Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kätevät äidit ja yh:t!

Vierailija
16.07.2013 |

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, arvon av-naiset! Oon jäämässä miehen reissutyön vuoksi käytännössä yksinhuoltajaksi ja mietin, miten ihmeessä saisin arjen rullaamaan kätevästi omin voimin. Lapset (2kpl) ovat alle kouluikäisiä, olen työssä käyvä ja autoton.

Tällaisia asioita olen suunnitellut itse:

- illalla kaikkien vaatteet valmiiksi

- teen ruokaa isomman satsin viikonloppuna, turvaudun tarvittaessa eineksiin (ei kyllä tunnu kovin hyvältä vaihtoehdolta)

- sorrun käyttämään joskus kertakäyttöastioita, jottei tiskivuori kasva hallitsemattomaksi

- lapset saavat ruveta käyttämään samaa yöpaitaa kahtena yönä jotta tulee vähemmän pyykättävää

...

Kaikki hyvät vinkin ja neuvot otetaan kiitollisena vastaan!

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 siis ap.

Onneksi meillä on tässä tuttavia ympärillä, joilta saa hädän tullen apua. Mutta en mielelläni ole pyytämässä turhan helposti apua keneltäkään. Joku hoitorinki iltaisin olisikin ihana juttu, täytyy ehdotella jos joku tuttu innostuisi ideasta.

Mikä tuo 15 kirjoittama kauppa-auto on? Tarkoitatko ihan perinteistä maaseudulla kulkevaa vai onko tuo joku uusi juttu? Mielelläni tilaisin ruoat vaikka kotiin kannettuna mutta meidän kaupungissa ei taida sellaista palvelua olla.

Tulen olemaan käytännössä totaali-yh. Miestä nähdään oikeastaan vain lomilla pari kertaa vuodessa.

Olen miettinyt jopa au pairin hankkimista, mutta tulisi turhan kalliiksi kun lisäksi joutuisi kuitenkin maksamaan lasten päivähoidosta.

Vierailija
22/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä kuulostaa hieman hemmotellun ihmisen aloitukselta.

Itse Yh, na en koe pyykinpesua aikaavieväksi, enkä vaateiden valisemista ongelmia on sellaiset asiat tuottaneet kuin kiukkukohtaus kesken kauppareissun ja ei ole ketään kuka tulee avuksi kun ei saa ostoksia ja lasta samaan aikaan raahattua kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on hyvä mies kun on noin paljon arjessa mukana! Ole siitä kiitollinen. Kyllä sinä selviät. Mieti myös sitä että onko sinulla liian tiukat kriteerit tuossa arjen pyörittämisessä. Löytyy varmasti muitakin asioita kuin tuo yöpaidan vaihtoväli.

Vierailija
24/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.foodie.fm/#!/products , mutta tosiaan ei ole kaikkialla. Itse olen kokenut,e ttä kuljetusmaksu kyllä korvautuu kun tilaa paljon kerralla.

Vierailija
25/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskeihin, aamutoimiin ja kaupassakäyntiin saat rutiinit muutamassa viikossa. Sama muki tai lasi käy usemman kerran. Tiskit koneeseen vaikka joka ilta ja kone päälle, ei se nyt niin työlästä ole.  Kaupassa voi käydä kotimatkalla vaikka joka toinen päivä, ei tarvitse raahata niin paljon kerralla. Ja joku tolkku vaatteiden vaihtoon! Sama yöpaita käy viikon eikä päiväpaitaa tarvitse vaihtaa joka päivä, ellei ole kovin tahrainen. Olen ollut yh neljä vuotta ja hyvin olen pärjännyt. 

Vierailija
26/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jotkut kaupat tarjoavat kauppakassipalveluita, eli kaupasta tuodaan ruoat kotiovelle. Helsingissä taisi Alepan tämä palvelu maksaa 10e. Nykyään asun Turussa ja meidän lähi-Cittarissa on kai joku vastaava palvelu.

Mikä tää sun miehen työ on? Oudolta kuulostaa, jos käy vain pari kertaa vuodessa kotona. En oikein jaksa uskoa, että tuollainen viritys tulee kestämään... Ja jos au pairin otat niin sehän on lasten kanssa kotona etkä joudu maksamaan pk-maksuja.

Vierailija
27/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 22:21"]

16 siis ap.

Onneksi meillä on tässä tuttavia ympärillä, joilta saa hädän tullen apua. Mutta en mielelläni ole pyytämässä turhan helposti apua keneltäkään. Joku hoitorinki iltaisin olisikin ihana juttu, täytyy ehdotella jos joku tuttu innostuisi ideasta.

Mikä tuo 15 kirjoittama kauppa-auto on? Tarkoitatko ihan perinteistä maaseudulla kulkevaa vai onko tuo joku uusi juttu? Mielelläni tilaisin ruoat vaikka kotiin kannettuna mutta meidän kaupungissa ei taida sellaista palvelua olla.

Tulen olemaan käytännössä totaali-yh. Miestä nähdään oikeastaan vain lomilla pari kertaa vuodessa.

Olen miettinyt jopa au pairin hankkimista, mutta tulisi turhan kalliiksi kun lisäksi joutuisi kuitenkin maksamaan lasten päivähoidosta.

[/quote]

Mihin mies aikoo kadota? Oletteko ajatelleet miten ero isästä vaikuttaa lapsiin? Tulevat oireilemaan..

Vierailija
28/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 22:24"]

Kieltämättä kuulostaa hieman hemmotellun ihmisen aloitukselta.

Itse Yh, na en koe pyykinpesua aikaavieväksi, enkä vaateiden valisemista ongelmia on sellaiset asiat tuottaneet kuin kiukkukohtaus kesken kauppareissun ja ei ole ketään kuka tulee avuksi kun ei saa ostoksia ja lasta samaan aikaan raahattua kotiin.

[/quote]

Niin, ehkä olen vain tottunut hyvään kun miehen kanssa ollaan jaettu hommat 50/50. Tiedän kyllä pärjääväni lasten kanssa ja selviävän joten kuten kotihommistakin, mutta en haluaisi, että elämä muuttuu työleiriksi 24/7. Yritän hyödyntää kaikki järkevät arkea helpottavat jutut mitkä suinkin keksin.

Siivooja vaikkapa 2 kertaa kuussa helpottaisi kyllä jo paljon.

Ja sitten toisaalta olen ajatellut, että ehkä ruvetaan käymään useammin reissussa sukulaisilla ja tuttavaperheillä jolloin kotihuolet vähän unohtuu välillä. Kutsuja kun tulee usein, mutta nykyisin ei vain tule lähdettyä.

Olen kyllä kätevä ihminen itsekin niissä asioissa, joita olen tottunut tekemään. Mutta kun en ole joutunut kaikkia kotitöitä tekemään niin rutiinit ja ne hyvät käytännöt puuttuvat. Sen takia halusin avata tämän keskustelun ja ottaa viisaampien neuvot vastaan.

Ap

Vierailija
29/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kahden lapsen totaaliyh, enkä koe että mitään ihmeempiä temppuja tarvitaan. Laitan kyllä kouluaikana lasten ja omat vaatteet illalla valmiiksi. Ruoka tehdään joka päivä, enkä juuri käytä eineksiä. Sen sijaan teen yksinkertaisia ruokia arkisin, sellaisia jotka saa valmiiksi puolessa tunnissa, esim. pasta ja kastike. Tiskikonetta minulla ei ole eikä keittiössä paikkaa sellaiselle, mikä on vähän ärsyttävää, mutta kun tiskaan aina heti syömisen jälkeen, siitä selviää eikä pääse syntymään masentavaa tiskivuorta. 

Ja yöpaitoja meillä ei käytetä ollenkaan, kaikki nukkuu alasti tai lapset pikkupöksyt jalassa. 

Vierailija
30/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä en saa oikeaa vastausta lainatuksi.

Vaipoista siis: ei kukaan käske sinne vaippaan tarpeita tekemään. Helpotti vain norossa suunnattomasti pyykkiä, kun ne plöröt tulivat vaippaan eikä lattialle tai sänkyyn. Kuumetta oli tällä mammalla sen verran, ettei ehtinyt siitäkään syystä tarpeeksi nopeasti vessaan.

Loppujen lopuksi tuota keksimääni vinkkiä käytti meillä koko tuttavapiiri. Kuulemma auttoi tuossa noroepidemiassa suuresti...

Vierailija
31/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohi aiheen mutta hyi helkkari te jotka käytätte samoja yövaatteita viikon TAI JOPA KAKSI!!! samaten tuo lakanan vaihtoväli kaksikin viikkoa,kuvottavaa..

aloittajalle ohjeeksi hyvät ja toimivat rutiinit kun löytää niin elämä on helppoa, "reissuleskenäkin"! :)  älä vaadi täydellisyyttä, ihan hyvin voi toisinaan syödä eineksiä jos on esim ylim ohjelmaa tai rättipoikki.

Vierailija
32/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähde kertomaan perheen yksityiskohtia yhtään enempää. Voi olla ettei tule kestämään, voi olla, että kestää. Tiedän esimerkkejä molemmista tapauksista.

Lapsilla tulee varmasti isäänsä ikävä, mutta tilanne on se mikä on.

Mutta alkuperäiseen aiheeseeni. Taidanpa tarkistaa, tarjoaisiko joku ruokakauppa tuollaista kotiinkuljetuspalvelua meillä päin.

Au pairista olen käsittänyt, että he eivät sitoudu 9-tuntisiin työpäiviin jolloin lapsille täytyisi hankkia jostain muualtakin hoitoa.

Vierailija
33/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 22:34"]

Minä olen kahden lapsen totaaliyh, enkä koe että mitään ihmeempiä temppuja tarvitaan. Laitan kyllä kouluaikana lasten ja omat vaatteet illalla valmiiksi. Ruoka tehdään joka päivä, enkä juuri käytä eineksiä. Sen sijaan teen yksinkertaisia ruokia arkisin, sellaisia jotka saa valmiiksi puolessa tunnissa, esim. pasta ja kastike. 

[/quote]

Kouluikäiset lapset osaa valita itse vaatteet. Jos ei osaa, on aika opetella. 

Vierailija
34/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se on kun tulee muutoksia menee jonkin aikaa ennenkuin sopeutuu.

Itse olen joutunut varmaan Yh,ksikin todella rankan vaiheen käymään läpi. Toisilla on varmaan toiset asiat helpompia, itselle tuo ruuanlaitto on heikko kohta koska en pidä siitä.

Vierailija
35/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa kaupungissa työntakia asuvan miehen puolison ideoita.

Herää aina ennen lapsia ja laita itsesi valmiiksi ennen lapsia (pakollista varsinkin jos lapset ovat pieniä).

Pakkaa kaikki tavarat kaikille jo edellisenä iltana.

Osta kuukausikortti kuntosalille, jossa on vauva-/lapsiparkki,niin saat jotain urheiltua joskus.

Tapaa iltaisin muita lapsiperheitä tai vieraile isovanhemmilla tms. Itsellä ainakin muuten viikot ilman puolisoa alkavat tuntua kovin pitkiltä.

Tehkää lasten kanssa ruuanlaittamisesta mukava yhteinen iltatoimi. Kaiken ikäiset kokkaavat mielellään. Muihinkin kotitöihin lapset mukaan.

Lasten nukkumaanmenon jälkeen vietä vaikka edes 15min aikaa tehden jotain itsellesi. tilapäisyksinhuoltajana ainakin minä olen päätynyt laiminlyömään itseäni liikaa.

Vierailija
36/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

OMG mitä uusavuttomuutta. Kertakäyttöastiat ja kaikki,HAH :DD No mutta tässä minun arkea. Lapsi syö aamupalan aina hoidossa. Valitaan yhdessä vaatteet valmiiksi jo illalla. Kaupassa käyn lähes joka pv max 15 min aikaa kuluu,käyn työpaikan viereisessä lähikaupassa ennen kuin haen lapsen hoidosta,kävellen liikun. Kotona tiskit tiskataan joka ilta ja pyykkiä pestään kerran kaks viikossa,vaatteita on kuitenki sen verta että riittää. En ymmärrä mikä ongelma on arjen pyörityksessä yksin..

Vierailija
37/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 22:37"]

En lähde kertomaan perheen yksityiskohtia yhtään enempää. Voi olla ettei tule kestämään, voi olla, että kestää. Tiedän esimerkkejä molemmista tapauksista.

Mutta alkuperäiseen aiheeseeni. Taidanpa tarkistaa, tarjoaisiko joku ruokakauppa tuollaista kotiinkuljetuspalvelua meillä päin.

Au pairista olen käsittänyt, että he eivät sitoudu 9-tuntisiin työpäiviin jolloin lapsille täytyisi hankkia jostain muualtakin hoitoa.

[/quote]

Ei se päiväkodissa 9 tuntia ole mitään herkua lapsille. Lyhennä työaikaasi, saat helpotusta arkeen. 

