Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Valkoisessa näkyy kaikki lika."

Vierailija
19.07.2013 |

Tuli tuosta lakanakeskustelusta mieleen, että MIKSI IHMEESSÄ miltei kaikki ajattelevat, että valkoinen on arka väri, kun siinä näkyy kaikki lika? Tai ylipäänsä kodinmateriaaleja valitessa (oli kyse sitten eteisen seinänväristä tai lattialaatasta), että ei voida valita jotain väriä, kun pöly ja karvat näkyvät siinä niin hyvin?
Haluavatko ihmiset elää siinä pölyssä ja karvassa sen sijaan, että ahkerasti siivoaisivat, että pöly lähtisi pois sen sijaan, että sen peittelisi? Tuleeko ihmisille oikeasti hyvä mieli tästä?
Itse ihan mielelläni olen kotiini valinnut materiaaleja, jotka ovat helppohoitoisia, mutta että niissä juurikin näkyy kaikki lika. Kun se näkyy, sen tietää korjata pois! 

Mun mielestä kirjaimellisesti ällöttävä ajattelutapa. "Mä valitsin tän harmaan seinävärin eteiseen, kun siinä ei lika näy." Eli ts. sitä seinää ei pestä kuin korkeintaan kerran viidessä vuodessa, vaikka siihen koskee koiran paskanen turkki kaatosateen jälkeen ja ihmisten kengät. Se, mikä ei näy, sitä ei ole? Miten ihmiset voivat elää näin?!

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, mä tykkään just valkoisista pyyhkeistä ja lakanoista että siinä näkyy mahdollinen lika koska ällöttää kylässäkin jotkut kirjavat käsipyyhkeet joista ei tiedä milloin ne on pesty.

Vierailija
2/32 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinästä ei kyllä lika pomppaa mihinkään aiheuttamaan sairauksia, joten en allekirjoita tuota seinäjuttua. Valkoista seinää voi pestä vaikka joka päivä, mutta useimmat pintamateriaalit kärsivät jatkuvasta pesemisestä jolla ei ole mitään mikrobiologista merkitystä paitsi että se kuormittaa luontoa ja siivoajan selkää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta tuokin. mutta esim jos on valkoiset lakanat ja nai niiden päällä menkkojen aikana niin  boi jäädä veritahra näkyviin vaikka pesisis. mustassa lakanassa se tahra ei näy vaikka se siellä on. eihän sen tahran kanssa ole mitään käytönnön ongelmaa, ikävän näköinen vai.

Vierailija
4/32 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just värillistä tahraa ei saa pois millään. Valkoisen voi valkaista vaikka kloriitilla!

Vierailija
5/32 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no harva jaksaa ja viitsii siivota ja kuurata jatkuvasti - se ei kuitenkaan tarkoita, että olisi likaista.

Vierailija
6/32 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko te tyhmiä? Kyllä käsipyyhkeestä huomaa onko se likainen vai ei. Parempi varmaan että hysteerikot eivät käy muiden luona kylässä kun noin ällöttää.

Vierailija
7/32 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuosta syystähän liinavaatteet ovat valkoisia. Lika näkyy ja sen saa taas valkoiseksi. Valkoiset housut ovat taas vihoviimeinen pukine, jos ei ole töissä labrassa. Vaikka aamulla olisi vain kosteaa, saattaa lahkeiden sisäpinta olla likainen jo ennen töihin pääsyä. Jos istahtaa väärään paikkaan...

Vierailija
8/32 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena opiskelijatyttönä vaatekaupassa töissä. Palvelin miesasiakasta, joka etsi juhlavaa pukupaitaa. Ehdotin hänelle valkoista, johon hän vastasi unohtumattomasti "ei valkoista, se pitää pestä jokaisen käytön jälkeen"... Just.

Vierailija
9/32 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 23:15"]

Seinästä ei kyllä lika pomppaa mihinkään aiheuttamaan sairauksia, joten en allekirjoita tuota seinäjuttua. Valkoista seinää voi pestä vaikka joka päivä, mutta useimmat pintamateriaalit kärsivät jatkuvasta pesemisestä jolla ei ole mitään mikrobiologista merkitystä paitsi että se kuormittaa luontoa ja siivoajan selkää. 

[/quote]

Mutta eikö sua häiritse, että sä TIEDÄT siellä olevan likaa, vaikka se ei sieltä harmaasta seinästä näy? Ihan hyvin voi hankkia kotiin luonnonmukaisia pesuaineita, jos ympäristöstä on huolissaan. 
Onko siis ympäristön kuormittaminen vain tekosyy siivottomuudelle?

Asia jäi mietityttämään, kun katsoin sitä yhtä sisustussarjaa (se, missä ihmiset rakentaa niitä Älväri-taloja), kun yksi pariskunta ei halunnut tietynväristä lattiaa, kun siinä näkyy kaikki pöly ja roska. Tulee vaan mieleen, että miten likaista ihmisillä sitten on, kun tuollaista ajatellaan? Oma mielikuva on, että eikö se ole hyvä, että ne roskat lattiapinnassa varmasti näkee, että näkee sen oikean tarpeen imuroida? Kyllä mä sen pölyn ymmärrän, koska sitä pientä pölyä ei saa pois, mutta että ne roskat...... 

Vierailija
10/32 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täsmälleen samaa mieltä ap:n kanssa. Mieluummin näen siivoustarpeen kuin elän liassa. En ymmärrä tuota "kun siinä ei lika näy" -ajattelutapaa kuin jossain kymmenlapsisessa perheessä, jossa olisi mahdottomuus, että kaiken saisi siivottua pois heti, kun tarve näkyy.

Vierailija
11/32 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kokeilkaapas vaikka kiiltävän valkoista lattiaa - siinä näkyy jokaikinen murunen! Niin usei ei kai ole kuitenkaan tarkoitus lakaista lattiaa... Joka leivänhaukun välissä? Meillä on sellainen lattia, missä ei näy roskat, muruset tai koirankarvat. Musta on ihanaa, että näyttää aina siistiltä! Voin rauhassa lakaista imuroinnin välistä kaikki roskat pois, kun kerkeän, mutta koskaan ei ole likaisen näköistä:)

Vierailija
12/32 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 01:05"]

No kokeilkaapas vaikka kiiltävän valkoista lattiaa - siinä näkyy jokaikinen murunen! Niin usei ei kai ole kuitenkaan tarkoitus lakaista lattiaa... Joka leivänhaukun välissä? Meillä on sellainen lattia, missä ei näy roskat, muruset tai koirankarvat. Musta on ihanaa, että näyttää aina siistiltä! Voin rauhassa lakaista imuroinnin välistä kaikki roskat pois, kun kerkeän, mutta koskaan ei ole likaisen näköistä:)

[/quote]

Kommenttisi ol nyt ääripäästä toiseen. Lattia, jossa näkyy jok'ikinen pienikin murunen. Lattia, joka on likanen, mutta ei näytä siltä. Great! Lisää tällaisia ihmisiä maailmaan.
(Oma mieheni on juurikin tällainen ääripääihminen. Olen oppinut vihaamaan sellaisia. Tekevät elämästä hemmetin vaikeaa.)

Vierailija
13/32 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 01:05"]

[/quote]

No joo, olin just kylässä paikassa missä rouva ilmeisesti kuvittelee näin. Heillä on tummanharmaa kivilattia, sellaista vähän röpelöistä laattaa. Kyllä siinä näkyi ihan tiirailematta tummat hiukset, koirankarvat ja ruoanmurut yms pölykertymät. Wc oli samassa kunnossa ja se käsipyyhe... Kuin joku koiran tassupyyhe! Mainitsen nyt vielä samaan syssyyn korkeakiiltoisen valkoisen ruokapöydän. Se oli pas-kai-nen.

Jos minulla olisi nyt yllätysvieraita oven takana, en kauheasti ehtisi siisteyden eteen enää tehdä. Mutta vaihtaisin vierasvessan käsipyyhkeen sekä pyyhkisin huolella sen pöydän millä kahvitellaan.

Pyydän anteeksi että kerron tämän täällä, mutta en todellakaan tuntenut itseäni toivotuksi vieraaksi todella monista ja tiheistä kutsuista huolimatta. En siis ollut yllätysvieras, enkä ole mikään siivouspoliisikaan. En tiedä, ehkä minulla on vain liian hyvä näkö...

Vierailija
14/32 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta kaikki tahrat eivät kuitenkaan ole varsinaista "likaa". Siis monesta asiasta jää jälki, vaikka kuinka jynssäisi ja puunaisi puhtaaksi.

Pari esimerkkiä meiltä: keittiön valkoisella seinällä oli jossain vaiheessa pieni naulakko uunikintaille. Yksi musta mokkanahkainen uunikinnas oli tartuttanut mustaa väriään seinään. Ei lähde vaikka millä pesisi, kaikkea on yritetty.

Pudonneen ja hajonneen kuulakärkikynän aiheuttama mustetahra valkoisella laattalattialla... sama juttu. Enimmät sain pois, mutta ruma sinertävä jälki jäi.

Eteisen valkoiseen seinään joku pöljä meni nojaamaan mustikkaisilla käsillä... kyllä tuo tahra tapetissa näyttää aika ikuinen olevan. Ja tuosta on nyt kymmenisen vuotta, joten seinää on kyllä pyyhitty sen jälkeen useasti :D Onneksi sen edessä on nyt muuta.

Mielestäni valkoiselta pomppaavat silmille ärsyttävät ns. ikuiset tahrat, vaikka olisivat kuinka haalistuneita. Mustalla pohjalla sitten taas näkyy kaikki LIKA.

Vierailija
15/32 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa olen ihmetellyt. Kerran kävin oikein väittelyä yhden kaverin kanssa, joka valitti että valkoisessa näkyy lika. Sanoin, että yhtä likainen se harmaakin on vaikkei lika näy - mutta ei millään ymmärtänyt. Minusta valkoinen on oikeastaan ihan kiva väri juuri siksi, että se lika näkyy, tuleepahan herkemmin pestyä pois. 

15: Oletko kokeillut uunikintaan jälkeen taikasientä? Mulla se on tehonnut moneen mustaan jälkeen, mikä ei millään muulla lähde. Kaikkein parasta on tietenkin toimia heti, ennenkuin pinttymiä pääsee tulemaan. Mustikkahan näkyy kaikessa muussa paitsi mustikan värisessä, eli ei paljon auta. 

Vierailija
16/32 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä todellakin pyyhkeistä huomaa,ovatko ne likaiset vai ei!!

Vierailija
17/32 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eteisesä musta laattalattia. Hienohan se on, mutta jokainen kengänjälki näkyy siinä. Jos väri olisi mikä tahansa muu, lattia säilyisi puhtaan näköisenä edes hetken. AP:n logiikalla siis eteisen lattia pitää pyyhkiä joka kerta, kun joku siihen kengällään astuu, koska muuten eletään saastan keskellä?

Vierailija
18/32 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 10:09"]

Kyllä todellakin pyyhkeistä huomaa,ovatko ne likaiset vai ei!!

[/quote]

Samaa mieltä. Ja tosiaan pyyhkeisiinkin jää ikitahroja vaikka kuinka pesisi 90 asteessa ja tehoaineilla. Ja ne harmaantuvat aika nopeasti.

Muunvärisillä pyyhkeillä on paljon pidempi käyttöikä. Ja puhtaita ovat - minulla ei vaan ole mitään sellaista pakkomiellettä, että kaiken pitää näyttää aina upouudelta ja hohtavan valkoiselta, jos se kerran upouutta ei enää ole.

Vierailija
19/32 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 10:16"]

Meillä on eteisesä musta laattalattia. Hienohan se on, mutta jokainen kengänjälki näkyy siinä. Jos väri olisi mikä tahansa muu, lattia säilyisi puhtaan näköisenä edes hetken. AP:n logiikalla siis eteisen lattia pitää pyyhkiä joka kerta, kun joku siihen kengällään astuu, koska muuten eletään saastan keskellä?

[/quote]

No se lika on siinä joka tapauksessa. Lika ei poistu sillä, että sitä ei näe. 

Vierailija
20/32 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoisessa näkyy puhtaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän