Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi 7kk tytöllä taivaansiniset silmät vaikka isällä ruskeat?

Vierailija
16.07.2013 |

Eli isällä ruskeat ja äidillä vihreänruskeat. Kaikki aina kummastelee ja katselee tytön silmiä, moni aina tokaisee että "Ompas sillä  siniset silmät, no voihan se olla mahdollista että isovanhemmiltakin tullut." Alkaa pikkuhiljaa jo vituttaa tuo utelu ja kysely miksi ei ole ruskeat silmät, käyn hakemassa tuolle piilarit jos jatkuu.

Mitään mahdollisuuksia että nuo vielä muuttuisi?

http://i44.tinypic.com/10p90tw.jpg

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvataan silmien väriä geenipareilla. S=ruskean silmän määrittävä tekijä, s=sinisen.

Esim. Äidillä geenipari S+s, on ruskeasilmäinen koska ruskea dominoi. Saanut kuitenkin toiselta vanhemmaltaan geenin s.

Isällä s+s eli on saanut molemmilta sinisen määrittävän geenin eli on sinisilmäinen.

Lapsella voi olla siis geeniparit S+s, s+s, s+s tai s+S. Eli puolet ja puolet tulla joko ruskeasilmäisiä tai sinisilmäisiä lapsia.

Jos molemmat vanhemmat ovat ruskeasilmäisiä S+s, voi lapset saada parit S+S, S+s tai s+s.

Jos molemmat vanhemmat ovat S+S, sinisilmäinen lapsi on aviorikos. Samoin sinisilmäisten s+s vanhempien ruskeasilmäinen lapsi.

Vihreäsilmäisyyteen onkin sittenhankalammat geeniyhdistelmät joita en osaa selittää. Itsekin olen sinisimän ja vihreäsilmän ruskeasilmäinen lapsi, mutta takuulla vanhempieni "tuotos", sen verran muuta yhteistä löytyy.

Vierailija
22/29 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen koko ikäni ollut katkera isälle jolta sain siniset silmät (kaikilla muilla suvussa ruskeat). Nyt odotetaan jännityksellä minkä väriset silmät tulevat esikoiselleni, miehelläni ja suvullaan siis ruskeat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko oikeasti ainoa joka muistaa sen että kaikilla vauvoilla on aluksi siniset silmät? Ne silmät muuttavat väriään muistaakseni neljään ikävuoteen asti.

Esim. meillä on miehellä harmaanvihreät ja minulla vihreä-ruskeat silmät. Esikoisella oli siniset silmät kun hän syntyi ja nyt kolmevuotiaana hänellä on vihreä-ruskeat silmät. Kuopuksen silmät ovat vieläkin siniset, mutta ovat tummentuneet reippaasti syntymästä (on nyt 5kk).

Siskon lapsilla oli kirkkaan siniset silmät vuoden ja nyt on esikoisella vaaleanruskeat ja kuopuksella tummanruskeat silmät..

Vierailija
24/29 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 20:06"]

Olenko oikeasti ainoa joka muistaa sen että kaikilla vauvoilla on aluksi siniset silmät? Ne silmät muuttavat väriään muistaakseni neljään ikävuoteen asti.

Esim. meillä on miehellä harmaanvihreät ja minulla vihreä-ruskeat silmät. Esikoisella oli siniset silmät kun hän syntyi ja nyt kolmevuotiaana hänellä on vihreä-ruskeat silmät. Kuopuksen silmät ovat vieläkin siniset, mutta ovat tummentuneet reippaasti syntymästä (on nyt 5kk).

Siskon lapsilla oli kirkkaan siniset silmät vuoden ja nyt on esikoisella vaaleanruskeat ja kuopuksella tummanruskeat silmät..

[/quote]

Kaikilla vastasyntyneillä ei ole siniset silmät. Ei niillä ole kyllä ruskeitakaan silmiä, heti syntyessään.

Mulla on sekä sini- että ruskeasilmäisiä lapsia.

Niillä joille on tullut ruskeat silmät, on ollut vastasyntyneenä tosi tummat, grafiitinharmaat silmät, muttei siniset.

Ne joille on tullut siniset silmät, on ollut syntyessäänkin selvästi siniset silmät.

Joittenkin lasten silmien väri muuttuu kyllä myöhemminkin.

Mun kaverini poika oli ihan sinisilmäinen puolivuotiaaksi, sitten sen silmät muuttuivat ruskean- vihertäviksi.

Vierailija
25/29 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 20:02"]

Minä olen koko ikäni ollut katkera isälle jolta sain siniset silmät (kaikilla muilla suvussa ruskeat). Nyt odotetaan jännityksellä minkä väriset silmät tulevat esikoiselleni, miehelläni ja suvullaan siis ruskeat.

[/quote]

MItä vikaa on sinisissä silmissä? Musta sellaiset on maailman kauneimmat :D

Mulla itselläni on vihreän-ruskeat, ei oikeastaan minkään väriset.

Vierailija
26/29 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 18:08"]

Tuon nyt vielä ymmärtää, mutta miten minulla on ruskeat silmät vaikka isällä ja äidillä on siniset?

[/quote]Samoin mulla. Eikä kukaan lapsistakaan ole perinyt ruskeita silmiä. 

Vierailija
27/29 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla vastasyntyneillä ei tosiaan ole sinisiä silmiä. Meilläkin esikoisella oli sellaiset grafiitinharmaat tai lyijynharmaat, muuttuivat vasta joskus 2-3-v ruskeiksi. Toisella lapsella vastasyntyneenä grafiitinharmaat tummansinisellä vivahteella joista sitten tuli aika nopeasti syvänsiniset. Ja sitä ovat olleet muutaman kuukauden ikäisestä lähtien.

Vierailija
29/29 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 19:49"]

Kaksi puhtaasti sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta, koska sinisilmäisyys on väistyvä geeni. 

[/quote]

Silmien väri on polygeeninen ominaisuus, joten kaksi sinisilmäistä voi kyllä saada ruskeasilmäisen lapsen.

_Geneettisesti_ puhtaasti kun sinisilmäisiä taitaa olla aika harvassa.