Ystävät lihovat ja vetävät viinaa
Eivät tunnu itse huomaavan elintapojensa vaikutusta ulkonäköönsä ja terveydentilaansa. On myös jo jonkinlaista kremppaa ja vaivaa, joista osa varmasti helpottaisi terveellisemmillä elintavoilla. Pitääkö tätä vain katsoa vierestä vai voisiko asiasta sanoa jotain? Pelkään, että ystävyys on entinen ystävyys, jos otan asiat puheeksi.
Kommentit (29)
Sano vaan suoraan, että rikoo on riskillä ruma. Totuushan on se, että lihominen rumentaa. Listatkaa tähän varoittavia esimerkkejä aiemmin kauniista julkkiksista, jotka ovat lihoneet rumiksi.
Mulla itselläni on ystävä, jolla lähtenyt juominen ihan käsistä. Kuvailisin jo ihan alkoholiongelmaksi. Itse en juuri käytä, enkä jotenkin jaksa katsoakaan sitä jatkuvaa tissuttelua ja sitten toki etenkin humalassa alkaa valitus kaikista vaivoista ja muista ongelmista. Pyrinkin näkemään tätä ystävää lähinnä arkena, jolloin tiedän ettei voi olla humalassa töiden takia. Kun hänellä oli tuossa kesäloma niin ei nähty juuri lainkaan, heti viesteistä huomasi että korkki on avattu. Vaikeaa ottaa puheeksi asiaa ja eihän se toisaalta minun asiani ole jos aikuinen ihminen haluaa elää niin.
En puuttu muiden ihmisten valintoihin. Olenko niin täydellinen, että minulla oikeus kritisoida muita? Js ystäväni kysyy vaikka juomisestaan, niin kerron näkemykseni. Silloinkin koitan ilmaista asian fiksusti, enkä haukkua tai vähätellä.
Rehellisesti sanottuna en ymmärrä tissuttelemista. Mikä idea?
Se on kunnolla perseet kerran viikkoon, ja siinä se. Tissuttelemalla vain tole kasvaa valtavaksi ja maksa hajoaa ja yöunet kärsii ja paino nousee, ja silti ei saa nousuhumalaa. Kahelia touhua. Juomisen idea on olla kännissä.
Anna olla, ei ole sun ongelma. Jos haluat vaikuttaa toiseen ihmiseen, se onnistuu parhaiten näyttämällä esimerkkiä. Voit vaikka todeta "Itse olen muuten huomannut et onpas tosi hyvä olo kun on syönyt blaablablaa ja jättänyt viinat vähemmälle!".
Pitää seurata hiljaa sivusta, koska se on heidän elämänsä ja elämäntapa valintansa. Kaikki tietää, että runsas alkoholin juominen ja ylensyöminen on pahasta. He ovat valinneet tehdä niin. Ovat aikuisia ihmisiä. Ei tarvitse huomauttaa. Keskittyy vain omaan elämäänsä.
Miksi ihmeessä menisit heille saarnaamaan? Huolehdi itsestäsi, se riittää.
Ihmiset eivät jaksa enää elää. Suomessa alkaa monet jo olemaan rupukunnossa.
Itse yritän vaikka masentunut olen. Syy alakuuloisuuteen on se että tää maailma on niin hullu paikka, en jaksa enää yhtään tätä yhteiskunta.
Terveydestä pidän entistä enemmän huolta.
SE, että yrittää saada muut ihmiset ympärillä käyttäytymään samalla tavalla ja kuin kunnon kansalainen on k o m m u n i s m i a. Miksi suomesta yritetään tehdä kommarimaata? Luulin, että olemme länsimainen individualistinen demokratia.
Suomessa vain viinaa saa vetää niin siitä ei hyödytä kitistä. Pitäisi laillistaa vähemmän haitalliset päihteet niin olisi edes vaihtoehto juomiselle.
Olet luultavasti entinen ystävä jos alat sanomaan. Kyllä he varmasti itsekin tietää elävänsä epäterveellisesti mutta ovat silti valinneet elää niin koska se on kivaa. Itsellänikin motto että mieluummin lyhyt ja hauska elämä kuin pitkä ja kuiva.
Mulla myös ystävä jolla elintavat huonot. Syö epäterveellisesti tupakoi eikä liiiku. Ottamut selllaisen huolettoman asenteen. Uslon että oikeasti haluais muuttaa tapojaan itsekuri ja laiskuus vaan estää. Muuten upea luonne hänellä ja hyvä ystävä. Vaikea aihe ottaa puheeksi .Huomaa vaan miten väsynyt on usein ja emämänlaatu alkaa nopeaan heiketä. Todella harmillista seurata vierestä.
Mulla pitkäaikainen ystävä on melko lailla viinaan menevä. Suu napsaa tämän tästä ja esim. naamakirjassa joka kuvassa on joku "lasillinen" joko kädessä tai muuten vaan mukana kuvassa. Myös ulkoinen habitus kertoo jo siitä, että on oltu "viina-aikaan" kotona. Se mikä minua ärsyttää on, että minut luokitellaan tylsäksi, koska en halua ottaa edes muutamaa. Eli jos nähdään, niin aina pitäisi tissutella, että olisi ns. "mukavaa". Selvin päin ko. tyyppi on huomattavan takakireä ja jopa ajoittain veemäinen, mutta annapa olla, kun lyödään olut tai viinilasillinen pöytään, niin jo herkeää hymy huulille ja velat ovat jo kohta saatavia.
