Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär sai ponin, anoppi raivostui...

Vierailija
24.07.2013 |

Meillä on kotona talli, jossa asuu minun pari kisahevosta sekä vuokrapaikalla yksi kaverin hevonen. Tyttö on myös kiinnostunut ratsastuksesta ja aika luonnollista siis on, että hänellekin hankittiin poni, joka on sopivamman kokoinen ratsu kuin minun hevoseni. Tästähän anoppi sai raivarin. Epäreilua kuulemma, kun tyttö sai ponin! Kommentoi "Etkö yhtään ajattele tytön serkkuja, joilla ei ole mahdolisuutta omaan poniin? Onko kiva pahoittaa muiden mieli tahallisesti?!". Kuinka typerä anoppi voi olla? Jos hänen tyttärellään ei ole varaa ostaa lapsilleen poneja, ei se ole minun ja mieheni syy. Pitäisikö kaikessa aina miettiä, että ei, en mö voi tehdä mitään kivaa/hankkia mitään kallista, ettei kellään tule paha mieli, kun ei ole varaa samaan?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 12:45"]

Ei ne ponit mitään maksa, tuskin edes kunnon auton hintaa. Mua rassaa jos sukulainen hankkii mersu hymer matkailuauton tai concordeauton, silloin  kyrsii, Itsellä normi asuntoauto, hyvä ja toimii, mutta parempi ois hankinnassa heti kun rahaa säästyy enemmän. Nuo poni ja muut eläinhankinnat on ihan löysää kakkaa kunnon hankintoihin verrattuna.

[/quote]

Niin, ihan halpoja on esim meidän 50t molemmin puolin maksaneet hevoset. Maneesikan ei maksanut kuin 180t... Siihen vielä päälle kenttien teko, talli sekä maan hinta :) Ihan halpaa. Aloittajan poni voi tosin ihan hyvin olla alle 10t maksanut harrasteponi tai moninkertaisesti kalliimpi kisatykki. Mistäs me se tiedetään?

Vierailija
42/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta anopin reagointi on aivayn kohtuuton, nolo ja naurettava riippumatta siitä, leveileekö  ap: n perhe rahoillaan vai ei. Jos joku hankkii mielestäsi vain kiusaksi ja ilkeydestään tyttärelleen ponin, niin hotain vikaa siinä omassa aujattelussa on, vaikka kyse olisi kuinka ilkeistä ihmisistä tahansa. Pitäisi tajuta, että yleensä ihmiset eivät tee isoja hankintoja toisten kiusaksi eikä itse ole ehkä niiden varakkaiden keskipisteenä niin paljon, että he tosissaan miettisivät muita hankintoja tehdessään. 

Minusta siis ap:n perheen leuhkimiset ovat aivan toisarvoinen juttu. On minullakin naapuri, jolle auto on tosi tärkeä leuhkimisen aihe ja jonka on aina uuden auton hankittuaan kyseltävä, milloin me aiomme päästä vanhasta kotterostamme eroon. Ei tulisi mieleenkään ajatella, että se naapuri hankkii autonsa minun kiusaksi, vaikka hänellä onkin epämiellyttävä tapa leuhkia meille. Ap:n anopin olisi kuulunut todeta, että onpas kiva asia tyttärellenne mutta älkää leuhki asiasta x:lle, kun sille tulee paha mieli leuhkimisesta. Voihan asiata kertoa serkuille iin, että ilmoitetaan heidän pääsevän ratsastamaan ponilla eikä sen ponin omistajan anneta jatkuvalla syötöllä serkkujen kuullen komennella, miten kauan serkut saavat ratsastaa, kun poni on hänen. Olen huomannut, että paha mieli tulee siitä, kun aikuiset eivät osaa ohjata keskustelua ja lasten annetaan pomotella, kun onhan se poni hänen. Sen tunnin ajan voi se poninomistaja olla reilu kaveri ja kaikille ratsastajille sama aika. Näin ainakin meillä toimitaan kivojen juttujen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään miettiä sukulaisten mielipiteitä, jos hankin jotain perheelleni. Jokaisella perheellä on ihan oma elämä ja oma talous.

Vierailija
44/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 10:38"]

Kyllähän se sukulaisuussuhteita helposti rassaa jos joku on paljon muita varakkaampi.

[/quote]

Mutta eihän se ole sen varakkaan vika? Pitäisikö elää köyhäillen, ettei kenellekään vaan tuu paha mieli?

