Gallup: Milloin olet viimeksi saanut terveyskeskuksesta jotain apua vaivoihisi?
Omalla kohdallani on jo reilusti yli 10 vuotta aikaa siitä, kun viimeksi olen saanut terveyskeskuksesta mitään perusverikokeita tai antibioottireseptiä kummempaa, esim. lähetteen johonkin tarkempiin tutkimuksiin.
Jos lääkärille asti sattuu ylipäätään pääsemään, niin tarjottavana ei nykyään ole mitään muuta kuin ehdotuksia erilaisista apteekin itsehoitovalmisteista tai sellaisista itsehoitokonsteista, jotka olen lukenut muutenkin jo moneen kertaan Duodecimin Terveyskirjastosta. Tutuksi on tullut myös se, kuinka lääkäri yrittää ohjata keskustua sivuun potilaan vaivoista esim. alkamalla kyselemään mahdollisista masennusoireista, tai takertumalla potilaan lievään ylipainoon. Mutta edes vahingossa ei harhauduta miettimään, pitäisikö potilasta jollain tavalla tutkiakin.
Tuntuu, että potilaan hyvinvoinnilla, elämänlaadulla tai työkyvyllä ei ole enää mitään merkitystä perustason julkisessa terveydenhuollossa. Pääasia vaikuttaa olevan se, että voidaan säästää rahaa lähettämällä potilas tyhjin käsin kotiin kärsimään.
Onko tämä systeemi nykyisin todella näin surkeassa jamassa? Oletteko viime vuosina saaneet apua terveyskeskuksesta mihinkään sellaiseen vaivaan, joka ei selviä yksinkertaisella verikokeella tai tyyliin kurkkuun katsomalla?
Kommentit (44)
Kävin pari viikkoa sitten pienessä toimenpiteessä. Soitin aamulla ja sain ajan samalle päivälle. Lisäksi tämän kuun aikana olen käynyt sairaalan poliklinikan lähetteellä verikokeissa ja oli soittoaika erikoislääkärille. Viikon päästä uudet kokeet ja lääkäriajat. Se taitaa olla viides labrakäynti tälle vuodelle. Lisäksi oli alustavasti puhetta muista tutkimuksista. Minulla on krooninen sairaus ja kaikki käynnit (paitsi tuo yksi toimenpide) liittyvät siihen. Muita vaivoja on ollut vähemmän, mutta koen saaneeni apua aina tarvittaessa.
En ole käynyt 25 vuoteen... yksityisellä työterveyshuolto ja opiskeluaikoina yths. Mutta aina olen avun saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antibioottikuuri poskiontelotulehdukseen vuonna 2015. Tulehdus tosin ei ole parantunut vieläkään, enkä ole saanut siihen uutta kuuria.
Oletko ihan varma, että kyseessä on ainoastaan poskiontelontulehdus? Voisi nimittäin kuvitella, että viiden vuoden aikana olisi jo parantunut itsestään...
Kyllä olen varma, kun asia on niin monta kertaa ja monella tavalla todettu tässä vuosien mittaan.
Poskiontelotulehdus on ollut minulla jo ennen vuotta 2015, ja tiedän myös mistä ja miten olen sen saanut, mutta ei nyt huvita kertoa täällä koko sairaskertomusta.
Noin kuukausi sitten romahdin henkisesti ja soitin mt-hoitajalle. Kävin hänen vastaanotollaan ja hän varasi ajan psykiatrille ja minulla todettiin keskivaikea masennus ja sain lääkityksen. Nyt käyn parin viikon välein siellä juttelemassa.