Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tutkinto valtiotieteellisestä on täysin turha

Vierailija
23.07.2013 |

Kokemusta  on tästä. Olin vauvan kanssa kotona ja samalla tein opinnot loppuun, työkokemusta on ihan hyvin. Nyt haen töitä enkä pääse edes haastatteluihin. Olisi pitänyt opiskella kauppatieteitä tai lakia. Tai sitten esim. sairaanhoitajaksi tai opettajaksi. Turhauttaa ja harmittaa opiskeluun käytetty aika. Muilla samoja kokemuksia? Mistä löydän töitä?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 23:47"]

Minä valmistuin kymmenen vuotta sitten, kun työllisyystilanne oli tiukka. Mutta olin sitkeä ja otin alkuun vastaan työkkärin harjoitteluita ja korkeakouluharjoitteluita. Puoli vuotta meni ennen kuin sain ekan koulutustasoani täysin vastaavan työn. Sen jälkeen olen voinut aina duunia vaihtaessa jopa valita. Olen nykyisin päällikkötasoisissa tehtävissä suuressa pörssiyhtiössä. Samoja tehtäviä teen kuin esim. KTM-tutkintotaustaiset firmassamme. Tosin minullakin on nyt lapsi, ja luulen, että nyt duunin vaihtaminen olisi vaikeampaa. Opiskelukaverini ovat myös työllistyneet kaikki erinomaisesti lähinnä viestinnän ja markkinoinni aloille. Heilläkin lasten saaminen on valitettavasti vaikuttanut haluttavuuteen työmarkkinoilla.

[/quote]

Ai sinusta työllisyystilanne oli 10 vuotta sitten tiukka? LOL

Vierailija
22/51 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:47"]

Älä hae liian matalia paikkoja!

[/quote]

Mulla KM-tutkinnolla se tilanne, että täsmälleen omaa koulutusta vastaaviin paikkoihin on kymmeniä hakijoita, vähän 'yläkanttiin' vain muutama. Se on tosin ihan sama, oliko hakijoita 3 (vaativampia, kun ei ole riittävästi kelpoisia), 30 (juuri kelpoisuutta vastaava)  vai 300 (alempitasoisia) , jos oma sijoitus on se 3. eli toinen varasija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 03:25"]

Valmistuin maisterisumaan ja olin työttömänä kaksi vuotta, yksi sihteerihomma sinä aikana. Sen jälkeen luin itseni sossuksi avoimen yliopiston kautta ja sieltä maisteriohjelmaan. Valitsin alan siksi, että kelpoisuuslain perusteella ajattelin ainakin työllistyväni vaikka suhteita ei silloin ollut. Lisäksi halusin päivätyön lasten hoidon takia. Työ on aika rankkaa, mutta helpompi ratkaisu kuin työttömyys tai koulutusta vastaamattomissa töissä jatkaminen. Saa kuitenkin suunnitella itse työnsä ja kalenterinsa. Palkka ei ole huimaava, mutta parempi kuin sihteerinä.

[/quote]

Tällä tiellä minäkin. Töitä on riittänyt heti perusopintojen suorittamisen jälkeen. Nyt siis töissä ja opiskelut iltaisin ja viikonloppuisin.

Vierailija
24/51 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:47"]

Älä hae liian matalia paikkoja!

[/quote]

Mulla KM-tutkinnolla se tilanne, että täsmälleen omaa koulutusta vastaaviin paikkoihin on kymmeniä hakijoita, vähän 'yläkanttiin' vain muutama. Se on tosin ihan sama, oliko hakijoita 3 (vaativampia, kun ei ole riittävästi kelpoisia), 30 (juuri kelpoisuutta vastaava)  vai 300 (alempitasoisia) , jos oma sijoitus on se 3. eli toinen varasija.

[/quote]

KM-tutkinnolla ei tee mitään. Olisinpa aikanaan ymmärtänyt valita toisin. Työläämpää nyt perheenäitinä opiskella toista maisterintutkintoa.

Vierailija
25/51 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hop!

Vierailija
26/51 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ujoudesta pääsee eroon. se on itsestään kiinni. Jos päätät olla tomera, olet välittämättä siitä mitä muut sanovat ja teet siltä miltä itsestäs tuntuu. Muutkin ovat vain ihmisiä älä ajattele niitä itseäsi paremmaksi. itse olin ujo, mutta jotenkin kun on tullut kokemusta, ikää ja vastuuta se on vaikuttanut siihen että ujous lähtee, tai muuten saa kärsiä ja olla muiden varjossa. Tai sitten menet jollekin kurssille, jossa opetetaan vapautumaan, hypnoosilla voi kanssa siitä päästä eroon. Ja opettele tuttavien/puolituttujen kanssa. Itselleni verkosto aikonaan luotu sillä että aloin eri paikoissa vain juttelemaan muille, ei siinä kummempaa pitää vain uskaltaa, ei siinä mitään menetä. sekin auttaa jos kirjoitat siitä, yrität ajatella sitä miksi olet ujo ja miksi olet syrjäänvetäytyjä, kun saat asiaa mietittyä konkreettisesti voit huomata asioita ja sillä tavoin alkaa käyttäytymään päinvastoin.