[/quote]

Ei varmaankaan niin mutta jos se varakas kovin leveilee ja pröystäilee niin voi olla, että jää äkkiä porukoista ulkopuolelle. Pätee muihinkin kuin vain sukulaisiin. Ihmiset etsiytyvät mieluiten samantasoisten seuraan niin varallisuus kuin muiltakin osin.

[/quote]

Jos köyhä kovin kadehtii, voi olla että jää äkkiä porukoista ulkopuolelle. Pätee muihinkin kuin vain sukulaisiin. Ihmiset etsiytyvät mieluiten samantasoisten seuraan niin varallisuus kuin muiltakin osin.

Vierailija
45/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo. Tässähän ei mistään muusta PUHUTAKAAN kuin siitä, lesoileeko ap rahoillaan kuten anoppi väittää vai ei. Joka toinen siihen viittaa kommenteissaan ja juuri siitä on kysymys. Anoppi tuskin kimmahti ponista pelkästään, vaan taustalla on pidempiaikaista kututusta siitä, mitä pojan perhe ostelee ja tekee. Enkä sano, että ap oikeesti lesoilee, mutta anoppi tulkitsee niin.

Vähän hassu tuo kina tuossa, jossa joku alkaa inttää selvää asiaa vastaan, kun ei kehtaa myöntää asiaa. Mitä vitun yleisen tason keskustelua tässä käydä vaan keskustellaan apn esimerkkitapauksesta, koko ajan.

Vierailija
46/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 13:27"]

Voihan asiata kertoa serkuille iin, että ilmoitetaan heidän pääsevän ratsastamaan ponilla eikä sen ponin omistajan anneta jatkuvalla syötöllä serkkujen kuullen komennella, miten kauan serkut saavat ratsastaa, kun poni on hänen. Olen huomannut, että paha mieli tulee siitä, kun aikuiset eivät osaa ohjata keskustelua ja lasten annetaan pomotella, kun onhan se poni hänen. Sen tunnin ajan voi se poninomistaja olla reilu kaveri ja kaikille ratsastajille sama aika. Näin ainakin meillä toimitaan kivojen juttujen kanssa.

[/quote]

Anteeksi mitä? Miksi helvetissä kenenkään pitäisi kertoa tuolla tavalla hankinnoistaan tai toisten hankinnoista? Kerrotko sinä tutullesi, että ostettiin hieno Audi, mutta kyllä sä saat sillä ajaa? Tai lupaileeko anoppisi Audiasi sukulaisille? Kyllä sitä voi ihan kertoa, että se-ja-se sai ponin. Piste. Ei sitä tarvitse pehmitellä - ei myöskään leuhkia. Ja omistaja tasan määrää, mitä hänen omaisuudellaan tehdään ja kuka niitä lainaa ja miten kauan.

Vierailija
47/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

47, en ole tuo, jota kommentoit, mutta et liene kamalasti ollut tekemisissä lasten kanssa. Jotkut lapset nimenomaan korostavat ja päsmäröivät sillä omaisuudellaan kuten tuo kommentoimasi kirjoittaja kuvasi. "Älä heiluta sitä mun nukkea, mun nukke on hieno ja kallis toisin kun sun nukke, eikä sitä saa heiluttaa..." "Mun äiti sanoi, että mä saan päättää, kuka saa ratsastaa mun ponilla ekana ja mä määrään muutenkin mun ponista ja mun ponilla saa nyt ekana ratsastaa Ella ja sit mä ratsastan ja sitten annan Nikon ratsastaa ja lopun iltapäivää mä ratsastan ja te katsotte kun mä ratsastan MUN PONILLA".

Aikuisen tehtävänä on opettaa lapselleen oikeita käytöstapoja. Joskus on syytä jopa ohjata sitä, miten lapsi puhuu omista tavaroistaan ja asioistaan muille.

Mikä on ihan eri asia kuin että saako kertoa ostoksistaan ja lemmikeistään. Kertoa voi niin monella tavalla.

ohis

Vierailija
48/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 14:05"]

47, en ole tuo, jota kommentoit, mutta et liene kamalasti ollut tekemisissä lasten kanssa. Jotkut lapset nimenomaan korostavat ja päsmäröivät sillä omaisuudellaan kuten tuo kommentoimasi kirjoittaja kuvasi. "Älä heiluta sitä mun nukkea, mun nukke on hieno ja kallis toisin kun sun nukke, eikä sitä saa heiluttaa..." "Mun äiti sanoi, että mä saan päättää, kuka saa ratsastaa mun ponilla ekana ja mä määrään muutenkin mun ponista ja mun ponilla saa nyt ekana ratsastaa Ella ja sit mä ratsastan ja sitten annan Nikon ratsastaa ja lopun iltapäivää mä ratsastan ja te katsotte kun mä ratsastan MUN PONILLA".

