Laihduttamista vai itsensä huijaamista?
Eksyin netissä surffaillessa tämmöiseen blogiin (http://laskitlikoon.blogspot.fi/) ja järkytys oli suuri, kun rupesin tämän naisenalun laihdutusprojektia lukemaan... Painoa on vaarallisen paljon, mutta KUUKAUDEN(??) tulos on 700g...
Mikä siinä mahtaa olla, että kun ruvetaan laihduttamaan, niin homma lähtee ihan lapasesta? Ethän sä nyt laihduttaessa voi kiskoa päivästä toiseen majoneesia, kermaa, punaista lihaa jne... Järkikin sen sanoo, että kroppa joutuu erittäin koville ja ei se paino putoa...
Karppaaminen on sitten juttu sinäänsä, itse en sitä puolla, mutta tiedän, että joillain se on toiminut... Muttei karppaaminen tosiaan ole tuo blogiesimerkki, että kovia rasvoja vaan naamariin minkä kerkiää... Itsensä huijaaminen on typerää..
Kommentit (287)
Juuri näin. Minä olen kommentoinut tähän keskusteluun kerran ja edelliseen 1-2 kertaa. Missään nimessä ei ole tarkoitus haukkua blogistia, enkä ajattele hänestä mitään pahaa, miksi ajattelisin? Koko tapaus herättää sääliä ja ihmetystä, kuten olen aiemminkin kirjoittanut. Aikuinen nuori nainen tekee itselleen pahaa syömällä huonosti ja väärin, luullen samalla tekevänsä parempaakin elämäntaparemonttia. Pelottavaa tuo on suorastaan...
kun ottaa huomioon että se kalorivaje on laskennallinen tuosta n.150 kg elopainosta, niin se ei välttämättä ole kokototuus. peruskulutus ei välttämättä tuolla painolla olekaan se n.3000 kcal/vrk. Tällöin todellinen kalorivaje jää pinemmäksi kuin tuo 1200 kcal.
kun ottaa huomioon että se kalorivaje on laskennallinen tuosta n.150 kg elopainosta, niin se ei välttämättä ole kokototuus. peruskulutus ei välttämättä tuolla painolla olekaan se n.3000 kcal/vrk. Tällöin todellinen kalorivaje jää pinemmäksi kuin tuo 1200 kcal.
Huoh. No itse syön terveellisesti ja erittäin täydellisesti säännölisellä ateroarytmillä. Lisälsi liikun säännöllisesti 5-6h viikossa + hyötyliikuntaa päivittäin ainakin sen puoli tuntia. Paino on normaali ja siinä pysynyt.
Mutta minä olenkin siinä hyvässä asemassa että olen saanut jo lapsuudesta asti järkevän ruokavalion sekä liikkumisen mallin.
Bloaajaa en hauku. Uskon kuitenkin tietäväni mistä hänen ylipainosa suurinpiirtein johtuu. Tätä syömismallia mitä hän esittelee ei ole totuudenmukaista, se on vissi ja varma. Uskokoon ken haluaa.
Ja älkää vain kukaan ottako hänestä mallia.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 15:58"]
Bloggaahan mättääkin sitä hesen majoneesia tosi usein, onko tainut syödä jopa kaksi pussia. Wau.
[/quote]
On taidettu pikkusen enemmän syödä majoneesia kuin pari pussia :) Kyllä mä sen Pirkan majoneesinkin lasken majoneesiksi, vaikkei pusseissa myydäkään. Ja sitä on melkein ihan jokaisella aterialla jossain kurkun, makkaran yms. päällä. Tai kahvissa. Ei kun sori, siellä olikin voita.
Noilla majoneeseilla yksinään ei olisi mitään merktystä, mutta kun sitä helvetin hese majoa oli erikseen käyty ostamassa 5(?) pussia karppauksen nimissä. Sitä ei siis ollut pyörimässä missään kaapissa valmiiksi, että se olisi ollut pakko syödä pois. Ja jokainen voi itse käydä lukemassa noiden tuotteiden ravintokoostumuksen netistä, ihan samaa paskaa se pirkka on, mitä jokaisen kurkkuviipaleen päälle truutataan.
