Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa lapsenvahdiksi kelpaa vain omat vanhemmat?

Vierailija
15.07.2013 |

Moni valittaa, ettei koskaan pääse miehensä kanssa kaksin minnekään ja ainoina lapsenvahtivaihtoehtoina pidetään omia vanhempia. Miksi niin harva käyttää ulkopuolista lastenvahtia tuntiliksalla?

t. ulkosuomalainen, ihan rakentavassa hengessä

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en suoraan sanottuna edes tiedä, mistä satunnaiseen parin tunnin tarpeeseen voisi lapsille hoitajaa palkata :( Taisi MLL:kin lopettaa lastenhoitajavälitksen..

Näin pääkaupunkiseudulla asuvana olisi hirmu kätevää, jos vaikka lto-opiskelijoilla olisi yhteystietolista lisäansioita lastenhoitohommista haluavista opiskelijoista.

Vierailija
2/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonompiosaisten hyväksikäyttö pakottamalla heidät piikomaan nälkäpalkalla että itse pääsisi hurvittelemaan muun eliitin kanssa on nyky-Suomessa häpeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko suomalaiset nuoret mielestänne nykyään niin epäluotettavia?

Vierailija
4/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua antaa pientä lasta täysin vieraalle hoitajalle. Yritimme saada vakihoitajaa ensin MLL:n kautta sitten muuten. Ei onnistunut: Yksi muutti, toinen sai muita vakitöitä, kolmas siirteli tapaamista eikä koskaan sopinutkaan jne. Kyllästyin yrittämään.

Sitten harkitsimme firman kautta otettavaa hoitajaa, mutta hinta oli muistaakseni n. 30-35 €/h (sunnuntaisin vielä suurempi) ja iltaisin piti maksaa vielä taksi tai jotain. Tätä olisimme vielä harkinneet, saahan siitä verovähennykset, mutta sitten toinen meistä jäi opiskelijaksi, joten pienistä tuloista ei kovin herkästi makseta satasta paria silloin tällöin yhdestä vapaaillasta.

Vierailija
5/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 09:39"]

Ovatko suomalaiset nuoret mielestänne nykyään niin epäluotettavia?

[/quote]

Minusta eivät ole, mutta meillä ei ainakaan ole tuttavapiirissä lähialueilla ketään sen ikäisiä nuoria, joita voisi pyytää. Ja vieraampien kanssa meille on tosiaan sattunut ilmeisesti huono tuuri.

t. 5

Vierailija
6/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 09:37"]

Huonompiosaisten hyväksikäyttö pakottamalla heidät piikomaan nälkäpalkalla että itse pääsisi hurvittelemaan muun eliitin kanssa on nyky-Suomessa häpeä.

[/quote]

Mutta mummon ilmainen työ ei ole riistämistä?

Onko 10 e/h nälkäpalkka? Jos on, älä mene huvipuistoihin, niissä työntekijöiden palkka on reilusti alle 8 e/h.

Vierailija
7/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 09:36"]

Itse en suoraan sanottuna edes tiedä, mistä satunnaiseen parin tunnin tarpeeseen voisi lapsille hoitajaa palkata :( Taisi MLL:kin lopettaa lastenhoitajavälitksen..

Näin pääkaupunkiseudulla asuvana olisi hirmu kätevää, jos vaikka lto-opiskelijoilla olisi yhteystietolista lisäansioita lastenhoitohommista haluavista opiskelijoista.

[/quote]

Aikoinaan tuollainen lista oli, mutta isät käyttivät sitä muiden palveluiden vonkaamiseen...

Vierailija
8/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska omat vanhemmat ovat halpoja ja heitä voi kiristää: jos et hoida lapsia silloin kun minä sanon, et näe heitä koskaan.

Suomi on siitä outo maa, että täällä vaaditaan yhteisöllisyyttä, mutta se tulkitaan sellaiseksi toiminnaksi, jossa koko perhe ja suku ei ole yhdessä vaan isovanhemmat ovat lastenlasten kanssa ja se "välisukupolvi" riekkuu keskenään. Muualla maailmassa isovanhemmat eivät päivystä iltaisin lastenhoitoapuna vaan ovat koko nuoremman perheen kanssa, kaikki yhdessä. Se on yhteisöllisyyttä!

Vierailija
9/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pystyis rentoutumaan, ellen tuntisi lastenhoitajaa ennestään. Ilta kaksin miehen kanssa olisi siis turha.

Lapset itse haluaisivat viettää enemmän aikaa isovanhempien kaa ilman meitä, siksi ajatus heistä lastenvahteina ei tuntuisi hullulta. Mutta en pyydä koska isovanhempia ei kiinnosta, Ovat itse niin sanoneet. Kiinnostaisiko itseäsi sen jälkeen viettää myöskään koko perheen voimin aikaa isovanhempien kaa? Nykyään teemme usein niin, että toinen meistä viettää omaa aikaa kun toinen on isovanhempien luona lasten mukana lastenvahtina. Onko sekään järkevää? Muuta emme ole tähän hätään keksineet.

Vierailija
10/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 09:50"]

Mutta mummon ilmainen työ ei ole riistämistä?

[/quote]

Lasten hoito nyt vain kuuluu mummoille, ja heidän kuuluu tehdä sitä mielellään. Ei se ole heille mitään työtä vaan iloa. 

Vierailija
11/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 10:10"]

Mä en pystyis rentoutumaan, ellen tuntisi lastenhoitajaa ennestään. Ilta kaksin miehen kanssa olisi siis turha.

Lapset itse haluaisivat viettää enemmän aikaa isovanhempien kaa ilman meitä, siksi ajatus heistä lastenvahteina ei tuntuisi hullulta. Mutta en pyydä koska isovanhempia ei kiinnosta, Ovat itse niin sanoneet. Kiinnostaisiko itseäsi sen jälkeen viettää myöskään koko perheen voimin aikaa isovanhempien kaa? Nykyään teemme usein niin, että toinen meistä viettää omaa aikaa kun toinen on isovanhempien luona lasten mukana lastenvahtina. Onko sekään järkevää? Muuta emme ole tähän hätään keksineet.

[/quote]

Ette tietenkään voi valmiiksi tuntea uutta lastenvahtia, mutta tutustumalla opitte tuntemaan. Kutsutte ensin kotiinne niin, että kaikki ovat kotona ja ensin jätätte lapset vaikka vain tunnin kauppareissun ajaksi uuden hoitajan kanssa. Pikkuhiljaa sitten pidemmäksi aikaa. Myöhemmin on sitten helppoa lähteä puolison kanssa ulos syömään tai elokuviin, kun kotona on jo tutuksi tullut vahti.

Vierailija
12/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei yksinkertaitsesti ole varaa lastenhoitajaan. Kun miettii kokonaiskustannuksia (lastenhoitajan palkka+ matkat tutustumiskäynneille sekä varsinaisen menon ajaksi, ja siihen sitten vielä ne rahat mitkä menisivät illanviettoon) niin meillä vaan ei ole varaa. En jaksa motivoitua maksamaan sataa euroa siitä, että pääsen katsomaan leffaa. Sen kympin leffalipun voin ostaa nykyisillä tuloilla, mutta loput 90 euroa alkaa jo kirpaisemaan.

On onneksi paljon ihmisiä, joilla on rahaa pistää muutama satanen silloin tällöin ihan vaan siitä ilosta että pääsee jonnekin, mutta on paljon myös meitä, joilla sillä rahalla on parempaa käyttöä.

Vierailija
13/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysellä työkavereilta ja tutuilta. Monilla on teini-ikäisiä lapsia jotka tekevät mielellään lastenhoitotyötä esim 6 e/tunti +matkat. Tällöin kyseessä on jonkun tutun lapsi eli ei tunnu niin pahalta edes jättää lasta hoitoon. Meillä oli usein myös MLL_n hoitajia. Jotkut oli hyviä, jotkut ei. mentiin ihan fiilispohjalta. Helpompaa tietysti jos lapset sen ikäisiä että osaavat kertoa. Huonotkin oli siis sitä tyyppiä että eivät jaksaneet leikkiä lasten kanssa mutta syömiset, nukkumaanmenot ym hoitui mallikkaasti

Vierailija
14/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tiedä onko useimmiten edes kysymys sen suuremmasta "hoitoavusta". Ennemminkin siitä, että isovanhemmat ylipäätänsä viettäisivät edes hetken aikaa lastenlastensa kanssa. Itse olin kotivuosinani tosi surullinen sitä, että olin aina leikkikentällä ainoa äiti joka oli siellä lasten kanssa aina. Muilla oli ainakin silloin tällöin joku isovanhemmista tunnin parin ajan, silkasta ilosta saada viettää aikaa lastenlastensa kanssa. Oi että mulla kävi kateeksi niitä lapsia ja säälin omiani kun heidän isovanhempiaan ei moinen kiinnostanut vaikka mahdollisuudet olisivat olleet jopa paremmat kuin näillä muilla isovanhemmilla (meidän vanhemmat eläkkeellä, hyväkuntoisia, leikkikentällä moni mummo oli ennen omaa työiltavuoroaan). 

omat lapseni haluaisivat nähdä isovanhempiaan useammin, mutta kun vastakaikua ei ole :-(

Vierailija
15/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole rahaa maksaa lastenhoidosta, harvemmin riekkumisestakaan.

Kun tarvitsen lastenhoitajaa esim. hammaslääkärikäynnin takia, pyydän jotain tuttuani ottamaan lapseni siksi aikaa leikkimään omien lastensa kanssa. Tämä toimii myös toiseen suuntaan, olen muutaman kerran esim. ollut illan yöhön asti  kaverini luona, kun hän on ollut jossain ja lapset menneet nukkumaan. Tai meillä on ollut naapurin lapsia leikkimässä, kun vanhemmat käyvät jossain.

Isovanhemmat eivät "ehdi".

Vierailija
16/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitämitä 15, tekstisi voisi olla minun kirjoittamani!

t. 16

Vierailija
17/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat syyt kuin niin monella muullakin:

Haluan, että hoitaja on tuttu sekä meille että lapsille.

En tiedä, mistä saisin ulkopuolisen hoitajan. Asun pienellä paikkakunnalla, jossa ei ole MLL:n palveluja (ja ongelma olisi edelleen hoitajan tuttuus), en muutenkaan tunne esim. naapureita niin hyvin, että voisin kysyä heitä tai heidän lapsiaan.

En haluaisi kotiini nuuskimaan ketään naapureita tai heidän lapsiaan, kuitenkin leviäisi pitkin kyliä juorut, millaista meillä on.

Tuntuu, että lapset koetaan Suomessa niin usein häiriötekijöiksi, että en oikein kehtaa edes tyrkyttää niitä kenellekään puolitutulle vaivoiksi... Kehtaisiko joku naapuri edes kieltäytyä, vaikkei oikeasti haluaisi hoitaa lapsia? Riittäisikö vaivanpalkka korvaamaan lapsista koituneen epämukavuuden?

Olisi ihan kiinnostavaa kuulla, miten ulkosuomessa nämä ongelmat koetaan ja ratkaistaan. Onko esim. naapurikateus ja kyylääminen vähäisempää, ollaanko parempia tuttuja ihmisten kanssa, niin että lähipiirissä on sellaisia tuttuja ihmisiä, joita voi pyytää lapsenvahdiksi? Onko suhtautuminen lapsia kohtaan helpompaa?

Vierailija
18/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinhuoltaja ja meillä on rinki yksinhuoltajia, jotka ovat aina valmiina auttamaan. Minulla on myös lapsilla kummit ja mummit, joten hoitajia riittää. En ole koskaan ymmärtänyt ydinperheiden jumittamista kotona.

Vierailija
19/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 10:54"]

En mä tiedä onko useimmiten edes kysymys sen suuremmasta "hoitoavusta". Ennemminkin siitä, että isovanhemmat ylipäätänsä viettäisivät edes hetken aikaa lastenlastensa kanssa. Itse olin kotivuosinani tosi surullinen sitä, että olin aina leikkikentällä ainoa äiti joka oli siellä lasten kanssa aina. Muilla oli ainakin silloin tällöin joku isovanhemmista tunnin parin ajan, silkasta ilosta saada viettää aikaa lastenlastensa kanssa. Oi että mulla kävi kateeksi niitä lapsia ja säälin omiani kun heidän isovanhempiaan ei moinen kiinnostanut vaikka mahdollisuudet olisivat olleet jopa paremmat kuin näillä muilla isovanhemmilla (meidän vanhemmat eläkkeellä, hyväkuntoisia, leikkikentällä moni mummo oli ennen omaa työiltavuoroaan). 

omat lapseni haluaisivat nähdä isovanhempiaan useammin, mutta kun vastakaikua ei ole :-(

[/quote]

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Lapsenlapsen ja isovanhemman välille ei suomalaisten mielestä kehity kunnon sidettä kuin silloin, kun vanhemmat eivät ole paikalla.

Onko teillä töissä sama juttu eli voitte olla edes kohtuullinen kaveri vain niiden kanssa, joita tapaatte kahdestaan. Jos kahvipöydässä on isompi porukka, ei aitoa kanssakäymistä synny.

Jos olisin isovanhempi, kummastelisin sitä, että oma lapseni ei halua viettää kanssani hetkeäkään. Lapsenlapset kyllä annettaisiin viettämään aikaa kanssani, mutta aikuiskontakteja lapseni ei minulle sallisi.

Vierailija
20/26 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 10:47"]

Kannattaa kysellä työkavereilta ja tutuilta. Monilla on teini-ikäisiä lapsia jotka tekevät mielellään lastenhoitotyötä esim 6 e/tunti +matkat. Tällöin kyseessä on jonkun tutun lapsi eli ei tunnu niin pahalta edes jättää lasta hoitoon. Meillä oli usein myös MLL_n hoitajia. Jotkut oli hyviä, jotkut ei. mentiin ihan fiilispohjalta. Helpompaa tietysti jos lapset sen ikäisiä että osaavat kertoa. Huonotkin oli siis sitä tyyppiä että eivät jaksaneet leikkiä lasten kanssa mutta syömiset, nukkumaanmenot ym hoitui mallikkaasti

[/quote]

Meillä taksa on 8.5 e/h + matkat, verokirjalla. Jos ei arvosta lapsiaan sen vertaa, että suostuu maksamaan heidän hoidostaan, saa tyytyäkin hieman heikompaan hoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi