Kuinka salaisit Google Drive tiedostot puolisoltasi?
Kännykkääni on synkronoitu Google Drive, jossa säilön kaiken näköistä mitä tarvitsen arkielämässä ja tuon kautta niihin on helppo pääsy. Nyt olen alkanut pitämään siellä myös päiväkirjaa, sekä terapiassa oppimiani asioita. En tahdo että puolisoni tonkii näitä, ne on kuitenkin sen verran intiimejä asioita. Hänellä on siis pääsy kännykkääni ja välillä käyttää sitä jos omansa on jossain kaukana ja se on ihan ok (jos siis lukee uutisia tai muuten selaa nettiä). Eilen hoksasin, että yksi päiväkirjatiedostoistani oli pompannut kännykän yläilmoituspalkkiin ilmoittaen "saatavilla offline tilassa", sen jälkeen kun hän oli käyttänyt sitä. Tarkoittaako tuo että hän kävi lukemassa sitä? Toisaalta loin tiedoston vasta edellispäivänä kännykällä, ja se saattoi olla vain joku vaki-ilmoitus, en tiedä. Kun avasin tiedoston, ilmoitus yhä jäi, ja tajusin vasta myöhemmin että tiedoston tiedoista olisi voinut tarkistaa onko sitä avattu sinä päivänä (tunneittain Google ei ilmeisesti asiaa rekisteröi. Eli jos en olisi itse avannut tiedostoa, olisin nähnyt tiedoista onko sitä avattu, mutta nyt en voi tietää koska oma avaamiseni "sotki" sen.).
Onko mitään konstia miten tehdä Drivessa yksittäisistä kansioista/tiedostoista salasanasuojattuja, jottei toinen pääse niitä käpälöimään? Drivessa haluan pitää sitä juuri siksi, jotta olisi helppo ja nopea pääsy ja pystyn myös terapiassa äkkiä etsimään sieltä jonkun asian jonka olen tallettanut muistiin.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita sormenjälki tunnistus kännykkääsi, niin hän ei käytä sitä. Eikä muksut.
Ap:n parisuhteessa on vakavia luottamusongelmia ja hän ei pysty tekemään mitään konkreettista, sillä silloin nousisi myrsky.
Normaalit ihmiset ja työkännykän omistajat suojasivat puhelimensa, mutta ei ap.
Normaalin ihmisen ei tarvitse suojata puhelintaan perheeltään, työkännykät erikseen.
Mulla on nuoruuden päiväkirjat läppärillä ja ne on kyllä suojattu niin ettei niitä vahingossa klikata auki.Mitään "suojauksen" tarvetta ei aiemmin olekaan ollut, mutta nyt nämä päiväkirjat aiheuttaa sitä. Saattaa tietty olla että minua vaivaa vielä lapsuuden tapahtumat, kun kaverit kävi penkomassa päiväkirjaani, ja niin myös äitini. En uskaltanut enää sen jälkeen pitää päiväkirjaa, kun en voinut vapaasti purkaa sinne rintojani, kun sain kuittailuja molemmilta. Nyt ehkä pelkään vähän samaa. Terapiaprosessia päiväkirjan pitäminen ja tunteiden purkaminen auttaisi, mutta vanhat pelit puskee pintaan.
Ap
Äh, siis purkaa tuntojani. Ennakoiva.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Riittää, kun vaihdat Googlen salasanasi. Etkä tallenna sitä mihinkään, vaan naputtelet sen aina manuaalisesti. Hänellä voi olla oma Googlen tili ja siihen oma salasanansa.
Molemmille on silloin oma Drive, ettekä pääse katsomaan toistenne tilejä.
Simple is that.
Hmm, yksi vaihtoehto tietty tuokin. Nyt pidän Drivessä kaikkea muutakin, ja on ollut kätevää kun on suoraan kirjautunut ja voi kaiken nopsasti hoitaa ja tarkastaa. Väliaikaisesti siirsin päiväkirjatiedostot toisen Google tunnuksen taakse, mutta silloin en pysty yhtä näppärästi kännykällä purkamaan oloja silloin kun huvittaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika ap, aikuistukaa! Kummallakaan ei ole mitään asiaa toisen puhelimelle, ihan todella huono selitys mikään "ei aina jaksa hakea omaa". Samoin aikuisten suhteessa pitäisi riittää kun toiselle sanoo, että ethän lue henkilökohtaisia kirjoituksiani. Tai tässä tapauksessa älä käytä puhelintani, koska siellä on henkilökohtaisia asioitani.
Näin se varmaan pitäisi olla. Nyt kun on vuosia menty näin, niin tuntuu oudolta alkaa vetämään rajoja. Ja aiemmin ei tosiaan ole kummallakaan mitään ongelmia ollut, kun ei päivittäin käytetä toisten tunnuksia vaan melko harvoin.
Ap
Keskustele asiasta terapiassa. Sinulla on selvästi vaikeuksia vetää rajoja, kyse ei nyt aikuisten oikeasti ole teknisestä yksityiskohdasta.
Ja valitettavasti epäilen, että selittelysi ”ei salattavaa/kaikki on yhteistä” ei ole aidosti oma halusi, vaan olet suhteessasi mukautunut näennäisen luottamuksen ilmapiiriin, joka todellisuudessa on enemmän puolisosi toiveiden mukaista käytöstä.
Tai vaihtoehtoisesti jostain omasta psykohistoriastasi kumpuavaa vaatimusta siitä, että sinun on oltava ”avoin”, ”rento” tai ”joustava” myös sellaisissa asioissa, jotka oikeasti saavat olla ihmiselle vaikeita. Tyypillinen esimerkki tällaisesta käytöksestä on mustasukkaisuuden tunteiden tukahduttaminen tai niiden häpeäminen, sillä oma minäkuva parisuhteessa rakentuu ajatukselle, ettei ole niin omistushaluinen ja epävarma.
Koska jos teillä on aidosti hyvä suhde, voisit avoimesti sanoa kumppanillesi, että terapiaprosessisi tarvitsee nyt yksityisyyttä, joka vaatii salattuja tiedostoja. Jos puolisosi tietää edes vähän taustastasi ja ongelmistasi, ja on valmis tukemaan eheytymistäsi, hänen tulisi ymmärtää paremmin kuin hyvin yksityisten muistiinpanojen salaaminen.
Mitä muuten tulee Google Driven käyttämisestä päiväkirjana, en todellakaan suosittelisi. Ne ovat suuryritykselle materiaalia yksityisyydensuojaa rikkoviin tekoälyrakennelmiin, eli Google siis hyödyntää tallentamiasi toistuvia ns. avainsanoja toisissa yhteyksissä mm. kohdistettuun markkinointiin.
Vierailija kirjoitti:
Keskustele asiasta terapiassa. Sinulla on selvästi vaikeuksia vetää rajoja, kyse ei nyt aikuisten oikeasti ole teknisestä yksityiskohdasta.
Ja valitettavasti epäilen, että selittelysi ”ei salattavaa/kaikki on yhteistä” ei ole aidosti oma halusi, vaan olet suhteessasi mukautunut näennäisen luottamuksen ilmapiiriin, joka todellisuudessa on enemmän puolisosi toiveiden mukaista käytöstä.
Tai vaihtoehtoisesti jostain omasta psykohistoriastasi kumpuavaa vaatimusta siitä, että sinun on oltava ”avoin”, ”rento” tai ”joustava” myös sellaisissa asioissa, jotka oikeasti saavat olla ihmiselle vaikeita. Tyypillinen esimerkki tällaisesta käytöksestä on mustasukkaisuuden tunteiden tukahduttaminen tai niiden häpeäminen, sillä oma minäkuva parisuhteessa rakentuu ajatukselle, ettei ole niin omistushaluinen ja epävarma.
Koska jos teillä on aidosti hyvä suhde, voisit avoimesti sanoa kumppanillesi, että terapiaprosessisi tarvitsee nyt yksityisyyttä, joka vaatii salattuja tiedostoja. Jos puolisosi tietää edes vähän taustastasi ja ongelmistasi, ja on valmis tukemaan eheytymistäsi, hänen tulisi ymmärtää paremmin kuin hyvin yksityisten muistiinpanojen salaaminen.
Mitä muuten tulee Google Driven käyttämisestä päiväkirjana, en todellakaan suosittelisi. Ne ovat suuryritykselle materiaalia yksityisyydensuojaa rikkoviin tekoälyrakennelmiin, eli Google siis hyödyntää tallentamiasi toistuvia ns. avainsanoja toisissa yhteyksissä mm. kohdistettuun markkinointiin.
Kiitos syväluotaavasta viestistä. Itseasiassa tästä on ollut puhetta terapiassa, ja kyse on siitä että minulle ei ole annettu mahdollisuutta lapsena tehdä omia rajojani. Joten nyt aikuisenakin ihmiset jatkuvasti ovat piittaamattomia niistä ja minä olen pitänyt asiaa normaalina. Olen vähitellen alkanut luomaan rajoja, ja tämä on ehkä sen yksi ilmenemismuoto. Myös tässä parisuhteessa on ollut ongelmia rajaamisen kanssa ja osittain siitäkin olen päiväkirjassani puinut. Ja en ole vielä valmis käsittelemään sitä puolison kanssa.
Driven ongelmista olen ollut hieman tietoinen, mutta en tiennyt että urkkiminen menee nuin pitkälle. Mikähän olisi turvallisempi sovellus päiväkirjan pitoon (evernote?)? Tykkään kuitenkin siitä että se on kännykällä, aina mukana ja kuitenkin jotenkin suojassa. Siis että ei ole fyysinen oikea päiväkirja jota pitää peitellä, vaan salasanojeni takana. Toisaalta hakkeroinnit huolestuttaa tms, mutta sähköisen kirjan helppous ja vaivattomuus tuntuu tärkeämmältä kuin pieni riski siitä että joku hakkeroisi tietoni (pidän epätodennäköisenä). Lisäksi olisi kiva jos tarpeen vaatiessa pääsisi tiedostoihin käsiksi koneelta. Drivessa kaikki on kätevästi järjestelty kuin tiedot olisi läppärillä kansiossa tms, ja pidän tästä formaatista.
Ap
Tee toinen google tili äläkä tallenna salasanaa puhelimeen.
Ottakaapa nuoret ihmiset tästä ketjusta opiksenne. Koskaan ei pidä luopua omasta itsenäisyydestä noin.
Ajattelen että kännykkä on niin henkilökohtainen ja yksityinen laite, ettei kenelläkään toisella tarvitse olla siihen pääsyä. Parisuhteessa voi olla myös yksityisyyttä. Kaikkea ei tarvi eikä pidä jakaa.
miksi kukaan ylipäätään mitään arkaluonteista käsittelee puhelimella ja säilöö googlen systeemeissä....
Siis mikä ihmeen ongelma suomalaisilla on puolison kännykän käyttämisen kanssa? Jos molemmat vapaaehtoisesti antaa puolison sitä puhelinta käyttää (eikä siellä oletettavasti mitään ihmeellistä ole), niin mitä väärää siinä on? En vaan ymmärrä. Kuulostaa ihan naurettavalta, että mun pitäisi kieltää mieheltäni vaikka sään tarkistaminen tai musiikin kuuntelu puhelimellani ihan vaan koska se on puhelin (?)
Vierailija kirjoitti:
miksi kukaan ylipäätään mitään arkaluonteista käsittelee puhelimella ja säilöö googlen systeemeissä....
Miksi ei?
Kirjoita ne juttusi nettiin äläkä puhelimeen. Poista vaikka se drive puhelimesta ja käytä sitä netissä. Tai poista ilmoitukset käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Tee toinen google tili äläkä tallenna salasanaa puhelimeen.
