Kuinka kauan lapsiperheellä menee aikaa pakkaamiseen?
Vuodesta toiseen minua ärsyttää se, että mieheni ei tunnu tajuavan millainen aika perheemme kamojen pakkaamiseen menee. Siis esim. olimme viime viikon reissussa. Matkan ajaksi oli luvattu epävakaista säätä. Luvassa oli sekä juhlia, mökkeilyä että kaupunkilomailua. Lapset ovat vielä sen verran pieniä että eivät osaa pakata omia tavaroitaan.
Kuinka kauan teidän lapsiperheessänne menisi tuollaisen viikon reissun kamojen pakkaamiseen?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 19:12"]
En pakkaa kaikkea yhdella kertaa, vaan vähitellen. Luulen, että jotain tunti menisi jos ihan kaikki laastarista hammastahnaan, sadevaatteista pikkuhousuihin ja lasten leluista aikuisten läppäreihin ja puhelinten piuhoihin pitäisi pakata. Oltiin viikonloppu mökillä ja meillä oli auton takapaksi aivan viimeistä neliösenttiä myöten täynnä. Kohta on lähtö etelään, enkä tajua miten saadaan kaikkien kamat kahteen matkalaukkuun!
[/quote]
Juu, yllättävän paljon tavaraa tarvitaan. Onneksi minulla on lista, josta voin ruksata että kaikki helpostiunohtuva, mutta tärkeä on mukana (siis voide hyttysenpistoksiin, kynsisakset, dödö, kaikkien laturit jne.) Mökkikamat menee kassiin jo selkäytimestä, eikä niiden ulkonäöllä ole niin väliä, mutta juhlavaatteet ovat vaikeita. Aina pitää erikseen kokeilla mahtuvatko pari kk sitten lapsella olleet kengät ja sukkikset vielä jalkaan ja omien vaatteiden valinta juhliin on aina yhtä vaikeaa.
Pari tuntia ehkä menisi jos tuohon aikaan lasketaan (juhla) vaatteiden valinta ja silitys.
Puolisen tuntia menee itse pakkaamiseen, mutta se edellyttää, että etukäteen on tehty lista, jossa on kaikki tarvittava. Yleensä teen listan pari päivää etukäteen ja tarkistan samalla, pitääkö mukaan tulevia vaatteita vielä pestä. Automatkalle tehdään vielä juuri ennen lähtöä retkieväät, siihen kuluu vartti.
1 aikuinen ja yksi lapsi parin yön telttaretkelle aiheutti ainakin 4-5 tuntia pakkaamista.
Aiemmin, kunminulla oli aina valmiina hygieniapussit kaikkine mahdollise lääkkeineen ym. tarvikkeineen, niin oma pakkaaminen sujui maksimissaan puolessa tunnissa oli lähtö sitten mihin tahansa.
Osaksi tuo pakkaaminen kestää siksi, koska haluan lapsen osallistua siihen pakkaamiseen. yhdessä mietitään, että kuinka monta mitäkin vaatekappaletta tarvitaan, mitä tarvitaan illalla, yöllä jne.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 19:05"]
Minä laittaisin edellisenä iltana hygieniatarvikkeet kasaan, valitsisin ja silittäisin ja taittelisin vaatteet jne. Pakkaaminen hoituisi varmaan alle vartissa.
[/quote]Fiksusti tehty. Ite pakkaan n 2 t ennen lähtöä. Koti jää yleensä sekaiseksi.
No oisko se tunteroinen mennyt, iskä ei osallistu matkoille, ja siltä sai sitten kuulla ettei tarvita useampaa vaatekertaa parin viikon reissulle...
Mutta kyllä mua v*uttaa että mä saan yksin kaiken miettiä ja laskea ja haalata autoon ja ajaa reissun, ei noista alakoululaisista ole edes omiaan pakkaamaan.
Tarviiko pyykinpesua suorittaa samana päivänä kun on lähtö
Pari tuntia, jos pitäisi yksin pakata ja olisi pitempi reissu tiedossa ja tarvittaisi todella kaikki vauvantarvikkeista isompien eräretki- ja juhlatamineisiin. Jos olisi kiire, riittäisi puoli tuntia.
2 lasta.
Jos kaikki pakatttava olisi valmiiksi pesty ja silitetty, niin n. 1h / lapsi.
Ohoh! Olettepa nopeita. Tai ehkä ajattelen asiaa eri tavalla. Toisaalta, kun on tottunut jo reissaamaan, tietää tarvittavat tavarat jo etukäteen. Listakin on valmiina ja päivitetään yleensä kuhunkin reissuun. Mutta, mutta...
Minä olen nykyisin ruvennut varaamaan vähintään päivän lähtövalmisteluihin. Ymmärtäisin aloittajan tarkoittavan ennemmin kaikkea valmistautumista eikä vain pakkaamista? Itse pakkaamiseen menee vain pieni osa ajasta. Meillä ei esim. ole rumpukuivainta, joten pyykki on pestävä viimeistään edellisenä päivänä. Monesti vähintään kaksi koneellista, jotta saadaan mukaan juuri se mitä halutaan.
Laukkuun tavaroita kasaillaan pitkin päivää, mutta jos mökille tai mummolaan ollaan lähdössä, kuluu varmaan puoli tuntia auton pakkaamiseenkin. Jääkaapista pitää tyhjentää vanhentuvat ja viedä roskat jne. Kaikki muu tulee pakattua jo illalla, mutta aamulla tietysti vasta hammasharjat, kammat ja lääkkeet kun niitä on käytetty.
Otetaas mielenkiinnosta lista, että mitä kaikkea lähtövalmisteluihin muilla kuuluu? Ainakin pyykinpesu on yksi asia, joka vie aikaa. Pilaantuvien ruokien tyhjentäminen jääkaapista /pöytätasoilta vie aikaa, samoin kaupassa käyminen ja eväiden teko, jos syö eväitä. Roskien vieminen, pihalelujen korjaaminen varastoon, akulla toimivien laitteiden lataaminen (jos otetaan mukaan)... mitäs vielä? Sanomalehden jakelun lopettaminen? Itse imuroin aina ennen lähtöä että on kiva tulla siistiin kotiin.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 19:33"]
Tarviiko pyykinpesua suorittaa samana päivänä kun on lähtö
[/quote]
no ei tarvi mutta myöskään en yleensä pakkaa lähtöpäivänä vaan edellisenä. jos olis kovin viksu niin pesis matkaan tarvittavat vaatteet jos sitä edellisenä päivänä mutta joskus se sitä pesee pyykkiä ja pakkailee sitä mukaa kunnsaa vaatetta kuivaksi.
Meillä minä pakkaan omat ja lapsen tavarat ja mies omansa ja aikaa menee puolisen tuntia itse pakkaamiseen, toki se edellyttää että vaatteet on puhtaana.
Jos pitää pari koneellista pestä pyykkiä, niin siinä toki menee useampi tunti.
Mutta jos joku nyt soittaisi, että puolen tunnin päästä pitäisi olla menossa, niin kyllä siinä ajassa viikon loman kamat saisi kasaan vaikka koko garderoobi ei pesunraikkaana olisikaan... Visakortti mukaan ja kaiken puuttuvan saa matkan varrelta.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 08:11"]
Ai se sama laukku käy niin mökkilömalle sateisella säällä kuin juhliin (esim. häät) helteellä ja lyhyille ja pitkille matkoille? Johan sä melkoinen olet!
[/quote]
Pakkaan aina saman verran vaatteita riippumatta matkan pituudesta: viikko tai kaksi kuukautta, ei eroa. Suurin osa matkoistani on yhdestä kolmeen yön työmatkoja, joissa tarvitsen pukua, joten juhlatkin menevät siinä samalla. Mökkeilyä en harrasta.
[/quote]
Mutta kun kysyttiin että kuinka kauan menee aikaa kun lomalla on suunnitelmissa mennä SEKÄ juhliin ETTÄ mökille JA kaupunkilomalle, niin eihän tuo sinun laukkusi siinä toimisi. Siinäpä olisit sateessa tai hyttysten syötävänä juhlapuvussasi.
[/quote]
No kauanko menee sortsien ja pikeepaidan pakkaamiseen? Puolitoista minuuttia? Pointti on siinä, että olen käytännössä aina lähtövalmis. Muutaman kerran tätä valmiutta on tarvittukin, kun olen saanut pikakomennuksen työkeikalle tai äiti on joutunut sairaalaan toisessa kaupungissa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 08:11"]
Ai se sama laukku käy niin mökkilömalle sateisella säällä kuin juhliin (esim. häät) helteellä ja lyhyille ja pitkille matkoille? Johan sä melkoinen olet!
[/quote]
Pakkaan aina saman verran vaatteita riippumatta matkan pituudesta: viikko tai kaksi kuukautta, ei eroa. Suurin osa matkoistani on yhdestä kolmeen yön työmatkoja, joissa tarvitsen pukua, joten juhlatkin menevät siinä samalla. Mökkeilyä en harrasta.
[/quote]
Mutta kun kysyttiin että kuinka kauan menee aikaa kun lomalla on suunnitelmissa mennä SEKÄ juhliin ETTÄ mökille JA kaupunkilomalle, niin eihän tuo sinun laukkusi siinä toimisi. Siinäpä olisit sateessa tai hyttysten syötävänä juhlapuvussasi.
[/quote]
No kauanko menee sortsien ja pikeepaidan pakkaamiseen?
[/quote]
Siis kuuluuko normaaliin varustukseesi mm. sateenkestävä ulkoilupuku ja vaelluskengät, pari vesikanisteria, kylmälaukullinen ruokaa, paketti vessapaperia ja lakanat?
Tunti muutaman viikon reissuun yhteensä molemmilta. Pari, jos kakara pyörii samalla jaloissa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 14:32"]Ap siis mitä sä sitten vielä aamulla teit että siihen meni yli kaksi tuntia? .[/quote]
No odottelin tietenkin sitä miestä, joka ei ollut tajunnut, että ei saa _omia_ tavaroitaan kasaan 10 minuutissa. Muu perhe söi siis nopean aamupalan, ulkoilutti koiran, kasteli kukat, nyki johdot irti, puki päälleen ja laittoi hiukset. Me olisimme olleet valmiit sovitusti klo 9 koska olimme pakanneet edellisenä iltana.
Miehen mielestä tuo edellisenä iltana pakkaaminen oli turhaa, vaikka häntä monesti pyysin pakkaamaan kanssamme, tai edes miettimään niitä juhlavaatteitaan. Pakkaaminenhan on niin helppoa! Mies alkoi sitten aamulla pohtia minkä värisen puvun ottaisi ja miettimään kravatinväriä. Silitteli paitojaan ja totesi että ne lempishortsit ovat pesussa (voi, voi... kun ei tullut aiemmin mieleen). Uimalasejakin etsi useamman minuutin kunnes nöyrtyi kysymään, että missäköhän ne ovat (olivat omalla paikallaan). Arvatenkin mies oli myös ainoa jolta puuttui jotain koko matkalla.
Joka kerta miestä saa odotella. Aina.
ap
Meillä menee alle 20 minuuttia kahden aikuisen tavaroiden pakkaamiseen. Esimerkiksi pesupussi on aina laukussa pakattuna ja valmiina, ja tiedän etukäteen, mitkä asut toimivat hyvin matkoilla. Listasta voi tarkistaa, mitä muuta pitää ottaa mukaan. Pakattavaa tavaraa ei olepaljon, koska matkustamme aina käsimatkatavaroilla. Tykkäämme liikkua ketterästi ja ripeästi. Ryhmämatkailu lasten kanssa ei ajatuksena innosta yhtään.