Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Minäpä näpäytin myyjää"

Vierailija
24.07.2013 |

Tuli vaan mieleen kun lueskelin tuota asiakaspalveluvalitusketjua...   Olen ollut asiakaspalvelutöissä yli 10 vuotta ja onhan se asiakaspalvelu suomalaisille vaikeaa, sekä myyjille että asiakkaille. Myyjänä ollaan jäykkiä ja haluttomia palvelemaan, suomalaisille se on vaikeaa, koetaan nöyristelyksi.

Mutta olenhan toki itsekin asiakas työn ulkopuolisen ajan ja silti uskallan sanoa että asiakkaat ne vasta hukassa ovatkin. Kuningasajattelu jyllää edelleen ja se takaraivossa mennään kaupassa minä itse ja ensin ajattelun kanssa. Jos myyjä lähestyy, koetaan se tungetteluksi ja jos ei, koetaan se palveluhaluttomuudeksi. Jos myyjä ei tervehdi, johtuu se tietenkin ylimielisyydestä eikä mitenkään ole mahdollista että voi olla ettei myyjä ole vain vahingossa huomannut. Tai myyjä on tervehtinyt heti asiakkaan sisääntullessa eikä asiakas ole sitä huomannut/kuullut.

Myyjäkin on vain ihminen, jos et hymyile hampaat loistaen, asiakas tekee valituksen että myyjä oli töykeä. Sitten kun koetat seuraavalle hymyillä, saat vain mulkaisun ja kuulet kun asiakas sanoo kassalta poistuessaan puolisolleen että mikähän sitäkin vaivasi.

Myyjä kohtaa, riippuen tietenkin paikasta, kymmeniä tai satoja asiakkaita päivässä. Myös asiakkaan asenne vaikuttaa lopputulokseen.

Asenne että minähän näytän sinulle, sinä olet vain myyjä ja minä olen sentään asiakas, todennäköisesti saa vain myyjän huokaisemaan helpotuksesta kun poistut kaupasta.

Ja hei ihan oikeasti, jos myyjän epäkohteliaisuus saa asiakkaan itkemään, kannattaisi miettiä ehkä terapiaa..On todella epäilyttävää että täysin vieras ihminen voi sanoa jotain niin loukkavaa että toinen alkaa itkeä, haloo!!

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelua on turha odottaa. Se vaan ei sovi suomalaiseen luonteeseen. Mutta jos asiakas menee ja pyytää apua jo myyjäkin voi toimia. Eli auttaminen on meillä verissä, mutta palvelu on alistumista.

Vierailija
2/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista montaa tilannetta, jossa palvelu olisi ollut huonoa tai sellaista, että olisin sitä jälkeenpäin ihmetellyt. Yhdessä ruokakaupassa on myyjä, jota ei halua vastaansa käytävällä tulevan, niin paha mulkaisu sieltä aina tulee, mutta kuulin työkaveriltani sen mulkaisun tulevan kaikille, tämä myyjä on kuulema ihan tunnettu mulkaisuistaan. Muuten olen saanut yleensä vain hyvää ja mukavaa palvelua, yritän itsekin olla aina mukava muille. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan melkein aina hyvää palvelua. Hyvin harvoin on sitä huonoa palvelua tai palvelemattomuutta ollut.

Vierailija
4/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjän epäkohteliaisuus on ammattitaidottomuutta. Aina.

Vierailija
5/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 13:48"]

[/quote]

Voi olla myös asiakkaan tulkinta tilanteesta. Toisille on epäkohteliasta se, että myyjä ei juokse hänen perässään ympäri kauppaa ja esittele jokaista tuotetta ja tarjousta. Sanotaan vaikka että joku tuote löytyy tuosta hyllystä ja sitten paheksutaan sitä, kun myyjä ei kädestä pitäen taluttanut siihen tuotteen etten, huikkasi vaan että tuolta löytyy.

Vierailija
6/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta suomalaisista kaupan kassoista alkaa tulla niin patalaiskoja että on vain ajan kysymys kun ne voi korvata koneilla kuten esim. Ruotsissa isommissa kaupoissa on jo pitkälti tehty.

Sirukorttien myötä istuvat hanurillaan ja käytännössä vaan vilauttelevat tuotteita viivakoodinlukijalle. Jos asiakkaalla on käytössä siruton kortti niin elettäkään eivät jaksa tehdä, ei edes niitä pakollisia millä varmistetaan että kortti on oikeasti omistajan. Ja loppuun vielä huikkaus "kirjoitatko sen sotun loppuosan siihen kuitille".

Tässä on kyllä yksi ammattiryhmä, jota ei varmasti 10 vuoden päästä enää ole olemassa.

Vierailija
7/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ollut asiakaspalvelijan hommissa ja ei se aina tosiaan ole niin kivaa. Asiakkaista riippuen aina se fiilis. Jos minulla on henkilökohtaisesti huono päivä, en anna sen näkyä ja kohtelen asiakasta kun asiakasta samoin, mutta kyllä se piristää koko päivää jos sattuu heti alkuun kohtelias ja hyvän tuulinen asiakas! Ihan sekin että asiakas sanoo poistuessaan "heippa" ja hymyilee on oikeesti tosi kiva juttu! :)

Vierailija
8/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on aivan oikeassa. Eivät myyjät ole ajatustenlukijoita tai kykene muutamassa sekunnissa psykologisen syväkartoitukseen: joten miten ihmeessä he voisivat tietää, miten kukin haluaa itseään lähestyttävän. Yksi haluaa, että hänet noteerataan heti, kun hän astuu sisään kauppaan ja apua tarjotaan jne. Toinen taas ahdistuu älyttömästi, jos joutuu sanomaan myyjän avuntarjouseen, että "ei kiitos, mä katselen nyt vaan".

Ja siltä väliltä tosiaan on laaja kirjo asiakkaita.

Ota heistä nyt sitten selvää sanaakaan vaihtamatta.

Seiskalle sen verran, että minä ainakin aina panen automaattisesti sinne kuittiin sotun loppuosan (jos siis ostot yli 50 e), koska vie aikaa, kun myyjä erikseen ottaa kynän ja kirjoittaa sen kuittiin. Kyse ei niinkään ole myyjän vaivannäöstä, vaan kassajonon nopeasta etenemisestä eli kaikkien asiakkaiden edusta!

Vierailija
9/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä yrmyjä myyjiäkin, mutta väitän, että sillekin alalle on nykyään sen verran tunkua, että huonoimmat asiakaspalvelijat karsiutuvat aika nopeasti.

Luulisi, että jo aivan oman työskentelymotivaation ja viihtyvyyden takia myyjä kuin myyjä yrittäisi pitää yllä mukavaa ilmapiiria asiakkaiden ja itsensä välillä...

Vierailija
10/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta palvelun ongelma ei ole sen epäystävällisyys tai epäkohtiliaisuus, vaan ihan liian usein vastaantuleva asiallinen osaamattomuus.

Menin kellokauppaan/koruliikkeeseen, joka jääköön nyt nimettömäksi ja halusin ostaa patterilla toimivan miesten kellon. Myivät minulle sellaisen. muutamaa viikkoa myöhemmin se lakkasi käymästä ja vein sen takaisin pariston vaihtoa varten. Ottivat. Vasta seuraavana päivänä jostain löytyi tyyppi, joka kertoi, ettei se ollut paristokello ollenkaan, vaan aurinkokennolla toimiva.

Eilen kävin rautakaupassa ja halusin ostaa koivulattiaan sopivaa jalkalistaa. Myyjä yritti väikisn tulea minulle mäntyistä, koska onhan se melkein saman värinen. Tummumisenkin olisi kuulemma voinut estää lakkaamalla. Tai sit ei.

Applen liikkeessä kuiskaten puhuva hemmo sanoi, että kun ipadin akku on kerran päässyt tyhjäksi, on koko laite uusittava ja se maksaa tietysti uuden velottimen verran, että mun takuu on mennyt umpeen pari viikkoa sitten, mutta voisin yrittää vaatia vaihtoa kuluttajansuojalain puitteissa. Hetken jo ajattelin, että en enää ikinä sorru yhteenknään applen veottimeen, mutta onneksi kävelin vielä toiseenkin liikkeeseen, jossa fiksumpi myyjä myi minulle uuden laturin johdon ja sai koneeni heräämään taas.

Vierailija
11/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain tyttönimelläni aina hyvää palvelua. Puhelimitsi  varsinkin. Nyt on sukunimi vaihtunut, eikä palvelua heru entiseen malliin.

Vierailija
12/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se asiakaspalvelutyö mitään herkkua ole, tiedän kyllä. Asiakkaallakin on velvollisuus käyttäytyä kaupassa hyvin, ihan niin kuin muuallakin.  Muutekaan en ymmärrä ihan pikkuasioihin takertumista, esim. "se kysyi haluatko pussin ostoksillesi, yritti ihan varmasti säästää vaan kun vielä erikseen kysyi! törkeetä!"

,,,mutta välillä törmää kyllä niin kamaliin tiuskijoihin kassalla että ihan hämmentyy. 

Vierailija
13/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en ole varsinaisesti kohdannut täydellistä epäkohteliaisuutta asiakaspalvelussa (siis myyjän taholta, ollessani asiakkaana), vaan juurikin tuota 11:n mainitsemaa substanssiin liittyvää ammattitaidottomuutta. Valitettavasti nykyään erityisesti eri alojen ketjuliikkeissä ei ilmeisesti vaadita minkäänlaista tietoa itse alalta, erityisesti olen huomannut tämän kodinkone-/elektroniikkaliikkeissä sekä miestenvaateliikkeissä.

Vastaan on tullut myyjiä, jotka eivät tiedä myymistään laitteista juuri mitään (tietokoneet, kamerat, tv:t yms.) ja on tosiaan annettu jopa ihan väärää tietoa jonkun laitteen toiminnasta. Miestenvaateliikkeissä taas myyjillä ei tunnu olevan mitään tietoa pukukoodeista tai pukujen mitoituksesta, vaan järjestään myydään esim. ihan liian isoja takkeja.

Tähän voi tietysti sanoa että mitä muuta voi odottaakaan halpisketjuliikkeistä, mutta kyllä mun mielestä silti jotkut perusasiat pitäisi olla kunnossa silti.

Mä oon ollut pikaruokapaikassa töissä, ja se oli kyllä kamalaa. Missään ei ole ollut niin ikäviä ja kiukkuisia asiakkaita. Kestinkin siellä vain jonkun kuukauden :) 

Vierailija
14/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin saan lähes poikkeuksetta hyvää palvelua. Olen perusolemukseltani hymyileväinen, avoin ja iloinen. Juttelen paljon enkä hermostu koskaan. Minäkin olen kyllä kohdannut monesti myyjän ammattitaidottomuutta. Viimeksi menin ostamaan kaakelimaalia alan liikkeestä. Olin todella amatöörinä liikenteessä ja kyselin mielestäni hyvin alkeellisia kysymyksiä kuten levitetäänkö maali telalla vai sudilla, pitääkö sitä maalata useampi kerros, valuuko maali helposti ja mitä teen jos niin käy. Myyjä ei osannut auttaa oikein missään. Tein sitten itse päätöksen että ostan sudin ja totesin mielessäni että etsin internetistä vastaukset muihin kysymyksiin. Koko prosessin ajan miesmyyjä oli kyllä oikein asiallinen ja mukava mutta mitään vastausta mihinkään en oikein saanut. Myyjä itsekin tuntui häkeltyvän kysymyksistäni. 

En ole koskaan ollut myyjänä missään, joten en tiedä miten tuttuja tuotteet pääsääntöisesti myyjille on. 

Vierailija
15/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuota samaa ammattitaidottomuutta ihmettelen. Kun kyselen erikoisliikkeessä kahden vaihtoehdon eroa, kuvittelen oikeasti, että myyjä osaisi sanoa edes jotain. Kai nyt jotain perustietoa pitäisi olla myytävistä tuotteista.

Ystäväni on myyjä, ja he saavat säännöllistä koulutusta ihan maahantuojien ja tuotevalmistajien taholta. Mutta olikin kaipa se vähän liikkeestäkin on kiinni.

Vierailija
16/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rakennusaikana on tullut käytyä usein Kodin Terrassa, ja siellä olen huomannut, että on parasta itse perehtyä asiaan, eikä vaivata myyjiä. Samalla lailla he lukevat tiedot esim. purkin kyljestä luin minäkin...

Vierailija
17/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eli kun myyjä kävelee kaupassa ja potkaisee vahingossa varpaansa kynnykseen, pääsee suusta kirosana ja asiakas sattuu olemaan vieressä... Voi asiakas ottaa sen niin että myyjä kirosi häntä ja sietäisi saada potkut.

Myyjän lähiomainen on juuri kuollut mutta esimies ei silti anna vapaata. Myyjän on vaikea pidätellä itkuaan ja asiakaspalvelu on yhtä tuskaa. Asiakas valittaa myyjän tympeydestä ja myyjän sietäisi saada potkut.

Myyjä odottaa vauvaa ja alkuraskauden pahoinvointi saa myyjän juoksemaan vessassa vähän väliä. Myyjä ei ole uskaltanut kertoa raskaudestaan vielä kenellekään kun takana on useampi keskenmeno. Asiakas valittaa kun myyjä lähti nopeasti juoksemaan pois kun oli  rahat saanut. Myyjä oli töykeä ja sietäisi saada potkut.

Myyjäkin on ihminen ja tilanteen taustalla voi olla jotain jota asiakas ei tiedä. Miksi myyjän ja asiakkaan kohdatessa ei kohtaa kaksi ihmistä?

Vierailija
18/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 15:49"]

[/quote]

Eli kun myyjä kävelee kaupassa ja potkaisee vahingossa varpaansa kynnykseen, pääsee suusta kirosana ja asiakas sattuu olemaan vieressä... Voi asiakas ottaa sen niin että myyjä kirosi häntä ja sietäisi saada potkut.

Myyjän lähiomainen on juuri kuollut mutta esimies ei silti anna vapaata. Myyjän on vaikea pidätellä itkuaan ja asiakaspalvelu on yhtä tuskaa. Asiakas valittaa myyjän tympeydestä ja myyjän sietäisi saada potkut.

Myyjä odottaa vauvaa ja alkuraskauden pahoinvointi saa myyjän juoksemaan vessassa vähän väliä. Myyjä ei ole uskaltanut kertoa raskaudestaan vielä kenellekään kun takana on useampi keskenmeno. Asiakas valittaa kun myyjä lähti nopeasti juoksemaan pois kun oli  rahat saanut. Myyjä oli töykeä ja sietäisi saada potkut.

Myyjäkin on ihminen ja tilanteen taustalla voi olla jotain jota asiakas ei tiedä. Miksi myyjän ja asiakkaan kohdatessa ei kohtaa kaksi ihmistä?

[/quote]

Joo joo, jokainen tyly myyjä on raskaana, juuri lyönyt varpaansa ja äitikin on kuollut. Jostain kumman syystä vain aina samat myyjät saavat asiakkailta kehuja, (ja vastaavasti toiset aina moitteita).

Vierailija
19/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ainakin ulkomailla. Siellä kyllä palkkakin sattaa olla pelkkä provikka. Palvelu pelaa varmasti.

Vierailija
20/41 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 15:49"]

[/quote]

[/quote]

Joo joo, jokainen tyly myyjä on raskaana, juuri lyönyt varpaansa ja äitikin on kuollut. Jostain kumman syystä vain aina samat myyjät saavat asiakkailta kehuja, (ja vastaavasti toiset aina moitteita).

[/quote]

Huoh, toki voisi väitellä ikuisesti siitä kummat on paskempia, myyjät vai asiakkaat. Jos haluaisin siihen lähteä, voisin itsekin viljellä moisia mahdottomuuksia kuten AINA joku saa kehut ja AINA joku saa haukut.

Faktahan on toki se että on huonoja myyjiä ja huonoja asiakkaita.

Alkuperäinen ajatukseni tähan ketjuun oli se että asiakaskin voisi joskus ottaa myyjän vastaan ihmisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi