Asperger-piirteisten kumppanit, kysymys teille
Täällä on keskusteluissa käynyt ilmi, että täällä kirjoittelee useitakin assien kumppaneita, tähän asti kirjoituksista on tullut semmoinen mielikuva, että jos tapaa as-miehen (niinkuin itselleni nyt on tapahtunut), niin kannattaa vaan juosta karkuun mahdollisimman lujaa...
Mietinkin nyt tätä asiaa vähän toiselta kannalta, että mitä hyviä piirteitä kumppaneissanne on, jotka ovat saaneet teidät ihastumaan heihin ja pysymään nykyisissä suhteissanne?
Jostain luin, että asperger-ihmiselle esim. valehtelu on todella vaikeaa, mistä voi olla omat etunsakin parisuhteessa.
Kommentit (24)
.... Kysyttiin puolisoista, ei työkavereista....
Vaikeaa, outoa on - mieheni onkin asperger. Mieheni itse ei ole koskaan suoraan asias kertonut, (en siis ns tiedä), eräs sukulaisensa vasta vuosien jälkeen - kun näkivät sivusta, miten oudoksi vuosisadan rakkaustarinamme muuttui. Säälistä kerrottiin minulle.
En tiennyt, mistä oli kyse: seksi ja rakkausliehitys loppyi samantien kun sai minut yhteen asumaan, mies mm. perui naimisiinmenon, addikti-masturbaatio hänellä, vetäytyneisyys, henkinen läsnäolon puute, pettäminen(kin), en ole varma.
Ihana mies muuttui kaveriksi. Hyväksi rakkaaksi kaveriksi... Muu häipynyt suhteesta.
Nykyinen puoliso saisi takuuvarmasti asperger diagnoosin jos nyt aikuisena testattaisiin. Hän on aikataulu hullu, kaikesta pitää tietää milloin asia tapahtuu, tai montako minuuttia menee kun ruoka on valmista. Hän pärjää erinomaisesti tyttäreni kanssa, jolla on diagnosoitu autismin ja aspergerin piirteitä, eikä näe mitään outoa hänessä, kun ne samat outoudet ovat itselläänkin, vaikka ei ole tyttäreni biologinen isä. Tunteita ei osaa sanoittaa, eikä tulkita. Toisten tunteitten ymmärtäminen on hänelle täysin mahdottomuus, eli kun pahastun, etten saa lahjoja, niin hän tulkitsee minun kiukuttelevan ja tämä on hänelle täydellinen kauhistus. Hän ei kestä kiukuttelevaa naista ja tähän hänen aiemmat suhteet ovat kaatuneet. Asiat tehdään samalla kaavalla ja aina. Hygienia on hänelle äärettömän tärkeää ja siitä pidetään kiinni, mutta mökillä eletään täysin toista mallia. Työssään on todellinen pilkulleen tekijä ja siinä pärjää hyvin, ei vain ymmärrä toisten työssä väsymistä tai muita mielenhäiriöitä. Uskollinen ja rehellinen kumppanina, mutta samoin tuo tunne kylmyys on välillä aivan järkyttävää. On kohtelias ja etiketti mennään pilkulleen. Kasvomuisti äärettömän huono, ei takuuvarmasti huomaa, vaikka hiukset lyhenisivät kymmenen senttiä tai vaihtaisivat väriä ruskeasta punaiseen. Järjestys on oltava sama ja kaikki kamat paikoillaan, suorastaan järkyttyy jos keittiöön ilmaantuu kippo yllättäen ja ilman tarvetta. Emme asu saman katon alla, ja voi olla ehkä parempikin, että kumpikin saa välillä huokaista omissa oloissaan.
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten asperger-piirteiset naiset taitavat jäädä ilman kumppania?
Kyllä näin usein on. Asperger tyyppiset naiset eivät käyttäydy sillä tavalla mikä miehiin vetoaa. Eli ovat usein vähän sellaisia muodista, kauneusihanteista ja sosiaalisista normeista piittaamattomia luonnonlapsia.
Samoin käytös on outoa ja "liian rehellistä" mikä ei houkuta kuin korkeintaan hyväksikäyttäjämiehiä.
Tämä selittää paljon sitä, miksi tälläkin palstalla välillä jotkut naiset valittaa ettei kukaan mies koskaan kiinnostu heistä, vaikka ovat hoikkia ja hyvän näköisiä. Heillä hyvin todennäköisesti on kyseessä jonkinlainen autismi. Ja se ei oikeasti vaadi kuin että sanot yhdenkin väärän sanan, tai otat väärässä paikassa tietyn ilmeen niin se on sitten siinä. Oot ikuisesti outo.
Terveisin nelikymppinen nainen ja olen saanut vasta äskettäin diagnoosin.
Mieheni on yksinkertaisesti paras koskaan tapaamani ihminen noin ylipäätäänkin. Uskollinen ja luotettava, äärimmäisen omistautuva, seikkailullinen, ennakkoluuloton ja todella hauska. On samaan aikaan maailman ihanin ja huolehtivin mies ja sängyssä taas aivan uskomaton ja hieman armotonkin peto. Mieheni on häkellyttävän älykäs ja lahjakas, tutustuu aina johonkin uuteen ja innostavaan asiaan ja saa minutkin innostumaan elämästä ihan eri tavalla. Olen aina hänen prioriteeteissään numero 1 ja varmaan kuolisikin puolestani, toisaalta taas on itsekäskin, että ei mikään epätoivoinen ripustautuja. Elämä mieheni kanssa on seikkailu ja vaatii kyllä välillä hieman huumorintajua ja halun olla hankkimatta lapsia, mutta en minä usko että minulle tuon sopivampaa miestä edes olisi olemassakaan.
Ei ole as-piirteinen, vaan ihan täysverinen as. Myös adhd ja ocd. Ei kuitenkaan mitään, mitä muut huomaisivat pahemmin päälle päin.