Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Maskit alkavat loppua kaupoista - hyllyt ammottivat tyhjyyttään – ”Ei ole tietoa, milloin saadaan lisää”

Vierailija
04.08.2020 |

Se siitä maskisuosituksesta.

Kommentit (545)

Vierailija
201/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokmannilta kertakäyttö maskeja 50kpl/39.90e!

Joo moro! :D

ei voi muuta todeta kuin että suomalaiset on v*tun tyhmiä laumaeläimiä koko kansa. 

Vierailija
202/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ommellut itse ja suosittelen muillekin. Vanha lakana tai pienet farkut lihoiksi, niistä saa laadukkaan maskin. Denim on tosi hyvä materiaali muuten.

Eli tyylikäs ja suojaava ja miellyttävä käyttää tulee, kun laittaa kolme kangaskerrosta pääällekkäin. Kankaasta riippuen hinta on olematon. Aivan järjetöntä tuhlausta se, että käyttäisi kertakäyttöisiä maskeja.

Nuo tämänpäiväiset lehtiohjeet, että kertakäyttöiset olisivat parhaita käyttöön on suunnattu joillekin elämänhallintaongelmaisille täysidiooteille, joilta ei voi odottaa esim kykyä kangasmaskin hygieeniseen pesuun. Lisäkdi huivi on ihan eri asia kuin oikein ommeltu kangasmaski. Huivit eivät suojaa käytännössä yhtään.

Haluaisinpa nähdä sen hemmolyylin, joka naama sinisenpunaisena kiskoo ilmaa kolminkertaisen farkun läpi.

Se farkkukangas tai muu kuviollinen kangas pannaan uloimmaksi, sen sisäpuolelle tulee kaksi tavallista kangaskerrosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ommellut itse ja suosittelen muillekin. Vanha lakana tai pienet farkut lihoiksi, niistä saa laadukkaan maskin. Denim on tosi hyvä materiaali muuten.

Eli tyylikäs ja suojaava ja miellyttävä käyttää tulee, kun laittaa kolme kangaskerrosta pääällekkäin. Kankaasta riippuen hinta on olematon. Aivan järjetöntä tuhlausta se, että käyttäisi kertakäyttöisiä maskeja.

Nuo tämänpäiväiset lehtiohjeet, että kertakäyttöiset olisivat parhaita käyttöön on suunnattu joillekin elämänhallintaongelmaisille täysidiooteille, joilta ei voi odottaa esim kykyä kangasmaskin hygieeniseen pesuun. Lisäkdi huivi on ihan eri asia kuin oikein ommeltu kangasmaski. Huivit eivät suojaa käytännössä yhtään.

No siinäpä ei kauaa mennyt, että tästäkin asiasta kehiteltiin tällainen luokkajako. Että nyt sitten maskin perusteella voi päätellä onko henkilö elämänhallintaongelmainen täysidiootti vai fiksu ja menestynyt kansalainen.

Vierailija
204/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelin tilata sukuvaakunalla kuvioituja kangasmaskeja.

Vierailija
205/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä ole pakko käyttäää... idiootit taas vauhissa...

Vierailija
206/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni Sarmaste ja Tiina Jylhä toimittavat varmasti lisää kunhan hinnasta sovitaan.

Vierailija
207/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisinpa nähdä sen hemmolyylin, joka naama sinisenpunaisena kiskoo ilmaa kolminkertaisen farkun läpi.

Eikö polyesteriä pitäisi olla uloin kerros?

Vierailija
208/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koko kevään käynyt etsimässä Tokmannista hengityssuojaimia pölyä vastaan mutta hyllyt on koko ajan tyhjät.

Etkö osaa muissa kaupoissa käydä? Aina vaan Tokmannille vaikka hyllyt on aina tyhjät?

Verkkokaupassa oli vielä eilen tokmannilla tuo 50kpl/39.90e.

Sitten kun on 50kpl/5e niin voisin harkita ostavani.

Tätä alanuolettaneille kysymys: Maksaisitteko pikkuhousunsuojista 39,90e/50kpl? Kyse on ihan vastaavasta tuotteesta, jonka tuotantokustannukset ovat täysin verrannolliset ja myös tuote on ihan yhtä kertakäyttöinen kuin se pikkuhousunsuojakin.

Itse en todellakaan maksaisi tuollaisia summia tuotteesta, jonka tekeminen maksaa 0,05 senttiä/kpl ja jota on tarkoitus pitää hetken aikaa ja sitten nakata roskiin.