Ei ihminen voi itseään väkisin muuttaa täysin toisenlaiseksi kuin mitä on pohjimmiltaan. Neurologinen rakenne rajoittaa viime kädessä.

Ja toiset vaan oikeasti on parempia kuin toiset, siis toiset on etevämpiä kuin toiset. Tätä tosiasiaa ei voi millään omalla päätöksellä kumota. Myös ujo voi olla etevä kyllä.

Vierailija
27/51 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idiootti! Tutkinnosta on hyötyä mikäli aiot hakea opiskeluasi vastaavalle alalle. 

Vierailija
28/51 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisilla on koko ajan heikentynyt työllisyystilanne, siis vastavalmistuneilla nimenomaan. Ei sellainen ihminen joka on itse onnitunut hilaaamaan itsensä johonkin päällikköasemaan nelikymppisenä akateemisena, ymmärrä oikeasti tätä tilannetta ollenkaan.

Joskus pari vuotta sitten joku Vesa Puttonen väitti ihan tosissaan että akateeminen tutkinto työllistää täysin varmasti nyt ja jatkossakin. Repesin huutonauruun, professorimies ja niin pihalla todellisuudesta.

Vierailija
29/51 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma saattaa olla ihan siinäkin, että olet hedelmällisessä iässä oleva nainen. Kurjaa, mutta asialla on merkitystä, siitä ei pääse mihinkään. Ihan eri tavalla itsekin työllistyn nykyään, kun olen nelikymppinen ja lapset teinejä.

Vierailija
30/51 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hullua että valtsikkaan (ainakin Helsinkiin) on erittäin vaikeaa päästä, mutta tuokaan tutkinto ei takaa mitään. Ehkä jos pääaine on kansantalous, niin silloin mahikset on paremmat.

Lisäksi ihmettelen kun oikiskaan ei tunnu takaavan mitään, yksikin tuttu on mennyt opiskelemaan vielä lisäksi kauppikseen että vasta 2 tutkinnolla olisi sitten paremmat mahdollisuudet saada työpaikkoja??? Hulluksi on mennyt.

Vierailija
31/51 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meet vihreisiin poliitikoksi. Ei tarvi tietää mistään mitään, ja koulutus auttaa sitten ministerinä.

Vierailija
32/51 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuolla tutkinnolla päätyy sinne yrityksiin vaikka viestintää ja markkinointia tekemään? Liittyykö (muka) opinnot näihin vai mistäs johtuu?

Vierailija
33/51 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuolla tutkinnolla päätyy sinne yrityksiin vaikka viestintää ja markkinointia tekemään? Liittyykö (muka) opinnot näihin vai mistäs johtuu?

Viestintää opiskellaan valtsikassa, vai mitä tarkoitit kommentillasi? Markkinointiin liittyy ymmärrys ihmisten arvoista ja asenteista, kuten myös niihin vaikuttamisesta.

Vierailija
34/51 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pääaine oli valtio-oppi ja valmistuin 2005. Nyt töissä julkisella sektorilla päällikkötason hommissa ja liksa 5300 euroa kuussa.

Vierailija
35/51 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTM kirjoitti:

Mun pääaine oli valtio-oppi ja valmistuin 2005. Nyt töissä julkisella sektorilla päällikkötason hommissa ja liksa 5300 euroa kuussa.

Vuonna 2017 valmistuneet voivat vain haaveilla tuollaisista palkoista. Tuskin edes pääsevät töihin.

Vierailija
36/51 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakeutua EU-komission varapuheenjohtajaksi, palkka on hyvä ja edut muutenkin.

Vierailija
37/51 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hakeutua EU-komission varapuheenjohtajaksi, palkka on hyvä ja edut muutenkin.

Heh! :D

Vierailija
38/51 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Olen VTM ja teen muita hommia, muu koulutus on, alempi tosin mutta kuitenkin. Ainut mitä siellä kannattaa opiskella on tilastotiede ja kansantaloustiede. Tai sosiaalityön sossuna saat töitä pilvin pimein.

Vierailija
39/51 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itseni lisäksi ainakin kaksi VTM:ää  ( tuttujani) tekevät myös ihan muita hommia. Toinen sairaanhoitajan työtä ja toinen jotain toimistoapulaisen työtä.  Kyllähän aina joku saa jonkun virkamieshomman, mutta ainakin nämä pehmeämmät aineet on sellaisia, joilla voi pyyhkiä perseensä. Palkkauskin on huonompi kuin  monissa muissa hommissa. Itselleni on tarjottu muutamaa työtä, mutta niissä olisin tienannut paljon huonommin kuin nykyisessä työssäni, joten evvk. Toki noissa oppaissa luvataan sitä ja tätä, mutta käytäntö on sitten toinen. Tai jos haluat opiskella vuosia ja sitten saat kuukausipalkaksi 2200 euroa kuussa, niin  en tiedä kannattaako. Koska sitä se todellisuus on.

t: numero 40

Vierailija
40/51 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Olen VTM ja teen muita hommia, muu koulutus on, alempi tosin mutta kuitenkin. Ainut mitä siellä kannattaa opiskella on tilastotiede ja kansantaloustiede. Tai sosiaalityön sossuna saat töitä pilvin pimein.

Mikä oli pääaineesi?