Itkettää ja ahdistaa. Täytyy vielä 9kk asua tässä kamalassa talossa
Vuokrasin yksityiseltä asunnon ensimmäistä kertaa elämässäni, enkä huomannut/ymmärtänyt että vuokrasopimus on vähintään vuoden voimassa, kun muissa oli mahdollisuus purkaa sopimus sopimussakkoa vastaan.
Olen pyytänyt ja suorastaan rukoillut, että voisin vaikka 2kk:n sopimussakkoa vastaan muuttaa pois, mutta vuokraisäntä vaan naureskelee eikä anna armoa. Saan toki muuttaa pois, mutta vuokran joudun maksamaan toukokuuhun 2021 asti.
Tässä kerrostalossa on muut asukkaat 98% alle 25v ja minä 53v. Nuorilla täysin eri vrk rytmi kuin minulla. Musiikki ja töminät ym alkaa useimmiten vasta klo 22 jälkeen ja silloin itse olen menossa nukkumaan kun herätys 5.30.
Minulla on tulpat korvissa, mutta ei auta. Herään usein säpsähtäen rymistelyyn ja sydän hakkaa tuhatta ja sataa. Kestää pitkään ennen kuin saan taas unen päästä kiinni. Alan olla fyysisesti täysin uupunut ja jatkuvasti pahalla tuulella.
Olen tehnyt valituksen isännöitsijälle, mutta ei noi nuoret ymmärrä vaikka lappua luukusta tuleekin. Ei hillinnyt menoa yhtään. Mulla ei taida olla tässä mitään oikeuksia? Ahdistaa kotiin meno töiden jälkeen. Inhoan tuota taloa niin paljon!!
Kommentit (50)
Olet siis tehnyt vuoden pituisen määräaikaisen vuokrasopimuksen? Joka jatkuu sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana?
Vierailija kirjoitti:
Olet siis tehnyt vuoden pituisen määräaikaisen vuokrasopimuksen? Joka jatkuu sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana?
Juurikin näin :( Olin typerä
Ap
Erikoista ottaa pulttia noin kovasti
Onpa törkeä vuokranantaja, ettei tule vastaan.
Kenties poliisikutsu yömetelijöiden oven taakse auttaisi edes hetken aikaa?
Totta kai voit muuttaa pois. Et vaan saa vuokravaakuutta takaisin.
Näinhän se menee, olet täysin sen vuokranantajan armollisuuden varassa jos haluat purkaa sopimuksen ennen aikojaan. Itselläni kävi niin, että olin allekirjoittanut vuokrasopimuksen, mutta kolme päivää sen jälkeen tyttäreni menehtyi, joten tarvetta isommalle asunnolle ei enää ollut, enkä olisi pystynyt siinä mielentilassa edes muuttamaan mihinkään. Ilmoitin heti asunnon välittäjälle tilanteen ja vuokranantaja vatuloi asian kanssa n. viikon verran, kunnes ilmoitti että haluaa maksettavaksi kolmen kuukauden vuokran. Puoli vuotta olisi kuulemma saanut periä, mutta oli sitten armollinen eikä perinyt koko ajalta.
Periaatteessahan määräaikainen vuokrasopimus on laiton, sillä vuokralainen ei voi sopimusta solmiessaan tietää, mille mallille elämä menee kesken sopimuskauden. Voit vaikka kuolla kesken vuokrasopimuksen. Eikä tarvitse noinkaan raffia tulevaisuutta olla, ihan riittää vaikka opiskelu- tai työpaikan vastaanotto toiselta puolelta Suomea, jolloin et voisi jatkaa asumista nykyisessä asunnossa vuokrasopimuksen loppuun asti.
Kysäisepä neuvoa Vuokralaiset VKL ry tai katso lisätietoa
Tämä on nyt maallikon mielipide, mutta mielestäni määräaikainenkin vuokrasopimus voidaan purkaa, vaikka sopimussakosta ei ole mainintaa vuokrasopimuksessa.
Sinuna ottaisin yhteyttä johonkin oikeusaputoimistoon tai vuokralaisten etujärjestöön (jos tällainen on) ja selvittäisin, mikä oikeuskäytäntö tilanteessasi on. Et varmasti ole ensimmäinen etkä viimeinen, jolla on syystä tai toisesta tarve muuttaa pois ennen määräaikaisen vuokrasopimuksen päättymistä.
Googlaa ja katso, löytyykö sieltä jotain kättä pidempää vuokranantajaasi vastaan.
Tiedän kokemuksta, että ne korvatulpat ei auta, olkoon minkälaiset tahansa. Kaikki olen kokeillut. Osta Peltorit ja nimenomaan juuri Peltorit. Ei muita halppismerkkejä. Iso, muhkea, tyyny johon nuo suojukset hyvin "uppoaa". Alussa vaatii jonkun verran tottumista näillä nukkuminen. Voi herätä jos hieman painaa päätä jostain kohtaa. Mutta tottumisen jälkeen saa katkeamattomat yöunet! Käytän joka yö. Jos minä pystyn siihen, niin pystyt sinäkin.
Kirjoita mahdollisimman ystävällinen lappu rapun ilmoitustaululle, esitä maltillinen pyyntö ja kerro että olet kyllä muuttamassa kunhan saat vuokrasopimuksen irti.
Täällä välillä sama homma, ryminää ja töminää, paukauhduksia, joskus yöllä, mut nykyään harvemmin kun saatiin huumeporukka pellolle, yläpuolellani oli sama homma, päivisin hiljaista, illalla ja yöllä meteli, kun tein tarpeeksi valituksia isännöitsijälle vaikka meni monta kuukautta niin sai häädön, nyt rauhallisempaa, kannatan valituksia joka viikko, isännöitsijä kyllästyy ja tekee asialle jotakin!
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessahan määräaikainen vuokrasopimus on laiton, sillä vuokralainen ei voi sopimusta solmiessaan tietää, mille mallille elämä menee kesken sopimuskauden. Voit vaikka kuolla kesken vuokrasopimuksen. Eikä tarvitse noinkaan raffia tulevaisuutta olla, ihan riittää vaikka opiskelu- tai työpaikan vastaanotto toiselta puolelta Suomea, jolloin et voisi jatkaa asumista nykyisessä asunnossa vuokrasopimuksen loppuun asti.
Ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä, niin tuo Vuokralaiset ry on kyllä ihan turha lafka. Ei sieltä mitään apua saa, ne vaan sanoo että "Hyvä vuokratapa -ohjeistuksen voi lukea." Käräjille kukaan pieni- tai normituloinen ei voi edes lähteä, muuten napsahtaa maksettavaksi sellainen summa että sillä ostaisi jo oman kämpän.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt maallikon mielipide, mutta mielestäni määräaikainenkin vuokrasopimus voidaan purkaa, vaikka sopimussakosta ei ole mainintaa vuokrasopimuksessa.
Sinuna ottaisin yhteyttä johonkin oikeusaputoimistoon tai vuokralaisten etujärjestöön (jos tällainen on) ja selvittäisin, mikä oikeuskäytäntö tilanteessasi on. Et varmasti ole ensimmäinen etkä viimeinen, jolla on syystä tai toisesta tarve muuttaa pois ennen määräaikaisen vuokrasopimuksen päättymistä.
Googlaa ja katso, löytyykö sieltä jotain kättä pidempää vuokranantajaasi vastaan.
Voidaan purkaa, mutta se on se puolen vuoden vuokra sitten maksettava vaikkei asuisikaan enää asunnossa. Ellei tosiaan vuokranantaja anna armoa. Ja tässähän se ei vissiin anna.
Vierailija kirjoitti:
Töitä vieroksuvan kannattaa siis tehdä määräaikaisia vuokrasopimuksia, että on aina hyvä selitys miksei voi muuttaa töiden perässä.
Ilmoita irtisanomisesta, jätä avain keittiön pöydälle ja Jätä vuokrat maksamatta. katso jaksaako vuokranantaja lähteä käräjille?
Monet elää nykyään itsekkäällä minä minä mentaliteetilla, kaikki rytinät, paukkeet, tömähdykset klo 22.00 jälkeen kuitataan normaalin elämisen äänillä... Eli ei auta välttämättä valituksetkaan tilanne voi pahentua,, isännöitsijä ei ota kantaa, sanoo vaan et asialle ei voi tehdä mitään (mitä moni isännöitsijä toitottaa nykyään) eli se on tuurista kiinni millaiset naapurit saa
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kokemuksta, että ne korvatulpat ei auta, olkoon minkälaiset tahansa. Kaikki olen kokeillut. Osta Peltorit ja nimenomaan juuri Peltorit. Ei muita halppismerkkejä. Iso, muhkea, tyyny johon nuo suojukset hyvin "uppoaa". Alussa vaatii jonkun verran tottumista näillä nukkuminen. Voi herätä jos hieman painaa päätä jostain kohtaa. Mutta tottumisen jälkeen saa katkeamattomat yöunet! Käytän joka yö. Jos minä pystyn siihen, niin pystyt sinäkin.
Ja mitenkäs sitten heräilet aamulla ajoissa?
Vierailija kirjoitti:
Onpa törkeä vuokranantaja, ettei tule vastaan.
Kenties poliisikutsu yömetelijöiden oven taakse auttaisi edes hetken aikaa?
Poliisit joka kerta paikalle, kun metelöidään. Yritä löytää rapusta kaksi muuta, jotka allekirjoittavat valituksen. Jos et löydä, tee valitus silti, useaan kertaan. Taloyhtiön on pakko reagoida, poliisikäynneistä jää aina merkintä.
Relaa mummi, elämisen äänet kuuluu kerrostaloon
Alivuokraa se kämppä ja muuta muualle.