Vierailija
209/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskihullut luuletteko saavuttavanne tällä meuhkaamisella jotain? Että joku, joka ei aio maskia käyttää, yhtäkkiä alkaisikin ajatella toisin, kun lukee teidän öyhötystä täällä? Maskihullut menee samaan kategoriaan kuin vessapaperin hamstraajat. Ärsyttäviä sekopäitä. Jokaikinen saa itse päättää käyttääkö maskia vai ei, kyseessä on edelleen suositus.

Miksi sitten et kuitenkaan uskalla pysyä poissa maksikeskusteluista, jos et kerran aio käyttää. Ei ole sinulta pois, jos toiset käyttää ja ne suojaa sinuakin taudila.

Vierailija
210/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden pakkauksen ostin siltä varalta, että pääsen töihin, jos tulee julkisiin maskipakko. Muuten en aio käyttää. Tai jos tilanne koronan osalta riistäytyy käsistä, niin pitää ommella muutamat maskit ihan itse perheen tarpeisiin.

Jos homma riistäytyy käsistä linnoittaudun kotiini. Siinä ei pilipalimaskit auta.

Kaupassa tarvii käydä, netistä en edelleenkään aio elintarvikkeita tilata. Apteekissakin pitää joskus käydä tai vähintää 1,5 kuukauden välein. Ja riippuu työpaikasta, saako tai pystyykö tekee etätöitä...

Vierailija
211/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö polyesteriä pitäisi olla uloin kerros?

Se on hyvä myös. Netissä on materiaalivertailu, jossa denim pärjää tosi hyvin suodatustehossa, samoin tiheä puuvilla. Joidenkin oppien mukaan keinokuitu taas sähköisenä kiinnittäisi partikkelit itseensä, että jäävät siihen. Näissä on koulukuntaeroja näköjään. Varmaan pääasia, että on useampi kerros.

Vierailija
212/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä ole muka valmistettu yhtään varalle, jos heti loppuivat?

Tätä olen itse ihmetellyt läpi kevään ja kesän. Kotimainen tuotanto on polkaistu käyntiin ja toimii täysillä, jostain luin että tuotannon määrää voidaan lisätä vaikka kuinka. Silti yhdessäkään kaupassa ei näy maskeja myytävänä? Eli mihin niitä hamstrataan kun kauppoihin asti ei päädy? Kestomaskitkin on pelkkää ei-oota (mm. Finlayson). Jos annetaan suositus jonkun sellaisen käytöstä jonka saatavuus tiedetään heikoksi niin h*lvetti soikoon saatavuus HOIDETAAN kuntoon välittömästi. Mutta ei, sama stanan tunarihallitus kuökee mokasta toiseen. Eihän toi ole kuin ylimielisyyttä ja kus*päisyyttä kun ei oteta virheistä opiksi. VIELÄKÄÄN EI OLE OTETTU OPIKSI!

Kotimainen tuotanto tuottaa pääasiassa sosiaali- ja terveydenhuollon tarpeisiin kunnollisia kirurginmaskeja. Niitä ei ole tarkoituskaan tulla tavallisten kansalaisten saataville. Nk kansanmaskeja tuotetaan paljon vähemmän kuin soten tarvitsemia maskeja. Siksi niitä ei ole kaupoissa, kun ei niitä tuoteta niin paljoa, että riittäisivät kaikille. 

Kyllä niitä on kaupoissa, eikä kysytty lääkärin papereita.

Vierailija
213/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä ole muka valmistettu yhtään varalle, jos heti loppuivat?

Tätä olen itse ihmetellyt läpi kevään ja kesän. Kotimainen tuotanto on polkaistu käyntiin ja toimii täysillä, jostain luin että tuotannon määrää voidaan lisätä vaikka kuinka. Silti yhdessäkään kaupassa ei näy maskeja myytävänä? Eli mihin niitä hamstrataan kun kauppoihin asti ei päädy? Kestomaskitkin on pelkkää ei-oota (mm. Finlayson). Jos annetaan suositus jonkun sellaisen käytöstä jonka saatavuus tiedetään heikoksi niin h*lvetti soikoon saatavuus HOIDETAAN kuntoon välittömästi. Mutta ei, sama stanan tunarihallitus kuökee mokasta toiseen. Eihän toi ole kuin ylimielisyyttä ja kus*päisyyttä kun ei oteta virheistä opiksi. VIELÄKÄÄN EI OLE OTETTU OPIKSI!

Kotimainen tuotanto tuottaa pääasiassa sosiaali- ja terveydenhuollon tarpeisiin kunnollisia kirurginmaskeja. Niitä ei ole tarkoituskaan tulla tavallisten kansalaisten saataville. Nk kansanmaskeja tuotetaan paljon vähemmän kuin soten tarvitsemia maskeja. Siksi niitä ei ole kaupoissa, kun ei niitä tuoteta niin paljoa, että riittäisivät kaikille. 

Esimerkiksi Ahlström nimenomaan alkoi tuottaa kansanmaskeja. Eipä vaan ole näkynyt missään.

Vierailija
214/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kangasmaski pitää pestä 90 asteessa.

- Polyesteri on kangasmaskiin parempi materiaali kuin puuvilla.

- Maskin pitää istua hyvin.

Miten nuo kohdat saa sovitettua yhteen, kun polyesteri noin kuumassa pestäessä rupsahtaa ja menettää muotonsa?

Vierailija
215/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutonaurua!!! Maskimaanikot pääsi toteuttamaan fantasiaansa.

Ja mitä se maski oikeesti auttaa kun mietit että ilma poistuu joka tapauksessa maskin reunoilta. Se ilma vain leviää eri muodossa. Koko maskisuositus on vain päättäjien muodollinen ele kansalle, että he muka tekevät kovasti työtä pandemian estämiseksi. Ja tämä uppoaa joihinkin.

On se muutenkin jännä virus kun se ei sitten tartu ravintoloissa tai kaupoissa tai kouluissa. Lisäksi suurin osa sairastuneista onkin täysin oireettomia...

Ei muuta ku hyvää päivänjatkoa kaikille! Aurinko paistaa taas.

Huutonaurua! Tässä kommentissa voimme esimerkinomaisesti havaita millaista on kun ihminen EI TAJUA pisara-aerosolien liikefysiikasta YHTÄÄN MITÄÄN ja hänen tilallinen hahmotuskykynsä on ihan nolla.

Turha noilta elämänkoulun käyneiltä persuleilta on liikoja odottaa.

...tuumii terveyskeskustöpöttelijä, joka ylähuuli jäykkänä ompelee farkkumaskeja ja huutaa somessa kitapurje lepattaen, että kaikkien muidenkin pitää olla pakko tehdä niin, koska niin kuuluu tehdä.

Vierailija
216/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskihullut luuletteko saavuttavanne tällä meuhkaamisella jotain? Että joku, joka ei aio maskia käyttää, yhtäkkiä alkaisikin ajatella toisin, kun lukee teidän öyhötystä täällä? Maskihullut menee samaan kategoriaan kuin vessapaperin hamstraajat. Ärsyttäviä sekopäitä. Jokaikinen saa itse päättää käyttääkö maskia vai ei, kyseessä on edelleen suositus.

Tartuttavuusluku on nyt jo Helsingissä 9 eli 1 ihminen tartuttaa 9, tetveyskeskusten johtajalääkäri tiefitti juuri. Se on ihan kamala, Saksassa pidetäön raja-arvona lukua 1, sen yli ei saa mennä. Keväällä luku oli stadissa 3. Töstä fiksumpi voisi päötellä että jotain tarttis tehdä mutta kaltaistesi takia edesdä on toivottomuus, eksponentaalinen leviäminen, lock diwn pakon efesdä ja se tulee kestämäön ja sitten talous kärsii. Kun ei kelpaa kevyemmät keinot minä minä minä tyypeille.

Vierailija
217/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jes, paniikki päälle vaan, maskikauppias nauraa matkalla pankkiin. Oikeastihan kyseessä on _suositus_, joten ilman maskia pärjää kuten tähänkin asti. Jos hamstrattaisiin vaikka vessapaperia taas kuten keväällä, anyone?

Oikeasti, ei ihme, että kaikki muunkin alan liikkeet ovat ottaneet valikoimiinsa maskeja, koska niitä saa ostettua sisään sen 20 snt/kappale ja myytyä sillä, mitä nyt kehtaa pyytää. En tiedä, minne ne kaikki ostetut oikein menevät, koska eilenkin täydessä bussissa kanssani yhdellä muulla matkustajalla oli maski, ruokakaupassa ei kellään. Mekin olemme ottaneet muita terveydenhuoltotuotteita myyvään tukkuumme maskit väliaikaisesti valikoimaan, ja liikevaihto on kaksinkertaistunut pelkästään maskien ansiosta.

kohta on nettihuutikset täynnä käsiin jääneitä Muumin päivä-mukeja, jotka on täytetty 2 farkkumaskilla ja joita trokarit kauppaa halpaan yhteishintaan 200 eur :D

Vierailija
218/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä huolettaa näiden maskiuskovaisten mielen tyhjyys kuin hyllyjen. Juuri poistettiin ketju jossa kerroin vain ettei pienimäärä virusta ole pitkäään pieni määrä parin tunnin kuluttua maski ei estä virusta tarttumasta. Ja jos se on aktiivinen ja elinvoimainen maskin läpi pääsevä määrä virusta riiittää erittäin hyvin sairastuttaamaan kohteen. Valitettavasti tästä ei haluta oppia vaan kieltää asian käsittely. 

Ok teistä on fine että kuvittelette maskin suojaavan, tai ette ymmärrä miten aktiiviset virukset jne kasvavat olosuhteissa joihin pääsevät toteuttamaan elämänsä tarkoitusta. 

Koomista miten ihmiset ovat valmiitä hyppäämään ilman mitään käsitystä asioista juuri siten miten joku vain käskee. 

Maskifobiaiset taas etsivät jostain vanhasta dokumentista yksityiskohdan, jota toistelevat kuin kolmatta käskyä, että järkevämmätkin ihmiset pelästyisivät ja  jättäisivät yksinkertaisen suojauksen tekemättä.

Meta-analyysin tulos oli, että maskien käyttö vähentää tartuntoja 30 prosenttia. Ja kaikkien ei ole pakko käyttää, eikä kaikkien ole pakko käyttää täydellisen hienosti täydellistä maskia, suojavaikutus toteutuu silti.

Suojaa käytetään yleensä istuessa vaikka ruuhkaisessa bussissa tai rauhallisesti kävellen viileässä myymälässä, harva maski siinä ehtii kastua, varmaan alle tunnin nuo tapaukset kestävät. Ja kun foobikko väittää, että maski kastuu ja sinä hirveästi virusta ja se on vaarallinen, kun hän on ensin väittänyt, että ei siihen maskiin virukset jää vaan menevät läpi.

WHO kehottaa pesemään kangasmaskin ainakin kerran päivässä saippualla. Meidän foobikkojen mielestä ne pitäisi keittää, kuten foobikko keittää kangaspaitansa ja lakkinsa ja kätensä kotiin tultuaan.

Ihan turhaan mystifioidaan ja tehdään yksikertaisesta asiasta elämää suurempi. Rohkeasti vain maski tai huivi naamalle ja menoksi. Ei se vielä ketään ole tappanut, korona sen sijaan on. Monia.

Vierailija
219/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset voisivat taas myös muistaa pitää turvavälit kaupoissa. Nyt on turvavälit täysin unohtuneet, kun välikapulatkin tulivat takaisin kassoille. Pitää tunkea heti siihen laittamaan omia ostoksia hihnalle. Kun ei ollut kapuloita, tuli automaattisesti pidettyä väliä edelliseen asiakkaaseen, jotta ostokset eivät mene sekaisin.

Ei ole pakko käyttää kapulaa.

Vierailija
220/545 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kuin jostain komediasta. Tai ehkä tämä on jo farssin puolella 🎭

Itse olen käyttänyt maskia keväästä asti, ja ihmiset ovat pitäneet sitä osoituksena hysteerisyydestä ja idiotismista.

"Ei se maski sua suojaa, vaan pelkästään muita. Sitä paitsi se on vaarallinen viruslinko." Hyvä ettei maskiani ole syytetty koko pandemian alkulähteeksi. Kilpikonnatkit kuolevat merissä maskien takia. Ihan kuin sekin olisi minun syytäni.

Enimmäkseen olen tehnyt maskini itse. 4 kangasmaskia olen ostanut apteekista. Kaikki muut olen tehnyt itse.

Nyt kun THL on kääntynyt maskien kannalle, on kaupoista menty hamstraamaan kaikki maskit.

Mielenkiinnolla odotan kehtaavatko ihmiset alkaa käyttämään hamstraamiaan maskeja. Tai alkavatko nyt vuorostaan kauhistekemaan maskittomia ihmisiä.