Jotenkin raskasta. Olen miettinyt, että heivaan ko. tyypin kokonaan elämästäni, koska tuntuu, että hänen ystävyydestään on enemmän rasitetta kuin huvia tai tukea tai hyötyä tai miten sen nyt haluaa kukin ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Anna olla, ei ole sun ongelma. Jos haluat vaikuttaa toiseen ihmiseen, se onnistuu parhaiten näyttämällä esimerkkiä. Voit vaikka todeta "Itse olen muuten huomannut et onpas tosi hyvä olo kun on syönyt blaablablaa ja jättänyt viinat vähemmälle!".
Mä olen melko varma, että tällä tavalla "esimerkkiä näyttämällä" saa pelkästään puolideekun turvonneen ikätoverin vihat niskoilleen. Tämä kun ajattelee vaan, että kehtaakin jumalauta tuossa leveillä ja valistaa muka niin paljon parempana............
Sitäpaitsi puliutuneet ja krupsahtaneet toverit aina kuvittelevat, että se 20 kiloa hoikempi kamu on saanut kaiken synnyinlahjana. Päivittelevät sitten, kun pitäisi sitä ja pitäisi tätä ja kumminkin käsi hamuaa siiderituoppia ja toinen sipsikulhoa. Pidä siinä sitten pokkaa ja yritä myötäelää........... en tiedä, mutta itsellä rupeaa huumori loppumaan. Ei jaksaisi enää esittää ymmärtäväistä ja hautoa totuutta sisällään.
Paras keino vaikuttaa on oma esimerkki. Näytät ettei viina ole elämän keskipiste.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät jaksa enää elää. Suomessa alkaa monet jo olemaan rupukunnossa.
Itse yritän vaikka masentunut olen. Syy alakuuloisuuteen on se että tää maailma on niin hullu paikka, en jaksa enää yhtään tätä yhteiskunta.
Terveydestä pidän entistä enemmän huolta.
Hyvä, että yrität ja pidät huolta terveydestäsi. Se on paljon enemmän kuin moni muu tekee ja kertoo, että et ole ollenkaan menetetty tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vain viinaa saa vetää niin siitä ei hyödytä kitistä. Pitäisi laillistaa vähemmän haitalliset päihteet niin olisi edes vaihtoehto juomiselle.
Jos välttämättä haluat itsesi hengiltä niin on välittömiäkin keinoja. Tartte roikkua lähimmäisten riesana vuosikausia.
Minusta elämä on kivaa ja aivoista paljon iloa selvänä, mutta tasan ei käy nallekarkit.
Jos ystävät ärsyttävät, ei ole pakko jatkaa ystävyyttä, hyvänen aika.
Vierailija kirjoitti:
Mulla itselläni on ystävä, jolla lähtenyt juominen ihan käsistä. Kuvailisin jo ihan alkoholiongelmaksi. Itse en juuri käytä, enkä jotenkin jaksa katsoakaan sitä jatkuvaa tissuttelua ja sitten toki etenkin humalassa alkaa valitus kaikista vaivoista ja muista ongelmista. Pyrinkin näkemään tätä ystävää lähinnä arkena, jolloin tiedän ettei voi olla humalassa töiden takia. Kun hänellä oli tuossa kesäloma niin ei nähty juuri lainkaan, heti viesteistä huomasi että korkki on avattu. Vaikeaa ottaa puheeksi asiaa ja eihän se toisaalta minun asiani ole jos aikuinen ihminen haluaa elää niin.
Tuo on niin raskasta. Olen sitä mieltä, että jos ei selvin päin viihdy toisen seurassa, niin turha on sitten kännissä lässyttää yhtään mitään.
Mulla on yksi kaveri, joka tuli meille kylään (nähdään ehkä hyvällä tuurilla kerran vuodessa) jo valmiiksi humalassa. Hiukan otti päähän. Kiva kun koko asunto dunkkasi vanhalle oluelle ja aamulla tietty "neito" kävi vääntämässä kuratortut vessassa. Tosi hieno visiitti. En kutsu enää toiste käymään.
Vierailija kirjoitti:
Pitää seurata hiljaa sivusta, koska se on heidän elämänsä ja elämäntapa valintansa. Kaikki tietää, että runsas alkoholin juominen ja ylensyöminen on pahasta. He ovat valinneet tehdä niin. Ovat aikuisia ihmisiä. Ei tarvitse huomauttaa. Keskittyy vain omaan elämäänsä.
No tavallaan joo, mutta sitten, kun nämä tyypit esim. haluaisivat matkustaa kanssasi tai lähteä viettämään hotelliviikonloppua tms. niin miten sanot, että et vain kestä nukkua samassa huoneessa huomattava ylipainoisen ja seiniä tärisyttävästi kuorsaavan ihmisen kanssa. Tai lomamatkalla haluaisit itse kävellä ja katsella kaupunkia ja matkakumppani onkin niin huonokuntoinen, että haluaisi vain istua pubissa drinkillä ja ajella taksilla paikasta paikkaan.
Ihmiset ovat yllättävän sokeita omille "virhevalinnoilleen". Ja sitten valitellaan ja ihmetellään, kun on vaivoja ja liikakiloja...