Miksi jotkut vastaavat puhelimeen, vaikka ei ole hyvä hetki?
Ääritapauksessa eivät edes osaa sanoa, että en pysty puhumaan juuri nyt, soitellaanko myöhemmin. Vaan kuulostavat vain kireiltä ja äkäisiltä ja yrittävät lopettaa puhelun mahdollisimman lyhyesti. Todella töykeää.
Itse en vastaa puhelimeen, ellei ole hyvä hetki. Ei ole vaikeaa.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle yritti kerran poliisi soittaa, nimettömästä numerosta tietenkin :-) En vastannut, ja joutui sitten lainaamaan kiinniottamansa tuttuni puhelinta tämän luvalla, jotta tavoitti minut. Kiukutteli sitten ja yritti ojentaa minua, että kun poliisi soittaa, niin kansalaisen pitää vastata. Sanoin että haista huilu ja laitoin luurin kiinni :-) Ai että teki hyvää.
Mulle on hätäkeskus kerran soittanut, ja silloin luurin ruudulla luki "Hätäkeskus". Näin pitäisi olla aina... Itse en vastaa ollenkaan tuntemattomiin numeroihin, kun ei ole mitään sellaista minkä takia joku outo tyyppi mulle soittaisi oikeaa asiaa.
Ootko ensihoitolääkäri tai olitko itse ensin soittanut Hätäkeskukseen? Muuten en voi ymmärtää, miksi sieltä kenellekään soiteltaisiin. Mulla tavallisena talliaisena ei ole ainakaan mitään annettavaa Hätäkeskukselle.
Yleensä sinne on pitänyt itse soittaa ensin. Minäkin olen tavallinen talliainen, mutta silti olen muutamaankin otteeseen joutunut häkeen ottamaan yhteyttä. Kerran jouduin soittamaan rattijuopon takia, ja muilla kerroilla kyseessä ovat olleet sairaskohtaukset.
Ja olen siis eri kuin tuo alkup. kommentoija.
Olin itse teininä puhelinmyyjänä ja ärsytti nämä jotka vastasivat kauhean kiireen keskellä töistä ja ragesivat sitten että on huono hetki, en voi puhua.
Mutta nyt aikuisena ymmärrän näitä. Kyllä minäkin vastaan aina jos tulee puhelu "tuntemattomasta" numerosta. Kun se voi olla lasteni koulusta tai päiväkodista.
Ja kun minulla ei ole tallennettuna päiväkodin jokaikistä numeroa (ainoastaan lapsen ryhmän numero, sekä vanhemman lapsen opettajan numero.) Ja loppupäivästä saattavat soittaa toisesta numerosta, eikä just pelkästään siitä oman lapsen ryhmän/opettajan numerosta.
Kerran soitti esikoisen koulun terveydenhoitaja, lapsen painokontrollista. Ei ollut tallennettuna numeroon.
Ja on muitakin tahoja (esim 1-vuotiaamme sydänlääkäri, neuvola, tai vaikka poliisi) joiden kanssa on lähes aina aikaa puhua.
Markkinointipuheluille tai vastaaville ei-kiireellisille sanon kyllä että on huono hetki, jos minulla sellainen oikeasti on.
Sitä minä en ymmärrä että miksi yövuorossa olleet pitää puhelimen ääniä päällä silloin kun nukkuvat päivällä. Sitten hirveä raivoaminen kun "herätit soitolla."
Se nyt vaan on fakta että virastot ja puhelinmyyjät soittavat siihen aikaan kun yövuorolaiset nukkuvat. Heillä ei ole kristallipalloa josta näkisi että tuo on ollut yövuorossa.
Minulla on työpuhelin vain käytössä ja pakko vastata tuntemattomiin numeroihin. Jos olisikin vain omassa käytössä, puhelin olisi oletuksena äänettömällä. Jos joku yksityiselämän kontakti soittaa, työaika on aina huonoa aikaa minulle, enkä voi puhua. Jos asia on joku kuolinviesti tms. tosi tärkeä, niin minut saa puhelimesta kiinni, mutta jos ei ole tärkeää asiaa, laita viesti. Vastaan sitten kun voin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä nämä aina-vastaajat olisivat pystyneet ollenkaan elämään ennen kännykkäaikaa? Silloin puhelin pirisi yksikseen kotona, kun asukas oli jossain menossa. Eikä ollut vastaajia ja viestejä ennen kuin ihan analogisen ajan lopulla vasta, silloinkin harvinaisia.