Aikuisen tehtävänä on opettaa lapselleen oikeita käytöstapoja. Joskus on syytä jopa ohjata sitä, miten lapsi puhuu omista tavaroistaan ja asioistaan muille.

Mikä on ihan eri asia kuin että saako kertoa ostoksistaan ja lemmikeistään. Kertoa voi niin monella tavalla.

ohis

[/quote]

No tuo nyt ei ollutkaan sitä, mihin 47 viittasi. Ei lasten tietenkään saa antaa pomotella tuollalailla, mutta kyse oli siitä, ettei ponin hankintaa tarvitse mitenkään pyydellä anteeksi tuolta serkun perheeltä. Toiset vaan saa enemmän tässä elämässä ja piste. Siihen täytyy lastenkin tottua, ja hyvä vaan jos tottuvat jo pienenä tuohon. 

Vierailija
49/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 13:51"]

Haloo. Tässähän ei mistään muusta PUHUTAKAAN kuin siitä, lesoileeko ap rahoillaan kuten anoppi väittää vai ei. Joka toinen siihen viittaa kommenteissaan ja juuri siitä on kysymys. Anoppi tuskin kimmahti ponista pelkästään, vaan taustalla on pidempiaikaista kututusta siitä, mitä pojan perhe ostelee ja tekee. Enkä sano, että ap oikeesti lesoilee, mutta anoppi tulkitsee niin.

Vähän hassu tuo kina tuossa, jossa joku alkaa inttää selvää asiaa vastaan, kun ei kehtaa myöntää asiaa. Mitä vitun yleisen tason keskustelua tässä käydä vaan keskustellaan apn esimerkkitapauksesta, koko ajan.

[/quote]

No tuossa olet kyllä tulkinnut vähän omiasi :D:D:D Koko ajanhan näihin ketjuihin (tähän ja tällä palstalla yleensäkin) kommentoijat heittävät kokemuksiaan omasta elämästään ja sitten noita yleisen tason esimerkkejä. Jos ei tuon vertaa osaa rivien välistä ja siitä RIVILTÄ lukea, niin ekaluokan kertaus ois varmaan ihan paikallaan. 

Vierailija
50/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 14:18"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 13:51"]

[/quote]

No tuossa olet kyllä tulkinnut vähän omiasi :D:D:D Koko ajanhan näihin ketjuihin (tähän ja tällä palstalla yleensäkin) kommentoijat heittävät kokemuksiaan omasta elämästään ja sitten noita yleisen tason esimerkkejä. Jos ei tuon vertaa osaa rivien välistä ja siitä RIVILTÄ lukea, niin ekaluokan kertaus ois varmaan ihan paikallaan. 

[/quote]

Sä tässä olet ekaluokan tarpeessa, ketju käsittelee kuitenkin aapeeta ja sen anoppia. joten mikä sä olet toitottelemaan muille kommentoijille, että ne ei osaa muka lukea, kun juur siitä lesoilusta tai sen puuttumisesta tässä on kyse. Jos sä käyt jotain erillisagendaa tässä siitä, miten ihminen yleensä ottaen ostaa omaisuutta ja miten yleensä ottaen lähipiiri siihen suhtautuu, niin semmosta pohdiskelua tässä ei ole kukaan muu käynyt kuin ehkä sivulauseessa. Kovin näyt olevan muuten edelleen inttämishaluinen kun yhden sait savustettua pois ketjusta.

Vierailija
51/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt tämän ketjun luettuani tullut sille kannalle, että anoppi taisi ihan aiheesta varoittaa ap:ta. Ilmassa on varmasti ollut jo aiemminkin jotakin tavaroilla leveilyä ja poni siihen päälle sai anopin kiuhumaan yli. Eihän sitä ihmiset yleensä puutu toisten tekemisiin etenkään jos eivät ole kovin läheisissä väleissä eli tuosta voi päätellä, että ap, anoppi ja ne serkut viettävät paljon aikaa yhdessä.

Jos serkkujen ja sukulaisten välit ovat etäiset niin ei tasan ole mitään väliä vaikka jollakulla olisi lauma poneja. Ei risoisi ketään.

Vierailija
52/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 14:05"]

ohis

[/quote]

No tuo nyt ei ollutkaan sitä, mihin 47 viittasi. Ei lasten tietenkään saa antaa pomotella tuollalailla, mutta kyse oli siitä, ettei ponin hankintaa tarvitse mitenkään pyydellä anteeksi tuolta serkun perheeltä. Toiset vaan saa enemmän tässä elämässä ja piste. Siihen täytyy lastenkin tottua, ja hyvä vaan jos tottuvat jo pienenä tuohon. 

