Asioita mitkä ovat jääneet tavaksi lapsuudenkodista?
Laitetaanpa vastapainoksi tällainen asia kun toisessa ketjussa kysellään asioita joita nykyään et tee kun lapsuudenkodissa oli pakko.
Eli mitä asioita, tehtäviä tai perinteitä on jäänyt sinulle tavaksi lapsuudenkodista tai mitä olet myöhemmin perheellistyttyäsi havainnut hyviksi tavoiksi toimia?
Aloitan kertomalla, että äitini tavoin minulla on aina ollut kaapit järjestyksessä. Olin nuorempana ihan ihmeissäni kun tiskasimme ystäväni luona astioita. Hän laittoi astiat kuivauskaappiin ihan miten sattuu.
Minulla taas on kaikki astiat sotilaallisessa jonossa: vasemmalta oikealle alenevassa korkeusjärjestyksessä. Ja siis kaikki omassa "jonossaan". Helppo ottaa aina sopiva lasi sen kummemmin valikoimatta vaan näkee heti yhdellä silmäyksellä mitä tarvitsee.
Kommentit (14)
Sienestys, marjastus, säästäväisyys, kierrätys. Ruokapöytään tullaan ajoissa, asiallisesti pukeutuneena,tukka kammattuna ja kädet pestynä. Ruokapöydässä keskustellaan niin, että kaikki voivat osallistua, myös lapset.
Se että leivotaan aina kun vieraita tulee kylään. Ja montaa eri sorttia :D Ei missään nimessä haeta kaupasta mitään, koska eihän se ole sama asia! Näin ne äidin opit jäävät.:)
Toisena asiana varmaan se, että pakkanen sysätään täyteen marjoja kesän lopussa kun marjat ovat halvempia. Samaa toistan nyt itsekin aikuisena. Onhan noita varmasti muitakin.
Mä meinaan saada hermoromahduksen kun mulla ei ole kaveria vetämään lakanoita. Kotiin ei "lakananvedinkään" mahdu. Yksin niitä ei saa vedettyä eikä M-taitoksille :(
Pronominien käyttö. Kysymyspronominia käytetään vain kysymyksissä, ei muulloin. Siksi en ikinä kirjoittaisi "Asioita mitkä ovat jääneet tavaksi...", koska jokainen tietää, että oikea muoto on "Asioita, jotka..." tai vaihtoehtoisesti "Mitkä asiat ovat jääneet...?".
Vierailija kirjoitti:
Pronominien käyttö. Kysymyspronominia käytetään vain kysymyksissä, ei muulloin. Siksi en ikinä kirjoittaisi "Asioita mitkä ovat jääneet tavaksi...", koska jokainen tietää, että oikea muoto on "Asioita, jotka..." tai vaihtoehtoisesti "Mitkä asiat ovat jääneet...?".
Hienoa! Mä yritin aloituksessa jäljitellä sitä toisen ketjun otsikkoa jossa kysyttiin asioita joita ei omassa kodissaan tee :D
Mummon ja mutsin ansiosta olen parempi kokki kuin tämän palstan naiset.
Kotini on aina siisti, enkä ymmärrä mikä niissä kotitöissä on naisille niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä meinaan saada hermoromahduksen kun mulla ei ole kaveria vetämään lakanoita. Kotiin ei "lakananvedinkään" mahdu. Yksin niitä ei saa vedettyä eikä M-taitoksille :(
Taittelet ja laita lakananpään oven saranapuolen väliin. Hyvin voi vetää.
Että koulu on koulu, ja äidinkielellinen oikeinkirjoitus jää sinne. Jos nyt ihan romaania ala väsäämään tai virallista kirjettä. Puhekieli ja kirjoituskieli ei ole niin virallista viestintää. Nih!
Viikkosiivous. Lauantai on aina siivouspäivä. Mattojen tamppaamisesta olen tosin luopunut, mielestäni se on turhaa touhua.
Että lapsista pidetään hyvä huoli, heitä opetetaan uimaan, luistelemaan, käyttäytymään ja heidän kanssaan jutellaan ja heidät otetaan mukaan arjen askareisiin ja heidän mielipiteitä arvostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Sekä "joka" että "mikä" ovat relatiivipronomineja. Niillä on pieni ero: "joka" viittaa heti edeltävään asiaan ja "mikä" laajemmin. Esimerkiksi:
"Eno laski yksin verkkoja veneestä, joka oli punainen." Siis vene oli punainen, ei eno eikä verkot.
"Eno laski yksin verkkoja veneestä, mikä oli vaarallista." Siis verkkojen laskeminen veneestä yksinään.
"Mikä" toimii myös kysymyssanana:
"Eno ihmetteli, mikä veneen moottoria vaivasi." Tässä "mikä" ei viittaa enoon eikä ihmettelyyn.
Oliko tässä jotain uutta jollekin? Suomea toisena kielenä puhuville nämä ovat vaikeita, mutta syntyperäiset yleensä osaavat nämä luonnostaan. Ainakin, jos yhtään on harrastanut lukemista.
Muuta ei tule mieleen kuin kuivauskaapin tarkka järjestys, jos tiskaan käsin.
"pakkanen sysätään täyteen marjoja kesän lopussa"
Se on pakastin!
- Astiat tiskataan käsin vähintään kerran päivässä! (Yksin ollessani tiskaan omat *muki, kulho, lusikka, toinen muki* heti käytön jälkeen.) Muuten ne huuhdotaan ja jätetään altaaseen. Yleensä tiski myöhäisen lounaan jälkeen, joka on päivän pääateria.
- Mattoja pestään ja haluttaessa / tarvittaessa ne vaihdetaan! (Eikä jätetä p*skaisena lattialle...)
- Samoin verhoja vaihdellaan vaikka mattojen mukaan, kirkastaa yleisilmettä.
- Ehdoton e i muovi- ja silikonikauhoille *HYI!*.