Sekuntiakaan en usko, että menee karppauksen piikkiin tuollaisten lisäainemössöjen syönti hk: sinisen lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 11:56"]
Tsemmaan kyllä bloggaajaa laihdutus-urakassaan, mutta jäi kyllä mietityttämään että kuka sen sunnuntaisen herrrkullisen näköisen pizzan söi?!? Ruokapäiväkirjan mukaan bloggaaja ei sitä itse olisi syönyt palaakaan... hmmm... hieman ihmetyttää. Lisäksi lauantain aamupalalla ja kylmäpuristettua kookosöljyä ja kuohukermaa.. siis eikö muuta? Pelkkää höttöä ja rasvaa vain... Näyttää vähän siltä että jotain jää ruokapäiväkirjan ulkopuolelle.
[/quote]
Katsoppa niitä ruokapäiväkirjoja, siellähän sitä pitsaa oli ihan itse syötynä pariinkin otteeseen ;)
Kummasti tämä karppaaminen kiinnostaa aina niin kovasti ylipainoisia ihmisiä. Oikotie onneen? Saa syödä ihan luvalla rasvaista ruokaa niin paljon kuin sielu sietää? Luulisi nyt järjen jo sanovan mitä tällainen "dietti" tekee elimistölle? Ylipainoisilla on muutenkin useammin kolesteriarvot korkealla ja verisuonet enemmän tukkeutuneet kuin normalaipainoisilla joten tietysti ne myös tukkeutuvat nopeammin infarktiin asti mikä näkyy infarkteina. Toki myös hoikilla saattaa olla kolesterolit koholla sukurasitteen vuoksi mutta yleensä ylipainoilla useimmin.
Mua alkaa aina oksettaa kun tulee mieleen se kuva kurkkuviipaleista majoneesin alla... örgh!!!! Kuka ihminen voi sellaista syödä?! Mutta jee, aina kun sitä kuvaa mietin menetän ruokahaluni joten ehkäpä mäkin oon parin kilon päästä vihdoin normaalipainoinen kun ei ruoka maistu!!!
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 18:09"]
Eli siis joidenkin ketjuun kirjottaneiden mielestä blogisti, jonka tarkoitus siis on pudottaa reilusti painoa, kuluttanee yli tuon 3000kcalia? Mussa tapauksessahan hänen painon pudotukseen tähtäävä ruokavaloinsa on pielessä (= laihdutusdieetti, jolla ei laihdu on susi).
Nyt kuulisin sitten mielelläni syyn sille, miksi blogistin paino vain junnaa kuukaudesta toiseen paikallaan (pari kiloa kun menee tuon painoisella vaihtelun piikkiin).
[/quote]
Mä veikkaan syyksi kolmiteräistä miekkaa; ruoka-annosten painon ehkä tahatontakin aliarviointia (esim. majoneesin lisäämisellä (yhdessä ruokalusikalllisessa majoneesia on about sata kaloria, kukin voi itse päätellä montako ruokalusikallista joidenkin mätöistä päällä on), luultavasti myös pienen lipsahdusten (joista kasvaa suuri virta) raportoimatta jättämistä sekä liikunnan ja lihasten puutetta.
[/quote]
Juu, noillahan tuota painon paikallaan junnaamista varmaan selitellään. Huom! tosiaan selitellään. Mutta uskooko kukaan? Edes nuo seli-selittelijät itse? Eivät varmaan. Sillä eihän kukaan pohjimmiltaan voi olla syömis/laihdutusasioissa noin pihalla, eihän?
Selittelee tänäänkin että "Aamupaino tänään samassa kuin eilen, syykin selvä; liikaa proteiinia eilen.". Niin just. Mun on ihan helvetin vaikea uskoa että painonpudotus olis oikeasti jotain ydinfysiikkaa jossa lasketaan jokainen proteiinigramma ja muut makroarvot. Eikö ne hommat kuulu fitnesskisaajille sun muille jotka oikeasti kiristelee niitä viimeisiä rasvagrammoja kropasta? Tyyppi on lähtenyt aivan perse edellä puuhun, ei suostu uskomaan että ruokailutottumuksia oikeasti täytyy muuttaa jos tahtoo elää yli kolmekymppiseksi.
Tällä kirjoittajalla oli ennen muotiblogi jossa esitteli ylpeänä kokoaan ja vaatteitaan, kävin siellä kauhistelemassa miten joku voi olla niin iso. En tarkoita sitä pahalla, mutta oikeasti alkoi omaakin henkeä ahdistamaan kun mietin miten vaikeaa täytyy olla tuon kokoisena. Ennen hänestä oli tosi cool olla rehevä ja muodokas nainen, mistä lie sai sitten kipinän alkaa laihduttamaan. Ehkä siitä kun sai jostain puskaradiosta kuulla että laihtua voi jos vaan pistää tarpeeksi majoneesia.
Toivon ihan tosissani että avaisi nyt silmänsä ja oikeasti saisi tuota painoa pois.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 18:09"]
Eli siis joidenkin ketjuun kirjottaneiden mielestä blogisti, jonka tarkoitus siis on pudottaa reilusti painoa, kuluttanee yli tuon 3000kcalia? Mussa tapauksessahan hänen painon pudotukseen tähtäävä ruokavaloinsa on pielessä (= laihdutusdieetti, jolla ei laihdu on susi).
Nyt kuulisin sitten mielelläni syyn sille, miksi blogistin paino vain junnaa kuukaudesta toiseen paikallaan (pari kiloa kun menee tuon painoisella vaihtelun piikkiin).
[/quote]
Mä veikkaan syyksi kolmiteräistä miekkaa; ruoka-annosten painon ehkä tahatontakin aliarviointia (esim. majoneesin lisäämisellä (yhdessä ruokalusikalllisessa majoneesia on about sata kaloria, kukin voi itse päätellä montako ruokalusikallista joidenkin mätöistä päällä on), luultavasti myös pienen lipsahdusten (joista kasvaa suuri virta) raportoimatta jättämistä sekä liikunnan ja lihasten puutetta.
[/quote]
Juu, noillahan tuota painon paikallaan junnaamista varmaan selitellään. Huom! tosiaan selitellään. Mutta uskooko kukaan? Edes nuo seli-selittelijät itse? Eivät varmaan. Sillä eihän kukaan pohjimmiltaan voi olla syömis/laihdutusasioissa noin pihalla, eihän?
[/quote]
Mita sit veikkaat - etta karppaus ei toimi? Mun mielesta yhden tai toisen muotidieetin toimivuudella ei kuitenkaan ole sen kanssa mitaan tekemista, etta raportoidut kalorit eivat millaan matematiikalla vastaa pudotettua painoa - toki sitten yleinen terveys ja se, onko fiksua syödä makkaroita, majoneesia ja öljyteetä kaiken aikaa on asia erikseen.
