Jättäydyn pois työelämästä ja ryhdyn kotirouvaksi lokakuussa. Kysyttävää?
Pitkäaikainen haave, jonka uskallan toteuttaa nyt. Mies suostuvainen. Lapset 12 ja 14.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Koska haluan. Ja tämä tulee olemaan win-win sekä minulle että miehelleni.
Viihdyn kotona, tykkään kotitöistä, ja alan olla lopen kyllästynyt hoitoalaan, jossa nyt työskentelen. Erityistä tyydytystä en ole koskaan saanut kodin ulkopuolisesta ansiotyöstä, nykyään entistä vähemmän kun hoitoalan resurssit ovat mitä ovat. Enkä ole mikään kunnianhimoinen uraihminen. Arvostan enemmän stressitöntä vapaa-aikaa, rauhallista, vaatimatonta elämää, perheen kanssa ja itsekseni olemista.
Siksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko aiot maksaa itsellesi eläkemaksuja? Kun nyt muutut sitten kyllästyttäväksi ihmiseksi, jolle ei tapahdu mitään ja miehesi vaihtaa sinut nuorempaan, millä elät?
Vapaaehtoisia eläkemaksuja tässä juuri selvittelen, en tiedä vielä...
Itse ajattelen, että nythän musta vasta kiinnostava ihminen tuleekin, kun on aikaa, energiaa ja mahdollisuuksia tehdä ja harrastaa kaikkea mihin vielä työssäkäyvänä ei ole oikein ollut aikaa. Urheilua, työväenopistossa kielten opiskelua, käsitöitä, jne. Ja toki ystäviä ehdin tavata enemmän, nykyään joudun usein kieltäytymään tapaamisista töiden vuoksi.
Ja jos mies jättää, mulla sijoituksia ja säästössä turvana, ja sitten menen takaisin töihin. Alani työllistää vaikka olisi ollut pitkäänkin pois.
Ap
Eläkeasiat näyttävät olevan kesken, ne kannattaa heti järjestää. En kyllä ymmärrä haluasi harrastella päivät pitkät, jotenkin tylsää väkertämistä joku hindin opettelu. Erilaisia ollaan..mutta onnea valitsemallesi tielle!
Vierailija kirjoitti:
Oletko vapaa tekemään mitä haluat (en tarkoita nyt muiden miesten kanssa sekstailemista) eli jos haluat esimerkiksi ystävän kanssa Lontooseen shoppailemaan, niin miehesi maksaa sen mukisematta? Tai näin korona-aikana vaikka vain kylpylään viikonlopuksi ilman perhettä? Tallettaako miehesi sinulle kuukausittain tietyn summan omaa rahaa, josta et ole hänelle tilivelvollinen? Miten eläkkeesi on järjestetty, entä tilanteesi jos tulee avioero?
Ja suurimpana kaikesta: mitä aiot tehdä päivät pitkät?
En itse saisi ikimaailmassa aikaani kulumaan kotirouvana. Jos voittaisin ison summan rahaa lotossa (jota en tosin edes pelaa), niin kyllä minä palkkatyöstäni pois jäisin, mutta sitten matkustella ensin täysipäiväisesti ja sen jälkeen päättää, minne muutan asumaan ja mitä tekemään. Kotirouvana tuo ei olisi mahdollista, ja en kerta kaikkiaan keksi, mihin saisin kotona aikaani käytettyä.
En ole aloittaja, mutta minulle tuo kaikki kirjoittamasi on ollut mahdollista. Enkä todellakaan kuluta aikaani kotona oleilemalla. Se on ihan oma päätökseni, jos niin haluan tehdä, kuten tänään. Tosin noudan illalla mieheni lentoasemalta ja kokkaan sitä ennen illallisen viittä vaille valmiiksi. Muutoin päiväni on tänään kulunut kotona salilla, uidessa, lukiessa ja käsitöitä tehdessä. Heräsin vasta yhdeksältä. Nautin!
Ai niin se eläke: Reilu summa menee vuosittain eläkesäästöön, vuosittainen summa on koko ajan noussut, tänä vuonna 17.000€. Ei minulla ole eläkevuosina hätäpäivää. Ja kaikki omaisuus on tietysti yhteistä.
Aluksi oli vain 100e/kk ja lapsilisä ja mies maksaa kaiken. Sitten ilmestyi jo huimat säästötkin ja eläkettäkin pystyt itsellesi takaamaan.