[/quote]

Jaa, mutta se kommentti, johon 47 viittasi ja jota hän haukkui, se taas juurikin käsittelee sitä, mistä puhun.

Vierailija
53/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

52, komps! Päätellen tuosta 33/47 jne inttäjästä, joka lienee ap itse - anoppi on täysin oikeassa. Kova tarve selittää hankintojen hintoja ja esittää, että kyse on katteettomasta kateudesta ja siitä, että ei saisi muka neutraalisti kertoa hankinnoista. Ihan kuin joku oikeasti harmistuisi toisen ostoksista, jos se toinen ei niitä ole joka välissä tuomassa esille.

Vierailija
54/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän anoppi on vienyt tuon astetta pidemmälle: kun me säästöillä ja minun perinnölläni ostettiin asunto, hän ostaa täräytti tyttärelle asunnon ja kaikki huonekalut, kodinkoneet yms ettei tule paha mieli. Kun pidettiin häät, hän vei tyttären ostoksille, ettei tulisi paha mieli...

Vierailija
55/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten ole 33 ja 47 sama tapaus.

Sen sijaan olen kirjoittanut 33:n lisäksi kommentin 9.

-33-

Vierailija
56/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 14:22"]

Sä tässä olet ekaluokan tarpeessa, ketju käsittelee kuitenkin aapeeta ja sen anoppia. joten mikä sä olet toitottelemaan muille kommentoijille, että ne ei osaa muka lukea, kun juur siitä lesoilusta tai sen puuttumisesta tässä on kyse. Jos sä käyt jotain erillisagendaa tässä siitä, miten ihminen yleensä ottaen ostaa omaisuutta ja miten yleensä ottaen lähipiiri siihen suhtautuu, niin semmosta pohdiskelua tässä ei ole kukaan muu käynyt kuin ehkä sivulauseessa. Kovin näyt olevan muuten edelleen inttämishaluinen kun yhden sait savustettua pois ketjusta.

[/quote]

Kysymys oli kyllä anopin käytöksestä eikä mistään lesoilusta tai sen puuttumisesta :P Ja tämä on muuten toinen kommenttini tähän ketjuun, mutta näitä yleisen tason keskutelijoita oli täällä kyllä useampikin. Ja myönsithän tuon juuri itsekin: onhan täällä käyty tuota yleistä keskustelua laajemminkin, sillä sivulause tasolla, ihan kuten sitä yleensä käydäänkin ;)

Vierailija
57/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tänne tullut kommentteja ja melkoinen tappelu. Kirjoitin ainoastaan viestin 27, nuo muut jankkaukset ovat ihan jonkun muun tuotoksia.

Ponia tai muutakaan omaisuuttamme emme ole hankkineet leveilyn vuoksi, ihan hullu ajatuskin. Taitaa täälläkin olla muutama tyyppi, jonka mielestä se naapurin hienon auton hankinta on tehty vain leveilyn vuoksi, vaikka se naapuri ei ole autostaan maininnut sanaakaan. Tekeekö jo se toisesta leveilijän, että hänellä on jotain, mitä sinulla ei ole.

Tyttäremme on kyllä sen verran käytösapoja oppinut, että osaa ottaa tämän poniasian ihan normaalsti ja tietysti hänenkin mielestä serkut saavat joskus ratsastaa. Poni on ihan kiltti, vaikka osaava kisakonkari onkin. 

Vierailija
58/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 14:27"]

Ihan kuin joku oikeasti harmistuisi toisen ostoksista, jos se toinen ei niitä ole joka välissä tuomassa esille.

[/quote]

Et ole vissiin koskaan tavannut kateellista saati katkeraa ihmistä?

Vierailija
59/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti nro 58. on siis minun kirjoittamani.

T. Aloittaja

Vierailija
60/69 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 14:22"]

[/quote]

Kysymys oli kyllä anopin käytöksestä eikä mistään lesoilusta tai sen puuttumisesta :P Ja tämä on muuten toinen kommenttini tähän ketjuun, mutta näitä yleisen tason keskutelijoita oli täällä kyllä useampikin. Ja myönsithän tuon juuri itsekin: onhan täällä käyty tuota yleistä keskustelua laajemminkin, sillä sivulause tasolla, ihan kuten sitä yleensä käydäänkin ;)

[/quote]

Ja päälausetasolla silti ap:sta, joten mene siitä komentamaan koulunpenkille omia lapsiasi vaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä