Ihanaa! Saan ostaa kivihiilisähköä =D
Vuoden-parin välein mun on pitänyt hankkia uusi sähkösopimus. Olen aina ostanut sähköä sieltä mistä suunnilleen halvimmalla on pienen googlailun jälkeen helposti löytynyt. Niin kauan kuin muistan, on kaikki sähköni ollut mitälie "ekoa", siis uusiutuvaa, tuulivoimaa, vesivoimaa, mitälie muuta vihreää hömppäsähköä. Olen aina löytänyt ainostaan ekosähköä!
Siispä olen elänyt siinä uskossa ettei muunlaista sähköä enää edes myydä. Olen ihmetellyt miksi firmat edes mainitsevat myyvänsä ekosähköä jos kaikki sähkö on ekosähköä. Olen ajatellut että se on varmaan vain niiden typerä mainoskikka. Mainostetaan ilmiselvyyttä. Keksitään sille ainoalle tarjolla olevalle sähkölle aina vain erilaisempia nimityksiä. Luodaan runsaan valinnanvaran illuusio vaikka tarjolla on aina vain yhtä ja samaa tuotetta.
Mutta! Äsken hankin uuden sähkösopimuksen. Yllättäen, sähköni tuotetaan kivihiilivoimalassa! Mun sähköt tuotetaan polttamalla kivihiiltä! Jee! Vihdoin löysin kivihiilivaihtoehdon! Tästä minä olen jo vuosia haaveillut!
Kommentit (7)
Oli kivihiilisähköä, mutta sähkölaitteista tuli sellainen pieni savun haju, ei ollut kovin miellyttävä ja ajattelin että tapetit menee pilalle, niin vaihtoon meni.
Vierailija kirjoitti:
Oli kivihiilisähköä, mutta sähkölaitteista tuli sellainen pieni savun haju, ei ollut kovin miellyttävä ja ajattelin että tapetit menee pilalle, niin vaihtoon meni.
Osta puuta polttamalla valmistettua sähköä. Se savu varmaan haisee hyvältä. Ja sähkölaitteista tulee sitten sellainen mukava ritinä ja rätinä niinkuin nuotiosta.
Samasta verkosta se tulee kuin norppa-sähkökin.
Jahas, täysikuu vielä vaikuttaa. No, hulluilla on hullujen huvit.
Sulla ei ilmeisesti oo lapsia, kun kehtaat oikein ylistää vastuuttomuuttasi ja idiotismiasi? Mene takasin ulilaudalle tai suomi24:lle, tää on vauva.fi.
Jokaisen töpsölistä tulee ihan samaa sähköä täysin riippumatta siitä onko tilannut jotain ydinvoimavapaata viherpiperryssähköä tai mitä muuta tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Jahas, täysikuu vielä vaikuttaa. No, hulluilla on hullujen huvit.
Sulla ei ilmeisesti oo lapsia, kun kehtaat oikein ylistää vastuuttomuuttasi ja idiotismiasi? Mene takasin ulilaudalle tai suomi24:lle, tää on vauva.fi.
Jokin asia teki minut iloiseksi. Se on erittäin harvinaista, elämässäni on äärimmäisen vähän iloisia hetkiä. Joten jaoin ilon aiheeni täällä muille ihmisille. Kenties joku muukin osaa iloita puolestani. Jaettu ilo on suurempi ilo.
Ei tämä sitä tarkoita että meidän kaikkien täytyisi nyt yhdessä tuumin urakalla alkaa pilata maapallomme ilmastoa. Ei me olla ryhtymässä mihinkään hullunhauskoihin ilmastonpilaamistalkoisiin.
Ilon jakaminen voi levittää iloa niille jotka sitä eniten kaipaavat. Aivan sama kuinka absurdista päättömästä asiasta se ilo on alunperin lähtöisin. Haukotus tarttuu. Ilo saattaa tarttua myös, vaikkei ensinkään tietäisi mistä se on lähtöisin.
ap
Jos maksaisin sähköstä hieman enemmän niin se olisi ekosähköä, olisin helposti voinut valita ekosähkön. Ei se minulle rahan suhteen niin tarkkaa ole, ei se ekosähkö liian kallista ole, mutta pitihän minun sitä kivihiilisähköä ostaa nyt tämän ainoan kerran kun sitä löysin. Tämä mahis tulee vain kerran elämässä.
Ja todellakin minulla olisi ollut varaa vaikka mihin ekosähköön, vaikka johonkin maailman eniten luontoa suojelevaan sähköön, koska en minä sähköäni itse maksa. Kela maksaa koska elän toimeentulotuella. Joten sama se minulle minkä hintaista sähköni on.
Mutta en ymmärrä miksi valtio Kelan toimeentulotuen muodossa edistäisi ekosähköä tai muuta luonnonsuojelua. Luonnon suojeleminen ei käsittääkseni ole toimeentulotuen pointti. Eiköhän toimeentulotuki ole olemassa jotta minä selviytyisin hengissä. Joten en sitten toimeentulotukea käytä luonnonsuojeluun. Jos valtio tahtoo edistää luonnonsuojelua niin valtion tulee tehdä se käyttämällä jotain muita rahoja, jollain muulla keinolla - ei kierrättämällä toimeentulotukea köyhien kansalaisten kautta sähköyhtiöille.
ap