IS: Maskit alkavat loppua kaupoista - hyllyt ammottivat tyhjyyttään – ”Ei ole tietoa, milloin saadaan lisää”
Kommentit (545)
Vierailija kirjoitti:
Keväällähän sitä kotimaista tuotantoa käynnistettiin suurin otsikoin. Missä ne maskit nyt on?
Terveydenhuollossa. Se tarvitsee n miljoona maskia per päivä, mikä on suunnilleen kotimaisen tuotannon tasokin.
On järkevintä jättää myös korkeimmantason hengityssuojaimet terveydenhuollon käyttöön. He kohtaavat koronapotilaita ja tarvitsevat suojausta. Ja kun on niin kovaan suojaukseen tarve, niin pitää jo suojata silmätkin visiirillä ja käyttää suojavaatetusta.
Kansalaiset maskeilla päätavoite on vähentää viruksen määrää hengitysilmassa sisäyilassa. Siihen riittää kangasmaski hyvin. Kun kaikki käyttävät sitä, ilmassa ei ole virusta ja kaikki ovat myös turvassa. Sivuvaikutuksena se suodattaa myös virusta sen verran pois, että vaikka ilmassa jostain syystä olisikin koronaa, kangasmaskin käyttäjäkin saa pienemmän annoksen itseensä. Nykyään tiedetään, että mitä pienempi annos tulee, sitä lievempi sairauskin tulee.
Eli kangasmaski ei ehkä suojaa käyttäjäönsä yhtä hyvin luin oikea suojain, mutta voi aikaansaada, että jos saa koronan, saa sen esim kokonaan oireettomana. Samaanhan paras rokotekin on onnistunut toistaiseksi. Eli kankainen kangasmaski on kuin melko hyvin toimiva köyhän miehen rokote sen lisäksi, että se vähentää kaikkoen riskiä saada koronaa ylipäätään.
Nyt maskit päälle ja nylkyttämään tappituntumalla mummotunneliin.
Yhden pakkauksen ostin siltä varalta, että pääsen töihin, jos tulee julkisiin maskipakko. Muuten en aio käyttää. Tai jos tilanne koronan osalta riistäytyy käsistä, niin pitää ommella muutamat maskit ihan itse perheen tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea paniikki taas ja toista aaltoa ei tule.
No sehän tässä on idea. Jos kaikki käyttää maskia, vältytään toiselta aallolta.
Ai maskit torjuisivat toisen aallon 100%? Tuskin. Toinen aalto tulee jos on tullakseen. Maskit voivat hillitä sitä, mutta eivät sitä estä.
No olipa aika tehokkaita ne kevään eristystoimetkin, vaikka nekin oli vaan suosituksia. Suomalaiset kun osaa noudattaa tällaisia, jos vaan ohjeistetaan. Toisin kuin vaikka ranskalaiset.
Kevään toimien ansiosta meillä on ihan toinen tilanne nyt kuin vaikka Britanniassa tai Espanjassa tai Yhdysvalloissa.
Parempi antaa maksusuositus nyt, kun tilanne on vielä rauhallinen eikä sitten, kun on katastrofi päällä.
Lehdissä ja netissä on ohjeet maskin pukemiseen ja käyttöön. Meillä Suomessa on ihmisillä maailman paras luku- ja lukemisen ymmärtämisen taito. Joten eiköhän me opita maskeja käyttämään.
Minä uskon myös turvaväleihin ja hygieniaan ja olemme Suomessa siinä onnistuneet. Siinä ovat keinot myös toisen aallon hillitsemiseen.
En tiedä mistä tämä maski-idea on nyt repäisty kaiken pelastava keinona torjua taudin leviämistä.
Vierailija kirjoitti:
Yhden pakkauksen ostin siltä varalta, että pääsen töihin, jos tulee julkisiin maskipakko. Muuten en aio käyttää. Tai jos tilanne koronan osalta riistäytyy käsistä, niin pitää ommella muutamat maskit ihan itse perheen tarpeisiin.
Jos homma riistäytyy käsistä linnoittaudun kotiini. Siinä ei pilipalimaskit auta.
Pärjäsin ensimmäisen aallon aikaan ilman maskia. Nyt toisen aallon ennakoidaan olevan lievempi vain paikallisia tautiryppäitä, joten todennäköisesti ei ole mitään tarvetta käyttää maskia tässä rauhoittuneessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ommellut itse ja suosittelen muillekin. Vanha lakana tai pienet farkut lihoiksi, niistä saa laadukkaan maskin. Denim on tosi hyvä materiaali muuten.
Eli tyylikäs ja suojaava ja miellyttävä käyttää tulee, kun laittaa kolme kangaskerrosta pääällekkäin.
kangasmaski suojaa vain vähän. Mutta parempi sekin kuin ei mitään. Maskiin voi tehdä taskun, johon laittaa talouspaperia. Suodatusteho paranee. Talouspaperi roskiin käytön jälkeen ja maski kattilaan kiehumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutonaurua!!! Maskimaanikot pääsi toteuttamaan fantasiaansa.
Ja mitä se maski oikeesti auttaa kun mietit että ilma poistuu joka tapauksessa maskin reunoilta. Se ilma vain leviää eri muodossa. Koko maskisuositus on vain päättäjien muodollinen ele kansalle, että he muka tekevät kovasti työtä pandemian estämiseksi. Ja tämä uppoaa joihinkin.
On se muutenkin jännä virus kun se ei sitten tartu ravintoloissa tai kaupoissa tai kouluissa. Lisäksi suurin osa sairastuneista onkin täysin oireettomia...
Ei muuta ku hyvää päivänjatkoa kaikille! Aurinko paistaa taas.
Näin just. Ihmiset kokevat jotenkin pystyvänsä kontrolloimaan tilannetta ostamalla vessapaperia ja maskeja ja turvallisuutta ympärilleen. Asiaan kuuluu myös vauhkota asiasta kaahottamalla ja paheksuvasti kytäten, että naapurin urpokin se tuolla vie roskia ilman maskia.
Ööö vessapaperi ei suojele tartunnoilta eikä ehkäise sitä että tulee itse tietämättään aiheuttaneeksi jonkun lähimmäisen tai kanssamatkustajan kuoleman. Maski ehkäisee nämä.
Mutta tiedossahan on että joukossamme on itsekkäitä minä minä ja vain minä-hahmoja ja tutkitusti etenkin persuus imee näitä kuin kärpäspaperi joukkoonsa.
Se nyt on jo tutkijoiden tiedossa ja tutkittukin, että itsetehty kangasmaskikin suojaa paitsi yhteisesti kaikkia, myös itseä vakavalta tartunnalta.
En tiedä teistä, mutta jos olisi pakko saada korona jotenkin, niin jos kangasmaskilla saa vain oireettoman koronan, niin eikö se ole saakelisti parempi kuin pahempi korona... Valitsen kyllä sen oireettoman koronan ihan joka kerta siinä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas näen maskien hankinnan hyvinkin hyödyllisenä siinä vaiheessa kun pääkaupunkiseudun joukkoliikenteeseen tulee käytännössä maskipakko. Vaihtoehtoina kun olisi kävellä tai pyöräilla parikymmentä kilometriä tai bussilla matkustaminen. Mielummin valitsen maskin ja bussin. Käytän niitä kuitenkin töissä joten ulina jotenkin huvittaa henkilökohtaisesti.
Sinulla onkin helppo saatavuus sairaalan varustekaapista, joten ei tarvitse miettiä paljonko maksaa käyttää kertakäyttömaskia meno ja paluumatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä ole muka valmistettu yhtään varalle, jos heti loppuivat?
Tätä olen itse ihmetellyt läpi kevään ja kesän. Kotimainen tuotanto on polkaistu käyntiin ja toimii täysillä, jostain luin että tuotannon määrää voidaan lisätä vaikka kuinka. Silti yhdessäkään kaupassa ei näy maskeja myytävänä? Eli mihin niitä hamstrataan kun kauppoihin asti ei päädy? Kestomaskitkin on pelkkää ei-oota (mm. Finlayson). Jos annetaan suositus jonkun sellaisen käytöstä jonka saatavuus tiedetään heikoksi niin h*lvetti soikoon saatavuus HOIDETAAN kuntoon välittömästi. Mutta ei, sama stanan tunarihallitus kuökee mokasta toiseen. Eihän toi ole kuin ylimielisyyttä ja kus*päisyyttä kun ei oteta virheistä opiksi. VIELÄKÄÄN EI OLE OTETTU OPIKSI!
Vierailija kirjoitti:
Pärjäsin ensimmäisen aallon aikaan ilman maskia. Nyt toisen aallon ennakoidaan olevan lievempi vain paikallisia tautiryppäitä, joten todennäköisesti ei ole mitään tarvetta käyttää maskia tässä rauhoittuneessa tilanteessa.
