Alaselkä kipeytyy kävellessä, mistä voi johtua?
Olen perusterve, normaalipainoinen, viime aikoina liikuntaa hieman epäsäännöllisesti harrastanut 35v nainen. Minulla on jo useamman vuoden ajan ollut sellainen ongelma et selkä kipeytyy jopa tosi pahasti jos ollaan esim kaupunkilomalla, jolloin kävelyä saattaa tulla kovalla alustalla kymmeniä kilometrejä päivässä. Kaikki käyttämäni kengät ovat periaatteessa ihan hyviä jaloille (lenkkareita, kävelykenkiä), en ihan mitään halpiksia, huonolaatuisia edes käytä ja vaihtelen kenkiä usein. En siis kävele useita päiviä peräkkäin samoilla kengillä..
Mistä tämä kipu voi johtua? Onko jollain ollut samanlaista joskus? Kiitos!
Kommentit (26)
Mulla on notkoselkä ja tuota alaselän väsymistä / kipua kävelyn jälkeen. Siihen auttoi hierojalla käynti ja pakaroiden käsittely.
Muuta huomioitavaa: Mittauta jalkojen pituusero esim fyssarilla, joka sitä tekee. Tarvittaessa räätälöidyt pohjalliset sen mukaan. (Kurkkaa sun eniten käyttämiä kenkiä: kuluuko jomman kumma kanta enemmän?) Entä onko SI-nivelten mahdollinen lukkiutuminen tutkittu? Siinä pari seikkaa, jotka mullakin nuorena jo vaivasivat. Jotkut tuttavat saaneet vastaavassa tilanteessa apua myös taidokkaan (lue: kokeneen, pitkään hoitoja tehneen) kalevalaisen jäsenkorjaajan luona käynnistä. Älä säikähdä nimikettä, ammattilaisia ovat.
Mitään ei tosiaan ole tutkittu, koska ajattelen olevani terve, ja näiden olevan pikku vaivoja vaan, kun eivät päivittäin vaivaa tai edes viikottain... Mutta varmaan jotain olisi syytä tehdä asialle! Nyt kun oltiin viikonloppu eri kaupungissa, kierreltiin kaupunkia koko päivä, niin kipeyty tosi pahasti alaselkä ja ensimmäistä kertaa ikinä melkein jouduin lopettamaan kävelyn kesken päivän. Nyt kipeytyessä istuminen taas auttoi ja helpotti oloa ainakin hetkellisesti. Ja tosiaan pakaran venyttely tuntui taivaalliselta. Pieniä ”kuhmuraisia” hieman arkoja kohtia tuntuu nyt koko alaselkä olevan taas täynnä.. T. Ap
Hanki akupunktiomatto (piikkimatto) ja makaa sen päällä iltaisin niin, että pakarat ja alaselkä ovat käsittelyssä. Pakaralihasta kannattaa vahvistaa.
Hitsit, minä olisin ikionnellinen, jos voisin kävellä kymmeniä kilometrejä päivässä. En valittaisi yhtään, jos selkä olisi sitten kipeä.
Ihmeellisiä ongelmia ihmisillä.
Sänkyjumpan huono asento? Naapurin Irmelillä se oli syynä selkäkipuun.