IS: Maskit alkavat loppua kaupoista - hyllyt ammottivat tyhjyyttään – ”Ei ole tietoa, milloin saadaan lisää”
Kommentit (545)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ommellut itse ja suosittelen muillekin. Vanha lakana tai pienet farkut lihoiksi, niistä saa laadukkaan maskin. Denim on tosi hyvä materiaali muuten.
Eli tyylikäs ja suojaava ja miellyttävä käyttää tulee, kun laittaa kolme kangaskerrosta pääällekkäin. Kankaasta riippuen hinta on olematon. Aivan järjetöntä tuhlausta se, että käyttäisi kertakäyttöisiä maskeja.
Nuo tämänpäiväiset lehtiohjeet, että kertakäyttöiset olisivat parhaita käyttöön on suunnattu joillekin elämänhallintaongelmaisille täysidiooteille, joilta ei voi odottaa esim kykyä kangasmaskin hygieeniseen pesuun. Lisäkdi huivi on ihan eri asia kuin oikein ommeltu kangasmaski. Huivit eivät suojaa käytännössä yhtään.
Haluaisinpa nähdä sen hemmolyylin, joka naama sinisenpunaisena kiskoo ilmaa kolminkertaisen farkun läpi.
Se farkkukangas tai muu kuviollinen kangas pannaan uloimmaksi, sen sisäpuolelle tulee kaksi tavallista kangaskerrosta.
Paras tulos olisi jos ulommaiset kerrokset olisi esim, kangasta ja niiden välissä olisi jotain keinokuitua joka sähköisempänä pyydystelee niitä hitusia/viruksia jotka menee ulommaisista kerroksista läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä ole muka valmistettu yhtään varalle, jos heti loppuivat?
Tätä olen itse ihmetellyt läpi kevään ja kesän. Kotimainen tuotanto on polkaistu käyntiin ja toimii täysillä, jostain luin että tuotannon määrää voidaan lisätä vaikka kuinka. Silti yhdessäkään kaupassa ei näy maskeja myytävänä? Eli mihin niitä hamstrataan kun kauppoihin asti ei päädy? Kestomaskitkin on pelkkää ei-oota (mm. Finlayson). Jos annetaan suositus jonkun sellaisen käytöstä jonka saatavuus tiedetään heikoksi niin h*lvetti soikoon saatavuus HOIDETAAN kuntoon välittömästi. Mutta ei, sama stanan tunarihallitus kuökee mokasta toiseen. Eihän toi ole kuin ylimielisyyttä ja kus*päisyyttä kun ei oteta virheistä opiksi. VIELÄKÄÄN EI OLE OTETTU OPIKSI!
Kotimainen tuotanto tuottaa pääasiassa sosiaali- ja terveydenhuollon tarpeisiin kunnollisia kirurginmaskeja. Niitä ei ole tarkoituskaan tulla tavallisten kansalaisten saataville. Nk kansanmaskeja tuotetaan paljon vähemmän kuin soten tarvitsemia maskeja. Siksi niitä ei ole kaupoissa, kun ei niitä tuoteta niin paljoa, että riittäisivät kaikille.
Esimerkiksi Ahlström nimenomaan alkoi tuottaa kansanmaskeja. Eipä vaan ole näkynyt missään.
K-marketeissa oli kesällä, en tiedä onko lopussa vai lopettiko ne tilauksen kun ei ollut menekkiä.
Vierailija kirjoitti:
Nettikaupoissa on jos vaikka minkälaisia maskeja. Ja kaupoissakin on. Ostin ihan tavallisesta ruokakaupasta ffp2- ja ffp3-maskeja, koska mies saattaa joutua syyskuussa ulkomaille. Kangasmaskeja aion ommella itse. Teen niihin taskun vaihdettavalle suodatinmateriaalille.
Annon ompelevalle ystävälleni uudet, mutta käyttämättömät eläinkuvioiset polyesterihousut maskien tekoa varten, hän käyttää sitä lakanakankankaan lisäksi kolmantena kerroksena. Nyt kuulemma sukulaiset haluavat, että se seeprakuvio olisi päällimmäisenä maskissa. Minulle hän teki vaaleita maskeja, joihin oli piirtänyt kangastusseilla lemmikkini kuvan. Ihania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset voisivat taas myös muistaa pitää turvavälit kaupoissa. Nyt on turvavälit täysin unohtuneet, kun välikapulatkin tulivat takaisin kassoille. Pitää tunkea heti siihen laittamaan omia ostoksia hihnalle. Kun ei ollut kapuloita, tuli automaattisesti pidettyä väliä edelliseen asiakkaaseen, jotta ostokset eivät mene sekaisin.
Ei ole pakko käyttää kapulaa.
Lyönkö siis näpeille seuraavaa, joka minun jälkeeni havittelee kapulaa? Ei se auta, jos itse en käytä, jos se seuraava käyttää kapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just eilen kerrottiin tv-uutisissa, että maskeja riittää kaikille.
Lähikaupassa ei ole. Enkä lähde nyt bussilla mihinkään ilman maskia.
Voit tilata verkkokaupasta, niin posti tuo ne sinulle lähikauppaan muutamassa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
- Kangasmaski pitää pestä 90 asteessa.
- Polyesteri on kangasmaskiin parempi materiaali kuin puuvilla.
- Maskin pitää istua hyvin.
Miten nuo kohdat saa sovitettua yhteen, kun polyesteri noin kuumassa pestäessä rupsahtaa ja menettää muotonsa?
Eihän käsiäkään pestä 90 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset voisivat taas myös muistaa pitää turvavälit kaupoissa. Nyt on turvavälit täysin unohtuneet, kun välikapulatkin tulivat takaisin kassoille. Pitää tunkea heti siihen laittamaan omia ostoksia hihnalle. Kun ei ollut kapuloita, tuli automaattisesti pidettyä väliä edelliseen asiakkaaseen, jotta ostokset eivät mene sekaisin.
Lyönkö siis näpeille seuraavaa, joka minun jälkeeni havittelee kapulaa? Ei se auta, jos itse en käytä, jos se seuraava käyttää kapulaa.
Ei sinun tarvitse huolehtia kuin omasta käytöksestäsi. Osta netistä jos kaupassa ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapuloilla ei ole mitään merkitystä. Blokkaa jälkeesi tuleva ostoskärryillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ommellut itse ja suosittelen muillekin. Vanha lakana tai pienet farkut lihoiksi, niistä saa laadukkaan maskin. Denim on tosi hyvä materiaali muuten.
Eli tyylikäs ja suojaava ja miellyttävä käyttää tulee, kun laittaa kolme kangaskerrosta pääällekkäin. Kankaasta riippuen hinta on olematon. Aivan järjetöntä tuhlausta se, että käyttäisi kertakäyttöisiä maskeja.
Nuo tämänpäiväiset lehtiohjeet, että kertakäyttöiset olisivat parhaita käyttöön on suunnattu joillekin elämänhallintaongelmaisille täysidiooteille, joilta ei voi odottaa esim kykyä kangasmaskin hygieeniseen pesuun. Lisäkdi huivi on ihan eri asia kuin oikein ommeltu kangasmaski. Huivit eivät suojaa käytännössä yhtään.
Haluaisinpa nähdä sen hemmolyylin, joka naama sinisenpunaisena kiskoo ilmaa kolminkertaisen farkun läpi.
Eikö polyesteriä pitäisi olla uloin kerros?
Se on hyvä myös. Netissä on materiaalivertailu, jossa denim pärjää tosi hyvin suodatustehossa, samoin tiheä puuvilla. Joidenkin oppien mukaan keinokuitu taas sähköisenä kiinnittäisi partikkelit itseensä, että jäävät siihen. Näissä on koulukuntaeroja näköjään. Varmaan pääasia, että on useampi kerros.
Tutkimusten mukaan keinokuitu muiden materiaalien ohessa toimii just noin. Koulukuntaero netin maallikkomutuilijoiden kesken taas kuulostaa siltä kun joku "kyl mä tiiän" porukka väittelisi siitä mikä on ainoa oikea tapa pudottaa painoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä huolettaa näiden maskiuskovaisten mielen tyhjyys kuin hyllyjen. Juuri poistettiin ketju jossa kerroin vain ettei pienimäärä virusta ole pitkäään pieni määrä parin tunnin kuluttua maski ei estä virusta tarttumasta. Ja jos se on aktiivinen ja elinvoimainen maskin läpi pääsevä määrä virusta riiittää erittäin hyvin sairastuttaamaan kohteen. Valitettavasti tästä ei haluta oppia vaan kieltää asian käsittely.
Ok teistä on fine että kuvittelette maskin suojaavan, tai ette ymmärrä miten aktiiviset virukset jne kasvavat olosuhteissa joihin pääsevät toteuttamaan elämänsä tarkoitusta.
Koomista miten ihmiset ovat valmiitä hyppäämään ilman mitään käsitystä asioista juuri siten miten joku vain käskee.
Maskifobiaiset taas etsivät jostain vanhasta dokumentista yksityiskohdan, jota toistelevat kuin kolmatta käskyä, että järkevämmätkin ihmiset pelästyisivät ja jättäisivät yksinkertaisen suojauksen tekemättä.
Meta-analyysin tulos oli, että maskien käyttö vähentää tartuntoja 30 prosenttia. Ja kaikkien ei ole pakko käyttää, eikä kaikkien ole pakko käyttää täydellisen hienosti täydellistä maskia, suojavaikutus toteutuu silti.
Suojaa käytetään yleensä istuessa vaikka ruuhkaisessa bussissa tai rauhallisesti kävellen viileässä myymälässä, harva maski siinä ehtii kastua, varmaan alle tunnin nuo tapaukset kestävät. Ja kun foobikko väittää, että maski kastuu ja sinä hirveästi virusta ja se on vaarallinen, kun hän on ensin väittänyt, että ei siihen maskiin virukset jää vaan menevät läpi.
WHO kehottaa pesemään kangasmaskin ainakin kerran päivässä saippualla. Meidän foobikkojen mielestä ne pitäisi keittää, kuten foobikko keittää kangaspaitansa ja lakkinsa ja kätensä kotiin tultuaan.
Ihan turhaan mystifioidaan ja tehdään yksikertaisesta asiasta elämää suurempi. Rohkeasti vain maski tai huivi naamalle ja menoksi. Ei se vielä ketään ole tappanut, korona sen sijaan on. Monia.
Minä, suuri koronahysteerikko, olen miettinyt, että miksi se kankaasta valmistettu maski pitäisi keittää tunnin käyttämisen jälkeen.
Eihän hihojakaan tarvitse keittää, eikä huivia vaikka se olisikin välillä pitkiäkin aikoja kasvojen edessä.
Onko tämä nyt vaan yksi asia jolla maskin käyttäminen yritetään saada näyttämään vaikealta.
Muutenhan meille on kerrottu että korona kuolee pinnoilta tunneissa tai parissa päivässä, viimeistään 1-2 viikossa. Kouluista se kuolee ihan viikonlopun aikana.
Varsinkin huokoisilta pinnoilta, kuten kankaasta sen väitetään kuolevan nopeasti.
Miksi se maskiin tarttuessaan muuttuisi lähes tuhoutumattomaksi?
Itse olen päätynyt desinfioimaan maskit käytön jälkeen ja pesemään ne saippualla tai pyykinpesuaineella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokmannilta kertakäyttö maskeja 50kpl/39.90e!
Joo moro! :D
ei voi muuta todeta kuin että suomalaiset on v*tun tyhmiä laumaeläimiä koko kansa.
No älä. Jos joku asiantunari sanois, että kun kaataa hopeavettä punaisella ämpärillä päällensä niin on ehkä koronalta turvassa. Niin eiköhän se kohta ole jonkun mielestä kaikkien pakko tehdä niin ja ihmiskunnan pelastuminen on siitä kiinni.
Ja jos et niin tee, niin et välitä. Olet persu ja elämänhallinta on hukassa. Elät kelan tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Kangasmaski pitää pestä 90 asteessa.
- Polyesteri on kangasmaskiin parempi materiaali kuin puuvilla.
- Maskin pitää istua hyvin.
Miten nuo kohdat saa sovitettua yhteen, kun polyesteri noin kuumassa pestäessä rupsahtaa ja menettää muotonsa?
Eihän käsiäkään pestä 90 asteessa.
Mä silitän nopeasti saippuapesun jälkeen, on polyesterikin varsinkin keskimmäisenä kerroksessa sen kuumuuden kestänyt. Saa luvan riittää desinfioinniksi, en rupea niitä keittelemään.
Sellaisia naamoja on, joille tuo standardikokoinen kertamaski on liian iso tai pieni, vaikka ovat ihan normaalin näköisiä ihmisiä (tietenkin ovat myös normaaleja), mutta hassua että korvat voi olla aika takana päässä ja tai kuono sellainen ulkoneva. Siksi piti meidän perheessä ommella itse eräälle maskeja.
Suodattimia kangasmaskeihin voi ostaa täältä, jos haluaa lisäsuojaa
https://www.etsy.com/market/face_mask_filter
Onneksi se on vain suositus, antaa hamstraajien tukehtua maskeihinsa. Ellei muuta keksi, niin vähän bussissa pippuria omaan nokkaan ja aivastaa jonkun hysteerikko-hastraajan naamalle ,,, oppii, pallopää, olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Uusnat si-piirien kauppaa mainostetaan, jaahas, kertoo paljon.
Ostaisin kyllä vihervassarikaupastakin, jos sellaisessa olisi kunnon maskeja tarjolla. Tässä on nyt terveydestä kyse, ei politiikasta.
Minua ihmetyttää ihmisten olematon kyky ennakoida.
Kun virus oli Eurooppaan vasta tuloillaan, täytin kotona pakastimen, ostin lisää säilykkeitä ja kuivatarvikkeita, ja kyllä, vessapaperia kuten myös mm. saippuaa, shampoota, hammastahnaa, pyykinpesuainetta, konetiskiainetta, talouspaperia, lääkkeitä, käsidesiä, neo-amiseptiä, kertiskäsineitä, siivousaineita, maskeja jne. Kaikkea oli saatavilla.
Nyt on näköjään moni kuvitellut, että huolimatta kaikista ennusteista virus on kadonnut Suomesta. Ei ole. Koko kesän on ollut maskeja saatavilla, mutta nyt kun tautitilanne on kaikkien ennusteiden mukaisesti pahenemassa, aletaan taas itkemään kun maskeja ei saa. Paitsi että niitä kyllä edelleen saa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi se on vain suositus, antaa hamstraajien tukehtua maskeihinsa. Ellei muuta keksi, niin vähän bussissa pippuria omaan nokkaan ja aivastaa jonkun hysteerikko-hastraajan naamalle ,,, oppii, pallopää, olemaan.
Taidanpa raottaa maskiani ja rykiä maskittomien naamoille.
Missä nämä kaikki maskipäät nyt sitten ovat?
Näen katukuvassa ehkä kaksi maskillista päivässä.
Jengi hamstraa maskeja ja sitten ne säästetään jonnekin kaappiin pahan päivän varalle. Joku kehui hillonneensa maskeja huhtikuusta asti. Mihin? Ei kai ne siellä kaapissa auta.
Nyt maskit päähän sitten maskien puolesta puhujat. Muuten on taas ihan turhaa tyhjää kolinaa kaikki nämä teidän palopuheet.
Eikä ole. Kyse oli altistamisesta eikä tartuttamisesta. Ei ihme, että hengi on ihan sekaisin, kun lukutaitokin on mitä on.