Itkettää ja ahdistaa. Täytyy vielä 9kk asua tässä kamalassa talossa
Vuokrasin yksityiseltä asunnon ensimmäistä kertaa elämässäni, enkä huomannut/ymmärtänyt että vuokrasopimus on vähintään vuoden voimassa, kun muissa oli mahdollisuus purkaa sopimus sopimussakkoa vastaan.
Olen pyytänyt ja suorastaan rukoillut, että voisin vaikka 2kk:n sopimussakkoa vastaan muuttaa pois, mutta vuokraisäntä vaan naureskelee eikä anna armoa. Saan toki muuttaa pois, mutta vuokran joudun maksamaan toukokuuhun 2021 asti.
Tässä kerrostalossa on muut asukkaat 98% alle 25v ja minä 53v. Nuorilla täysin eri vrk rytmi kuin minulla. Musiikki ja töminät ym alkaa useimmiten vasta klo 22 jälkeen ja silloin itse olen menossa nukkumaan kun herätys 5.30.
Minulla on tulpat korvissa, mutta ei auta. Herään usein säpsähtäen rymistelyyn ja sydän hakkaa tuhatta ja sataa. Kestää pitkään ennen kuin saan taas unen päästä kiinni. Alan olla fyysisesti täysin uupunut ja jatkuvasti pahalla tuulella.
Olen tehnyt valituksen isännöitsijälle, mutta ei noi nuoret ymmärrä vaikka lappua luukusta tuleekin. Ei hillinnyt menoa yhtään. Mulla ei taida olla tässä mitään oikeuksia? Ahdistaa kotiin meno töiden jälkeen. Inhoan tuota taloa niin paljon!!
Kommentit (50)
Eikös muutto toiselle paikkakunnalle oikeuta purkamaan vuokrasopparin ilman sanktiota
Ap, yritä löytää uusi vuokralainen asuntoon. Silloin vuokranantaja voi heltyä, kun ei tule katkoa rahavirtaan.
Vaihtoehtoisesti etsit alivuokralaisen, jos vuokrasopimus sen sallii.
Itse asun omistusasunnossa, jossa nykyään aika monta sijoituskämppää. Välillä on saatunut möykkävuokealaiset, mutta näistä on päästy muutamassa kuukaudessa,kun olen valittanut isännöitsijälle JA kutsunut poliisit rauhoittamaan öistä menoa. Useamman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis tehnyt vuoden pituisen määräaikaisen vuokrasopimuksen? Joka jatkuu sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana?
Juurikin näin :( Olin typerä
Ap
Tuollainenn sopimus (vuoden määräaikainen mikä vuoden jälkeen jatkuu toistaiseksi voimassa olevana) on ns. hybridi. Ja oikeudessa tulkitaan toistaiseksi voimassa olevaksi.
Lain mukaan sopimus voi olla vain joko toistaiseksi voimassa oleva tai määräaikainen. Vaihtoehtoja ei ole.
Toistaiseksi voimasa olevan sopimuksen voi irtisanoa kuukauden irtisanomisajalla (vuokralaisen puolelta).
Vierailija kirjoitti:
Relaa mummi, elämisen äänet kuuluu kerrostaloon
Ite oon parikymppinen ja vihaan metelöitsijöitä, varsinkin yömetelöitsijöitä. Nyt asun pienessä taloyhtiössä kerrostalossa, jossa suurin osa vanhuksia ja lapsiperheitä. Ihanaa kun saa nukkua yöt rauhassa. Aiemmin oli kaikenlaisia riehujia ja todellakin ymmärän, miten väsynyt ap on. Siinä on oma terveys jo uhattuna.
Alivuokraa asunto eteenpäin joillekin nuoremmille. Winin-win-tilanne kaikille osapuolille. Lika barn leker bäst.
Aina klo 22 jälkeen metelöinnistä ilmoitus isännöitsijälle ja poliisille. (Tietysti vain oikeasta metelöinnistä kuten möukästä, kovasta musiikin soitosta, rappusissa juoksemisesta, ovien paukuttelusta. Vessan vetäminen tai askeläänet ei ole meteliä).
Hommaa alivuokralainen loppuajaksi tai uusi (nuori) vuokralainen vuokrasopimuksen loppuajaksi.
Ala pitämään meteliä päiväsaikaan, aamusta kello 7 aloitat, eivätpä saa pennut nukkua rauhassa.
Vuokrasopimuksen voi purkaa (Huom eri asia kuin irtisanominen) näillä ehdoilla: "Vuokralaisella on oikeus purkaa sopimus tiettyjen ehtojen täyttyessä. Ensinnäkin, jos huoneiston hallinnan luovutus viivästyy olennaisesti tai vuokralaisen terveydelle aiheutuu haittaa asumisesta, hän voi purkaa sopimuksen. Lisäksi vuokralainen voi purkaa sopimuksen, mikäli huoneiston kunto on puutteellinen, vuokranantaja laiminlyö olennaisen puutteen korjaamisen tai vuokranantaja aloittaa mittavat korjaustyöt."
https://sijoitusovi.com/vuokrasopimuksen-irtisanominen-vai-purkaminen/
Mene lääkäriin ja sano, että et voi nukkua, koska naapurit meluaa ja se saa sinut sairaaksi. Itket kuten nyt ja valitat vaikka pääkipua ja masennusta. Eli asunto aiheuttaa sinulle terveydellistä haittaa. Sen todistuksen (kopion) toimitat vuokraisännälle ja purat sopimuksen vaikka välittömästi jos hän ei tee mitään asialle. Alkuperäistä tarvitset sitten oikeudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kokemuksta, että ne korvatulpat ei auta, olkoon minkälaiset tahansa. Kaikki olen kokeillut. Osta Peltorit ja nimenomaan juuri Peltorit. Ei muita halppismerkkejä. Iso, muhkea, tyyny johon nuo suojukset hyvin "uppoaa". Alussa vaatii jonkun verran tottumista näillä nukkuminen. Voi herätä jos hieman painaa päätä jostain kohtaa. Mutta tottumisen jälkeen saa katkeamattomat yöunet! Käytän joka yö. Jos minä pystyn siihen, niin pystyt sinäkin.
Ja mitenkäs sitten heräilet aamulla ajoissa?
Vaatii kyllä vähän luovuutta. Esimerkiksi känny heräyksellä ja VÄRINÄLLÄ jollain patentilla (vaikka teipillä) ranteeseen kiinni. Kyllä siihen värinään herää. Tähän tarkoitukseen voi hankkia vaikka ikivanhan pienikokoisen nokialaisen ja käyttää sitä vain herätykseen. Kunhan värinätoiminto löytyy.
Tai hankkia sarastusvalon, jossa herätystoiminnolla alkaa kirkas valo paistamaan päin pläsiä. Kunhan hommaa tarpeeksi kirkkaan valon ja virittelee sen lähelle päätä, niin taatusti herää.
Peltoreita voi myös käyttää vain vapaapäivinä, kun ei ole herätystä. Saa silloin edes joskus nukkua ja sekin on tyhjää parempi.
Vierailija kirjoitti:
Ootko samaa mieltä vielä silloin, kun se mummi panee klo 6 Matin ja Tepon soimaan täysillä seinäsi takana, kun hyvin melutun ja toisia asukkaita valvottaneen yösi jälkeen yrität itse nukkua?
Vierailija kirjoitti:
Vuokrasopimuksen voi purkaa (Huom eri asia kuin irtisanominen) näillä ehdoilla: "Vuokralaisella on oikeus purkaa sopimus tiettyjen ehtojen täyttyessä. Ensinnäkin, jos huoneiston hallinnan luovutus viivästyy olennaisesti tai vuokralaisen terveydelle aiheutuu haittaa asumisesta, hän voi purkaa sopimuksen. Lisäksi vuokralainen voi purkaa sopimuksen, mikäli huoneiston kunto on puutteellinen, vuokranantaja laiminlyö olennaisen puutteen korjaamisen tai vuokranantaja aloittaa mittavat korjaustyöt."
https://sijoitusovi.com/vuokrasopimuksen-irtisanominen-vai-purkaminen/
Mene lääkäriin ja sano, että et voi nukkua, koska naapurit meluaa ja se saa sinut sairaaksi. Itket kuten nyt ja valitat vaikka pääkipua ja masennusta. Eli asunto aiheuttaa sinulle terveydellistä haittaa. Sen todistuksen (kopion) toimitat vuokraisännälle ja purat sopimuksen vaikka välittömästi jos hän ei tee mitään asialle. Alkuperäistä tarvitset sitten oikeudessa.
Tämä vaikuttaa järkevimmältä toimintatavalta.
Jälleenvuokrauksessa on se riski, ettei tiedä millaisen vuokralaisen saa ja päävuokralainen on kuitenkin vastuussa asunnosta.
Otan osaa. Hiljaisuus alkaa kerros- ja rivitaloissa klo 22. Kun sen jälkeen metelöidään, kyse on yörauhan rikkomisesta. Sitä ei joidenkin häiriköiden mummottelut muuta miksikään. Ilmoitus yöllä poliisille, jos ei metelöinnin vuoksi saa nukuttua. Tulevat kyllä paikalle, nimittäin kokemusta on. Ja aina seuraavana päivänä tieto isännöitsijälle. Kun sitä jonkin aikaa jatkaa, saavat häädön. Kerrostalossa vain se ongelma, että ilmoittaja ei voi yöllä aina tietää, että mistä kämpästä häiriöt tulevat, mutta poliisi saa sen selville. Ymmärrän, että olet uupunut, mutta ei ongelma ratkea sillä, että työnnät tulpat tai muut häkkyrät korviin.
Se on lyhyt aika!
Helposti menee kuukausia ennen kuin edes löytää vaihtoehtoisen asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko samaa mieltä vielä silloin, kun se mummi panee klo 6 Matin ja Tepon soimaan täysillä seinäsi takana, kun hyvin melutun ja toisia asukkaita valvottaneen yösi jälkeen yrität itse nukkua?
Kello 6 on jo aamu. Itsekin heräsin tänään kuudelta
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, olet täysin sen vuokranantajan armollisuuden varassa jos haluat purkaa sopimuksen ennen aikojaan. Itselläni kävi niin, että olin allekirjoittanut vuokrasopimuksen, mutta kolme päivää sen jälkeen tyttäreni menehtyi, joten tarvetta isommalle asunnolle ei enää ollut, enkä olisi pystynyt siinä mielentilassa edes muuttamaan mihinkään. Ilmoitin heti asunnon välittäjälle tilanteen ja vuokranantaja vatuloi asian kanssa n. viikon verran, kunnes ilmoitti että haluaa maksettavaksi kolmen kuukauden vuokran. Puoli vuotta olisi kuulemma saanut periä, mutta oli sitten armollinen eikä perinyt koko ajalta.
Apua! :( Sinulta siis kuoli lapsi ja silti teki noin?en olisi itse kyllä kehdannut, yleensä uusi vuokralainen löytyy melko pian ellet jossain ihan landella metikössä asunut.
Nythän se vuokranantaja sai sinulta 3 kk:n vuokrat ja ehkä jopa heti uuden maksavan vuokralaisen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös ”vahingossa unohtaa” erittäin kovaääninen herätyskello soimaan töihin lähtiessä. Sellainen, joka soi esim. 5 minuuttia, sitten on 5 minuutin torkku, jonka jälkeen taas soi jne. Eihän sitä herätystä aina muista laittaa pois päältä jos itse herää jo ennen kellonsoittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa törkeä vuokranantaja, ettei tule vastaan.
Kenties poliisikutsu yömetelijöiden oven taakse auttaisi edes hetken aikaa?
Poliisit joka kerta paikalle, kun metelöidään. Yritä löytää rapusta kaksi muuta, jotka allekirjoittavat valituksen. Jos et löydä, tee valitus silti, useaan kertaan. Taloyhtiön on pakko reagoida, poliisikäynneistä jää aina merkintä.
Juuri noin. Valitus isännöitsijälle ja soitto poliisille tarvittaessa vaikka joka yö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kokemuksta, että ne korvatulpat ei auta, olkoon minkälaiset tahansa. Kaikki olen kokeillut. Osta Peltorit ja nimenomaan juuri Peltorit. Ei muita halppismerkkejä. Iso, muhkea, tyyny johon nuo suojukset hyvin "uppoaa". Alussa vaatii jonkun verran tottumista näillä nukkuminen. Voi herätä jos hieman painaa päätä jostain kohtaa. Mutta tottumisen jälkeen saa katkeamattomat yöunet! Käytän joka yö. Jos minä pystyn siihen, niin pystyt sinäkin.
Ja mitenkäs sitten heräilet aamulla ajoissa?
Minulla on aktiivisuusranneke joka herättää värinällä siihen aikaan kun haluan. Värinän tuntee kyllä vaikka olisi kuinka syvässä unessa.
Asut varmaan samassa talossa kuin minä. Olen saanut rytmihäiriöitä jopa, kun meteli on 24/7 jostakin suunnasta ja mm basson pauke saa sydämen väpättämään. Ikää tällä mummoll 28 vuotta.