Itkettää ja ahdistaa. Täytyy vielä 9kk asua tässä kamalassa talossa
Vuokrasin yksityiseltä asunnon ensimmäistä kertaa elämässäni, enkä huomannut/ymmärtänyt että vuokrasopimus on vähintään vuoden voimassa, kun muissa oli mahdollisuus purkaa sopimus sopimussakkoa vastaan.
Olen pyytänyt ja suorastaan rukoillut, että voisin vaikka 2kk:n sopimussakkoa vastaan muuttaa pois, mutta vuokraisäntä vaan naureskelee eikä anna armoa. Saan toki muuttaa pois, mutta vuokran joudun maksamaan toukokuuhun 2021 asti.
Tässä kerrostalossa on muut asukkaat 98% alle 25v ja minä 53v. Nuorilla täysin eri vrk rytmi kuin minulla. Musiikki ja töminät ym alkaa useimmiten vasta klo 22 jälkeen ja silloin itse olen menossa nukkumaan kun herätys 5.30.
Minulla on tulpat korvissa, mutta ei auta. Herään usein säpsähtäen rymistelyyn ja sydän hakkaa tuhatta ja sataa. Kestää pitkään ennen kuin saan taas unen päästä kiinni. Alan olla fyysisesti täysin uupunut ja jatkuvasti pahalla tuulella.
Olen tehnyt valituksen isännöitsijälle, mutta ei noi nuoret ymmärrä vaikka lappua luukusta tuleekin. Ei hillinnyt menoa yhtään. Mulla ei taida olla tässä mitään oikeuksia? Ahdistaa kotiin meno töiden jälkeen. Inhoan tuota taloa niin paljon!!
Kommentit (50)
Miltäs kuulostaisi sellainen, että ehdottaisit vuokranantajalle, että hän vapauttaisi sinut määräaikaisesta sopimuksesta, mikäli löydät itse tilallesi uuden vuokralaisen? Ainakin näin syksyllä, mikäli on vähänkään isommasta kaupungista kyse, saattaisi hyvinkin löytyä joku opiskelija, joka tarvitsisi asunnon. Eli jos vuokranantaja suostuu, niin sitten vaan tarmokkaasti ryhdyt etsimään uutta nuorta vuokralaista.
Onko sulla sukulaisia jossain muualla Suomessa. Sano olevas muuttamassa toiselle puolelle Suomea.
Tai etsi itse toinen vuokralainen.
Komppaan vastaajaa numero 23 soveltaen. Soitat itse prepaidilla ne poliisit kämppääsi; sanot että hirveetä meteliä kuuluu, ei pysty nukkumaan. Tätä teet sitten harva se päivä. Tästä lähtee isännöitsijälle tieto ja siitä eteenpäin vuokranantajalle. Tämän jälkeen voitkin neuvotella siitä minkä verran vuokranantaja sinulle maksaa, että suostut lähtemään kesken sopimuskauden. Taloyhtiö voi ja usein vie asunnon haltijan käräjille ja ottaa asunnon haltuunsa määrämittaiseksi ajaksi. Ehkäpä vuokranantaja ei tätä toivo...
Vuokralordi yritti laitattaa nimeäni määräaikaiseen soppariin. Katselin nenänvartta pitkin ja ilmoitin että ensimmäiset puoli vuotta on sitten ilmaisia jos tuohon lähdetään. Vuokralordi vapisi ja sen huulet väpättivät edessäni, mutta minua kävi hieman sääliksi ja neuvottelimme maltillisen 3kk vapautuksen vuokrista 12kk määräaikaisessa sopimuksesssa.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, olet täysin sen vuokranantajan armollisuuden varassa jos haluat purkaa sopimuksen ennen aikojaan. Itselläni kävi niin, että olin allekirjoittanut vuokrasopimuksen, mutta kolme päivää sen jälkeen tyttäreni menehtyi, joten tarvetta isommalle asunnolle ei enää ollut, enkä olisi pystynyt siinä mielentilassa edes muuttamaan mihinkään. Ilmoitin heti asunnon välittäjälle tilanteen ja vuokranantaja vatuloi asian kanssa n. viikon verran, kunnes ilmoitti että haluaa maksettavaksi kolmen kuukauden vuokran. Puoli vuotta olisi kuulemma saanut periä, mutta oli sitten armollinen eikä perinyt koko ajalta.
Huh, puolen vuoden tai edes kolmen kuukauden vuokra asunnosta missä et ollut ehtinyt asua päivääkään.. :o en olisi vuokranantajana kehdannut pyytää mitään, paitsi lähettää kukkakimpun ja kortin ja etsinyt vain nopeasti uuden asukkaan muualta - niitä kun oli ihan varmasti muitakin jotka siihen halusivat muuttaa. Ihme toimintaa.
Minä en tarvitse korvatulppia tuollaisessa tilanteessa, mutta käytän silti.. olen jäänyt koukkuun niihin.
Käytän siis ihan tavallisia "kertakäyttöisiä" 3M korvatulppia, paitsi että käytän yhtä paria kymmeniä kertoja, näin olen jo varmaan kohta 5 vuotta tehnyt eikä mitään korvasairauksia ole tullut.
Nämä ovat hyviä (teollisuudessa käytettäviä, voi ostaa vaikka k-raudasta):
https://asset.motonet.fi/img/7/7003844/500/7003844.jpg
EI Näitä, nämä ovat surkeita:
https://www.yliopistonapteekki.fi/media/catalog/product/cache/1/image/9…
Ne apteekkien härpäkkeet on yhtä tyhjän kanssa, epämukavia eikä ne mitään ääntä pidä pois, sattuvat korvissa..
Minä taas haluaisin muuttaa hoitsuopiskelijoiden asuntolaan.
T. setämies 51.
Kuulostaa ihan kamalalta paikalta. Mutta jos tämä sopimus on sellainen, että se on määräaikainen joka jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, niin oikeuden tulkinnan pitäisi olla puolellasi; eli asunnon voisi irtisanoa kuten toistaiseksi voimassa olevan.
Mutta on eri asia, jos soppari on määräaikainen, tai toistaiseksi voimassa oleva, jossa vain on ensimmäinen mahdollinen irtisanomisaika silloin ensi vuonna. Viimeiseksikin mainitussa tapauksessa hyvän tavan mukainen sakko on "vain" 1-2 kuukauden vuokra.
Toivottavasti saat vuokranantajan muuttamaan mieltään vaikka sitten kertomalla tekeväsi asiasta oikeusjutun.
Tuo on perseestä että tarvitsee muiden allekirjoituksia. Ei pitäisi tarvita, pitäisi riittää vain yhden valitus. Varsinkin korona-aikana kun ei viitsi sellaisen takia tehdä tarpeetonta kontaktia muihin.