Laitathan lähde jutuillesi. Googlaamalla löytyy tällaisia toisesta aallosta.
https://www.talouselama.fi/uutiset/viruksen-toinen-ja-kolmas-aalto-voiv…
Tässä toinenkin uutinen.
https://www.verkkouutiset.fi/husin-ylilaakari-ylelle-toinen-aalto-voi-o…
Ekassa aallossa suuri osa ihmisistä oli etätöissä ja koulut olivat kiinni. Kotona ei maskeja tarvittu.
Minä tilasin ffp2-maskeja Kärkkäisen nettikaupasta. Olivat 47 % alessa, oikea hinta yli 100 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä ole muka valmistettu yhtään varalle, jos heti loppuivat?
Tätä olen itse ihmetellyt läpi kevään ja kesän. Kotimainen tuotanto on polkaistu käyntiin ja toimii täysillä, jostain luin että tuotannon määrää voidaan lisätä vaikka kuinka. Silti yhdessäkään kaupassa ei näy maskeja myytävänä? Eli mihin niitä hamstrataan kun kauppoihin asti ei päädy? Kestomaskitkin on pelkkää ei-oota (mm. Finlayson). Jos annetaan suositus jonkun sellaisen käytöstä jonka saatavuus tiedetään heikoksi niin h*lvetti soikoon saatavuus HOIDETAAN kuntoon välittömästi. Mutta ei, sama stanan tunarihallitus kuökee mokasta toiseen. Eihän toi ole kuin ylimielisyyttä ja kus*päisyyttä kun ei oteta virheistä opiksi. VIELÄKÄÄN EI OLE OTETTU OPIKSI!
Ihquu, hallitus söpöilee lomailemassa ja häähumussa
Kärkkäiseltä tilasin isot paketit jo aikaa sitten, nytkin on varastossa vaikka muille jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettikaupoissa on jos vaikka minkälaisia maskeja. Ja kaupoissakin on. Ostin ihan tavallisesta ruokakaupasta ffp2- ja ffp3-maskeja, koska mies saattaa joutua syyskuussa ulkomaille. Kangasmaskeja aion ommella itse. Teen niihin taskun vaihdettavalle suodatinmateriaalille.
Mistä kaupasta sait noita fpp2 ja fpp3?
Tätä oli tarkoitukseni lainata, t. edellinen
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on jo tutkijoiden tiedossa ja tutkittukin, että itsetehty kangasmaskikin suojaa paitsi yhteisesti kaikkia, myös itseä vakavalta tartunnalta.
En tiedä teistä, mutta jos olisi pakko saada korona jotenkin, niin jos kangasmaskilla saa vain oireettoman koronan, niin eikö se ole saakelisti parempi kuin pahempi korona... Valitsen kyllä sen oireettoman koronan ihan joka kerta siinä tapauksessa.
Kun oli pakko jonkun verran kuitenkin keväällä julkisesti/illa liikkua taittelin huivista itselleni maskin. Olihan se melko ärsyttävää pestä sitä joka käytön jälkeen mutta mieluummin niin kuin tartunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän sitten kun ne annetaan ilmaiseksi. Ei todellakaan ole varaa mihinkään ylimääräiseen tai pian perheemme on koditon. Tämä on ihme pskamaa jossa ollaan iloisia että pääministeri maksoi ITSE omat häänsä.
Ps. En ole ostanut siideriä varmaan 10 vuoteen eikä sipsit maistuEi ole varaa muka laittaa 10e itsetehtyihin maskeihin? Niin mutta meneekö rahaa tupakkaan tai ylimääräiseen lemmikkiin?
Voihan sitä vaikka mitä ostella, mutta toinen asia on onko näistä maskeista mitään hyötyä. Kun ei viitsisi hyödyttömiin asioihin laittaa rahaa.
Muiden ihmisten terveyden ajattelu on sinusta siis hyödytöntä?
En usko maskeista olevan hyötyä.
"En usko" - tämähän se tässä keskeistä. Uskikset eivät usko joten tutkimus ja tieto joutavat heillä roskikseen. Surullinen sakki.
Mulla on lootallinen maskeja jotka kaukonäköisenä pistin jemmaan kun helmikuussa kuolleen isäukkoni lääkintäkamoja kotihoito keräsi pois. Pistäiskö mustan pörssin pystyyn?