Asioista tulee vaikeita ja velvoittavia, kun niistä itse tekee sellaisia. Mutta aika hoitaa kaikki ongelmat, ei aina tarvitse ihmisiä saada kiinni ja sekin on aika suhteellista, mikä on loppujen lopuksi "tärkeä" asia.
Vastaavasti voidaan kysyä, että miten valikoivat vastaajat pärjäsivät ennen, kun perheessä oli vain lankapuhelin eikä ollut numeronäyttöä eli kun puhelin soi, ei ollut tietoa kuka soittaa tai ketä siellä kysytään.
Ennen laitettiin joku lapsista vastaamaan ja pahimmissa tilanteissa sanomaan, ettei ole kotona, mutta yleisimmin syy lapsen vastaamiseen taisi olla, että mm. ruoanlaitto kesken.
Tämä on verrattavissa siihen kun minä miehenä kuulen treffien jälkeen usein että "olen tajunnut että en ole valmis parisuhteeseen" tai muuta diipadaapaa.
Se tarkoittaa vain että ei olla valmiita minun kanssa parisuhteeseen ihan samalla tavalla kun ikinä ei ole hyvä hetki vastata myyjän soittoon
Se on vastattava, kun te-keskus soittaa. Ei ole kiva puhua bussissa, muiden kuullen, matkalla lääkäriin. Valitan, jos ei oikein ole fiilistä, kailottaa työttömyysasioita ruuhkabussissa.
Vierailija kirjoitti:
Se on vastattava, kun te-keskus soittaa. Ei ole kiva puhua bussissa, muiden kuullen, matkalla lääkäriin. Valitan, jos ei oikein ole fiilistä, kailottaa työttömyysasioita ruuhkabussissa.
Kun itse olin taannoin työttömänä noin vuoden, ja jos en pystynyt te-virkailijalle vastaamaan, niin hän laittoi minulle tekstiviestin, jossa ilmoitettiin uusi aika, jolloin hän soittaa minulle seuraavan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on työpuhelin vain käytössä ja pakko vastata tuntemattomiin numeroihin. Jos olisikin vain omassa käytössä, puhelin olisi oletuksena äänettömällä. Jos joku yksityiselämän kontakti soittaa, työaika on aina huonoa aikaa minulle, enkä voi puhua. Jos asia on joku kuolinviesti tms. tosi tärkeä, niin minut saa puhelimesta kiinni, mutta jos ei ole tärkeää asiaa, laita viesti. Vastaan sitten kun voin.
Kuolinviestihän justiin ei ainakaan ole kiireellinen, eihän asialle ole enää mitään tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei TE-toimistolle ole mikään pakko antaa omaa numeroaan. Minä en ole koskaan antanut. Kerran tuli postitse pyyntö ilmoittaa puhelinnumero heille mahdollisimman pian. Kirjoitin lappuun, että minulla ei ole puhelinnumeroa, tämän selvemmin en tätä enää pysty teille ilmaisemaan. Ja vein lapun niiden postilootaan.
Hiljaista on ollut sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle yritti kerran poliisi soittaa, nimettömästä numerosta tietenkin :-) En vastannut, ja joutui sitten lainaamaan kiinniottamansa tuttuni puhelinta tämän luvalla, jotta tavoitti minut. Kiukutteli sitten ja yritti ojentaa minua, että kun poliisi soittaa, niin kansalaisen pitää vastata. Sanoin että haista huilu ja laitoin luurin kiinni :-) Ai että teki hyvää.
Mulle on hätäkeskus kerran soittanut, ja silloin luurin ruudulla luki "Hätäkeskus". Näin pitäisi olla aina... Itse en vastaa ollenkaan tuntemattomiin numeroihin, kun ei ole mitään sellaista minkä takia joku outo tyyppi mulle soittaisi oikeaa asiaa.
Ootko ensihoitolääkäri tai olitko itse ensin soittanut Hätäkeskukseen? Muuten en voi ymmärtää, miksi sieltä kenellekään soiteltaisiin. Mulla tavallisena talliaisena ei ole ainakaan mitään annettavaa Hätäkeskukselle.
Yleensä sinne on pitänyt itse soittaa ensin. Minäkin olen tavallinen talliainen, mutta silti olen muutamaankin otteeseen joutunut häkeen ottamaan yhteyttä. Kerran jouduin soittamaan rattijuopon takia, ja muilla kerroilla kyseessä ovat olleet sairaskohtaukset.
Olen minäkin Häkeen soittanut monta kertaa. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Pakkohan se on, kun poliisin numero on koplattu samaan. Siihen numeroon soitetaan, jos naapurissa on bileet tai tappelu.
Mutta se on outoa, jos Häkestä soitellaan takaisin. Ne kun siirtää asian ja soittajan tiedot yleensä palokunnalle, lanssille tai poliisille, ja näistä voidaan soittaa asiakkaalle.
Mulla oli kaveri, joka vastasi aina tapaamisissamme puhelimeen. Joku kaveri/ äiti/avokki/ veli soitti, hän vastasi ja vaihtoivat nopsaan kuulumiset. Hetken päästä sanoi, että on kanssani kahvilla ja sen jälkeen puhelu loppui. Ei välttämättä heti, mutta suht nopeasti. Minua tämä ärsytti aina. Kerran muistan sanoneen minulle, kun olin yrittänyt soittaa, että oli ollut kaverinsa kanssa kaupoilla koko päivän. Eli tämän seurassa ei sitten ilmeisesti voinut vastata.
Ymmärrän kyllä, jos vastaa siksi, että pelkää jollekin sattuneen jotakin. Mutta voisi sen puhelun lopettaa heti, kun tietää ettei ole mitään "tärkeää" asiaa.
Itsekin kyllä vastaan, jos mies soittaa. Tiedän ettei soita turhaan, kun olen jonkun muun kanssa. Jos vaikka lapselle on sattunut jotakin ym. Pidän usein puhelimen äänettömälläkin. Muille soitan sitten takaisin kun ehdin.
Lasten takia vastaan aina. Ja ihan muutenkin. Ei ole ikinä paha hetki jos asia on tärkeä, mutta jollekin markkinatutkimukselle kyllä. Ne numerot menee samantien estolistalle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää ihan suunnattomasti, että viranomaisen soittaessa lukee vain yksityinen numero tjsp. Miksei voisi lukea, että "poliisi" tai "terveyskeskus" jne. että vaikka ei voisikaan juuri sillä hetkellä vastata, ja kun yksityiseen numeroon ei voi takaisin soittaa, niin ainakin voisi virka-aikana soittaa yleiseen puhelinnumeroon ja tiedustella, mitä asia mahtoi koskea.
Itse asiassa kun poliisit on pari kertaa soitellut niin kännyyn on kyllä tullut teksti 'poliisi'...
Minulla on kännyköissä vastaustekstareita joita käytän jos en pysty vastaamaan, esim. tutuille numeroille: "En voi juuri nyt vastata, haluatko että soitan takaisin?" Aina ei voi eikä tarvitse olla tavoitettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kännyköissä vastaustekstareita joita käytän jos en pysty vastaamaan, esim. tutuille numeroille: "En voi juuri nyt vastata, haluatko että soitan takaisin?" Aina ei voi eikä tarvitse olla tavoitettavissa.
Lisäyksenä kuitenkin, silloin kun lapset oli pieniä ja vaikka yksin kotona koulun jälkeen, niin niille vastasin aina ja heti.
Silloin kun on lapsia päväkodissa tms. niin todellakin kaikkiin yllättäviin puheluihin vastataan. Sen sijaan tarjousten kuunteleminen keskellä työpäivää ei ole ok.
Minulla on työnumero ja yksityisnumero. Olen ammatinharjoittaja. Muutamalle ihmiselle olen antanut yksityisnumeroni sellaisessa tapauksessa, että käyn heillä työajan ulkopuolella jolloin työpuhelimeni on kiinni. Ihmiset palkitsevat tästä yksityisnumerosta soittelemalla arki-iltaisin ja viikonloppuisin, ikään kuin olemassaolollani ei ole muuta tarkoitusta kuin päivystää kalenterin äärellä. Pariin otteeseen olen vastannut, koska olen luullut asian olevan oikeasti kiireellinen. Enää en vastaa, oma on vikansa kun ovat soittaneet kiireettömiä asioita jotka olisivat hoituneet mainiosti viestitsekin. Yksityisnumerossani on lisäksi tiettyinä kellonaikoina asetus, jonka läpi pääsevät vain tiettyjen ihmisten numerot ja jos joku soittaa monta kertaa lyhyen ajan sisällä. Röyhkeät sarjarimpauttajat ovat päässeet tästäkin läpi. Sitten laitoin vielä senkin ominaisuuden pois. Nyt jos minulle sattuu soittamaan joku kuolevasta omaisesta klo 7:00 aamulla niin en tule tietämään sitä. Eli HV häiriköt ja sarjarimpauttajat.
Olen huomannut saman. Yleensä sanon, että taisin soittaa huonoon aikaan. Miksi ei vaan voi heti sanoa, sori en ehdi nyt puhumaan tai olla kokonaan vastaamatta.