Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on mahdollista ettei 28-vuotiaalla ole oikein minkäänlaista työkokemusta?

Vierailija
05.08.2020 |

Siskontyttö tälläinen, on ollut tapamasentunut 14-vuotiaasta asti. CV on lähinnä aukkonaisia kausia jossain kausihommissa tms. ilmaista harjoittelua.

On nyt AMK:issa ja loukkaantui kun totesin että ei kyllä hyvin suurella varmuudella tule saamaan töitä mistään, kun noin vanha ja ei kunnon töitä alla. AMK:iakin on suorittanut kohta kuusi vuotta.... (normi 3)

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tehnyt päivääkään töitä lukuunottamatta isoshommia teininä. Pk-seudulla kilpailu on kovaa ja samaa kesätyöpaikkaa hakee jopa yli 1000 nuorta. Eli et pärjää ilman suhteita. Tämän lisäksi toki sairastuin osittain aivokasvaimesta johtuvaan masennukseen ja olin sairaslomalla useamman vuoden. Nykyään olen koulussa.

Varmasti tuo työkokemuksen puute vaikuttaa tulevaan työllistymiseeni, joka on todella harmi, koska olen ahkera ja kiitollinen ihminen. Mutta minkäs teet, en minä valinnut tällaista elämää. Toivottavasti vaikeuksista huolimatta pääsen vielä elämään kiinni.

Terv. 28-vuotias

Pk-seudulla saa kesätöitä helposti. Kivoja ja trendikkäitä kesätöitä ei saa helposti.

Mitähän nämä kivat ja trendikkäät kesätyöt ovat edes? Monen vuoden ajan ihmiset hakevat kaikkiin avoinna oleviin työpaikkoihin eivätkä saa työtä. Mistä tämä johtuu? No siitä, että työpaikkoja on yksinkertaisesti paljon vähemmän kuin työttömiä ihmisiä.

Vierailija
22/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Lol. Itse sain myös aina kuulla että en työllistyisi sillä alalla jota opiskelen, näin ei ole todellakaan ollut. LOPETTAKAA masentamasta ja arvostelemasta nuoria ihmisiä! Jos teillä ei ole mitään hyviä konkreettisia neuvoja tai kannustavaa sanottavaa, olkaa vaikka ihan hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen 32-v naisen joka ei ole tehnyt päivääkään töitä. Lapsia kyllä hankkii eri miehille jatkuvasti. Joskus kun pääsee johonkin työkokeiluun (tmv, en tunne termejä, olen itse oikeissa töissä), käy siellä päivän-pari kunnes ei enää jaksa mennä. Saa karenssin mutta äitinsä maksaa hänelle ruoat, laskut yms. Käsittämätöntä pelleilyä mutta kun tottunut että äiti/sossu maksaa kaiken niin mitä sitä töitä tekemään.

Vierailija
24/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikot ja sairaat jätetään työyhteisöjen ulkopuolelle.

Tiedätkö mitä asia 'työ' tarkoittaa?

Vierailija
25/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten, jos potentiaalinen työnantaja ihmettelee CV:n aukkoja, niin voiko silloin sanoa että ei ole kyennyt sairauden takia työntekoon vaikka on ollut "vain" masentunut? Pitääkö tätä alkaa avaamaan työnantajalle?

Voi toki, mutta en minä ainakaan palkkaa vuosikausia sairaana ollutta ihmistä, oli sairaus mikä tahansa. 

Miksi et?

Vierailija
26/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän 40-50-60v sarjassakin joilla ei ole päivääkään työkokemusta eikä mitään ammattia. Joku, yksi sadasta prosentilla ei ole päihde ongelmia vaan jotain muita ongelmia. Niitä näkee kuntouttavassa työtoiminnassa missä olen itsekkin 55v nyt tällä hetkellä. Eivät he turhilla rasitteilla ole itseään rasittaneet kun yhteiskunta on maksanut ihan kaiken. Hyvin taitavia hakemaan kaikkia mahdollisia tukia. Osalla heti hermoromahdus jos ei ole tukia tullut ajallaan. Mitään hätävaraa on harvoilla säästössä. Kaverisuhteita haetaan sellaisista joilta voi koko ajan lainata tai pummia. Mitään muuta asiaa mulla ei nyt ole mutta voitko vipata tai antaa sitä sun tätä. Ensimmäinen kerta kannattaa kieltäytyä tai sitten se kerjääminen on ihan loputonta. Sain kyllä hyvän opetuksen kun annoin yhden niin sitten koitettiin viedä kaikki. 