Minulla onkin toinen tili, johon nyt väliaikaisesti siirsin päiväkirjan. Mutta nyt sen käyttö ei ole niin helppoa, mitä aiemmin oli. Pystyin aiemmin vain klikkaamaan päiväkirjan auki kännykällä ja kirjoittamaan ja tallentamaan. Nyt en ole kokeillut, mutta ilmeisesti joutuisin selaimen kautta kirjautumaan ja myös uloskirjautumaan, ja en tiedä miten selaimessa onnistuu kirjoitus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Helppous. Päiväkirja kulkee matkassa, ja koska vaan voi kirjoittaa siihen lyhyen pätkän jos siltä tuntuu. Ja periaatteessa kenelläkään muulla ei ole siihen pääsyä. Ellei pölli kännykkääni tai hakkeroi Google tililleni. Joka tuntuu epätodennäköiseltä. Muita systeemejä mihin kirjoittaa en oikein tiedä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ihmeen ongelma suomalaisilla on puolison kännykän käyttämisen kanssa? Jos molemmat vapaaehtoisesti antaa puolison sitä puhelinta käyttää (eikä siellä oletettavasti mitään ihmeellistä ole), niin mitä väärää siinä on? En vaan ymmärrä. Kuulostaa ihan naurettavalta, että mun pitäisi kieltää mieheltäni vaikka sään tarkistaminen tai musiikin kuuntelu puhelimellani ihan vaan koska se on puhelin (?)
Nykyajan puhelin on kuin tietokone, ja meillä on tietokonekin yhdessä jaettu. Kaikki omat tunnukset on tietty. Kännykässä nyt sattuu olemaan viestit ym, mutta en yleensä oleta että puoliso niitä lukisi.
Ap
Jos vaihtoehto ei ole, että alatte jatkossa käyttää vain omia puhelimianne (olisi järkevintä niin), otsikoi ainakin päiväkirjasi muutoin kuin ”päiväkirja”.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita ne juttusi nettiin äläkä puhelimeen. Poista vaikka se drive puhelimesta ja käytä sitä netissä. Tai poista ilmoitukset käytöstä.
En tiedä mihin nettiin niitä kirjoittaisin. Driveä en halua poistaa, kun käytän sitä muutenkin melkein päivittäin muihin arkijuttuihin.
Ilmoitukset tietty voi poistaa käytöstä. En tiedä miksi se ilmoitti siitä offlinetilasta jutusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos vaihtoehto ei ole, että alatte jatkossa käyttää vain omia puhelimianne (olisi järkevintä niin), otsikoi ainakin päiväkirjasi muutoin kuin ”päiväkirja”.
Nyt se on samassa kansiossa terapiatiedostojeni kanssa, ja olen vain tehnyt numeroituja ja dokumentteja joissa ei ole nimeä. Kuukausittain teen uuden päiväkirjatiedoston, joka saa vain numeron otsakkeeksi. Silti jos terapiatiedostojani lähtee penkomaan, niin sieltä ne löytää. Paitsi että siirsin ne nyt toisille tunnuksille (joita puoliso ei varmasti koskaan katso), mutta silti. Tahtoisin ne takaisin käyttötunnuksilleni niin ne olisi helposti saatavilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hänellä on siis pääsy kännykkääni"
Oletko alaikäinen ja hän huoltajasi? Jos et niin hänellä ei ole mitään asiaa kännykällesi.
Sanoin että on ok jos lukee jotain uutisia tms. Eri asia jos lukisi viestejäni ja tonkisi tiedostojani ihan tarkoituksella. Minulla on myös pääsy hänen kännykkäänsä, eli toimii molempiin suuntiin.
Ap
No mitä jos ostaisit hänelle oman puhelimen tai teille yhteisen tabletin tuohon käyttöön? Jos ei ole varaa niin noita saa roskalava-ryhmistä ilmaiseksikin.
Tai sitten googlaa voiko drive tiedostoja salasanasuojata. En jaksa googlata puolestasi.
Tuossa ohje minkä tahansa tiedoston salaamiseen Android käyttöjärjestelmässä.
Ole hyvä.
https://www.puhelinvertailu.com/uutiset/2017/01/07/nain-piilotat-tiedos…
Mitään "suojauksen" tarvetta ei aiemmin olekaan ollut, mutta nyt nämä päiväkirjat aiheuttaa sitä. Saattaa tietty olla että minua vaivaa vielä lapsuuden tapahtumat, kun kaverit kävi penkomassa päiväkirjaani, ja niin myös äitini. En uskaltanut enää sen jälkeen pitää päiväkirjaa, kun en voinut vapaasti purkaa sinne rintojani, kun sain kuittailuja molemmilta. Nyt ehkä pelkään vähän samaa. Terapiaprosessia päiväkirjan pitäminen ja tunteiden purkaminen auttaisi, mutta vanhat pelit puskee pintaan.
Ap