Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö hampaita saakaan pestä ihan puhtaaksi?! :O

Vierailija
20.07.2013 |

Kävin hammaslääkärissä. Hammashoitaja sanoi jotain siitä, että mulla on ikenet vetäytyneet vähän ylöspäin, harjaan kuulemma liian voimakkaasti.

Siinnä sitten hammashoitajalle sanoin, että en saa hampaita puhtaaksi, ellen harjaa tällä tavoin. Yritän kyllä välttää painamista, pidän kevyen otteen, ja minulla on pehmeä harja, mutta jotta saan hampaat täysin puhtaaksi, harjausaika minulla on n. 6 minuuttia, olen katsonut kellosta aikaa kun mies aina ihmettelee että kuinka kauan hampaitani oikein hinkkaan.

Mutta vasta sen harjausajan jälkeen hampaani ovat puhtaat, "liukkaanpuhtaat", eli siis sellaiset, ettei päivän aikana kertynyt plakki tunnun hampaan päällä karheana kerroksena.

Hammashoitaja totesi sitten jotenkin empiväisenä, että "..no niin.. no jos on tottunut siihen että hampaiden pitää olla oikein niin puhtaat että tuntuvat kielellä koskettaessa liukkailta..."

JOS on tottunut??? Eikö niiden pitäisi siis olla niin puhtaat ettei plakkia tunnu?

Mies osti meille jokin aika sitten sellaisen sähköhammasharjan, joka kertoo, jos painaa liian lujaa, ja kertoo myös kuinka kauan mitäkin aluetta pitää harjata. No, kun sen ohjeen mukaan olen pessyt, ei hampaani _todellakaan_ ehdi puhdistua. Ovat ihan karheat plakista. (tai siis puhtaat suorilta pinnoilta, mutta karheutta eli plakkia tuntuu vielä selkeästi "kaartuvissa osissa" ja koloissa).

Mutta sellainenko sen sitten pitäisi olla?

Hitto kun en tajunnut kysyä hammashoitajalta tarkemmin, olin vaan jotenkin niin äimistynyt. Yleensä aina on painotettu, että hampaat tulee pestä tarkasti ja huolellisesti. Ja nyt sitten ei kuitenkaan?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytätkö hammaslankaa? Jos et, niin kannattaisi opetella. Eli ensin hammasvälien ja ienrajojen puhdistus lankaamalla, ja sitten pitäisi riittää se suositeltu harjausaika. Ja pese ennemmin aamuin illoin 3 min. kuin vain iltaisin 6 min. tai sitten sähkärillä 3 kertaa vrk 2 minuuttia. Ihan varmasti alkaa tulla puhdasta.

Vierailija
2/9 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tää lankaus riittää sitten kerran päivässä, muuten tosiaan saat ikenet vetäytymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 12:41"]

käytätkö hammaslankaa? Jos et, niin kannattaisi opetella. Eli ensin hammasvälien ja ienrajojen puhdistus lankaamalla, ja sitten pitäisi riittää se suositeltu harjausaika. Ja pese ennemmin aamuin illoin 3 min. kuin vain iltaisin 6 min. tai sitten sähkärillä 3 kertaa vrk 2 minuuttia. Ihan varmasti alkaa tulla puhdasta.

[/quote]

Käytän kyllä hammaslankaa, ei se auta asiaan. Tai tietty puhdistaa hammasvälit, jotka minulla ovat ahtaat, mutta ei niillä saa puhtaaksi hampaiden kaartuvia pintoja tai koloja.

Ja siis kyllä mä pesen aamuisinkin, silloin kyllä hutaisen nopeammin kuin 6 minuuttia, kiireen vuoksi, mutta iltaisin haluan silti hampaat ihan puhtaaksi ennen nukkumaanmenoa. Aamuharjaus ei muuta asiaa millään lailla.

ap

Vierailija
4/9 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Langataanko ennen vai jälkeen pesun? Minusta ennen tuntuisi järkeen käyvältä, mutta joku asiantuntija oli väittänyt toista (en ollut itse kuulemassa).

Vierailija
5/9 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä siltä, että sulla on "vähän" neuroosia tuosta hampaiden pesusta!

Milloin olet käynyt hammaskiven poistossa? Ihan ensiksi sinne, käy vaikka kerran vuodessa. Sen jälkeen aamuin illoin pesu sähköhammasharjalla sen 2 minuuttia. Illalla lankaus. Itse olen todennut hyväksi sellaisen systeemin, että pikapesen hampaat illalla (sähkärillä max. 1 minuutti, siis joka puolelta vain isoimmat roskat pois), sitten lankaus ja sen jälkeen 2 minuutin huolellinen pesu.

Puhdasta tulee eikä todellakaan ikenet vetäydy.

Vierailija
6/9 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on kerrottu, että ennen pesua langataan, koska pesu sitten vie pois sen lian, joka on löytynyt lankaamalla.

Voi olal että eri ihmisille annetaan erilaisia ohjeita hammashygieniasta riippuen siitä, millaiswet ongelmat hampaissa on. AP :llä on ilmennyt ienten vetäytymistä, joka johtuu liian ronskista pesusta.

http://www.hammaskulma.com/tietoa-suun-terveydesta/ienvetayma/

Tuo ienten vetäytyminen voi aiheuttaa ainakin kipuja ja pahimmassa tapauksessa paljastunut juuri voi myös hankautua kuopalla. Siinä tapauksessa kipuja tulee aivan varmasti. 

Vierailija
7/9 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista! Mä en edes tiennyt, että mä pystyn itse jotenkin määrittämään, milloin hampaat ovat puhtaat. Aina oppii uutta!

Vierailija
8/9 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans ien vetäytynyt muutaman hampaan kohdalla, kun olen harjannut ienrajaa liian kovaa. Vaiva on kivulias silloin kun suuhygienisti puhdistaa hammaskiviä, sattuu ihan kamalasti siihen vetäytyneeseen kohtaan, kun ei ole hammaskiillettä suojaamassa. Hygienisti sanoi, ettei missään tapauksessa saa jättää pesemättä siitä, vaan pestä täytyy hellävaroen. Minullakin on sähköharja, ja joudun hölläämään otetta ihan tietoisesti ikenen kohdalla, ettei mene enää pahemmaksi se vetäytymä.

Vierailija
9/9 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ap, aika lailla överiksi mennyt sun hampaiden pesu. Ihan varmasti tulee puhdasta vähemmälläkin hinkkaamisella. Hammaskiven poisto säännöllisesti ja 2 kertaa 2 minuutin harjaus sähköhammasharjalla riittää. Illalla lankaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi