Kuinka kauan lapsiperheellä menee aikaa pakkaamiseen?
Vuodesta toiseen minua ärsyttää se, että mieheni ei tunnu tajuavan millainen aika perheemme kamojen pakkaamiseen menee. Siis esim. olimme viime viikon reissussa. Matkan ajaksi oli luvattu epävakaista säätä. Luvassa oli sekä juhlia, mökkeilyä että kaupunkilomailua. Lapset ovat vielä sen verran pieniä että eivät osaa pakata omia tavaroitaan.
Kuinka kauan teidän lapsiperheessänne menisi tuollaisen viikon reissun kamojen pakkaamiseen?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 20:41"]
Useampi tunti menisi aikaa tuollaiseen reissuun, kun pitäisi saada rauhassa miettiä, mitä kaikkea tarvitaan, tarkistaa sääennusteet ja kaikki. Minun ja kahden lapsen tavarat.
[/quote]
Samoin. En todellakaan halua lähteä matkalle ajatuksella että "ostetaan sitten matkalta jos jotain unohtuu tms." Varsinkin juhlavaatteiden (+korujen, kenkien) valinnan haluan tehdä huolella. Meidän mökiltä ei kovin helpolla lähdetä hakemaan mitään unohtunutta naamarasvaa, laturia tai verkkapukua.
Kyllä mulla menee paljon aikaa pakkaamiseen. Viikon reissulle (2 aikuista, 2 lasta) aloitan valmistelut jo mieluiten viikkoa ennen, jos on työviikko eli minulla on vain iltaisin hiukan aikaa pakata. Mietin valmiiksi mukaan otettavat vaatteet, jotta ehdin pyykätä ne valmiiksi (illassa ehtii pyörittää yhden koneellisen). Varsinaiseen kamojen etsimiseen kaapeista ja pakkaamiseen kuluu helposti kolme tuntia, eli kahden arki-illan verran (lasten nukkumaan mentyä ei voi heidän huoneistaan kamoja etsiä). Olen aikamoinen varmistelija ja haluan, että kaikki tärkeä on varmasti mukana eikä esim. lasten hammasharjat, aurinkorasvat tai passit ole unohtuneet. Ei meiltä juuri koskaan mitään unohdukaan.
Oma laukkuni on koko ajan pakattu. Muutamat päivittäin tarvittavat jutut, joista en ole katsonut aiheelliseksi ostaa erillisiä matkailuversioita (läppäri jne.) täytyy ottaa mukaan, mutta vaatteet, pesuaineet, pyykkäystarvikkeet ynnä muut ovat aina laukussa siististi organisoituina.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 23:40"]
Oma laukkuni on koko ajan pakattu. Muutamat päivittäin tarvittavat jutut, joista en ole katsonut aiheelliseksi ostaa erillisiä matkailuversioita (läppäri jne.) täytyy ottaa mukaan, mutta vaatteet, pesuaineet, pyykkäystarvikkeet ynnä muut ovat aina laukussa siististi organisoituina.
[/quote]
Ai se sama laukku käy niin mökkilömalle sateisella säällä kuin juhliin (esim. häät) helteellä ja lyhyille ja pitkille matkoille? Johan sä melkoinen olet!
Itse alan pari päivää aikaisemmin vilkuilemaan onko kaikki matkalle tarvitsemat vastteet pesty, jos ei, niin pesen niitä ajoissa. Edellisenä päivänä jo vähän katselen kamoja kasaan ja lähtöpäivänä laitan laukkuihin. Meitä on kaksi aikuista ja kolme lasta. Isommat pakkaa jo itse, mutta kyllä minä heillekin luettelen mitä ainakin tarvii mukaan. Pienimmän kamat pakkaan kaikki ja tietty omat. Mies pakkaa omansa. Minäkin pakkailen pikkuhiljaa. Kyllä siihen päivän varaan, mutta en tietenkään pakkaa koko aikaa. Itse fyysiseen pakkaamiseen menee tuskin tuntia kauempaa kaikkinensa, mutta lähtöön liittyy tisiaan paljon muutakin. Haluan, että koti on tip top kun tulen lomalta. Myös jääkaapin tyhjennys, kukkien kastelu, pihan laitto ym. kuuluu hommaan.
Muutama tunti menee pakkaamiseen, hommaa voi hidastaa moni tekijä mutta meillä osaa alle 5- vuotiaatkin auttaa. Hakee äitin ja isän sängylle alkkareita, sukkia, t-paitaa, housua yms.
Juhlavaatteet roikkuu ylhäällä niin ne pitää itse nostaa alas mutta ei hommaan mene aikaa jos koti on kunnossa ja tiedät missä ne vaatteet on joita haet. Jo hyvissä ajoin ennen lähtöpäivää käymme läpi kaikkien vaatteet niin ehtii ilman panikointia etsiä uudet sukkahousut tms.
Pakkaauspäivänä tavarat vaan pakataan, juhlavaatteet roikkumaan ovien päälle esim. mutta pakkauspäivä ei kannata olla lähtöpäivä. Me pakataan todella paljon koska lapsilla on harrastuksia joissa matkataan vaikka puolikas Suomesta kisapaikalle jossa saattavat yöpyä. Aina sateenvaara ja puhdasta, lämmintä päälle vaikkei olisikaan kuin yhden yön.
Oleellista minusta on että aina löytyy puhtaana, omalta paikaltaan vaatteet ja samoin tavara paikalleen niin löytyy ilman etsintää. Kirjoita vaikka lappu mitä tarvitaan, ihan vaan pääpiirteittäinkin riittää.
Kauanko sinulla sitten menee aikaa pakkaamiseen jos tulee sanomista?
Minä en jaksaisi jos kumppani alkaa niuhottamaan tuollaisesta, siis ilman syytä, saisi pakata itse jatkossa jos kerran puhe on ettei mies tiedä kauanko pakkaamiseen menee aikaa. Tälläisien ristiriitojen takia kannattaa asioita tehdä enempi yhdessä tai vaihdella tekijää. Kurjaa käytöstä jos toinen avautuu mutta minusta kannattaa mennä vähän itseensä sillä tämä ketjukin on sinun puolustautumista. Ja haet hyväksyntää ehkä laiskuudellesi?
Öö..? Vartti. Juhlavaatteet pesen heti käytön jälkeen eli ovat valmiina. Muita vaatteita sen verran kaapissa,että sieltä vaan ottaa ja laittaa laukkuun. Meillä on matka hammasharjat ja tarvittava matka apteekki vatsa-särkyläälkkeineen valmiina.
2aikuista ja 3lasta. Miten jokusaa pakkaaamiseen kulumaan tunteja?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 17:51"]
Vuodesta toiseen minua ärsyttää se, että mieheni ei tunnu tajuavan millainen aika perheemme kamojen pakkaamiseen menee. Siis esim. olimme viime viikon reissussa. Matkan ajaksi oli luvattu epävakaista säätä. Luvassa oli sekä juhlia, mökkeilyä että kaupunkilomailua. Lapset ovat vielä sen verran pieniä että eivät osaa pakata omia tavaroitaan.
Kuinka kauan teidän lapsiperheessänne menisi tuollaisen viikon reissun kamojen pakkaamiseen?
[/quote]Aloitin mökkiviikonloppuun pakkaamisen aamuseiskalta, klo 16 päästiin lähtemään. Tähän kuului myös kämpän kohtuulliseen kuntoon jättäminen eli pöydän siivous yms. Olin myös valmisteluja tehnyt jo edeltävänä iltana. Ihan oli täystöpäiväinen homma.
Minä myös aloitan pakkaamisen muutamaa päivää aikaisemmin. Teen lapsille omat pinot, joihin alan kasata riittäviä määriä kalsareita, sukkia, paitoja ym. Ja suosikkivaatteet pestään tietty edellisenä iltana.
Mutta hitainta ja työläintä on kaikkien hygieniatarvikkeiden ja lääkkeiden kasaaminen. En halua kantaa (ainakaan lentomatkoilla) isoja shampoopulloja tmv. mukana, joten pullotan ne aina pieniin matkapulloihin. Varsinkin etelän lomilla pullotus on oikeasti iso homma: lasten shampoo, äidin shampoo, isän shampoo, suihkusaippuat, meikinpoistoaine, kasvovesi, käsidesiä useampi pullo, tiskiaine, pyykinpesuaine, saippua jne.
Ja riippuen matkakohteesta tankkaan aina matkalääkelaukun, pitää varautua siihen että kaikille tulee vatsatauti, että riittää lääkitystä, maitohappoa, floridralia, mökillä pitää olla useita kyypakkauksia, mulle migreenilääkitykset ym. Eli apteekkiin ajoissa.
Ja sitten tietysti kaikki sellainen, mitä mies tai lapset eivät tule edes ajatelleeksi, kuten taskulamppu, matkapalovaroitin, pullonavaaja, pyykkipoikia, tiskirätti...
On siinä hommaa, mutta mielelläni hoidan sen kaiken itse. Viimeksi ajattelin että mies saa osallistua siten, että katsoo lapsille mökkivaatteet, ei luulisi että on liian vaativaa. Vaan oli. Yhdelle lapselle ei sitten tullut yksiäkään shortseja mukaan. Eli ei enää vastuuta miehelle mistään.
Päätin lähteä eilen kolmen lapsen kanssa mökille muutamaksi päiväksi. Mies jäi kotiin, lapset pakkasivat osin itse ja en käyttänyt aikaa kodin lähtövalmiiksi laittamiseen paljoa. Vaatteissa, muissa tavaroissa ja lasten laukkujen läpi katsomisessa meni melkein pari tuntia, sen lisäksi kävimme vielä kaupassa. Eli aikaa menee hyvin jo pelkän mökkireissun takia.
Viime vuonna olimme kaksi viikkoa asuntoautolla ulkomailla, mukana 2 aikuista ja 3 lasta, ja mietin, kokosin ja pakkasin tavaroita monena päivänä. Mies ei ymmärtänyt yhtään mikä siinä voi kestää, muttta mietittävää oli paljon. Matkan aikana kyllä mieskin sanoi jo, että alkoi ymmärtämään sitä showta. Kaikki tarvittava oli mukana, mitään ei ollut liikaa ja kaikki sujui.
Mulla on kansio, jossa on monta eri listaa. Ollaan menty uimaan ja kellukkeet jäivät kotiin, esimerkiksi.
Kansiossa lukee uimala, lähiseudun hupipaikka, esim Huimala, Hoplop, päivän matka Tykkimäkeen, mökkimatka jne.
Jos lähdemme esim ystäväni luo yhdeksi yöksi, löytyy vihosta yhden yön matka -lappu ja sen mukaan pakkaan.
Jos lähdemme lauantaina, mä käyn viimeistään maanantaina tavarat noin läpi. Esim. meillä on paljon vanhoja laukkuja ja ne voi hajota minä hetkenä hyvänsä. Kerkeen tarkistaa onko pysynyt ehjänä ja jotain paikkauksia itse tehdä, jos on tarve tai viime kädessä viedä suutarille. Voin helposti alkaa silloin maanantainakin jo pakkaamaan. Itse pakkaamiseen, eli käyn listan läpi ja tuon tavarat laukkuun ei todellakaan kauaa kestä. Usein lapsella ei ole väliä mitä laittaa päälle, ei ole ns lempivaatteita, kuten ei ole miehelläkään, joten hyvin tämäkin käy. Menemme lähes joka paikkaan autolla, joten ei tarvi miettiä esim pakkauskokoja.
Ulkomaan matkoille kun lähdemme olemme yleensä pitemmän aikaa, esim vähintään 10 pv, siellä käytämme kaikki samaa shampoota.
Olemme pari kertaa lentäneet halpalentoyhtiöllä, jossa matkalaukusta pitää maksaa ja tällöin olen menoon ottanut muutaman minipullon mukaan, lentolaukun sisällä on ollut iso laukku, joka on tullut ruumaan, eli käytön jälkeen pullot ovat lentäneet roskiin. Niitä kun saa koko ajan lisää.
Jos viitsii käyttää aikaa listojen tekemiseen, itse pakkaamiseen menee aikaa 3 hengen perheen mökkiviikonlopun tavaroiden keräämiseen alle vartti.
Meillä on aina siistiä, iso koti, tavaroilla omat paikat. Pyykkihuolto on säännöllistä, eli ei tarvitse erikseen tehdä loppusiivousta. Kun lähdemme pidemmälle matkalle, esim. kesälomamatkan ajaksi pyrin tyhjentämään ainakin pakkasen, siinä suunnittelussa menee monta kuukautta aikaa. Nyt ei olla toukokuun jälkeen ostettu enää halvalla varastoon ja ensi viikkokin syödään lähes kokonaan pakkasesta otettua raaka-aineita.
Huomenna lähdetään viikoksi Ruotsiin. Mies pakkaa omat tavaransa ja minä kaksi lasta ja omat vaatteet. Yleensä aikaa kuluu 30-45 minuuttia. Miettii vaan ns. alusvaatteista ulospäin niin menee nopeasti. Enimmät vaatteet luvatun kelin mukaan ja yksi vaihtoehtoinen vaatekerta.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 08:24"]Kauanko sinulla sitten menee aikaa pakkaamiseen jos tulee sanomista?[/quote]
No se sanominen tulee siitä, että mies luulee, että jos MITÄÄN ei ole mietittynä matkaa varten ja heräämme klo 8, niin klo 9 on koko pesue autossa. Ei todellakaan ole.
Vaatteet on pesty ja eväitä haettu kaupasta jo pari päivää aikaisemmin. Suurin osa tavarasta on pakattu edellisenä iltana ja vain viimeiset vielä illalla/aamulla käytetyt laitetaan aamulla kassiin. Hesari peruttu, erääntyvät laskut maksettu, matkakohteet mietitty. Aamulla vielä kastellaan kaikki kukat, illalla ajetaan nurmikko.
Juhlavaatteita ei noin vaan voi ottaa suoraan kaapista, vaan pitää miettiä että kaikkien vaatteet sopivat toisiinsa sopivasti (ei liikaa) ja ettei samoja vaatteita ole juuri käytetty edellisissä sukujuhlissa.
Lapsilla on oma makunsa, joten mitä tahansa ei voi kasseihin laittaa. Kun yhdistetään äidin maku ja lasten maku (ja mikä kutittaa ja mikä on muka tiukka), niin hommaan menee enemmän aikaa kuin jos minä vain sanoisin että nämä laitetaan.
Tavaralistat on onneksi valmiina.
Eli olimme valmiina autossa klo 10.15, talo siistittynä, koira lenkitettynä, mutta todellakin niin, että suurimmat valmistelut oli jo tehtynä ennen sitä.
ap
Mä taidan kanssa elää ihan eri todellisuudessa kuin monet. Meillä ei mene uintireissu pilalle jos kellukkeet unohtuu, ei mene mökkireissu pilalle jos sortsit jää. Päinvastoin, se opettaa asianosaisia vastuunottoon.
Me matkustetaan myös kevyesti ja pyrin kuljettamaan mahdollisimman vähän tavaraa mukana. Mä en iki maailmassa virittelisi joka perheenjäsenille omaa erikoissampoota pikkupulloon. Kyllä nyt reissun ajan pärjää pienemmälläkin valikoimalla, eri asia jos pysyvästi emigroituu.
Harvoin tehdään lapsiperheenä niin ex tempore -reissuja että jääkaapin tyhjentämiseen menee erityisiä aikoja. Uusia ei avata enää edellisenä päivänä ja kauppaostoksissa käytetään järkeä edeltävästi. Edellisenä päivänä syödään jo tähteitä ja pakastimen aarteita, joista ei jää tähteitä. Näin korkeintaan joutuu muutaman desin maitoa kaatamaan viemäriin.
nyt tässä kesän aikaan on tehty monta 3-7 päivän reissua. Kyllä meillä koko perhe ja talo saadaan lähtökuntoon parissa tunnissa. Juuri palattiin viikon Ruotsin reissulta. Silloin tehtiin niin, että lapset valkkasivat vaatteensa illalla, menivät nukkumaan. Sillä aikaa kun nukahtivat, niin mies pakkasi loput ja mä vein roskat, kastelIn ja vedin sähköjohdot Irti.
Ei siinä kauaa nokka tuhise, 2a+2l. Minä meillä aina pakkaan ja viimeksi ku 5 yöksi lähettiin (=sama kuin 7päivää olisi), niin puolessa tunnissa saa kaiken. Tietty jos pitää erityisiin säihin varautua (otin vain yhdet pitkähihaiset takeiksi, turhaan) niin on enempi pähkäiltävää. Yhteen matkalaukkuun meni vaatteet ja hygieniajutut, laturit, kamera ym. Toiseen pussiin nappaskengät ja ne pitkähihaiset.
27, täällä samanlainen kuin sinä!
Oltiin viime viikolla 4päivän (vuokra)mökki reissulla.
Laitoin edellisenä päivänä liinavaatteet,pyyhkeet ja uikkarit omaan kassiinsa 3min
Pakkasin lapsen vaatteet 3min eli otin kaapista kesävaatteita ja yhdet pitkähihaiset sekä naulakosta takin ja kumpparit.
Miehen kanssa laitettiin molemmat omat vaatteet 3min
Koska menimme vuokramökille, otimme ruokailuvälineet ja expresso pannun mukaan 2min
Aamulla laitoin dödöt,tampoonit,hammasharjat jne "toiletti laukkuun" 3min
Aamupalan jälkeen pukeuduttiin, lapsi valitsi pari kirjaa autolukemisiksi ja sitten lähdettiin.(joo-o vein roskat roskikseen ja laitoin aamupala tiskit kuten joka aamu) Kaupassa käytiin.
En ymmärrä, mitä te teette monta tuntia? Joku hervoton lista ja juoksentelua ympäri kotia? Tutkitte jokaisen lapsen sukan, että mahtuuko vielä päälle?
Aikaa menee sitä vähemmän, mitä enemmän ja isompia lapsia on. Esikoisen vauva-aikana pakkasin mukaan ihan järkyttävän määrän tavaraa, metodilla "just in case", ja tein romppeista jopa kirjallisen listan, että takaisin tullessa siitä voi tsekata kaiken tulevan mukaan.
Nyt meillä on lapset 11 ja 13-vuotiaita, pakkaavat omat tavaransa (nuorempi ei vaatteita). Pakkaamiseen menisi tuollaisella kotimaanreissulla about puoli tuntia.
Ulkomaanreissulle pitää vähän jo miettiä tarkemmin, kun kaikkea puuttuvaa ei välttämättä löydy helpolla sikäläisistä kaupoista. Pakkasin juuri juhannuksen jälkeen romppeet viikon Italian reissulle, siihen meni puoli päivää.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 23:40"]
[/quote]
Kysyttiinkö tässä ketjussa tätä? No ei kysytty, luepas vaikkapa otsikko uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 10:12"]
Mä taidan kanssa elää ihan eri todellisuudessa kuin monet. Meillä ei mene uintireissu pilalle jos kellukkeet unohtuu, ei mene mökkireissu pilalle jos sortsit jää. Päinvastoin, se opettaa asianosaisia vastuunottoon.
Me matkustetaan myös kevyesti ja pyrin kuljettamaan mahdollisimman vähän tavaraa mukana. Mä en iki maailmassa virittelisi joka perheenjäsenille omaa erikoissampoota pikkupulloon. Kyllä nyt reissun ajan pärjää pienemmälläkin valikoimalla, eri asia jos pysyvästi emigroituu.
Harvoin tehdään lapsiperheenä niin ex tempore -reissuja että jääkaapin tyhjentämiseen menee erityisiä aikoja. Uusia ei avata enää edellisenä päivänä ja kauppaostoksissa käytetään järkeä edeltävästi. Edellisenä päivänä syödään jo tähteitä ja pakastimen aarteita, joista ei jää tähteitä. Näin korkeintaan joutuu muutaman desin maitoa kaatamaan viemäriin.
nyt tässä kesän aikaan on tehty monta 3-7 päivän reissua. Kyllä meillä koko perhe ja talo saadaan lähtökuntoon parissa tunnissa. Juuri palattiin viikon Ruotsin reissulta. Silloin tehtiin niin, että lapset valkkasivat vaatteensa illalla, menivät nukkumaan. Sillä aikaa kun nukahtivat, niin mies pakkasi loput ja mä vein roskat, kastelIn ja vedin sähköjohdot Irti.
[/quote]
ei meilläkään mene uimareissu pilalle jos kellukkeet jäävät kotiin, mutta sattumoisin lapsi tykkää tosi paljon siitä että saa hypätä altaalle siitä kohtaa jossa jalat eivät osu pohjaan, kun on kellukkeet. Itse tietty olen haukkana valmiiksi vedessä metrin päässä. Meidän tapauksessa kellukkeilla on yhtä tärkeä osa uintireissua kun se että sinulta unohtuisi toinen korkokenkä kotiin matkalla häihin.
Ystävälläni on todella välillä tosi paha hilseongelma ja kun hilse tulee päälle, on vaihtoehtona ainoastaan tiukka kuuri. Shampoota voi varmaan muutkin käyttää, mutta on suht arvokasta, n 30 euroa purkki, joten muille kelpaa peruskaura.
Asiat eivät ole aina niin yksinkertaisia.
Useampi tunti menisi aikaa tuollaiseen reissuun, kun pitäisi saada rauhassa miettiä, mitä kaikkea tarvitaan, tarkistaa sääennusteet ja kaikki. Minun ja kahden lapsen tavarat.