Provoilet.
Kotirouvuus ok, asunto miehen nimissä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko aiot maksaa itsellesi eläkemaksuja? Kun nyt muutut sitten kyllästyttäväksi ihmiseksi, jolle ei tapahdu mitään ja miehesi vaihtaa sinut nuorempaan, millä elät?
Itse ajattelen, että nythän musta vasta kiinnostava ihminen tuleekin, kun on aikaa, energiaa ja mahdollisuuksia tehdä ja harrastaa kaikkea mihin vielä työssäkäyvänä ei ole oikein ollut aikaa. Urheilua, työväenopistossa kielten opiskelua, käsitöitä, jne. Ja toki ystäviä ehdin tavata enemmän, nykyään joudun usein kieltäytymään tapaamisista töiden vuoksi.
Ja jos mies jättää, mulla sijoituksia ja säästössä turvana, ja sitten menen takaisin töihin. Alani työllistää vaikka olisi ollut pitkäänkin pois.
Ap
Niin sulla on sijoituksia, mistä kerroit saavasi huima 100e kuukaudessa. Kiva tarina mutta jäit jo kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Oletko vapaa tekemään mitä haluat (en tarkoita nyt muiden miesten kanssa sekstailemista) eli jos haluat esimerkiksi ystävän kanssa Lontooseen shoppailemaan, niin miehesi maksaa sen mukisematta? Tai näin korona-aikana vaikka vain kylpylään viikonlopuksi ilman perhettä? Tallettaako miehesi sinulle kuukausittain tietyn summan omaa rahaa, josta et ole hänelle tilivelvollinen? Miten eläkkeesi on järjestetty, entä tilanteesi jos tulee avioero?
Ja suurimpana kaikesta: mitä aiot tehdä päivät pitkät?
En itse saisi ikimaailmassa aikaani kulumaan kotirouvana. Jos voittaisin ison summan rahaa lotossa (jota en tosin edes pelaa), niin kyllä minä palkkatyöstäni pois jäisin, mutta sitten matkustella ensin täysipäiväisesti ja sen jälkeen päättää, minne muutan asumaan ja mitä tekemään. Kotirouvana tuo ei olisi mahdollista, ja en kerta kaikkiaan keksi, mihin saisin kotona aikaani käytettyä.
Minulla ei kyllä tule olemaan tekemisen puute :)
Kyllä varmaan matkallekin pääsisin jos haluaisin, mutta ekologiset arvot ovat mulle tärkeitä joten mitään shoppailureissuja ulkomaille en ole halunnut harrastaa nytkään, kun vielä ansiotyössä olen ja mahdollisuus olisi ollut lähteä. Olen joskus nuorempana matkustellut, mutten ole ollut pitkään aikaan enää kiinnostunut sellaisesta. Tosin tykkään kyllä lukea ja katsoa tv:sta matka- ja kulttuuriohjelmia.
Eläkkeeseen ja mahdolliseen erotilanteeseen vastasin jo aiemmissa kommenteissa.
Ja mitä aion tehdä päivät pitkät, voi, vaikka mitä! :)
Tällä hetkellä mulla harrastuksena urheilu, käsityöt ja yksi kulttuuriharrastus, mutta niitä pystyn harrastamaan harmillisen vähän, lisään siis niiden kaikkien harrastusmäärää. Aloitan myös kansanopistossa joko espanjan tai venäjän opiskelun, tai molempien.
Syksyisin työväenopistojen kurssilehtisissä on vaikka kuinka paljon kaikkea mitä haluaisin oppia ja harrastaa, kitaran soitosta lasinpuhallukseen ja mattojen kudontaan sekä historian opiskeluun, vihdoin (vuoro-)työt eivät rajoita osallistumista!
Ystäviäni ehdin tavata vaikka kahvittelun, kävelylenkkien tai salikäyntien merkeissä, nykyään joudun kieltäytymään useista tapaamiskerroista, kun työt olleet esteenä.
Ja toki teen kaikki kotityöt, tykkään että on todella siistiä, kotitöihin, ruoanlaittoon ja leipomiseen saa uppoamaan useita tunteja päivässä, jos/kun haluaa.
Lisäksi ehdin enemmän tsempata lapsia koulussa ja kuskata harrastuksiin.
Nauttia kiireettömistä illoista ja viikonlopuista perheen kanssa. Nyt kun lapset vielä kotona asuvat.
Ap
Mitä aiot tehdä kotiäitiyden jälkeen? Kirjoitatko ammatiksesi kotirouva vai kotiäiti?
Vierailija kirjoitti:
Provoilet.
Kotirouvuus ok, asunto miehen nimissä ei.
No en provoile. Mutta usko tai ole uskomatta, oma asiasi.
Ap
Eli vastaanotat aamu/iltapäivisin?
Minulla hieman outoja fantasioita joten käykö erikoisuudet?
Onko suihkumahdollisuus?
Kelpaako korttimaksu?
Vierailija kirjoitti:
Mitä aiot tehdä kotiäitiyden jälkeen? Kirjoitatko ammatiksesi kotirouva vai kotiäiti?
Jatkaa samaa rataa.
Ei kai sillä väliä, mitä kirjoitan. Eipä sitä ammattia niin usein kirjallisena kysytäkään. :D
Ap
M48 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaikutat realistiselta ja harrastuksesi eivät ole kalliita.
Minun vai.oni ei oikein kunnolla päässyt uraa rakentamaan ja nyt vuosien kotiäitiyden ja pätkätöiden jälkeen 47- vuotiaana ei tunnu kelpaavan kaupan kassallekaan.
Asia on ollut hänelle aika katkera pala.
Ei kaikilla ole koskaan mitään uraa. Itse on tehnyt työtäni 23 vuotta samalla palkalla ja samassa paikassa ilman etenemismahdollisuuksia. Parin vuoden kuluttua pesä on tyhjä ja velat maksettu ja silloin tämä täti jää myös kotoilemaan hyvällä omatunnolla enkä kaipaa pätkääkään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi oli vain 100e/kk ja lapsilisä ja mies maksaa kaiken. Sitten ilmestyi jo huimat säästötkin ja eläkettäkin pystyt itsellesi takaamaan.
Ilmestyi? Vastasin niihin kysymyksiin siinä järjestyksessä mitä kysyttiin. Joku kysyi ensin tilille tulevia rahoja, (lapsilisä ja sijoitukset) ja sitten vasta joku kysyi onko mulla omaisuutta johon vastasin seuraavaksi.
Vapaaehtoiset eläkemaksut mulle tietysti mies maksaa.
Ap
Minulla ei ole kysyttävää, koska en viitsi kysyä lääkityksestäsi.
Sori, täällä ei ole kotirouvan paikkaa vapaana. Viihdyn hyvin sinkkumiehenä enkä kaipaa muita elätettäviä.
Et vastannut kysymykseen onko teillä avioehtoa? Kotirouvaksi ei kannata jäädä, jos jää eron sattuessa tyhjän päälle. Jos perhe on varakas, niin avioehdon puuttuminen takaa kohtuullisen elintason eron jälkeen ja paikkaa eläketurvaa. Tai sitten omaa omaisuutta on oltava sen verran, että pärjää.
Olen itsekin kotirouvana ollut pitkään ja osaan käyttää taskulaskinta. Vaikka avioliitossa näyttäisi olevan kaikki hyvin, niin kannattaa varautua taloudellisesti kaikkiin tilanteisiin. Testamenttiasiat kannattaa myös panna kuntoon. Jalka työelämän ovenraossa kannattaa myös pitää, jos mahdollista. Pitkän kotonaolon jälkeen ei välttämättä löydä töitä, jos alallasi ei ole mahdollista perustaa yritystä. Itse olen koko ajan harrastanut yritystoimintaa. Eläke jää pieneksi (yrittäjäeläke), mutta elämänlaatu näkyy kyllä kehosta ja kasvoista enkä ole valintaani katunut.
Ai kauheeta. Mämjust pääsen takas töihin, kun lapsi täyttää 9 kuukautta. Mun painajainen on jonkun unelma, ajatella :D
Vaikutat realistiselta ja harrastuksesi eivät ole kalliita.
Minun vai.oni ei oikein kunnolla päässyt uraa rakentamaan ja nyt vuosien kotiäitiyden ja pätkätöiden jälkeen 47- vuotiaana ei tunnu kelpaavan kaupan kassallekaan.
Asia on ollut hänelle aika katkera pala.