Kesämökkinirsoilijoista galluppia
Olen itse tottunut kesämökkeihin, jotka ovat saaressa tai muuten kaukana ja ilman juoksevaa vettä ja sähköä (tai aurinkopaneelisähköllä). Olen yllättynyt, että moni kaupunkilainen ei suostu edes harkitsemaan mökkivierailua, jos ei ole vesivessaa, suihkua ja omaa makuuhuonetta. Harmillista. Jää moni hieno paikka näkemättä noilla kriteereillä. (Sen ymmärrän, että pienen vauvan vanhemmat eivät välttämättä halua alkeellisiin oloihin, mutta nyt on kyse perheistä, joilla ei ole vaippaikäisiä.)
Kerro, mitkä ovat mökkeilykriteerisi ja minkä ikäinen olet!
Kommentit (29)
Tulisin mielelläni. Ja hyvin olisin voinut tulla lasteni kanssakin, hekin ovat tottuneita mökkeilijöitä, osaavat pistää puusaunan lämpiämään itse, lorata kuumien ja kulmien vesien kanssa jne. Olemme myös veneilleet Saimaalla ja Saaristomerellä viikkoja, venematkakaan ei olisi ongelma ollenkaan. Lapset ovat nyt 7, 10 ja 12, minä 39 vuotias. :)
Sähköt olisi kivat ja pesuvesi olisi saatava läheltä. Juomaveden voi hakea kauempaakin.
Uintimahdollisuus ja rauhalliset/hiljaiset naapurit jos niitä on pakko olla lähellä.
41v ja vanha partiolainen
ulkovessa PITAA olla ja sauna. muita vaatimuksia ei ole. lapsena oltiin mokilla jossa ei ollut sahkoja, mutta nykaan sukulaisten mokilla jossa on sahkot ja siita syysta myos telkkari jne. oma hupi kyseisella mokilla on vanhojen linna, palmu ja kulta -sarjojen lukeminen (palstan nuoret ei tiietenkaan tieda mita nuo ovat)
Hmm, tunnen ihmisen joka ei voi matkustaa yli viiden tunnin matkaa junalla koska ei voi käyttää junan vessaa. Myöskään tolla 5 tunnin matkalla ei juo mitään jotta jaksaisi olla pissaamatta.
sama ihminen käyttää ongelmitta puuceetä omalla mökillään.
Mun mielestä on hyvä, jos mökillä on sähköt. Puucee kelpaa, kunhan on kompostoituvaa mallia eli en tykkää johonkin saaviin tehdä, jossa lilluu muiden jätöksen näkyvissä.
Vedenkanto järvestä saunaan, veden lämmitys yms. kuuluvat mun mielestä mökkeilyyn ja ovat mukavaa puuhaa.
Joka kesä mökkeillään vähintään viikko mökillä, jossa on sähköt, muttei muita mukavuuksia. Se on meille nautinto päästä ison järven rantaan hyviä maisemia ihailemaan ja rauhoittumaan. Ollaan mökkeilty tuolla aivan pientenkin vauvojen kanssa ja pahimmillaan toinen oli 3vkoa ja toinen vajaa 1,5v. Jopa talvella ollaan mökkeilty lastenkin kanssa. Käytäisiin enemmänkin, mutta matka on valitettavan pitkä. Mökki on kyllä siisti eikä mitenkään epähygieeninen.
Minäkin kuulun näihin, joita ei mökkeily kiinnosta oli mökki sitten millainen vaan. En vaan kerta kaikkiaan jaksa kököttää jossain, tarvitsen vilinää ympärilleni. Etenkin ahdistavia ovat saaret, mistä ei pääse helposti pois. En pidä myöskään rannoista, missä on kaislaa eikä näe minnekään. Ainoa mökkipaikka, missä voisin kuvitella viihtyväni, on Etelä-Ranska.
Mulla ei ole muita kriteerejä, kuin että kostea ja mätälaho ei saa olla. Ei ole kiva sellainen viileyttä hohkava mädältä tuoksuva kostea mökki.
Kunnon tulisijat (vaikka sitten pihalla), ja suhtkoht terve sisäilma hengittää riittää minulle.
Kriteerinä on, ettei tarvitse osallistua mihinkään kaislojen leikkaamiseen, rikkaruohojen kitkemiseen, muumiotautisten omenoiden keräämiseen tai muuhun työleiritoimintaan. Venettä voisin tervata kokemuksen vuoksi. Haluan kuitenkin enimmän aikaa istua hiljaa. Arvostan, kun mökki-isännät eivät yritä järjestää mitään puuhaa ja toimintaa.
En tiedä miksi tahtoisin lomailla omaa kotia huonommissa olosuhteissa. Eli sähkö, vesi, ilmastointi, oma makuuhuone... Sit jotaini ekstraa pitää olla, miksi tahtoisin sinne mennä, eli ranta tai uima-allas. Maisemat minua ei juuri kiinnosta, olen enemmän kaupunkimatkailija. Olen 33-vuotias.