Anoppi kantaa meille turhaa roinaa :/
Tuli tuosta mieleen, kun täällä on viimeaikoina keskusteltu tuliaisista ja viemisistä, kun mennään kylään. Meillä on vähän omituinen ongelma, anoppi perheineen, joka aina kylään tullessaan tuo jotain mahdollisimman turhaa. Ja siis ihan tarkoituksella turhaa tavaraa. Ollaan saatu esimerkiksi banaanileikkuri, sellainen maitoautomaatti, joita on esim. ruokaloissa, kaikenmaailman typeriä viini-/kaljapullontelineitä ja avauslaitteita, ja nyt tämä tämmöinen lasten potta, jossa on Ipadin teline. Eikä meillä edes ole pottaikäisiä lapsia! Itse olin alkuun ihan että WTF, että miten joku ei voi tuon vertaa miettiä mitä tuo tuliaisiksi. Mutta mies kertoi, että tämä on kuulemma ollut perinteenä heillä suvussa ja tuttavien kesken, että tuodaan kylään jotain mahdollisimman turhaa, isoa ja epäkäytännöllistä. Kuulemma sitä parempi, mitä epäkäytännöllisempi, isompi, painavampi lahja on keksitty. Tämä tapa juontuu ilmeisesti heidän opiskeluajoiltaan. Ovat siis opiskelleen yliopistoissa ja siellä on yleensä ainejärjestöjen ja yhdistysten yms. juhlissa hauska läppä tuoda joku mahdollisimman iso ja hankala lahja sekä viinapullo. Sitten kilpaa nauretaan, miten hauskan laitteen joku on keksinyt tai rakentanut lahjaksi. Oi niitä aikoja… No, anoppi ja appi ovat jo viittävaille eläkkeellä mutta edelleen pitävät hengissä tuota opiskeluaikojen hauskaa perinnettä. Sillä seurauksella, että meidän nurkat alkaa paisua tätä turhaa rompetta. Alkuun olin jo heittämässä roskiin ensimmäisiä tavaroita, joita meille kärräsivät, mutta mies loukkaantui ajatuksesta sen verran, että päätettiin sitten säilyttää ne. Anopillekin olen jo sanonut useaan kertaan, että emme tarvitse tällaisia ja please tulkaa tällä kertaa ilman mitään tuliaisia. No, hän siihen kommentoi että ”tämä nyt on tälläista huumoria vaan, ei tarvitse niin vakavasti ottaa.” Joo, naurattaakin siis aivan kamalasti… Kun antavat jotain tavaraa, niin ovat keksineet kyllä jonkun hauskan tarinan liittyen siihen esineeseen ja meihin, ja joka siis sillä hetkellä onkin ihan hauska ja nokkela. Mutta kun ne tavarat jäävät sitten asumaan meille niin alkaa ärsyttämään, kun nurkat täyttyvät kaikenmaailman roinasta ja romppeesta. Mies sanoo vain, että onhan meillä tilaa… En tiedä, pitäisikö vaan kylmästi heittää pois kaikki tai sanoa anopille tiukemmin… sellaisessa olen kyllä huono. Tavarat ovat meillä vintillä, jossa ne periaatteessa mahtuvat olemaan, mutta haluaisin siivota sen vintinkin niin, että siellä olisi mukavampi liikkua kun säilytän siellä myös sellaista tavaraa, jota tarvitsen useammin.
Kommentit (46)
Symppaan aptä. Meilläkin anoppi ja miehen suku muutenkin tuo käsittämättömiä tuliaisia ja ostaa todella turhia lahjoja.
Tyyliin:
Halpisavainkaappi tasan kahdelle avaimelle, todella törkeän näköisesti liimalla vinksin vonksin yhteen kiinnitetyt puuosat. En ymmärrä, miksi me laitettaisiin tuollainen seinälle, aivan hirveä. Ja mitä hyötyä on kahden avaimen avainkaapista, me oltaisiin tarvittu sitten 6 avaimen avainkaappi, niin olisi saanut sinne varaston ja autonkin avaimet.
Pefletit, joihin painettu hauska muovipintainen kuva. Kiva juu, mutta se muovikuva polttaa saunassa peppua... Miksei voinut ostaa vaan jotain tavallisia vaikka suomalaisen valmistajan kuviottomia tabletteja? Kun jotkut ihme sarjakuvakuvioidut tabletit halpiskaupasta.
