Olipa kamala lääkäri neuvolassa
Kohteli kuin lihanpalasta. puhui lyhyillä lauseilla tyyliin : Ota housut pois. Riisutti siinä keskellä huonetta ja tutkimus, paperi käteen "pyyhi tällä" ja hiljaa koneelle naputtamaan. Sanoi sentään, että kohdunsuu on kiinni eli kaikki ok. Olin ihan hämmentynyt kun edellinen lääkäri sentään puhui. Ei mulle nyt hempeitä tarvi höpöttää mutta sentään jotain. Terkkarikin oli samassa huoneessa suu kiinni. Housut jalkaan, uusi aika ylös lappuun ja minä vielä kiskon kenkiä jalkaan ähisten kun odottavat että häivyn. Enkä tosiaan hidastellut, koko homma reilu kymmenen minuuttia. Eikä jonoa, odotushuone tyhjä. Naislekuri vielä. Muutenkin mielialat heittelee, perhana.
Kommentit (48)
O. M. ei vastaa asiallisesti ja tekee kivuliaat tutkimukset.
Muutettuani toiseen maahan hoitokäytännöt muuttuivat myös. Gynekologilla käydessä tapaan ensin hoitajan joka antaa suojakaavun ja/tai kertakäyttöpeiton sekä kertoo miten milloinkin tarvitaan riisuutua. Mitattuaan verenpaineen, painon ja kyseltyään alustavasti miten on mennyt jään yksin huoneeseen ja riisun ja suojaan peitolla/kaavulla. Lääkäri on erittäin kunnioittava ja keskusteleva. Lopuksi saan yksin rauhassa pukea.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 09:30"]
Meillä on vanhempi mies äitipolin lekurina, ja kaikki aina pelottelivat, että on tyly ja saattaa sanoa mitä vain, ja ei vilkaisekaan asiakasta. No, itse olen kaksi lasta saanut, ja minulla ei tästä lääkäristä ole pahaa sanottavaa. Erittäin ammattitaitoinen, ja selittää kaikki asiat erinomaisesti KUN KYSYY. Olen pohtinut, että mies on vähän ujonsorttinen, ja siksi ei katso silmiin tai juttele kummemmin. Minä kuitenkin pidin hänestä. Asiaan kuin asiaan tuli selvä vastaus ja tilastotiedot päälle.
Kukaan ei varmaan vain yleensä uskalla jutella hänen kanssaan.
[/quote]
Onko kyseessä Turun pääterveysaseman äitiysneuvola?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 09:08"]
Kohteli kuin lihanpalasta. puhui lyhyillä lauseilla tyyliin : Ota housut pois. Riisutti siinä keskellä huonetta ja tutkimus, paperi käteen "pyyhi tällä" ja hiljaa koneelle naputtamaan. Sanoi sentään, että kohdunsuu on kiinni eli kaikki ok. Olin ihan hämmentynyt kun edellinen lääkäri sentään puhui. Ei mulle nyt hempeitä tarvi höpöttää mutta sentään jotain. Terkkarikin oli samassa huoneessa suu kiinni. Housut jalkaan, uusi aika ylös lappuun ja minä vielä kiskon kenkiä jalkaan ähisten kun odottavat että häivyn. Enkä tosiaan hidastellut, koko homma reilu kymmenen minuuttia. Eikä jonoa, odotushuone tyhjä. Naislekuri vielä. Muutenkin mielialat heittelee, perhana.
[/quote]
olitko Turun seudulla, oliko sellainen paikallispolitiikassa mukana oleva tumma nainen? SE akka ei pääse enää lähelleni..ihan hirveä kokemus..
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 09:30"]Meillä on vanhempi mies äitipolin lekurina, ja kaikki aina pelottelivat, että on tyly ja saattaa sanoa mitä vain, ja ei vilkaisekaan asiakasta. No, itse olen kaksi lasta saanut, ja minulla ei tästä lääkäristä ole pahaa sanottavaa. Erittäin ammattitaitoinen, ja selittää kaikki asiat erinomaisesti KUN KYSYY. Olen pohtinut, että mies on vähän ujonsorttinen, ja siksi ei katso silmiin tai juttele kummemmin. Minä kuitenkin pidin hänestä. Asiaan kuin asiaan tuli selvä vastaus ja tilastotiedot päälle.
[/quote]
Samanlainen kokemus mulla:-) Onko Turussa?
Teille arvon kuningattarille tulisi olla henkilökohtainen avustaja?
Budoaari keveän välipalan kera?
Punaista mattoa?
Ehkä nuo ammattilaiset näkevät kaltaisiasi "maailman napoja"
tuhat miljoonaa uransa aikana.
mitä odotit?
mikä oli väärin ?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:17"]
Punaista mattoa?
mitä odotit?
mikä oli väärin ?
[/quote]
Idiootti! Kyllä ihmisellä on oikeus odottaa, että kohdellaan kuin ihmistä eikä kuin teurassikaa.
Mä taas olen toista mieltä. Mulle on tärkeämpää että lääkäri on asiallinen ja vastaa asiallisesti jos on mulla on kysyttävää.
Mä en henkilökohtaisesti siedä mitään ylimääräistä lärpatystä. Asiat asioina.
tästäkin aloituksesta huomaa , kuinka naisilla jokin
nyrjähtää pahasti raskauden takia , ja se tulee jatkumaan vuosia kakkavaipoista aina ala-asteikään lapsella
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:17"]
Punaista mattoa?
mitä odotit?
mikä oli väärin ?
[/quote]
Idiootti! Kyllä ihmisellä on oikeus odottaa, että kohdellaan kuin ihmistä eikä kuin teurassikaa.
[/quote]
idiootti? teurassika?
kertoo paljon sinusta ihmisenä miten puhuttelet muita.
kysyin mikä oli väärin?
kerro?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:48"]tästäkin aloituksesta huomaa , kuinka naisilla jokin
nyrjähtää pahasti raskauden takia , ja se tulee jatkumaan vuosia kakkavaipoista aina ala-asteikään lapsella
[/quote]
Ja susta huomaa, että sulla ei ole kokemusta huonoista lääkäreistä
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:48"]tästäkin aloituksesta huomaa , kuinka naisilla jokin
[/quote]
Ja susta huomaa, että sulla ei ole kokemusta huonoista lääkäreistä
[/quote]
kerrotteko jo mikä oli vialla??????????
muu kuin ikuinen mielensäpahoittaja-luonne?
ei ole mikään ihme että suomessa on niin paljon yksinhuoltaja-äitejä ,
kun seuraa palstan mammojen mielenliikkeitä, ei pahalla.
kannattaisi mammojen miettiä sitä omaa käytöstään? =)
Vialla oli mm. se, että lääkäri ei tervehtinyt minua, ei esitellyt itseään vaan ensimmäiset sanat olivat: Mulla olis vähän kiire kun olis kaks potilasta tulossa samaan aikaan. Mielestäni hyviin tapohin kuuluu esitellä itsensä kun tapaa potilaan ensimmäistä kertaa. Varsinkin tässä tapauksessa olisi mukava tietää lääkärin nimi, jotta voin tehdä valituksen kyseisestä lääkäristä. Vialla oli myöskin se, että lääkäri ei kertonut mitä hän tutkii ja miksi, eikä myöskään kertonut tutkimuksiensa tuloksia. Olisi hurjan kiva tietää, että oliko kaikki ok. Ehkä oli, kun ei sanonut jonkin olevan vialla. Vai oliko? Vialla oli myöskin se, että lääkäri satutti minua, ja kun huomautin asiasta tuli takaisin suoranaista vittuilua ja vähättelyä. Ei siis paljon kiinnostanut sattuuko vai ei. Vialla oli myöskin se, että lääkäri ei antanut minulle aikaa kysyä mitään. Odotan esikoistani ja olisi ehkä saattanut olla jotain kysyttävää.
Vaikka olenkin raskaana ja reagoin asioihin tunteellisemmin kun normaalissa tilassa, ei mielestäni ole liikaa vaadittu, että lääkäri kunnioittaisi potilastaan edes sen verran, että tervehtii tätä eikä vähättelisi potilaansa kipua.
Ei kannata edes haaveilla lääkikseen menosta ellet ole enemmän kuin hyvä fysiikass.kemiassa.biologiassa ja pitkästä matematiikasta . Pääsykokeissa ei testata oletko empaattinen.sosiaalinen.
Lapsen neuvolalääkäri oli joku vitun vironryssä, puheesta ei ymmärtänyt yhtään mitään eikä neuvolakortista saa mitään selvää mitä kirjoitti, kyseessä vielä keskonen minkä takia kaikki ollut tarkempaa ja useammin käyty kontrolleissa.
Samoin viime talvena kipeaa lasta terveyskeskuksessa käytettäessä lääkäri ei edes halunnut koskea lapseen?? Taas oli joku ryssä mongerruksesta päätellen.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 09:30"]Meillä on vanhempi mies äitipolin lekurina, ja kaikki aina pelottelivat, että on tyly ja saattaa sanoa mitä vain, ja ei vilkaisekaan asiakasta. No, itse olen kaksi lasta saanut, ja minulla ei tästä lääkäristä ole pahaa sanottavaa. Erittäin ammattitaitoinen, ja selittää kaikki asiat erinomaisesti KUN KYSYY. Olen pohtinut, että mies on vähän ujonsorttinen, ja siksi ei katso silmiin tai juttele kummemmin. Minä kuitenkin pidin hänestä. Asiaan kuin asiaan tuli selvä vastaus ja tilastotiedot päälle.
[/quote]
Joensuu?
mä en tajua miksi tuollaiset tyypit hakeutuu neuvolalääkäreiksi?! Jos on vuorovaikutustaidoiltaan täys ameeba niin eikö kannattaisi hakeutua vaikka tutkijaksi tai muuhun teknisempään hommaan?
Olen itsekin hoitoalalla ja samaa mieltä siitä että monesti tilanteet ovat jännittäviä ja ensikertalaiselle outoja eikä yhtään helpota jos lääkäri/hoitaja/terapeutti/hieroja tms on huono kohtaamaan ihmistä. Itse toimin näin hoitotoimenpiteissä:
Tervehdin, otan katsekontaktin, esittelen itseni
Ohjaan potilasta. "Ole hyvä istu ensin niin ...." "Nyt voit ottaa paidan pois, liivit voit jättää" "ole hyvä ja käy selinmakuulle..." jne
Kerron mitä tapahtuu. "Ensin tunnustelen tästä..." "Tämä saattaa tuntua ikävältä, sano jos sattuu liikaa"yms.
Vien hoitotapahtuman loppuun. "Nyt voit pukea, kirjoitan sillä aikaa.... Tästä saat paperit mukaan. Vastaanotosta/neuvonnasta voitte pyytää uuden ajan" tms.. Ja loppuun Näkemiin.
Helpottaa ihan kaikkia kun ohjaa lyhyillä ystävällisillä pyynnöillä ja kertoo muutamalla sanalla tapahtumien kulusta. Potilasta saattaa jännittää eikä hän tiedä miten toimia. Ei tarvitse olla kenenkää seuraneiti, riittää että kohtaa ihmisen ihmisenä.