Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua ärsyttää oma pikkumaisuuteni ja niuhottamiseni

Vierailija
24.07.2013 |

Mun äiti vei miesystävänsä kanssa meidän kaksi lasta eilen metsäretkelle. Poimivat mustikoita ja paistoivat makkaraa nuotiolla. Myöhemmin selvisi, ettei mitään lupia nuotion tekemiseen oltu kyselty. Äitini mielestä jokamiehenoikeuksiin kuuluu vapaa tulenteko-oikeus. Mikä ei muuten pidä paikkaansa, nuotion tekemiseen pitää olla maanomistajan lupa. Lähellä olis ollut kunnan ylläpitämä nuotiopaikka, jonne kuvittelinkin noiden menevän. Mutta ei, heidän piti tehdä nuotio ihan itse ja tasan sinne minne itse haluaa. Ja mua ärsyttää tää, mä en halua opettaa lapsille että sääntöjä saa olla noudattamatta jos ei vaan huvita. Jos nuotiopaikka on olemassa niin miksi helkatissa pitää tehdä oma nuotio siihen lähelle? 

Ja eniten mua ärsyttää että näin pikkuasia ärsyttää mua, en ollut itse paikalla edes. Kai mä sitten olen niuho ja pikkutarkka.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sitten sanot äidillesi, etteivät lapsesi tule enää äitisi kanssa metsäretkille. Näin se vain on, ikävä kyllä.

Äitiisi ja hänen miesystäväänsä et voi näköjään vaikuttaa, mutta omiin lapsiisi voit. Vaikka äitisi ja hänen miesystävänsä ovat melkoisia luupäitä, ei sinun tarvitse antaa heidän kasvattaa sinun lapsistasi samanlaisia. 

Vierailija
2/11 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taitais sua haitata, jos olisi äitisi oikean ja alkuperäisen isäsi kanssa tulta tekemässä ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kieltäisin seuraavan reissun. Tulostaisin äidille netistä jokamiehenoikeudet ja sanoisin että lapset eivät jatkossa tule mukaan metsäretkille. Tulen tekeminen toisen maille on rikoissa ja en halua että lapseni opetetaan rikollisiksi.

Vierailija
4/11 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 12:33"]

Ei taitais sua haitata, jos olisi äitisi oikean ja alkuperäisen isäsi kanssa tulta tekemässä ;)

[/quote]

Itseasiassa haittais vielä enemmän, sen juopon kanssa en lapsiani päästäisi yhtään mihinkään.

Ap

Vierailija
5/11 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kysymys pikkuasiasta, kun joku tekee avotulen metsään. Aika usein metsäpalot alkavat huonosti sammutetusta nuotiosta. Siinä sitten tulee käristemakkaroille hieman hintaa, kun pitää ruveta makselemaan myös miljoonakorvaukset palaneesta metsästä. Kerropa tämä äidillesi. Sano myös terveisiä, että sinne kunnan nuotiopaikalle sitten seuraavan kerran. Ja ainahan voit myös käräyttää oman äitisi. Niin minä ainakin tekisin. Ihan oikeasti. Onneksi minulla on niin fiksu (ja vanha) äiti, ettei hän tekisi ikinä avotulta kenenkään metsään. 

Vierailija
6/11 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 19:27"]

Ei ole kysymys pikkuasiasta, kun joku tekee avotulen metsään. Aika usein metsäpalot alkavat huonosti sammutetusta nuotiosta. Siinä sitten tulee käristemakkaroille hieman hintaa, kun pitää ruveta makselemaan myös miljoonakorvaukset palaneesta metsästä. Kerropa tämä äidillesi. Sano myös terveisiä, että sinne kunnan nuotiopaikalle sitten seuraavan kerran. Ja ainahan voit myös käräyttää oman äitisi. Niin minä ainakin tekisin. Ihan oikeasti. Onneksi minulla on niin fiksu (ja vanha) äiti, ettei hän tekisi ikinä avotulta kenenkään metsään. 

[/quote]

Sanoin jo asiasta, mutta vastaus oli että ainahan me on tehty nuotio metsään marjareissuilla. Eihän se nyt ketään voi haitata. Lapsistakin oli niin kiva kerätä risuja ja tehdä nuotio, aivan toista kuin valmiilla nuotiopaikalla. Ja kuuluu kuulemma jokamiehenoikeuksiin. Ei noille jääräpäille mikään jakeluun mene, ne kun on tuota tehneet jo vuosikymmeniä. Onneksi ne kyllä tosiaan vahtii sitä nuotiota ja tekee sen paikkaan jossa on vettä lähellä ja sammuttavat huolella.

Mutta en haluais että lapset oppii tuon tyylin, ettei säännöistä tarvi välittää jos ei halua. Sitäpaitsi kyllä se luonnolle on parempi että ne nuotiot keskitetään yhteen paikkaan sen sijaan että niitä on siellä ja täällä. Uutta reissua jo miettivät ja minä mietin että pitääkö se kieltää lapsilta, ihan vaan siksi että tää asia ei tunnu menevän jakeluun. Ap

Vierailija
7/11 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä niuhottamista se on että noudatetaan lakia? Et varmaan antaisi lapsia äidin kyytiin  jos tämä kieltäytyisi käyttämästä turvavöitä lapsilla? Ihan sama asia minusta. Ei mitään retkiä jos ei noudateta sääntöjä. Sama se vaikka lapset pahoittaa mielen, niille voi selittää niinkuin asia on. Että koska mummu ei suostu noudattamaan lakia, äiti ei voi antaa teidän mennä mummun kanssa retkelle.

Vierailija
8/11 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 19:41"]

Mitä niuhottamista se on että noudatetaan lakia? Et varmaan antaisi lapsia äidin kyytiin  jos tämä kieltäytyisi käyttämästä turvavöitä lapsilla? Ihan sama asia minusta. Ei mitään retkiä jos ei noudateta sääntöjä. Sama se vaikka lapset pahoittaa mielen, niille voi selittää niinkuin asia on. Että koska mummu ei suostu noudattamaan lakia, äiti ei voi antaa teidän mennä mummun kanssa retkelle.

[/quote]

Etkö ole kuullut, että lain noudattaminen on toisarvoista? Sisäministerihän on tämän meille kertonut.

Vierailija
9/11 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta et niuhota pikkuasiasta. tuo on suuri asia.

Vierailija
10/11 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytäpä äidillesi tämä esite jokamiehenoikeuksista: 

http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=145756&lan=fi

Sivulla 9 sanotaan, että tulenteko ilman maanomistajan lupaa ei ole sallittu. Sama asia on kirjattu Suomen pelastuslakiin 2 luku 6§

Lisäksi pitää seurata säätiedotusten metsäpalovaroituksia. Tällä hetkellä metsäpalovaroitus on Varsinais-Suomessa, Ahvenanmaalla, Satakunnassa sekä Utsjoella. 

Vierailija
11/11 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanominen eikä jokamiehenoikeuksien näyttäminen auta yhtään. Äitini on sitä mieltä että se oikeus on, koska hän on niitä nuotioita tehnyt jo kolmekymmentä vuotta. Eikä niistä ole ollut mitään haittaa kenellekkään. Hän polttaa vain risuja, sammuttaa nuotion hyvin ja se on keskellä korpea, joten savukaan ei ketään haittaa. Miesystävä on vielä pahempi, sillä on jo sellainen asenne naisia kohtaan ettei naiset tiedä mitään, ei osaa mitään, eikä niitä tarvi kuunnella missään. Joten mun on naisena ihan turha mennä sille selittämään jokamiehenoikeuksia. Ne katsokaas kirjoitetaan tasan niinkuin äitini ja miesystävä haluaa. Joka muuta väittää on vaan typerä ja niuhottaja.

Eli minä olen niuho ja typerä kun noudatan moista turhanpäiväistä sääntöä. Saahan sitä nyt nuotion tehdä metsään jos haluaa makkaraa paistaa lasten kanssa.

Ap, jota vituttaa nyt entistä enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä