia myös erillään. Isä lähtee isomman kanssa kalaan tai jotain. Myönnän että aina en jaksa antaa huomiota lapsille, haluan välillä olla myös itse omassa rauhassa. Mutta taitaa olla mulla vaan liian suuret haaveet...kai se ajan kanssa rauhottuu :-)

ap

Vierailija
8/17 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut omissa lapsissa sen, että liikuntaa ja ulkoilua on oltava tosi paljon,muuten purkavat kaiken tarmon riehumiseen. Yritän mahdollisuuksien mukaan viedä heitä uimaan, hiihtämään, pyöräilemään, puistoon riehumaan yms. Esim. uinti on tosi tehokasta, se vie mehut ja sen jälkeen ne eivät yleensä jaksa riehua. Ulos on pakko viedä lapset joka päivä vähintään kahdeksi tunniksi, muuten ne hyppivät seinille. 

Vierailija
9/17 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 16:51"]

Meillä 3 ja 6 vuotiaat, jotka riehuu aivan koko ajan kun ollaan kotona sisällä. Tosi harvoin leikkivät mitään, varsinkaan leluilla. Eivät varsinaisesti tappele, mutta pienempi kirkuu täyttä kurkkua joko ilosta tai siitä että sattui, kun riehuminen on aika rajua. Isompi ei anna olla pienemmän hetkeäkään rauhassa. Painivat tai hyppivät sohvalta jne. 

Mä oon aivan loppu, korvia särkee kiljumisesta. Koko ajan komennan, mutta sillä ei ole mitään tehoa. Täytyy varmaan alkaa pistämään jäähypenkille, että saadaan toi loppumaan! 

[/quote]

Komentti:

On varmasti haastavaa kasvattaa lasta nykypäivänä. Tässä muutama ajatus tilanteen muuttamiseen:

Rauhallisia hetkiä kannattaa luoda. Lukeminen lapsille on tärkeää ja etenkin vanhat kansansadut joissa 'opetetaan' oikeaa käyttäytymistä ovat hienoja. Kijuminenhan on hätätilanteessa oiva keino!

Limonaadi ja karamellit ym sokerivälipalat kannattaa unohtaa. Niistä tulee 'sokerihumala', jossa on vaan paljon energiaa joka on pakko purkaa.

Lapsille kannattaa myös puhua ennakkoon kuinka käyttäydytään esim kaupassa. Ennakointi on yllättävän hyvä konsti!

Jos lapset omaksuu kiljumisen jostain esim TV:stä niin sen saa aina kiinni. Kysy itseltäsi mistä huonon kläytöksen malli tulee? Mistä tulee hyvä malli ? Lapsi matkii ympäristöään. Toteuta hyvää mallia!! Lapsi voi tuntea itsensä turvattomaksi. Hän tarvitsee henkistä tukea. Silloin rangaistus tuntuu epäoikeudenmukaiselta. 

Itse otin kolmesta lapsesta aina yhden kerrallaan sunnuntaina mukaan taidenäyttelyyn. Sillä kun kolme lasta on yhdessä sitä on vaikea hallita. Iltasella teimme kaikki yhdessä kävelylenkin läheisellä pururadalla. Luonto rauhoittaa ja samalla voi kerätä roskia jos niitä on sinne tipahtanut. Lasta voi ja kannattaa ohjata vastuuseen ja kulttuurin pariin. 

Tsemppiä, kasvattaminen on elän suurin urakka ! 

Vierailija
10/17 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa omaksua opettajien hyvä periaate: kitke kapina heti alkuunsa...

Eli opettele huomaamaan, koska leikki retkahtaa kohti riehumista ja iske väliin jo siinä vaiheessa, ennen kuin riehuminen on päässyt vauhtiin. 

Ohjaa molempia tekemään omia juttujaan, mielellään vielä eri tilassa. Anna molemmille kahdenkeskistä aikaa äidin kanssa, mutta vuorollaan ja niin, että toinen EI saa tulla silloin häiritsemään.

Vierailija
11/17 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset eivät ole koskaan riehuneet tuolla tavalla, joten en osaa auttaa. Leikkiä se  sen sijaan osaavat, jotain intiaanileiriä tms. viikkokaupalla. Toki siihenkin saattaa kuulua sotahuutoja tms., mutta ei tuollaista turhaa huutoa.

Vierailija
12/17 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetän kotiinsa ja ilmoitan, että meille saa tulla, kun oppii olemaan ihmisiksi.

Vierailija
13/17 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on 2 10-vuotiasta poikaa ja kuopus 3v poika. Vauhtia riittää jos isoveljet ovat kotona. Yleensä onnistuvat villitsemään nuorimman ja sitten juostaan hippaa tms. Ja kai se pitää kestää mutta meillä riehumisella on rajansa.

Toisten päällä ei pompita, sohvalla ei pompita eikä kiipeillä pitkin selkänojia.
Pöydillä ei kiipeillä, palloja ei potkita sisällä yms. Mutta piilo ja hippaleikit siedän.

Pieni välillä yritää rikkoa rajoja mutta sitten istutaan pari minuuttia jäähyllä rauhoittumassa ja sovitaan taas kerran mitä ei saa tehdä. Jos menee uudestaan niin lapsi uudestaan jäähylle. Jos vielä kolmannen kerran menee pöllöilyksi niin sitten leikit loppuu, isommat omiin huoneisiin tai kavereille ja mä teen kuopuksen kanssa jotain rauhallista kuten muovailen tai jotain.. niin unohtaa pettymyksen keskeytyneistä leikeistä.

Vierailija
14/17 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitko kokeilla omega3-öljyä?  Lasten aivot ja hermosto tarvitsevat rasvaa.

Lainaus:

Yhä useampi vanhempi tarttuu omegapurkkiin kuitenkin siksi, että arki sujuisi tasaisemmin. Kaikilla lapsilla karkaa joskus mopo käsistä, ja elämä on silloin yhtä kiukkuilua, haastamista ja vastustelua.

Useat tutkimukset väittävät, että omega kolmosista olisi apua lasten rauhattomuuteen, keskittymiskyvyn puutteeseen ja jopa vakavaan ylivilkkauteen. Tutkijat selittävät tätä sillä, että länsimainen ruokavalio ei sisällä riittävästi aivojen tarvitsemia mikroravintoaineita, kuten omega-3 -rasvahappoja, vaikka ne ovat täysin välttämättömiä lapsen keskittymis- ja huomiokyvyn normaalille toiminnalle

http://www.originelli.fi/julkinen-artikkeli?id=27968812&tyyppi=Wellness

Vierailija
15/17 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 16:51"]

[/quote]

Hommaa Radiopeltoorit :D

Vierailija
16/17 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen juttu että jos lapsi kiljuu onnesta ja ilosta, mutta se sattuu sinua korvaan niin silloin voit vaatia että lapsi on hiljempaa! Itse kärsin tinnityksestä joten meillä ei kiljuta ilosta! ja jos kiljutaan niin sitäkin voi hillitä.

Vierailija
17/17 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos meidän lapset riehaantuivat niin jäähylle ja lelut otettiin pois tietyksi aikaa, ja talvella pakkasella me jätettiin ne ulos terassille tai yläkerran parvekkeelle hetkeksi ja ovi lukkoon. kyllä oppivat ja hiljenivät :) enää eivät turhia riehaannu ja huuda kuin sekopäät.