Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kätevät äidit ja yh:t!

Vierailija
16.07.2013 |

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, arvon av-naiset! Oon jäämässä miehen reissutyön vuoksi käytännössä yksinhuoltajaksi ja mietin, miten ihmeessä saisin arjen rullaamaan kätevästi omin voimin. Lapset (2kpl) ovat alle kouluikäisiä, olen työssä käyvä ja autoton.

Tällaisia asioita olen suunnitellut itse:

- illalla kaikkien vaatteet valmiiksi

- teen ruokaa isomman satsin viikonloppuna, turvaudun tarvittaessa eineksiin (ei kyllä tunnu kovin hyvältä vaihtoehdolta)

- sorrun käyttämään joskus kertakäyttöastioita, jottei tiskivuori kasva hallitsemattomaksi

- lapset saavat ruveta käyttämään samaa yöpaitaa kahtena yönä jotta tulee vähemmän pyykättävää

...

Kaikki hyvät vinkin ja neuvot otetaan kiitollisena vastaan!

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minua alkoi mietityttää lastesi jaksaminen. Pitkä 8,5 - 9 tunnin päivä päiväkodissa, väsynyt äiti, joka yrittää selvitä, isä jossain maailmalla.. Lapset oireilee usein kiukuttelemalla, mikä ei yhtään helpota sinun jaksamistasi. Miettikää nyt kaikki kuviot kunnolla ja etukäteen!

Vierailija
42/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tullut huomaamatta sellaisia elämänhelpottamis tapoja.

Kun lapsi oli hyvin pieni häntä ei voinut jättää valvomatta joten opin pesemään kylppärin nopeasti samalla kerralla kun pesin itseni ja hiukset. Kun hoitoaine vaikutti hiuksissa pesin nopeasti koko kylpyhuoneen ja sen yhteydessä olevan wc;n.

Tiskikonetta ei ollut joten tiskasin välillä niin, että lapsi leikki vesileikkejä viereisellä altaalla.

Lasten leluihin kerääntyy pölyä ja likaa ja niiden pyyhkiminen vie aikaa. Tykkään siisteydestä, mutta sitä ei jaksa kokoajan pyyhkiä pölyjä. Annan lapselle suihkuun vesileikkeihin kaikkea vettä kestävää lelua jotka puhdistuvat näin samalla kun lapsi peseytyy ja leikkii.  Vaihtelen leluja joten yleisilme pysyy lastenhuoneessakin puhtaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kauhealta tuo miehen työkuvio. Onko se aivan välttämätön, eikö voisi perua?? Lapset vieraantuu isästä ja itselle tulisi niin kamala ikävä miestä etten kestäisi. Vai onko ero ollut pöydällä jo aiemmin, jolloin tilanne on tietenkin eri? Tsemppiä ap joka tapauksessa!!

Vierailija
44/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 22:56"]

Ap, minua alkoi mietityttää lastesi jaksaminen. Pitkä 8,5 - 9 tunnin päivä päiväkodissa, väsynyt äiti, joka yrittää selvitä, isä jossain maailmalla.. Lapset oireilee usein kiukuttelemalla, mikä ei yhtään helpota sinun jaksamistasi. Miettikää nyt kaikki kuviot kunnolla ja etukäteen!

[/quote]

Sitähän tässä yritän, järjestää elämän jo etukäteen mahdollisimman sujuvaksi ja ottaa oppia kokeneemmilta yksinään arjen pyörittäjiltä. :) Paljon onkin hyviä neuvoja tullut! Meillä on tietysti tässä se hyvä puoli, että raha-asiat meillä on kunnossa. Voidaan käyttää ravintolapalveluita, matkata sukulaisiin, hankkia siivous- ja lastenhoitoapua. Mutta mieluummin pärjäisin mahdollisimman pitkälle omin avuin. Etenkään lastenhoitoa en haluaisi päiväkotia enempää ulkopuolisilta. Siksi pitäisi saada arki toimimaan niin, että aikaa lasten kanssa olemiseen jäisi mahdollisimman paljon. Ja että lapsille sekä itselle jäisi tarpeeksi lepoaikaa.

Jos tässä joku hyvä puoli on niin se, että lapset ovat jo yli taaperoiän. Osaavat olla itsekseen ilman, että täytyisi olla jatkuvasti samassa huoneessa katsomassa perään. Ovat ikätasoisesti omatoimisia. Ollaan puhuttu jo etukäteen, että jatkossa pitää puhaltaa yhteen hiileen että kaikilla olisi hyvä olla.

Ap

Vierailija
45/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan lapset ja arki on pitänyt minua ja miestäni yhdessä jo monta vuotta. Ei ehkä olla rakastuneita, mutta sitoutuneita toisiimme kuitenkin. Hän on hyvä ihminen ja huolehtiva isä. Mutta nyt elämä vetää vähän eri suuntiin. Tähän on päädytty ihan yhteisymmärryksessä. Saan kuitenkin häneltä henkistä tukea ja tietenkin taloudellista. Ja nähdään aina kun voidaan.

Suurin haaste tulee olemaan niiden sujuvien arkirytmien löytymisessä ja tietenkin siinä, miten lapset tottuvat ettei isä ole läsnä fyysisesti.

Ap

Vierailija
46/49 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastumisiin pitää varautua. Flunssakautena saattaa menna helposti 2viikkoa ettei pääse kotoa ulos. Eli sen verran pitää olla varastossa ruokaa ja muita jokapäiväisiä tasrvikkeita. Yksi hyvä apu on kotikäyntejä tekevä lääkäri. Se on kallis, mutta kallista on pakata lapset taksiin ja viedä koko kööri lääkärille. 

Vierailija
47/49 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmihenkinen perhe - tiskejä tulee päivässä suunnilleen koneellisen verran (jos ajatellaan aamupala, päivällinen ja iltapala) - tiskikone kannattaa täyttää illalla iltapalan jälkeen ja laittaa sitten päälle. Tyhjentää voit sen joko illalla viimeiseksi tai sitten töistä tultua.

Vierailija
48/49 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesi kuulostaa melko rankalta, myös lastesi kannalta. Se, että isä katoaa arjen kuvioista kokonaan, tulee luultavasti olemaan teille suuri koettelemus. Itse en tuollaiseen suostuisi mistään hinnasta. Toisaalta en tiedä tilannettanne kokonaisuudessaan. Enkä osaa nyt antaa mitään vinkkejäkään, alkoi vain tuo teidän ratkaisunne hieman kauhistuttaa...

Vierailija
49/49 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä "huvittavaa" osalle kauhistelee ja osa ( kuten minä) pidän aloittajaa kuitenkin äitinä joka pääsee helpommalla kuin moni muu. Aloittaja on aivan oikeassa jos ei ole rahasta tiukkaa on helpompi selvitä. Kun lapset ovat vähän isompia niin seliväminen on helpompaa käytännön asioista. Henkinen selviäminen on lapsille rankinta oli tilanne mikä vain.