No ei täysrasvasissa tuotteissa mitään pahaa ole, itse käytän täysmaitoa, rasvasia juustoja jne. Pähkinöitä, kookosöljyä ja itsetehtyä majoneesia myös. Veriarvot hyvät ja painoa 50kg. Kaikkea kohtuudella, mielestäni. Ei ole mitään järkeä lisäämällä lisätä rasvaa jokaikiseen asiaan, vaan mielestäni ei ole myöskään järkeä vältellä sitä rasvaa kuin ruttoa. Jos jotain muuttaisin bloggaajan ruokavaliosta niin kaikki einekset vekeen, vihanneksia joka aterialle vähintään 200g, ja turhat rasvalisäilyt pois. Noilla kalorimäärillä olisi kyllä pitänyt jo ihan kaloriteoriankin mukaan tippua paino (ei pelkästään meidän karppihöperöiden), joten pakostakin jotain jää kirjoittamatta ruokapäiväkirjaan, tai sitten määrät ovat alakanttiin arvioituja. Minun mielestä tästä esimerkistä on turhaa tehdä vähähiilihydraattinen vs virallisterveellinen väittely, kun ruokavalio on molemmista suunnista katsottuna pielessä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 11:51"]
No ei täysrasvasissa tuotteissa mitään pahaa ole, itse käytän täysmaitoa, rasvasia juustoja jne. Pähkinöitä, kookosöljyä ja itsetehtyä majoneesia myös. Veriarvot hyvät ja painoa 50kg. Kaikkea kohtuudella, mielestäni. Ei ole mitään järkeä lisäämällä lisätä rasvaa jokaikiseen asiaan, vaan mielestäni ei ole myöskään järkeä vältellä sitä rasvaa kuin ruttoa. Jos jotain muuttaisin bloggaajan ruokavaliosta niin kaikki einekset vekeen, vihanneksia joka aterialle vähintään 200g, ja turhat rasvalisäilyt pois. Noilla kalorimäärillä olisi kyllä pitänyt jo ihan kaloriteoriankin mukaan tippua paino (ei pelkästään meidän karppihöperöiden), joten pakostakin jotain jää kirjoittamatta ruokapäiväkirjaan, tai sitten määrät ovat alakanttiin arvioituja. Minun mielestä tästä esimerkistä on turhaa tehdä vähähiilihydraattinen vs virallisterveellinen väittely, kun ruokavalio on molemmista suunnista katsottuna pielessä.
[/quote]
Joo totta kai, missään ei nimenomaan kohtuukäytössä ole mitään pahaa - ja jo järki sanoo, että jos syö vähemmän hiilihydraatteja, esimerkiksi korvaa perunan salaatilla tai jättää leivän väliin, niin paino putoaa väkisin. Ehkä juuri näiden rasvojen tarkoituksellinen lisäily ilman minkään mainittavan nautinnon saantia (juuri tämä öljytee taitaa olla mua eniten järkyttänyt esimerkki) on se, mikä minua henkilökohtaisesti tässä karppaajassa ihmetyttää.
Sitä ihmettelen viimeisimmässä postauksessa että hän vaikuttaa syövän lihan kanssa välillä pelkästään salaatinlehtiä eikä vaikkapa muita vihanneksia. Sata grammaa possua pelkkien salaatinlehtien kanssa ei minusta - jonka painoindeksi on aina ollut suunnilleen 20 - vaikuta kauhean täyttävältä annokselta ja lisää epäilystä siitä että jotain jää raportoimatta.
Samaa mieltä 126:n kanssa. Kuten tuolla aiemmin olleessa Varpu Tavin sitaatissa olikin, karppaamisessa rasvan käyttäminen on ihan sallittua, hyvän rasvan saamisesta pitää nimenomaan pitää huolta, mutta ei niin, että sitä rasvaa ehdoin tahdoin lisätään joka ruokaan. Koska sitten sitä varmasti tulee liikaa. Vaan niin, että ne ruuat, jotka paistaa pannulla, paistaa entiseen tapaan voissa tai kookosöljyssä tai kasvikset oliiviöljyssä.
Mä olen karpannut myös, ja sain hyviä rasvoja ihan tarpeeksi tuolla metodilla. Jos josku jäi rasvat vajaaksi, söin vähän pähkinöitä. Ei todellakaan tullut mieleen lotrata tuollaisilla teollisilla majoneeseilla.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 07:15"]
Mua alkaa aina oksettaa kun tulee mieleen se kuva kurkkuviipaleista majoneesin alla... örgh!!!! Kuka ihminen voi sellaista syödä?! Mutta jee, aina kun sitä kuvaa mietin menetän ruokahaluni joten ehkäpä mäkin oon parin kilon päästä vihdoin normaalipainoinen kun ei ruoka maistu!!!
Mulla taas menee ruokahalu, kun ajattelen kahvia johon on lisätty rasvaa. Kuulostaakin ällöttävältä, jäis kyllä kahvit sen jälkeen litkimättä kokonaan. Mä en oikein tiedä, miten jollekin tulee edes mieleen, että karppauksen nimissä kahviin lorautetaan rasvaa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 11:51"]
[/quote]
Joo totta kai, missään ei nimenomaan kohtuukäytössä ole mitään pahaa - ja jo järki sanoo, että jos syö vähemmän hiilihydraatteja, esimerkiksi korvaa perunan salaatilla tai jättää leivän väliin, niin paino putoaa väkisin. Ehkä juuri näiden rasvojen tarkoituksellinen lisäily ilman minkään mainittavan nautinnon saantia (juuri tämä öljytee taitaa olla mua eniten järkyttänyt esimerkki) on se, mikä minua henkilökohtaisesti tässä karppaajassa ihmetyttää.
Sitä ihmettelen viimeisimmässä postauksessa että hän vaikuttaa syövän lihan kanssa välillä pelkästään salaatinlehtiä eikä vaikkapa muita vihanneksia. Sata grammaa possua pelkkien salaatinlehtien kanssa ei minusta - jonka painoindeksi on aina ollut suunnilleen 20 - vaikuta kauhean täyttävältä annokselta ja lisää epäilystä siitä että jotain jää raportoimatta.
[/quote]
Mitään ei jää raportoimatta. Jos ette ole itse asiaa miettineet, niin olen mökillä, jossa on muitakin ihmisiä. Joku muu on pääosin ostanut tänne ruuat jolloin en ainakaan itse raaski kauheita määriä mitään ostaa lisäksi vaan syön sitä miyä pystyn. Eilenkin salaatissa oli kaikenlaista mitä en voinut syödä joten söin sitä salaatinlehteä ja nyppäsi mukaan muutaman kurkkupalan, joita tosin en näköjään muistanut merkata kun oli niin vähän.
Mulla ei ole mitään syytä piilotella syömisiäni! Tämän keskustelun asiasta voi antaa jo olla. Ja hups, unohdin jopa majoneesipurkin ja voipaketin kotiin, nyt mennään kookosöljyllä. Paljon lisää keskusteltavaa. Pahoitteluni mutta olen erittäin huonolla tuulella ja tällainen vaan sparraa lisää.
Terv. Jenni, blogin kirjoittaja.
P.S. Söin juuri äsken lohta. Seurana oli pelkkää kurkkua ja lusikallinen raejuustoa koska salaatti oli loppu. OMG. Repikää siitä :D
Terv. Jenni
"Aamupaino tänään samassa kuin eilen, syykin selvä; liikaa proteiinia eilen."
Voiko keho muka mennä noin säästöliekille, että vaikka syö jatkuvasti alle 2000 kcal niin paino ei laske? Pituus alle 160cm ja painoa sen 130kg. Oisko tuo kolme ateriaa päivässä huono malli kyseiselle naiselle, jos jakaisi ruuan esim viiteen annokseen niin ei tulisi välillä nälkä ja vedettyä salaa jotain sipsiä kaapista.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 11:16"]
Onneksi teistä jokainen osaakin syödä niin täydellisesti että voitte tällaisella palstalla mollata toisten ihmisten syömisiä.
[/quote]
Aika harva - tai onko kukaan? - täällä kirjoittanut syövänsä itse täydellisesti. Useimmat ihmiset, jotka syövät epäterveellisesti TIETÄVÄT tekevänsä niin. Kyseinen bloggaaja (jonka sivuja en ole itse käynyt katsomassa) luulee syövänsä hyvin vaikka niin ei ole.
Miksi ei saisi ääneen sanoa, että toisen ruokavalio on huono, jos ko. ihminen on tehnyt siitä julkista? Kommentoijia näyttää lähinnä säälittävän ja ihmetyttävän bloggaajan toimet. Ei ole häntä maanrakoon haukuttu.