Vierailija
27/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon 27v nyt ja kokemusta vaan vuosi. Koulussa istunut koko ajan on se syy. Eli ei oo todellakaan ainut.

Vierailija
28/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ollut koskaan masentunut, mutta en halunnut nuorena mennä kesätöihin, ja sitten opiskelujen ohessa en ollut töissä. Työelämä ei koskaan kiinnostanut. Nyt yli 40-vuotiaana työllistän itse itseni. Isoja summia en ansaitse, mutta vapaus merkitsee enemmän. Nuorena nautin vapaista kesistä, kirjoitin runoja ja opettalin valokuvaamaan, luin kirjoja ja vietin aikaa iäkkään isoäitini luona toisella paikkakunnalla. Tapasin toki ystäviä myös. Minulle tuo oli parempi ratkaisu kuin joku kesätöissä paahtaminen.

Vierailija
29/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän 40-50-60v sarjassakin joilla ei ole päivääkään työkokemusta eikä mitään ammattia. Joku, yksi sadasta prosentilla ei ole päihde ongelmia vaan jotain muita ongelmia. Niitä näkee kuntouttavassa työtoiminnassa missä olen itsekkin 55v nyt tällä hetkellä. Eivät he turhilla rasitteilla ole itseään rasittaneet kun yhteiskunta on maksanut ihan kaiken. Hyvin taitavia hakemaan kaikkia mahdollisia tukia. Osalla heti hermoromahdus jos ei ole tukia tullut ajallaan. Mitään hätävaraa on harvoilla säästössä. Kaverisuhteita haetaan sellaisista joilta voi koko ajan lainata tai pummia. Mitään muuta asiaa mulla ei nyt ole mutta voitko vipata tai antaa sitä sun tätä. Ensimmäinen kerta kannattaa kieltäytyä tai sitten se kerjääminen on ihan loputonta. Sain kyllä hyvän opetuksen kun annoin yhden niin sitten koitettiin viedä kaikki. 

Sama kokemus. Jos annat yhden asian, kohta pyytää toista. Kolmatta jne. Jos jossain vaiheessa laitat toppia niin tulee hirveä syyllistäminen kun hänen uniikki elämäntilanne ja sinä senkin. Ihan siis sen sijaan että sanoisi kiitos kun teit nämä edeltävät asiat minun hyväksi. Joillain on elämäntapa ja -strategia että otetaan kaikki mitä irti lähtee. Voi ennustaa heidän käytöksensä tarkemmin kuin huomisen sään.

Vierailija
30/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi aika kauhujen sukulaisvisiitti jos oma täti pelmahtaisi paikalle (jos siis mahtuu egoinensa sisään ovesta) ja alkaisi samoin tien sättimään että susta ei kyllä tule mitään, et ikinä pääse töihin, miten voi olla ettei tuon ikäisenä ole työkokemusta. Ap voisi kyllä mennä itseensä!

Vierailija
31/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Jos annat yhden asian, kohta pyytää toista. Kolmatta jne. Jos jossain vaiheessa laitat toppia niin tulee hirveä syyllistäminen kun hänen uniikki elämäntilanne ja sinä senkin. Ihan siis sen sijaan että sanoisi kiitos kun teit nämä edeltävät asiat minun hyväksi. Joillain on elämäntapa ja -strategia että otetaan kaikki mitä irti lähtee. Voi ennustaa heidän käytöksensä tarkemmin kuin huomisen sään.

Aivan ja seuraava vaihe on syyllistäminen että et kuulu porukkaan ja leimataan ylpeäksi sillä jollainhan pitää se jolta ei pääse pummaamaan niin saada eriarvoiseksi. Hyvin harvoin kuntouttavasta löytää jonkun joka ei pyydä eikä vaadi mitään vaan ihan kiva kun on joku seurana jonka kanssa jakaa ajatuksia pelkästään eikä mitään hyötysuhdetta tai auttaja suhdetta en halua. Ne monet ovat jossain terapiassa ja veronmaksajat kustantavat nekin hömpät. Ne ovat kaikkein kalleinta sakkia veronmaksajille olleet koko ikänsä joilla ei ole mitään koulutusta eikä työkokemusta eikä todellakaan kiinnosta heidän seuransa sillä heillä ei ole mitään henkistä annettavaa edes ystävyystasolla. Jos CV on pelkkiä lapsia ja lapsenlapsia niin kukaan ei halua sellaisen juttuja kuunnella. Ei kiinnosta kuunnella lasten lasten hehkutusta ja jos osaa vaipat vaihtaa ja leipoa. Suurimmalla osalla ei ole miestä ollut sen jälkeen kun sai ne kersat paneskeltua. Vaihtuvia kokeilijoita ensin ennen kuin loputkin häipyi. Kaikilla pummeilla on kakaroita sillä yksikään pummeista ei ole ollut lapseton. Lapsettomat vaan eivät kehtaa. Lasten varjolla on oikeutettu erikoiskohteluun ja erikoisvaatimuksiin tässä yhteiskunnassa. 

Vierailija
32/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että loukkaantui. Masennuksen kanssa nuoresta saakka kamppailleelle, jos tuollaista sanoit, niin olit kyllä törkeä.

Työllistymisen kannalta tuo ei tietenkään ole ihannetilanne. Itse sain ensimmäisen työpaikan 29-vuotiaana. Taustalla masennusjaksoja, sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja vuosien terapia.

Olin 32 kun valmistuin yliopistosta 10 vuoden kirjoilla olon jälkeen. Nyt olen 40 ja koulutustani vastaavassa työssä (vuosien ponnistelun jälkeen).

Muutamia sukulaisia oli, jotka arvostelivat ja mollasivat. Heidän kanssaan en enää ole väleissä.

Vierailija
33/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ovat tuilla niin paljon mitään ei nykysysteemissä saakaan olla säästössä.

Vierailija
34/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, no taitaa sitten multakin olla kaikki toivo menetetty. T. pitkäaikaistyötön 29-vuotias

Vierailija
35/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä häntä ei vain napostele leikkiä lammasta.

Vierailija
36/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kiinnosta palkata alle 30 vuotiasta jolla voisi olla työikää jäljellä 35 vuotta niin jotain on meiningeissä vikaa.

Vierailija
37/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teeskentelin ikityötöntä, koska en halunnut avata sp-korj.prosessia työnantajalle ja sain silti vakityön 39-vuotiaana. Mutta kyse onkin alasta, johon ei vaadita koulutusta.

Vierailija
38/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ovat tuilla niin paljon mitään ei nykysysteemissä saakaan olla säästössä.

Saa olla sukanvaressa tai patjan alla kunhan ei ole pankkitilillä. No joo, toisia ihmisiä ei saa käyttää pankkina. Kehittää sitten vaan vapaasti omat systeeminsä. Se joka hallitsee raha-asiansa niin ei ole velvollinen huolehtimaan siitä joka ei hallitse ja samat varat ovat työttömillä kaikilla jotka ovat kuntouttavassa. En tiedä lapsiperheellisten varoista mutta lapsettomilla lienee samat varat. 

Vierailija
39/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cv:n paikkaus ei ole konsti eikä mikään:

Vuodet 2010 - 2018 työskentelin asiantuntijana Yhdysvalloissa yrityksessä x, joka lopetti toimintansa.

Vierailija
40/89 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän ap kivasti sanoit. Joskus vaan pitäisi käyttää harkintaa siinä, mitä sanoo ääneen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä