Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olipa kamala lääkäri neuvolassa

Vierailija
23.07.2013 |

Kohteli kuin lihanpalasta. puhui lyhyillä lauseilla tyyliin : Ota housut pois. Riisutti siinä keskellä huonetta ja tutkimus, paperi käteen "pyyhi tällä" ja hiljaa koneelle naputtamaan. Sanoi sentään, että kohdunsuu on kiinni eli kaikki ok. Olin ihan hämmentynyt kun edellinen lääkäri sentään puhui. Ei mulle nyt hempeitä tarvi höpöttää mutta sentään jotain. Terkkarikin oli samassa huoneessa suu kiinni. Housut jalkaan, uusi aika ylös lappuun ja minä vielä kiskon kenkiä jalkaan ähisten kun odottavat että häivyn. Enkä tosiaan hidastellut, koko homma reilu kymmenen minuuttia. Eikä jonoa, odotushuone tyhjä. Naislekuri vielä. Muutenkin mielialat heittelee, perhana.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 21:57"]

Vialla oli mm. se, että lääkäri ei tervehtinyt minua, ei esitellyt itseään vaan ensimmäiset sanat olivat: Mulla olis vähän kiire kun olis kaks potilasta tulossa samaan aikaan. Mielestäni hyviin tapohin kuuluu esitellä itsensä kun tapaa potilaan ensimmäistä kertaa. Varsinkin tässä tapauksessa olisi mukava tietää lääkärin nimi, jotta voin tehdä valituksen kyseisestä lääkäristä. Vialla oli myöskin se, että lääkäri ei kertonut mitä hän tutkii ja miksi, eikä myöskään kertonut tutkimuksiensa tuloksia. Olisi hurjan kiva tietää, että oliko kaikki ok. Ehkä oli, kun ei sanonut jonkin olevan vialla. Vai oliko? Vialla oli myöskin se, että lääkäri satutti minua, ja kun huomautin asiasta tuli takaisin suoranaista vittuilua ja vähättelyä. Ei siis paljon kiinnostanut sattuuko vai ei. Vialla oli myöskin se, että lääkäri ei antanut minulle aikaa kysyä mitään. Odotan esikoistani ja olisi ehkä saattanut olla jotain kysyttävää. 

Vaikka olenkin raskaana ja reagoin asioihin tunteellisemmin kun normaalissa tilassa, ei mielestäni ole liikaa vaadittu, että lääkäri kunnioittaisi potilastaan edes sen verran, että tervehtii tätä eikä vähättelisi potilaansa kipua.

[/quote]

hemmetti, minä tekisin tuosta huomautuksen neuvolaan. Soitat sinne, kysyt tiedon kuka lääkäri oli kyseessä ja kuka on hänen esimiehensä ja laitat tuon saman litanian sähköpostitse eteenpäin. 

Vierailija
22/48 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raportoin Laasasen blogiin tällaiset kiukuttelevat naiset, jotka odottavat jotain erityiskohtelua. Aivan uskomatonta, että aikuiset ihmiset viitsivät olla näin lapsellisia kitisijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi niin, että vauvan sydänääniä ei saatu kuulumaan ja terkka pyysi lääkärin paikalle. Mieslääkäri tuli paikalle, ei esitellyt itseään ja mumisi niin, että en saanut sanaakaan selvää. Terkka toimi tulkkina... Lääkäri veti hanskat käteen ja nosti kohtua alakautta TODELLA kovin ottein. Itkin ja huusin alusta loppuun. Ääniä ei kuulunut näinkään, joten lääkäri vain lähti ja käski mennä ultrattavaksi isommalle paikkakunnalle. Hetken päästä hän toi lähetteen ja käski soitella jatkotoimenpiteistä jos mitään ei kuulu eikä näy. Sössötti jotain, että onhan mulla kuitenkin yksi lapsi jo?! Kesti kauan ennen kuin sain itseni koottua toimenpiteen jälkeen eikä nää lääkärin nopeasti huikkaamat "tsempit" paljon lohduttaneet. Kipu oli vielä hetken aikaa järjetön, mutta onneksi neuvolan täti oli ihana ja sain pillittää niin kauan kuin siltä tuntui, vaikka häneltä jäikin ruokatunti välistä. Olo olis varmaan ollut kuin raiskatulla, jos mut olis laitettu itkevänä ja kivusta tuskaisena pihalle samantien. Joo, ok, en kaipaa mitään prinsessakohtelua, mutta on se nyt jumalauta jos lääkäri on joku tunnevammanen erakko. Onneksi tää paskalekuri unohtui sillä sekunnilla kun ultrassa näkyi silmiään hierova unelias pieni vauva (joojoo, sikiö-mikä-lie). <3

Vierailija
24/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo aika tympeetä. Mun neuvolalääkäri oli vähän samantyyppinen ja jos jotain kysyi, katsoi hyvin hämmentyneenä et mitä mäkin alan tommosia kyseleen... en juuri kysellyt sen jälkeen. Niistä jäi aika ikävä fiilis, koska muutenkin olen ollut arka käymään gynellä ja koen tilanteet ahdistaviksi. Joskus tuntuu että terveydehoitoalalla on täysin sinne kuulumattomia ihmisiä... jos on ihmisläheisellä alalla, pitäisi voida olla empaattinen ja vastata asiallisesti 'tyhmiinkin' kysymyksiin.

Vierailija
25/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin sanonut, että käytöksensä on epäasiallista ja että valitan hänestä, jos ei palveluasenne parane.

Vierailija
26/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä päin? mun neuvolalääkäri oli just samanlainen. vanhempi rouva, kuulemma ihan pätevä mutta kaikki valittaa miten tyly se on.

Vierailija
27/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset on tympeitä tapauksia, mutta pitää kai ajatella, että se on hänen ongelmansa, tuskin oli henkilökohtaista:) Olen joskus törmännyt smantapaiseen lääkäriin, joillakin ei ole se potilaiden kohtaaminen ihan hanskassa, vuorovaikutustaidot ihan nolla.
Mutta pääasia että sinulla kaikki ok, toivottavasti seuraavalla kerrallla olisi eri lääkäri.

Vierailija
28/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki työnsä eikä turhia jaaritellut. En näe mitään syytä miksi tuosta voisi valittaa.

Lääkäri ei ole sinun seuraneitisi.

Vierailija
29/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietnkään en mene samalle vaan vaadin kunnollisen. 3

Vierailija
30/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreiden koulutukseen ei edelleenkään taida kuulua minkäänlaisia ihmissuhdetaitojen pikakurssia. Hoitajat joutuvat paljon paikkailemaan näitä sosiaalisesti tollojen ihmisten tylytyksiä. Tuoss aedellä oli todella typerä kommentti "seuraneitinä" olosta. Kysehän ei ole siitä, vaan normaalista kohteliaasta hoitosuhteesta ja kanssakäymisestä.

Vierailija
31/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreissä(kin) on noita tylyjä, joilla ei ole vuorovaikutustaitoja/asiakkaan kohtaamistaitoja. Minä muistan kun olin naistentautien polilla keskenmenon jälkeen ja esitin kysymyksen, lääkäri katsoi minua hetken kuin mielenvikaista ja purskahti nauruun!! Tuntuipa kivalta siinä muutenkin herkässä tilanteessa.. Oli muutenkin tosi tyly, oikein sellainen kylmä ja kopea nainen, sisätutkimus kävi sairaan kipeää, lääkäri kohteli mua kuin olisin ollut maailman suurin vaiva ja vienyt hänen kallista työaikaansa turhaan.

Vierailija
32/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanhempi mies äitipolin lekurina, ja kaikki aina pelottelivat, että on tyly ja saattaa sanoa mitä vain, ja ei vilkaisekaan asiakasta. No, itse olen kaksi lasta saanut, ja minulla ei tästä lääkäristä ole pahaa sanottavaa. Erittäin ammattitaitoinen, ja selittää kaikki asiat erinomaisesti KUN KYSYY. Olen pohtinut, että mies on vähän ujonsorttinen, ja siksi ei katso silmiin tai juttele kummemmin. Minä kuitenkin pidin hänestä. Asiaan kuin asiaan tuli selvä vastaus ja tilastotiedot päälle.

Kukaan ei varmaan vain yleensä uskalla jutella hänen kanssaan.

Vierailija
33/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sitten olisit halunnut sen lääkärin sanovan?

Vierailija
34/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mielummin mä olisin ehkä tollasen lääkärin ottanut, kuin lääkärin joka tutkailee hetken mun sukunimeä, kysyy, onko mun äiti tää ja tää. Sitten sanoo, kuinka on tutkinut mut 2vuotiaana, kysyy mitä äidilleni kuuluu ja sen jälkeen kehottaa ottamaan housut pois ja käymään tutkimuspöydälle...

Ja sairaalalla olleessa ultrassa, äitini oli mukana, sain saman lääkärin, joka on äidille tehnyt kaikki synnytystutkimukset veljeni odotusajasta lähtien. Juttelee äitini kanssa ensin mukavia, kysyy, onko mummi tulossa mukaan synnytykseen yms. Äiti kehui, kuinka se lääkäri on kauhean hellä kätinen ja tosi mukava... Helläkätisyys oli kaukana! Musta tuntui, että survoo kätensä olkapäätä myöten sisään, kun tutki!

Että kaikki lääkärit tavallaan :D Toisella raskausajalla sain mukavan lääkärin, kaikissa tutkimuksissa :)

Vierailija
35/48 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ikävä lääkärikokemus viimeisessä istukkakontrollissa (kävin siis ylimääräisissä ultrissa kohdunsuulla olevan istukan takia). Erikoistuva lääkäri teki samalla synnytystapa-arviota varten sisätutkimuksen, joka on hyvin kivulias toimenpide. Ei mitään varoituksen sanoja kivusta, ei viittaustakaan siihen, että lääkäri tietää, että minuun koskee. Se oli aivan hirveä kokemus, en meinannut päästä siitä yli ollenkaan.

Synnytyksessä mua jouduttiin ronkkimaan aika paljon, mutta lääkäri otti kivun huomioon ja kysyi "kestätkö" jne. Ero tuollaisessa käsittelyssä on henkisesti valtava.

Vierailija
36/48 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tänään ensimmäinen neuvolalääkäri ja olen aivan raivoissani ja hämilläni, miten lääkäri voi käyttäytyä niin kuin käyttäytyi. Tutkimusta tehdessään hän käski minun rentoutua, mihin ystävällisesti sanoin, että vähän hankalaa kun tekee niin kipeää. En muista mitä lääkäri siihen sanasta sanaan vastasi, mutta pointti oli se, että kyllähän sinne alapäähän seksiä harrastaessakin menee paljon suurempi juttu. Eihän lääkäri voi sanoa noin!! Läkäri ei muutenkaan kertonut minulle mitään mitä tekee ja miksi tekee. Ainoa tieto mitä käteen jäi on se, että kohtu on kallellaan taaksepäin ja siksi sydänäänet eivät kuuluneet.

Vierailija
37/48 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kyllä huomaa, että lääkikseen ei ole haastatteluita vaan sinne pääsee älyköitä ilman sosiaalisia taitoja

Vierailija
38/48 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä pidä paikkaansa, etteikö nykyään lääkiksessä huomioida sosiaalisia taitoja. Heräsin asiaan kun nuori kandi toi ujosti lappua kouraan jossa kyseltiin mm. työyhteisöön sopeutumisesta.

Nykyään nuorilla lääkäreillä on monella varsin hyvät sosiaaliset taidot, eivät ole läheskään niin jäykkiä kuin monet vanhemmat kollegansa.

Vierailija
39/48 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreiksi päätyy lahjakkaita, mutta vähän "outoja" tyyppejä. Hoitajien etikettiin kuuluu pitää matalaa profiilia, kun lääkäri on paikalla.

Vierailija
40/48 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol