Esivaihdevuodet, onko se tällaista?
Kuukautiskierto lyhentynyt 5vko -> 4vko, pms aiemmin pari päivää, nyt viikko, kuukautiset kestää viikon ja limakalvot ärsyyntyy herkästi kuukautisten aikana ja jäkeen. Tuntuu että sellainen normaali vointi kuukautisten välillä on nykyään max viikko. Onko nämä vaihdevuosia enteleviä oireita vai mitä hittoa? Ikää 44.
Kommentit (25)
Kyllä! Itse 45 ja sama homma. Pms oireet sata kertaa pahemmat, vuoto paljon runsaampaa, kierto 22pv ja vuoto kestää viikon eli kuukautiset on KOKO AJAN, eli siis sina viikon menkat, kaksi viikkoa väliä, taas viikin menkat. Ferritiini 10. Mitöön ei tehdä asialle lääkärissä kun tää on kuulemma normaalia.
Mulla ikää 47v ja kierto ei ole enää täsmällinen. Alkanut myös ahdistaa erittäin paljon viikkoa ennen kuukautisia. Joskin koko.elämä tuntuu masentavalta, ikäkriisi.
Mä 45v ja kierto lyhentynyt noin kolmeen viikkoon. Yhtä kivuliaat kuin teininä ja se vuodon määrä on järkyttävää! Ovulaation (tai mikäs se tässä iässä enää on) aikana tuhruttaa myös pari päivää. Yöunet max viisi tuntia, mielialat vaihtelee älyttömästi. Välillä todella synkkiä ajatuksia sit itkua ja minuutin päästä naama irtoo kun naurattaa. Kovia, jäykkiä partakarvoja, hiuksia lähtee, seksiä tekee mieli joko ihan por*ona tai oksettaa.
Kaikki mitä suuhun laitan lihottaa samantien jopa hammastahna. Kyllä on ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Itse 45 ja sama homma. Pms oireet sata kertaa pahemmat, vuoto paljon runsaampaa, kierto 22pv ja vuoto kestää viikon eli kuukautiset on KOKO AJAN, eli siis sina viikon menkat, kaksi viikkoa väliä, taas viikin menkat. Ferritiini 10. Mitöön ei tehdä asialle lääkärissä kun tää on kuulemma normaalia.
Toi runsaammat menkat unohtuikin listalta. Ja kun ei ne niukat ollut ennenkään niin nykyään ihan mahdotonta. Kuukuppi ainoa millä ehkä vältyy öisiltä vahingoilta ja se on alkanut ärsyttää limakalvoja. 😣 Ihan tosi kivaa..
Etsi parempi lääkäri. Ferritiini 10 on vakava raudanpuute
Täytin juuri 51, kuukautiset edelleen säännölliset 29 päivää (kierto ollut aina 29 päivää) ja ovulaation tunnistan ... ei taida ihan pian tulla menopaussi! Ainoa oire kuivuus alapäässä. Voi tässä olla kyllä vielä edessä vaikka mitä ei niin kivaa!
Itse olen 48, "koneisto" toimii ihan kuin ei mitään, vuoto vain hieman niukempaa, muuten melkein elämänsä kunnossa paikat, paljon paremmat kuin nuorempana.
Vähän hassuja nää ei mulla vaan ikinä vastaukset.. Jos kysytään että kauanko jalka oli kipsissä murtuman jälkeen, niin miksi tulla vastaamaan että ei mulla vaan ikinä ole jalka murtunut. Jos kysytään esivaihdevuosioireista, miksi tulla mainostamaan että ei mulla vaan ole moisia vaikka olen muutaman vuoden vanhempi? Hyvä teille, toivottavasti säästytte oireilta jatkossakin, koska tää on ihan syvältä!
on. fsh.labra varmistaa.
Mutta oireista päätellen olet jo pitkällä alamäessä.
Olin sun ikäinen samassa jamassa. Vielä rytmihäiriöitä päälle.
Vikat kk.t. 48v.
Hormoonikorvaushoito on keksitty ja mulla ainakin hormoonikierukka ja estrogeenilaastari auttoivat. Ei tule kuukautisia ja mieliala, univaikeudet yms. oireet hävisivät/lievenevät. Kannattaa käydä kyselemässä, jos haluaa lievennystä. Turha sitä on kärsiä, vaikka toiset olisivat sitä mieltä, että kunnon nainen kärsii vaihdevuotensa. Kyllä itse koen elämänlaatuni parantuneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi runsaammat menkat unohtuikin listalta. Ja kun ei ne niukat ollut ennenkään niin nykyään ihan mahdotonta. Kuukuppi ainoa millä ehkä vältyy öisiltä vahingoilta ja se on alkanut ärsyttää limakalvoja. 😣 Ihan tosi kivaa..
Eihän sulla ole edes paha, jos kuukuppi riittää koko yöksi.
Minulla oli pahimmillaan tilanne se, että kuukuppi + side oli pakko olla, ja 2 tunnin välein piti käydä tyhjentämässä, silti tuli usein yli. Ja käsi oli aina rannetta myöten veressä kun kuppia tyhjensin. Sain vuotoa hillitseviä lääkkeitä, joita piti ottaa maksimi annos 4 tunnin välein pahimpina vuotopäivinä ja öinä. Lääkkeiden kanssa tyhjennysväliksi riitti 4 tuntia. Eli yöllä, kun heräsin ottamaan lääkkeen tyhjensin myös kupin. Kuppi riitti kuitenkin juuri ja juuri siihen neljään tuntiin. Nyt on hormonikierukka, ja vuoto on vain pientä tiputtelua. Syksyllä olisi tarkoitus käydä uusimassa se kierukka, koska menkat tulevat edelleen lähes joka kuukausi, enkä halua niitä tulvia enää ikinä takaisin.
N51
Täytän 47 ja aivan hirvee pms oireet. Keltarauhastasot normaalit, vuoto normaalia ja suht säännöllistä, unetkin ihan ok, mutta mielialavaihtelut aivan järkyttäviä: ärsyynnyn tosi pienestä ja tuntuu että olen vaan koko ajan vihainen. Ahdistusta, synkkiä ajatuksia, masennusoireita, välillä vihaan ihanaa miestäni, kaikki hänen syytään, saa olla varpaillaan koko ajan. Viikon päästä näistä oireista ("ovulaatio") rakastun mieheen yhä uudestaan ja elämä onkin ihan kivaa. Kuitenkin tuntuu että nämä ahdistusoireet vie koko ajan yhä enemmän aikaa elämässäni ☹️
Vierailija kirjoitti:
Hormoonikorvaushoito on keksitty ja mulla ainakin hormoonikierukka ja estrogeenilaastari auttoivat. Ei tule kuukautisia ja mieliala, univaikeudet yms. oireet hävisivät/lievenevät. Kannattaa käydä kyselemässä, jos haluaa lievennystä. Turha sitä on kärsiä, vaikka toiset olisivat sitä mieltä, että kunnon nainen kärsii vaihdevuotensa. Kyllä itse koen elämänlaatuni parantuneen.
Kokeilin hormonikierukkaa eikä sopinut. Estrogeenihoitoa pelkään, koska ne voi aiheuttaa syöpää
Olen 50-vuotias, mielialavaihteluita, olo on kuin teinillä, kaikki ärsyttää varsinkin ihmiset. Kuumia aaltoja kylmiä aaltoja, hiki haisee, tukka on omituinen ihan kuin ohentunut, maha turpoaa koko ajan, ovulaatio kivulias ja kestää ainakin kaksi päivää, vuodot todella runsaita, välillä vuoto pitänyt lopettaa lääkityksellä, sydämen tykytystä. Olen käynyt lääkärissä kaksi kertaa näiden inhottavien oireiden vuoksi ja väsymyksen. Väsymyksen syy selvisi, rauta-arvot olivat todella alhaiset ja olen syönyt rautakuurin, tämä auttoi. Täytyy sanoa, en todellakaan voinut aavistaa mitä tuleman pitää, nuorempana ihmettelin miksi 50-vuotiaat naiset ovat kärttyisiä, nyt olen juuri sellainen kärttyinen täti, vaikka olen nuorekas ja kasvoiltani nuoremman näköinen.
Kauhulla odotan :( Kuulostaa kamalalta ja jos vuoto vielä tästä runsastuu, niin vaipat saa varmaan laittaa.
Minulla 51-vuotaana alkoi sirus, etyä kuukautiset eivät enää loppuneetkaan. 3k yhteen putkeen saatt vutaaja hirmumääriä. Välillä tasoittui ja esim 3k kokonaan poiskin. Viie kesänä sain lähetteen naisten klinikalle ja kohdun hyperpadian takia suostui ohdu poistoon . Tuo ferritiini meni itsellä alle 10 vaikka hyvä hg . Nyt on kohtu ollut pois 7 kuukautta ja kyllä on ihaa, kun ei sitä hirveää vuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sulla ole edes paha, jos kuukuppi riittää koko yöksi.
Minulla oli pahimmillaan tilanne se, että kuukuppi + side oli pakko olla, ja 2 tunnin välein piti käydä tyhjentämässä, silti tuli usein yli. Ja käsi oli aina rannetta myöten veressä kun kuppia tyhjensin. Sain vuotoa hillitseviä lääkkeitä, joita piti ottaa maksimi annos 4 tunnin välein pahimpina vuotopäivinä ja öinä. Lääkkeiden kanssa tyhjennysväliksi riitti 4 tuntia. Eli yöllä, kun heräsin ottamaan lääkkeen tyhjensin myös kupin. Kuppi riitti kuitenkin juuri ja juuri siihen neljään tuntiin. Nyt on hormonikierukka, ja vuoto on vain pientä tiputtelua. Syksyllä olisi tarkoitus käydä uusimassa se kierukka, koska menkat tulevat edelleen lähes joka kuukausi, enkä halua niitä tulvia enää ikinä takaisin.
N51
😬 huh, kuulostaa aika pahalta. Kyllä minäkin siteen tarvitsen kupin lisäksi pahimpina päivinä, mutta yksi tyhjennys yössä sentään riittää..
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo mitkään ESIvaihdevuodet ole vaan rerimenopaussi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo mitkään ESIvaihdevuodet ole vaan rerimenopaussi.
Tämä.
Vaihdevuodet jaetaan kolmeen (3) vaiheeseen.
Kyllä.