Koukeroinen, metallinen yhden pullon viinipulloteline. Totaalisen kaamea ja tarpeeton. Miksi viinipulloa pitäisi pöydässä seisottaa sellaisessa telineessä? Viinihän kaadetaan dekantteriin tarjottaessa. Mukana Alkon halvin 5 euron viinipullo.
Pitkä kenkälusikka. Niin heikkoa muovia, että meni rikki parin käytön jälkeen, napsahti vaan poikki.
Jotain 70-80-luvun ö-luokan toimintaleffoja dvd:nä.
Siivousrätti. Joululahjaksi. Saatteena pitkä kaakatus, miten tämä on NIIN hyvä ja hänellä on samanlainen ja osti tyttärelleenkin... No, mulle käy siivousrätti joululahjaksi anopilta, ihan sama. Mutta säälin kyllä hänen tytärtään, että saa jouluna äidiltä lahjaksi jonkun siivousliinan.
Lakanat. Hyvä muuten, mutta POLYESTERIÄ. Kun olin pessyt ja mankeloinut ne ja yritin laittaa vuoteeseen, niin ne vaan ritisi, kun olivat niin sähköiset. Roskiin. Kuka voi ostaa muovista tehdyt lakanat?!?
Kivenmurikka, johon porattu neljä koloa. Tarkoitus, että sitä pidetään pakkasessa ja sitten otetaan se saunaan mukaan, niin pitää oluttölkit viileinä. Junteinta ikinä. Kuka muka istuu saunanlauteilla kittaamassa olutta?! Kivi painaa kuin synti, tasan kerran kokeiltu. Jääpalat pöydässä kätevämpiä kuin kylmä, painava kivi.
Ruosteinen, iso avain. Sellainen sisustuskrääsä, joka käsitelty "vanhan" näköiseksi. Mitä sellaisella on tarkoitus tehdä? Oikeasti vanhaa avainta olisi ehkä voinut vielä pitää jossain asetelmassa esillä, mutta tuo on niin feikki ja keinotekoisen oloinen, että... Huh. Kiukuttaa, kun tuollaisenkin tekemiseen kulutettu luonnonvaroja, kuljetettu se tänne jostain Kauko-idästä, ihan turha kapistus ja sitten jotkut vielä tukee sellaista toimintaa ostamalla sitä roskaa!
Kynttilöitä, joista mikään ei palanut kunnolla. Niihin tuli sellainen pyöreä, sininen, kitulias liekki.
Mun tekisi mieli sanoa, että älä osta meille mitään. Anna olla. Anoppi itse sanoi viime jouluna, että on niin vaikeeta ostaa aikuisille lahjoja, mitäs jos ei ostettaisi enää ensi vuonna. Olin ensin innokkaana nyökyttelemässä, mutta sitten näin miehen ja sisarustensa ilmeet. Kai he jotain haluaisivat äidiltään joululahjaksi - vaikka ilmeisesti lahjat on usein pettymyksiä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 13:32"]
Tuli tuosta mieleen, kun täällä on viimeaikoina keskusteltu tuliaisista ja viemisistä, kun mennään kylään. Meillä on vähän omituinen ongelma, anoppi perheineen, joka aina kylään tullessaan tuo jotain mahdollisimman turhaa. Ja siis ihan tarkoituksella turhaa tavaraa. Ollaan saatu esimerkiksi banaanileikkuri, sellainen maitoautomaatti, joita on esim. ruokaloissa, kaikenmaailman typeriä viini-/kaljapullontelineitä ja avauslaitteita, ja nyt tämä tämmöinen lasten potta, jossa on Ipadin teline. Eikä meillä edes ole pottaikäisiä lapsia! Itse olin alkuun ihan että WTF, että miten joku ei voi tuon vertaa miettiä mitä tuo tuliaisiksi. Mutta mies kertoi, että tämä on kuulemma ollut perinteenä heillä suvussa ja tuttavien kesken, että tuodaan kylään jotain mahdollisimman turhaa, isoa ja epäkäytännöllistä. Kuulemma sitä parempi, mitä epäkäytännöllisempi, isompi, painavampi lahja on keksitty. Tämä tapa juontuu ilmeisesti heidän opiskeluajoiltaan. Ovat siis opiskelleen yliopistoissa ja siellä on yleensä ainejärjestöjen ja yhdistysten yms. juhlissa hauska läppä tuoda joku mahdollisimman iso ja hankala lahja sekä viinapullo. Sitten kilpaa nauretaan, miten hauskan laitteen joku on keksinyt tai rakentanut lahjaksi. Oi niitä aikoja… No, anoppi ja appi ovat jo viittävaille eläkkeellä mutta edelleen pitävät hengissä tuota opiskeluaikojen hauskaa perinnettä. Sillä seurauksella, että meidän nurkat alkaa paisua tätä turhaa rompetta. Alkuun olin jo heittämässä roskiin ensimmäisiä tavaroita, joita meille kärräsivät, mutta mies loukkaantui ajatuksesta sen verran, että päätettiin sitten säilyttää ne. Anopillekin olen jo sanonut useaan kertaan, että emme tarvitse tällaisia ja please tulkaa tällä kertaa ilman mitään tuliaisia. No, hän siihen kommentoi että ”tämä nyt on tälläista huumoria vaan, ei tarvitse niin vakavasti ottaa.” Joo, naurattaakin siis aivan kamalasti… Kun antavat jotain tavaraa, niin ovat keksineet kyllä jonkun hauskan tarinan liittyen siihen esineeseen ja meihin, ja joka siis sillä hetkellä onkin ihan hauska ja nokkela. Mutta kun ne tavarat jäävät sitten asumaan meille niin alkaa ärsyttämään, kun nurkat täyttyvät kaikenmaailman roinasta ja romppeesta. Mies sanoo vain, että onhan meillä tilaa… En tiedä, pitäisikö vaan kylmästi heittää pois kaikki tai sanoa anopille tiukemmin… sellaisessa olen kyllä huono. Tavarat ovat meillä vintillä, jossa ne periaatteessa mahtuvat olemaan, mutta haluaisin siivota sen vintinkin niin, että siellä olisi mukavampi liikkua kun säilytän siellä myös sellaista tavaraa, jota tarvitsen useammin.
[/quote]
Ai, anoppihullun anoppi tekee tänään tätä :DDDDDDD
Tunnen tuskanne. Mulla on kanssa yksi sukulainen joka ostaa mulle aina jotain aivan hirveää roskaa. Harmittaa, että siihen on mennyt rahaa, jonka olisi voinut käyttää paremmin, sekä luonnonvaroja, nekin olisi voinut käyttää paremmin.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 11:45"]
Tunnen tuskanne. Mulla on kanssa yksi sukulainen joka ostaa mulle aina jotain aivan hirveää roskaa. Harmittaa, että siihen on mennyt rahaa, jonka olisi voinut käyttää paremmin, sekä luonnonvaroja, nekin olisi voinut käyttää paremmin.
[/quote]
Aivan. Toisi ennemmin vaikka itse leipomaansa pullaa. Niityltä kerättyjä kukkia. Kauniin kiven rannalta. Jos on pakko tuoda jotain.
Esim. jos muistelen onnistuneita anopin antamia lahjoja, varmaan paras on ollut hänen miehelle ostamansa mustikka- ja joulukahvit. Itse en kahvia pysty juomaan, mutta mies oli niistä ihan innoissaan ja ostaa niitä joskus itsekin. Ihan yksinkertainen juttu, ei kallis, mukava ja käytettävä lahja.
Samoin minä sain kerran anopilta joululahjaksi paperista askarrellun kukkakoristeen. Se on hieno ja meillä yhä jouluisin esillä. Ei tarvi olla kallista ja ihmeellistä lahjan. Mutta on kurjaa, että ostetaan ihan krääsää. Ja vielä rumaa / käyttökelvotonta sellaista.
T. 42
Soita paikalliseen kivifirmaan ja tilaa niille kuorma-autollinen kiviä pihalle. Ilmoitat tilausta tehdessä että ollaan päivällä poissa kotoa, kipatkaa vaan siihen pihan reunaan...
Josko menisi viesti perille ;)
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 10:32"]
Ei ole koskaan ihmisillä hyvin, jos appivanhemmat tuo jotain se liikaa tai väärää jos ei tuo ei hyvä sekään.jos mummot hoitaa lapsenlapsiaan kaatumiseen asti ei hyvä, jios eivät ollenkaan ei hyvä...tiedän yhdenkin mummmon joka ei hanki koskaan edes joululahjoja lapsenlapsille, joku toinen hankkii kasapäin tarpeellista tai tarpeetonta. Mikään ei ole hyvä, vali vali.
[/quote]
Oletko kuullut kultaisesta keskitiestä?
Ääri-ilmiöt eivät oikeastaan koskaan ole hyvästä missään asiassa.
Eivät uskonnossa eivätkä politiikassakaan.