Vieläkö 33-vuotias voi lykätä "lapsentekoa"?
Tai siis tietenkin VOI mutta mietin, onko tyhmää... neuvokaas nyt mua naiset.
Kyse olisi toisesta lapsestamme, jonka haluaisimme vielä saada.
Tilanne vaan on se, että olen nyt opiskellut 4 vuotta, valmistun suunnilleen puolen vuoden päästä, ja olisi mukavaa vihdoinkin päästä tienaamaan ja laittaa kotia jne, kun tässä nyt on monta vuotta jo kituutettu.
Toisaalta sitten mietin, että onko noin materialistisen asian vuoksi tyhmää, vai todella tyhmää lykätä toisen lapsen hankintaa vielä muutama vuosi eteenpäin? Entäs jos en enää tulekaan raskaaksi, siinä ei varmaan paljoa laitettu koti ja rahat tilillä helpota?
Kyllähän se kituutusta tulisi olemaan, jos nyt sen lapsen alulle saisimme, mutta onhan tässä nyt nämäkin vuodet kituutettu. Ruokaa on aina ollut ja kaikki tarvittava kyllä. Extrat ja ylellisyydet on vaan pitänyt jättää ostamatta.
Pärjäisimme siis taloudellisesti kyllä vaikka lapsen saisimme nyt hetikin, mutta kyllä se 3-4 vuodella lykkäisi taas sitä aikaa, että voisi laitella kotia ja ostella "mitä haluaa" tai matkustella.
Sanokaa nyt jotain viisasta, suuntaan tai toiseen.
Kommentit (39)
Mä sain kaksi ekaa lasta 27- ja 28-vuotiaana. Molemmat saivat alkunsa ekasta kierrosta. Kolmas lapsi syntyi kun olin 32, mutta sitä lasta sitten saatiinkiinkin odotella melkeen vuosi, ennen kuin tulin raskaaksi. Siinä mielessä en alkaisi enää sinun iässäsi lykätä tarkoituksella lapsen tekoa. Et voi tietää, tuletko enää yhtä helposti raskaaksi kuin 7 vuotta sitten- Töitä ehdit kyllä elämässäsi tehdä.
Oletpas sinä varma siitä, että yleensä saat töitä. Tuleva lääkäri? Minä jäin työttömäksi äitiysloman aikana. Äitiytsloma ei saa syy irtisanomiseen, mutta se ei ole kuitenkaan este. Mulla lähti koko firma alta, joten ei ollut mitään kyseenalaistettavaa asiassa. Kaikki muutkin saivat potkut samalla kertaa.
josmsaat sen vauvan niin en usko että kodin laittaminen tai matkustelu ekana kiinnostaaa, kyllä silloinnajatukset on ihan muualla. Ja ihan hyvinnehdit vielä hakea töitä ja saadakin niitä, kuljet vaan löysissä vaatteissa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 14:08"]
35 vuotta täytettyä naisen hedelmällisyys alkaa alentua selvästi. En siis odottelisi kovin kauaa. Oon vierestä seurannut eräiden melkein nelikymppisten lapsentekoa, eikä oo ihan helppoa. Itsellä kesti kaksi vuotta ennenkuin tärppäsi eli olin 33 kun jätimme ehkäisyn pois.
[/quote]
Juuri näin. Tän meinasin itsekin kirjoittaa, että 35 vuotiaana hedelmällisyys ihan oikeasti laskee keskimäärin. Ei kaikilla, mutta tämä nyt on ihan tosiasia joka kannattaa ottaa huomioon. Hedelmällisyyshoidotkin maksavat.
Mä tulin 23 vuotiaana raskaaksi ihan vain vahingossa ehkäisyn pettäessä. Seuraavassa suhteessa 32-35 vuotiaana jouduttiinkin odottamaan raskautumista lähes kolme vuotta! Lopulta tärppäsi (35v) mutta toivon olin jo heittänyt!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 14:12"]
Miten olet 33-vuotiaana tuoossa jamassa? Valmistumatta, mutta perhettäkään ei ole, eikä työtä.
[/quote]
Hirveän ikävä kommentti! Näkee että sulla on itselläsi tosi paha olla!
mä olen 29v. ja suunnitelmissa alkaa yrittää esikoista parin vuoden päästä. Sisarus lapselle olis myös kiva, mutten ota kummastakaan paineita, tulee jos tulee.
Miten pitkä työura sinulla on takana? Jos et ikinä ole oikeasti luonut uraa ja ollut koulutustasi vastaavassa työssä, niin aika sinetöivä teko on tuossa vaiheessa tehdä toista lasta. Et välttämättä ikinä enää pääse aloittamaan työelämää. Oletko harkinnut tätä? Aina vain pätkiä, työttömyyttä, osa-aikaista, oman alan vierestä? Näitä naisia on paljon hakemassa töitä vuosikausien opiskelun ja kotielämän yhdistelmän jälkeen.
Ehdotan, että arvioit nyt todella mahdollisuutesi työllistyä toisen lapsen saamisen jälkeen. Vaikeaahan se voi olla nytkin valmistuttuasi, riippuu toki alasta. Jos kuitenkin olet yliopistotyyppi vailla professiota, niin tilanne voi olla vaikea.
Mitä taas tulee hedelmällisyyteesi, niin senhän voit selvittää tässä vaiheessa. Käyt kunnon gynellä, testaat sukupuolitaudit, teet ovulaatiotestejä kotioloissa ja jos tarvetta, teetät munatorvien aukiolotutkimuksen. Ehkä jotain muutakin tilanteen arvioimiseksi, mutta niistä en tiedä enempää. Mieheltä myös sukupuolitaudut ja halutessa spermanäyte.
Rahalla saa. Lisäksi voitte tehdä terveytenne eteen asioita, jotka hidastavat helmällisyyden laskua.
Se 35 vuotta ei ole hedelmällisyyden kannalta mikään maaginen raja, vaikka monet niin mieltävätkin. Naisen hedelmällisyys alkaa tilastollisesti merkittävästi laskea jo 30-vuotiaana ja vielä selvemmin 35-vuotiaana, mutta tuo lasku ei tarkoita sitä, ettei nainen voisi enää tulla raskaaksi. Raskaaksi tulo vain kestää keskimäärin kauemmin. Joillakin tärppää edelleen heti, kyse on keskiarvoista. Et voi mitenkään etukäteen tietää, kauanko juuri sinulla menee. Nuoruuden nopea tärppi enteilee toki hyvää, mutta niinkin voi olla, että toista joudutaan tekemään paljon kauemmin kuin ensimmäistä.
Lisäksi tilastollisesti keskenmenon ja lapsen kehityshäiriöiden riski alkaa hieman lisääntyä yli 30-vuotiailla ja selvemmin yli 35-vuotiailla.
Ap, jos sinulle on tärkeää luoda näyttävä ja nousujohteinen ura, niin äitiyslomalle jääminen pian uuden työn aloittamisen jälkeen ei ole välttämättä hyväksi. Siksi voisi tosiaan olla järkevää yrittää lasta nyt, kituuttaa vielä hetki ja luoda uraa sitten. Toisaalta joillakin aloilla neljääkymppiä lähentelevää naista voitaisiin pitää "vanhana" ja uran luominen olisi helpompaa nyt. Jos sinulle taas on tärkeää vain esim. löytää vakityö ennen raskautumista, voinet hyvin odottaa vielä pari vuotta.
Vaikeaahan näissä jutuissa on se, ettei lasta voi tilata sopivaan hetkeen, vaan hän ei välttämättä tule silloin kun on tilattu. Itse ajattelisin ehkä niin, että jos toinen lapsi todella halutaan, lapsen yritys olisi prioriteetti 1. Kuten mainitsitkin, et voi tietää sitäkään, kauanko työllistyminen valmistumisen jälkeen kestää. Hienoa joka tapauksessa, että sinulla on myös ammatillista kunnianhimoa ja pohdit elämän realiteetteja :)
eikai ap sitä lasta yksin tee? on sillä lapsella isäkin, jonka kanssa jakaa hoitovastuu. äiti ekan puoli vuotta lapsen kanssa ja isä seur.puoli vuotta jne. näin meillä!
olet jo liian vanha unohda lapsen teot ja keskity muihin asioihin
Minä valmistuin 45-vuotiaana ja sain vakipaikan. Toki oli ammatti ja työkokemusta sitä ennen, mutta entisen alan työllisyystilanne huononi. Tämä on nykyaikaa, tervetuloa pennut elämään tätä kun kasvatte isoksi. Ne ajat on menneitä, että käydään yksi koulutus ja ollaan samoissa hommissa lopun ikää. Tai ainakin alat on harvoja, joissa on noin.
No jos valmistut kerran 6 kk päästä niin opiskele nyt loppuun, ihan vaan väsymyksen ja pahoinvoinnin takia niin kurjaa olla raskaana ihan lopussa.
Ajattelisin että jos nyt alkaisitte hommaamaan lasta niin unohdat sen työllistymisen tai ajattelet asiaa vain sillä että saat hetken tienata ennenkö teille tulee lapsi. Unohda se että raskaus näkyy työnhaussa, vaan ajattelet sitä aikaa ennenkö lapsi syntyy: te tarvitsette rahaa. Siksi menet töihin, näin voit olla rehellinen työnhaussakin. Et ole jäämässä hommiin edes vuodeksi vaan työnteko loppuu pian ja jäät kotiin ehkä vuosiksi.
Työnhaussa jos kysytään perheenperustamisesta yms niin sanot ettet vastaa tuollaisiin yksityisasioihin vaan olet heille työnhakija.
Raskautta voit peittää, se ei kenellekän kuulu. Mutta sinuna miettisin omaa kuntoa: jaksatko nostella painavaa lastia tai muuta jota työ vaatii sinulta.
Ihmiset lopettaa työpaikoilla ja vaihtaa toiseen työhön. Minusta sinun kuuluu ajatella elämää nyt omalta kantilta: tahdotko lapsen ja voitko odottaa kunnes valmistut? Tavaraa voit hommata kun lapsi on vatsassa tai kun syntyy, hän tuskin tarvitsee omaa puhelinta tai kevaria vielä vuosiin.
Minusta sinulla on nyt niin pieni väli työelämää valmistumisesi väliin että lapsen syntyminen muutama kuukausi valmistumisesi jälkeenkin voi olla parempi kuin koittaa etsiä työtä, löytää joku josta sitten kuitenkin luovut kun olet loppuraskaana.
Itse miettisin vaikka esikoista, jos sinulla on nyt 7- vuotias niin lapsi syntyy niin että voisit olla kotona hänen tullessaan kotiin koulusta nyt ensimmäisinä kouluvuosina kuin se että valmistumisen jälkeen olisit vaikka muutaman vuoden töissä.
Hanki lapsi ja kun laitat sen 1-vuotiaana hoitoon, ei kituutusvuosia tule monia. Näin siis, jos tärppää heti.
No nyt sitten ovulaatiotikut käyttöön ja toinen lapsi pian alulle. Olet ihan hyvässä iässä palaamassa työmarkkinoille :) Minä en jäänyt arpomaan milloin tärppää, vaan otin kaikki keinot heti käyttöön ja silti meni 4-5kk ennen kuin natsas.
Sain ekan (ja tarkoituksella ekan) lapseni 38-vuotiaana. Toisena kuukautena ehkäsyn lopettamisesta tulin raskaaks, eikä mitenkään erityisesti yritetty, tulee tai ei, ihan miten vaan -systeemillä. Rahaahan mulla ei oo koskaan ollu, nii se ei vaikuttanut asiaan.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 10:43"]
Se 35 vuotta ei ole hedelmällisyyden kannalta mikään maaginen raja, vaikka monet niin mieltävätkin. Naisen hedelmällisyys alkaa tilastollisesti merkittävästi laskea jo 30-vuotiaana ja vielä selvemmin 35-vuotiaana, mutta tuo lasku ei tarkoita sitä, ettei nainen voisi enää tulla raskaaksi. Raskaaksi tulo vain kestää keskimäärin kauemmin. Joillakin tärppää edelleen heti, kyse on keskiarvoista. Et voi mitenkään etukäteen tietää, kauanko juuri sinulla menee. Nuoruuden nopea tärppi enteilee toki hyvää, mutta niinkin voi olla, että toista joudutaan tekemään paljon kauemmin kuin ensimmäistä.
Lisäksi tilastollisesti keskenmenon ja lapsen kehityshäiriöiden riski alkaa hieman lisääntyä yli 30-vuotiailla ja selvemmin yli 35-vuotiailla.
Ap, jos sinulle on tärkeää luoda näyttävä ja nousujohteinen ura, niin äitiyslomalle jääminen pian uuden työn aloittamisen jälkeen ei ole välttämättä hyväksi. Siksi voisi tosiaan olla järkevää yrittää lasta nyt, kituuttaa vielä hetki ja luoda uraa sitten. Toisaalta joillakin aloilla neljääkymppiä lähentelevää naista voitaisiin pitää "vanhana" ja uran luominen olisi helpompaa nyt. Jos sinulle taas on tärkeää vain esim. löytää vakityö ennen raskautumista, voinet hyvin odottaa vielä pari vuotta.
Vaikeaahan näissä jutuissa on se, ettei lasta voi tilata sopivaan hetkeen, vaan hän ei välttämättä tule silloin kun on tilattu. Itse ajattelisin ehkä niin, että jos toinen lapsi todella halutaan, lapsen yritys olisi prioriteetti 1. Kuten mainitsitkin, et voi tietää sitäkään, kauanko työllistyminen valmistumisen jälkeen kestää. Hienoa joka tapauksessa, että sinulla on myös ammatillista kunnianhimoa ja pohdit elämän realiteetteja :)
[/quote]
Totta tuo, että raskaaksi tulo kestää keskimäärin kauemmin yli 30 vuotiaalla ja erityisesti yli 35 vuotiaalla. Lisäksi keskenmenot lisääntyvät.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2013 klo 12:07"]
No jos valmistut kerran 6 kk päästä niin opiskele nyt loppuun, ihan vaan väsymyksen ja pahoinvoinnin takia niin kurjaa olla raskaana ihan lopussa.
Ajattelisin että jos nyt alkaisitte hommaamaan lasta niin unohdat sen työllistymisen tai ajattelet asiaa vain sillä että saat hetken tienata ennenkö teille tulee lapsi. Unohda se että raskaus näkyy työnhaussa, vaan ajattelet sitä aikaa ennenkö lapsi syntyy: te tarvitsette rahaa. Siksi menet töihin, näin voit olla rehellinen työnhaussakin. Et ole jäämässä hommiin edes vuodeksi vaan työnteko loppuu pian ja jäät kotiin ehkä vuosiksi.
Työnhaussa jos kysytään perheenperustamisesta yms niin sanot ettet vastaa tuollaisiin yksityisasioihin vaan olet heille työnhakija.
Raskautta voit peittää, se ei kenellekän kuulu. Mutta sinuna miettisin omaa kuntoa: jaksatko nostella painavaa lastia tai muuta jota työ vaatii sinulta.
Ihmiset lopettaa työpaikoilla ja vaihtaa toiseen työhön. Minusta sinun kuuluu ajatella elämää nyt omalta kantilta: tahdotko lapsen ja voitko odottaa kunnes valmistut? Tavaraa voit hommata kun lapsi on vatsassa tai kun syntyy, hän tuskin tarvitsee omaa puhelinta tai kevaria vielä vuosiin.
Minusta sinulla on nyt niin pieni väli työelämää valmistumisesi väliin että lapsen syntyminen muutama kuukausi valmistumisesi jälkeenkin voi olla parempi kuin koittaa etsiä työtä, löytää joku josta sitten kuitenkin luovut kun olet loppuraskaana.
Itse miettisin vaikka esikoista, jos sinulla on nyt 7- vuotias niin lapsi syntyy niin että voisit olla kotona hänen tullessaan kotiin koulusta nyt ensimmäisinä kouluvuosina kuin se että valmistumisen jälkeen olisit vaikka muutaman vuoden töissä.
[/quote]
Hyvä pointti! Sun ei tarvitse laittaa 7 vuotiasta iltapäiväkerhoon, jos olet itse äitiyslomalla vauvan kanssa kotona. Monihan joutuu tekemään lyhennettyä työpäivää kun lapsi menee ekalla tai maksamaan iltapäiväkerhomaksut.
Mä en kyllä lykkäis.