Olipa kamala lääkäri neuvolassa
Kohteli kuin lihanpalasta. puhui lyhyillä lauseilla tyyliin : Ota housut pois. Riisutti siinä keskellä huonetta ja tutkimus, paperi käteen "pyyhi tällä" ja hiljaa koneelle naputtamaan. Sanoi sentään, että kohdunsuu on kiinni eli kaikki ok. Olin ihan hämmentynyt kun edellinen lääkäri sentään puhui. Ei mulle nyt hempeitä tarvi höpöttää mutta sentään jotain. Terkkarikin oli samassa huoneessa suu kiinni. Housut jalkaan, uusi aika ylös lappuun ja minä vielä kiskon kenkiä jalkaan ähisten kun odottavat että häivyn. Enkä tosiaan hidastellut, koko homma reilu kymmenen minuuttia. Eikä jonoa, odotushuone tyhjä. Naislekuri vielä. Muutenkin mielialat heittelee, perhana.
Kommentit (48)
Tosi asia on että lääkäriksi hakeudutaan vain hyvän palkan ja statuksen vuoksi eikä siksi että halutaan auttaa ja tehdä ihmisläheistä työtä. Toki kaikki väittävät jälkimmäistä kun eivät kehtaa myöntää oikeaa syytä.
Tuttua, mutta kun hoitavat työnsä, ei tarvitse muuta.
Harvahan nyt oikeasti haluaa neuvolalääkäriksi saati yleensäkään terkkariin. Terkkarissa ollaan, koska siellä on pakko olla se 9kk. Neuvolaan vaan heitetään joku talossa oleva vuorollaan. Mielellään toki aina nainen, jos suinkin vaan löytyy. Kukaan ei perehdytä mitenkään. Täysi lista eteen, yleensä vielä ylimääräisiä lisätty väliin. Lääkäri, jolla itsellä ei ole ollut lapsia tai synnytyksiä ei tiedä asioista kun kirjatiedot. Kohdunkaulaa pääsee kokeilemaan eka kertaa ehkä siellä neuvolassa, etenkään nykyiset massakoulutetut. Kaikki huomio menee siihen, että osaa ja muistaa tehdä tietyt temput ja täyttää tarvittavat lippulaput. Olisi tietty itse lapsia saaneena vähän eri mennä nyt pitämään neuvolaa kuin silloin ekassa terkkapaikassa.🤦🏻♀️Mutta onneksi ei enää tarvi. Toki asiallisen ihmismäinen pitäisi olla, oli työ mikä tahansa. Ja useimmat toki onkin. Joskus stressi vaan on niin kova, että sekin voi unohtua tai häviää jännityksen alle. Vaikea sanoa, kumpi osapuoli jännittää enemmän. Se esikoistaan odottava vai eka kertaa neuvolaa pitävä.
Vierailija kirjoitti:
Harvahan nyt oikeasti haluaa neuvolalääkäriksi saati yleensäkään terkkariin. Terkkarissa ollaan, koska siellä on pakko olla se 9kk. Neuvolaan vaan heitetään joku talossa oleva vuorollaan. Mielellään toki aina nainen, jos suinkin vaan löytyy. Kukaan ei perehdytä mitenkään. Täysi lista eteen, yleensä vielä ylimääräisiä lisätty väliin. Lääkäri, jolla itsellä ei ole ollut lapsia tai synnytyksiä ei tiedä asioista kun kirjatiedot. Kohdunkaulaa pääsee kokeilemaan eka kertaa ehkä siellä neuvolassa, etenkään nykyiset massakoulutetut. Kaikki huomio menee siihen, että osaa ja muistaa tehdä tietyt temput ja täyttää tarvittavat lippulaput. Olisi tietty itse lapsia saaneena vähän eri mennä nyt pitämään neuvolaa kuin silloin ekassa terkkapaikassa.🤦🏻♀️Mutta onneksi ei enää tarvi. Toki asiallisen ihmismäinen pitäisi olla, oli työ mikä tahansa. Ja useimmat toki onkin. Joskus stressi vaan on niin kova, että sekin voi unohtua tai häviää jännityksen alle. Vaikea sanoa, kumpi osapuoli jännittää enemmän. Se esikoistaan odottava vai eka kertaa neuvolaa pitävä.
Noinhan tuon ei pitäisi olla, että kukaan ei perehdytä ja eka tutkimus tehdään omin neuvoin tositilanteessa? Asiakas luulee menevänsä osaavalle ja asiantuntevalle neuvolalääkärille.
No isoissa kaupungeissa voi olla kokenut neuvolalääkäri tai jopa neuvolagynekologi. Tai niissä kunnissa, missä on vielä kokeneita yleislääkäreitä töissä, joku voi tehdä halutessaa enemmän neuvolaa. Muuten neuvolassa voi olla ihan kuka tahansa talossa oleva lääkäri. Yleensä nuori naislääkäri. Valitettavasti kokeneita yleislääkäreitä enää juuri ole eikä tule.
Kävin naistenklinikalla kun ikää oli ja raskausajan diabetes ja ei oo valittamista, tunsin olevani turvallisissa käsissä .