Vierailija
38/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuniruuat vatii vähiten valvomista. Tee ruokaa aina isosatsi ja pakasta osa. Sitten vaan aamulla laatikko jääkaappiin ja illalla lämmitykseen.  Lapset mukaan kaikkiin töihin. Siinä ne pysyy silmien alla valvonnassa. Tosi pienetkin keksii kivaa tekemistä pyykinripustamisessa yms. Meillä lapset heittää likaset vaatteensa suoraan koneeseen. Välillä on pesty jotain ylimääräistä, mutta kummasti noi pikkuasiat nopeuttaa hommia. Kaupassa käynti on hankalin. Itse ostin aina lennossa jotain, sen minkä jaksoin kantaa. Eli vähän, mutta usein. Kesällä kuljin pyörällä niin ostin vessaparerit yms.isot ja painavat varastoon. Minulla on varmaan vuodeksi pesuaineita. Moni on kehunut kauppojen kotiinkuljetuksia.

Vierailija
39/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 22:37"]

[/quote]

Ei se päiväkodissa 9 tuntia ole mitään herkua lapsille. Lyhennä työaikaasi, saat helpotusta arkeen. 

[/quote]

Tällä hetkellä työajan lyhentäminen ei ole mahdollista, mutta jos saan työkuviot vakiintumaan niin olen ajatellut jäädä osittaiselle hoitovapaalle.

Onneksi äitini on eläkkeellä, jos saisin hänet aina välillä meille vierailulle ja olemaan lasten kanssa. Saisivat vähän lepoa päivähoidostakin.

Tällä hetkellä lasten päivähoitopäivät ovat olleet 8,5-tuntisia mutta päiväkoti on onneksi pieni. Ihan hyvin ovat jaksaneet.

Ap

Vierailija
40/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskikoneen tyhjennys kestää vain muutaman minuutin. Tietysti käytät konetta. Laita kone päälle aina päivällisen jälkeen, jolloin ehdit tyhjentää sen ennen nukkumaan menoa eikä keittiössä ole aamulla kaaosta.

Valitse illalla valmiiksi kaikki seuraavan päivän vaatteet sekä lapsille että itsellesi. Myös lasten ulkovaatteet kaikkine tykötarpeineen. Pakkaa reput ja tsekkaa oma käsilaukkusi. 

Aikatauluta arki. Ruoka tiettyyn aikaan, lapset pesulle kahdeksan aikaan, iltasatu ja lapset nukkumaan puoli yhdeksältä. Näin sinulle jää iltaisin hetki omaa aikaa. 

Pidä kotona AINA varastossa tarpeeksi vessapaperia, talouspaperia, roskapusseja, pesuaineita, jaffaa, peruslääkkeitä, valmista ruokaa muutamaksi päiväksi ja käteistä rahaa. Näitä kaikkia tarvitset, jos ja kun joku sairastuu. Sitä rahaa tarvitset silloin, kun joudut pyytämään esimerkiksi naapuria hakemaan jotain kaupasta, kun ette sairauden takia pääse itse lähtemään. 

Viikonloppuna tehtyjä ruokia voi tosiaan syödä muutamana päivänä. Tee uutta ruokaa keskiviikkona, voitte syödä sitä myös torstaina. Perjantaisin ottakaa rennosti ja syökää tacoja, pizzaa tai jotain muuta mieluista. 

Aikatauluta kotitöiden tekeminen. Minulla on perjantaisin pyykki-, lauantaisin siivous- ja sunnuntaisin silityspäivä. Arkipäivisin ylläpidä siisteyttä, järjestele tavaroita ja tee pakolliset. Älä päästä huushollia kaaokseen. Älä ainakaan siivousta ajatellen muuta pienempään asuntoon. Pientä asuntoa joutuu siivoamaan useammin ja siellä on hankalampi ylläpitää järjestystä. 

Olin kymmenen vuoden ajan työssäkäyvä yh. Lapset olivat isällään joka toinen viikonloppu, mistä oli minulle suuri apu. Tuolloin pystyin käymään vaikkapa kampaajalla tai kaupungilla. Autoa minulla ei ollut. Pyörällä hoidin meidän. (3 lasta ja minä) kaikki kauppa-asiat. Töissä kävin bussilla. Se oli hyvää aikaa, sekä lapsille että minulle on jäänyt hyvät muistot 

Tulet pärjäämään hyvin. Teistä hitsautuu lasten kanssa hyvä tiimi.