Vieläkö 33-vuotias voi lykätä "lapsentekoa"?
Tai siis tietenkin VOI mutta mietin, onko tyhmää... neuvokaas nyt mua naiset.
Kyse olisi toisesta lapsestamme, jonka haluaisimme vielä saada.
Tilanne vaan on se, että olen nyt opiskellut 4 vuotta, valmistun suunnilleen puolen vuoden päästä, ja olisi mukavaa vihdoinkin päästä tienaamaan ja laittaa kotia jne, kun tässä nyt on monta vuotta jo kituutettu.
Toisaalta sitten mietin, että onko noin materialistisen asian vuoksi tyhmää, vai todella tyhmää lykätä toisen lapsen hankintaa vielä muutama vuosi eteenpäin? Entäs jos en enää tulekaan raskaaksi, siinä ei varmaan paljoa laitettu koti ja rahat tilillä helpota?
Kyllähän se kituutusta tulisi olemaan, jos nyt sen lapsen alulle saisimme, mutta onhan tässä nyt nämäkin vuodet kituutettu. Ruokaa on aina ollut ja kaikki tarvittava kyllä. Extrat ja ylellisyydet on vaan pitänyt jättää ostamatta.
Pärjäisimme siis taloudellisesti kyllä vaikka lapsen saisimme nyt hetikin, mutta kyllä se 3-4 vuodella lykkäisi taas sitä aikaa, että voisi laitella kotia ja ostella "mitä haluaa" tai matkustella.
Sanokaa nyt jotain viisasta, suuntaan tai toiseen.
Kommentit (39)
Jos olet niin tollo, että kysyt asioihisi täältä neuvoa lapset on parempi jättää tekemättä.
Voi tyhmyys periytyä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 12:21"]
Kuulostaa siltä, että haluat vauvan ennemmin kuin mammonaa. Tee vauva. Voihan olla, että se kestää niin kauan, että ehdit saada molemmat. Oliko ensimmäisen alulle saaminen tuskan takana?
[/quote]
Ensimmäinen tärppäsi kyllä heti, mutta olinkin silloin nuorempi.. esikoinen 7 vuotias nyt.
ap
Sinuna odottaisin sen verran että olet saanut työpaikan, jos on odotettavissa vakityö. Kamalasti ei kannata lykätä, mutta en usko vuoden odottamisen muuttavan mitään olennaisesti, jos et sitten ajattele sisarusten ikäeroa. Jos sitä taas on jo valmiiksi useampi vuosi en pidä asiaa oleellisena, esim. neljä tai kuusi vuotta ikäeroa on aika sama asia lasten leikkien kannalta.
Asioita voi tehdä myös päällekkäin. Yllätys, yllätys. Ei tarvitse edetä putkiaivoisesti. Meillä on kahden vuoden ikäero. Kolme vuotta olisi maksimi.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 12:31"]
Asioita voi tehdä myös päällekkäin. Yllätys, yllätys. Ei tarvitse edetä putkiaivoisesti. Meillä on kahden vuoden ikäero. Kolme vuotta olisi maksimi.
[/quote]
No voi joo, mutta jos olen raskaana, voi olla että en todennäköisesti saa työpaikkaa (vaikka raskauden takia ei saisi syrjiä työnhakijoita, mutta onhan se nyt kuitenkin todennäköistä). Tuskin pystyn paljoa raskautta piilottelemaankaan, ekastakin näkyi jo tosi aikaisin, ja eikös yleensä sanota että tokasta näkyy vielä aiemmin. Sitten taas jos ehtisinkin olla töissä ennenkuin raskaudun, jos ehtisin olla vaikkapa muutaman kuukauden, ei sinä aikana tienatulla rahalla kuitenkaan vielä kotia laitella tms. :)
Kunpa tietäisikin, raskautuuko sitä vielä helposti, kuinka kauan siihen menee, tai raskautuuko enää ylipäänsä ollenkaan.
ap
Minä "tekisin" sen lapsen nyt. Sinulla on vielä vuosikymmenet aikaa tehdä töitä ja sen myötä laittaa kotia ja hankkia sitä extraa elämääsi. Lapset on kuitenkin asia mitä voi nainen saada vain tiettyyn pisteeseen saakka. Tietenkin on paljon yli 40v äitejä jotka raskautuu helposti jne, mutta onhan se biologinen tosiasia että hedelmällisyys laskee iänmyötä ynnä muut riskit lisäksi.
Minä olen 34v 3 lapsen äiti ja palaan pian työelämään monen vuoden kotiäitiyden jälkeen ja nyt on meillä edessä se, että hankitaan "oikea koti" ja aletaan sitä pikkuhiljaa laitella. Tähän asti ollaan kituutettu pienessä asunnossa ja tavarat on pakosta lähes sitä halvinta. Jotenkin se on kotiäiti- ja pikkulapsiaikana ollut aivan luonnollista, mutta nyt perhe on koossa ja pieninkään ei enää aivan pieni, niin on aika alkaa pikkuhiljaa koota sitä meidän lopullista kotiamme. Tämä tulee olemaan projekti joka etenee pikkuhiljaa, mutta onhan meillä aikaa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 12:45"]
Minä "tekisin" sen lapsen nyt. Sinulla on vielä vuosikymmenet aikaa tehdä töitä ja sen myötä laittaa kotia ja hankkia sitä extraa elämääsi. Lapset on kuitenkin asia mitä voi nainen saada vain tiettyyn pisteeseen saakka. Tietenkin on paljon yli 40v äitejä jotka raskautuu helposti jne, mutta onhan se biologinen tosiasia että hedelmällisyys laskee iänmyötä ynnä muut riskit lisäksi.
Minä olen 34v 3 lapsen äiti ja palaan pian työelämään monen vuoden kotiäitiyden jälkeen ja nyt on meillä edessä se, että hankitaan "oikea koti" ja aletaan sitä pikkuhiljaa laitella. Tähän asti ollaan kituutettu pienessä asunnossa ja tavarat on pakosta lähes sitä halvinta. Jotenkin se on kotiäiti- ja pikkulapsiaikana ollut aivan luonnollista, mutta nyt perhe on koossa ja pieninkään ei enää aivan pieni, niin on aika alkaa pikkuhiljaa koota sitä meidän lopullista kotiamme. Tämä tulee olemaan projekti joka etenee pikkuhiljaa, mutta onhan meillä aikaa.
[/quote]
Niin no toi on kyllä ihan totta, että töitä ehtii tehdä pitkälle eläkeikään asti, ja mistäs sitä tietää kuinka korkea se eläkeikä siinä vaiheessa sitten jo on, kun itse alkaa olla niin vanha.. ehkä töitä paiskitaan silloin jo siihen asti, kunnes kuolema korjaa tai jotenkuten pystyssä pysyy ;)
Kai tää mun tuskailu on vaan sellaista "kaikki mulle heti tänne nyt"-ajattelua. Mä haluaisin nyt heti sen vauvan, mutta haluaisin nyt heti myöskin töitä ja rahaa ja sen kauniin kodin. Ja matkustaa. On niin tyhmää joutua odottelemaan, yhtään mitään... huoh ;)
ap
Jos oikeasti haluatte toisen lapsen niin vauva hankintaan nyt. Tulee kun tulee.
jos teet ensin rahaa töissä niin välttämättä ei koskaan tule sitä oikeaahetkeä vauvalle. Ensin olet ollut liian vähän aikaa töissä ja ehkä odottelet vakipaikkaa. Sitten on tärkeä projekti tai miehelle tulee reissuhommia jne. Sitten olettekin jo tottuneet siihen kuinka helppoa elämä on yhden koululaisen kanssa jne.
Sinuna ehkä valmistuisin, saisin sen työpaikan, ja sitten tekisin sen lapsen, eli voit varmaan odottaa 1-1.5 vuotta ihan rauhassa. Ajattele järjellä että se ei ole todellakaan pitkä aika, ja parempi tuoda lapsi tilanteeseen jossa sinulla on töitä odottamassa kun siihen palaat. Olet tullut raskaaksi ekan kerran helposti eli hedelmällisyyttä on, luota siihen. Hedelmällisyys oikeasti alkaa useimmilla laskea vasta 35v.
t. Itse lapseni 33v. ja 35v. helposti saanut :)
Minusta tässä olennaisinta on ne lapset. Miten iso ikäero, miten iso ero lapsuudenkodissa. Voisin kuvitella, että jos ikäeroa venähtää valtavaksi ja isomi joutuu elämään niukan lapsuuden, kun taas pienempi saapuu yltäkylläisyyteen, niin ei sekään hyvää lasten keskinäiselle suhteelle...
Ikäerolla ei ole mitään väliä. Turha teeskennellä, että ikäerolla voi luoda sisarusten välille mitään suhteita. Minulla on ikäeroa sisaruksiini 2, 7 ja 18 vuotta. Läheisimmät ja lämpimimmät välit minulla on vanhimpaan sisarukseeni.
EI pelkästään sen lasten ikäeron takia kannata jättää toista lasta tekemättä.
Kyllä ikäerolla on väliä. Ja sillä onko perheen elinoloissa paljon eroa kun he ovat lapsia.
Mä odottaisin. Kun lapsilla kuitenkin on ikäeroa, niin sillä ei ole väliä, onko 8 vai 10v. Tulet luultavasti ihan yhtä hyvin raskaaksi 35-vuotiaanakin kuin 33-vuotiaana jos olet tullakseen.
35 vuotta täytettyä naisen hedelmällisyys alkaa alentua selvästi. En siis odottelisi kovin kauaa. Oon vierestä seurannut eräiden melkein nelikymppisten lapsentekoa, eikä oo ihan helppoa. Itsellä kesti kaksi vuotta ennenkuin tärppäsi eli olin 33 kun jätimme ehkäisyn pois.
Miten olet 33-vuotiaana tuoossa jamassa? Valmistumatta, mutta perhettäkään ei ole, eikä työtä.
Olen suunnilleen samanikäinen ja minut irtisanottiin juuri vakityöstä. Vähän ennen irtisanomista olimme aloittaneet lapsen yrittämisen, ja ajattelimme kuitenkin jatkaa sitä, vaikka työpaikkaa ei ainakaan vielä ole tiedossa. Muutaman kuukauden olemme nyt yrittäneet, mutta yritys ei ole toistaiseksi onnistunut. Ajattelen, että ikää on kuitenkin jo aika paljon, eikä voi tietää kauanko yrittämisessä menee.
33 on ihan oikeassa. Itse olen vaihtamassa alaa opesta asiantuntijatehtäviin ja valmistun 35-vuotiaana ja silti on työuraa luvassa yli 30 vuotta -ja kolme lasta on hankittuna. Tässä kohtaa on huomannut, että se elämä ei pääty 25-vuotiaana eikä siihen, että hankkii lapsen tai pari. Eli lapset kannattaa hankkia kun haluaa, kaikki muu järjestyy siinä sivussa kyllä.
Miehen kanssa ollaan vuorovedoissa hoidettu lapset ja tulopolitiikka, kun hän teki väistöstä, niin minä huhkin töitä tavallista enemmän ja nyt sitten päinvastoin.
Aina olen saanut töitä niin paljon kuin haluan tehdä, viime aikoina olen tehnyt yksityisellä alalla osa-aikaista silloin kuin huvittaa.
Kuulostaa siltä, että haluat vauvan ennemmin kuin mammonaa. Tee vauva. Voihan olla, että se kestää niin kauan, että ehdit saada molemmat. Oliko ensimmäisen alulle saaminen tuskan takana?