Kuinka salaisit Google Drive tiedostot puolisoltasi?
Kännykkääni on synkronoitu Google Drive, jossa säilön kaiken näköistä mitä tarvitsen arkielämässä ja tuon kautta niihin on helppo pääsy. Nyt olen alkanut pitämään siellä myös päiväkirjaa, sekä terapiassa oppimiani asioita. En tahdo että puolisoni tonkii näitä, ne on kuitenkin sen verran intiimejä asioita. Hänellä on siis pääsy kännykkääni ja välillä käyttää sitä jos omansa on jossain kaukana ja se on ihan ok (jos siis lukee uutisia tai muuten selaa nettiä). Eilen hoksasin, että yksi päiväkirjatiedostoistani oli pompannut kännykän yläilmoituspalkkiin ilmoittaen "saatavilla offline tilassa", sen jälkeen kun hän oli käyttänyt sitä. Tarkoittaako tuo että hän kävi lukemassa sitä? Toisaalta loin tiedoston vasta edellispäivänä kännykällä, ja se saattoi olla vain joku vaki-ilmoitus, en tiedä. Kun avasin tiedoston, ilmoitus yhä jäi, ja tajusin vasta myöhemmin että tiedoston tiedoista olisi voinut tarkistaa onko sitä avattu sinä päivänä (tunneittain Google ei ilmeisesti asiaa rekisteröi. Eli jos en olisi itse avannut tiedostoa, olisin nähnyt tiedoista onko sitä avattu, mutta nyt en voi tietää koska oma avaamiseni "sotki" sen.).
Onko mitään konstia miten tehdä Drivessa yksittäisistä kansioista/tiedostoista salasanasuojattuja, jottei toinen pääse niitä käpälöimään? Drivessa haluan pitää sitä juuri siksi, jotta olisi helppo ja nopea pääsy ja pystyn myös terapiassa äkkiä etsimään sieltä jonkun asian jonka olen tallettanut muistiin.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Jos molemmille edelleen tärkeää, että puhelimet on vapaata riistaa, niin sanosin varmaan asiasta ja olettasin kumppanini pysyvän poissa päiväkirjoistani.
Aika kielletty hedelmä. Luulisi että silloin se varsinkin houkuttaisi kun tietäisi. En nyt tiedä tietääkö puoliso.
Ap
Mulla on google drive ja docs yms laitettuna puhelimessa niin, että ne saa auki vain sormenjäljellä tai erillisellä salasanalla.
Puhelimen turvallisuus-asetuksista löytyy tämmöinen mahdollisuus, minulla ainakin nimellä sovelluksen lukitus.
Miehellä ei tosin muutenkaan ole pääsyä puhelimeeni, mutta ihan vain varmuuden varalta. Drivessa on siis vain työjuttuja sekä kirjoittamaani eroottista fiktiota, jota en halua miehen lukevan :D
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tietokoneellani (jota puoliso toisinaan käyttää) vastaava kansio. Olen sen puolisolta "salannut" ihan vain kertomalla hänelle, että kyseinen kansio on niin henkilökohtainen, etten halua hänen sitä avaavan.
Ei kai sitä nyt hyvänen aika aikuisten parisuhteessa tarvitse henkilökohtaisia asioita PIILOTTAA, kyllä niiden pitäisi yksityisenä pysyä ihan muutenkin, ja pitäisi myös pystyä luottamaan siihen, ettei se toinen niihin kajoa.
Teillä tuo näyttää hyvin toimivan. Itse pelkään että jos puoliso tietäisi, saattaisi jopa vilkaista päiväkirjaa. Tai sitten pelkoni juontaa lapsuudesta joss kaverini tutkivat päiväkirjaani ja en sen koommin enää pitänyt sitä. Olen purkanut siellä terapiassa oppimiani asioita, joita en pysty vielä käymään läpi puolison kanssa.
Ap
Alkakaa käyttää vain omia puhelimia. Vaihtakaa salasanat ja kuviot. Minusta puhelin on täysin henkilökohtainen. Jos on niin laiska ettei jaksa hakea omaa puhelinta niin sitten on selaamatta niitä uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tietokoneellani (jota puoliso toisinaan käyttää) vastaava kansio. Olen sen puolisolta "salannut" ihan vain kertomalla hänelle, että kyseinen kansio on niin henkilökohtainen, etten halua hänen sitä avaavan.
Ei kai sitä nyt hyvänen aika aikuisten parisuhteessa tarvitse henkilökohtaisia asioita PIILOTTAA, kyllä niiden pitäisi yksityisenä pysyä ihan muutenkin, ja pitäisi myös pystyä luottamaan siihen, ettei se toinen niihin kajoa.
Teillä tuo näyttää hyvin toimivan. Itse pelkään että jos puoliso tietäisi, saattaisi jopa vilkaista päiväkirjaa. Tai sitten pelkoni juontaa lapsuudesta joss kaverini tutkivat päiväkirjaani ja en sen koommin enää pitänyt sitä. Olen purkanut siellä terapiassa oppimiani asioita, joita en pysty vielä käymään läpi puolison kanssa.
Ap
Ei sinun tarvitse niitä asioita puolison kanssa purkaa, mutta siitä ehkä pitäisi keskustella, miksi et voi luottaa puolisoosi sen suhteen, ettei loukkaa yksityisyyttäsi ja kajoa henkilökohtaiseen päiväkirjaasi jos tietää sen olemassa olosta.
Paras tapa varmistaa salassa pysyminen on pistää siihen puhelimeen uudet koodit ja pitää se koko puhelin jatkossa yksityisenä.
"Onko mitään konstia miten tehdä Drivessa yksittäisistä kansioista/tiedostoista salasanasuojattuja, jottei toinen pääse niitä käpälöimään?"
Ei ole. Google Drive ei tarjoa minkäänlaisia yksittäisen tiedoston tai kansion suojaustoimintoja. Google Driven nykyinen suojausidea tapahtuu ainoastaan googletilin tunnuksen/salasanan kautta.
Jos haluat pitää Google Drivesi puolisosi nähtävillä sinulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin suojata päiväkirjatiedostosi jollain kryptausohjelmalla.
Millaisena tiedostona päiväkirjasi on, millä ohjelmilla sitä selaat/kirjoitat?
Laita sormenjälki tunnistus kännykkääsi, niin hän ei käytä sitä. Eikä muksut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on google drive ja docs yms laitettuna puhelimessa niin, että ne saa auki vain sormenjäljellä tai erillisellä salasanalla.
Puhelimen turvallisuus-asetuksista löytyy tämmöinen mahdollisuus, minulla ainakin nimellä sovelluksen lukitus.
Miehellä ei tosin muutenkaan ole pääsyä puhelimeeni, mutta ihan vain varmuuden varalta. Drivessa on siis vain työjuttuja sekä kirjoittamaani eroottista fiktiota, jota en halua miehen lukevan :D
Tämä on hyvä vinkki! Eli koko sovelluksen saisi lukon taakse, niin se olisi jo jotain. Siellä ei kuitenkaan ole mitään mitä yhdessä koskaan käytettäisiin, kun on henkilökohtaisia tiedostoja. Kokeilen siis tätä. Kiitos!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap:n parisuhteessa on vakavia luottamusongelmia ja hän ei pysty tekemään mitään konkreettista, sillä silloin nousisi myrsky.
Normaalit ihmiset ja työkännykän omistajat suojasivat puhelimensa, mutta ei ap.
Eikö yksittäistä tiedostoa pysty tallettamaan salasanasuojattuna? Officessa onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n parisuhteessa on vakavia luottamusongelmia ja hän ei pysty tekemään mitään konkreettista, sillä silloin nousisi myrsky.
Normaalin ihmisen ei tarvitse suojata puhelintaan perheeltään, työkännykät erikseen.
Mulla on nuoruuden päiväkirjat läppärillä ja ne on kyllä suojattu niin ettei niitä vahingossa klikata auki.
Android tukee useampia käyttäjätilejä. Tee vaimolle oma käyttäjätili.
Riittää, kun vaihdat Googlen salasanasi. Etkä tallenna sitä mihinkään, vaan naputtelet sen aina manuaalisesti. Hänellä voi olla oma Googlen tili ja siihen oma salasanansa.
Molemmille on silloin oma Drive, ettekä pääse katsomaan toistenne tilejä.
Simple is that.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei sinun tarvitse niitä asioita puolison kanssa purkaa, mutta siitä ehkä pitäisi keskustella, miksi et voi luottaa puolisoosi sen suhteen, ettei loukkaa yksityisyyttäsi ja kajoa henkilökohtaiseen päiväkirjaasi jos tietää sen olemassa olosta.
Paras tapa varmistaa salassa pysyminen on pistää siihen puhelimeen uudet koodit ja pitää se koko puhelin jatkossa yksityisenä.
Epäilen että saattaisi katsoa mitä terapiassa on puhuttu, tai mitä olen hänestä kirjoittanut päiväkirjaan. En tosiaan tahdo että tekee näin, kun saatan riidan aikana kirjoittaessa purkaa tunteeni sinne, mitä en missään nimessä haluaisi hänelle ääneen sanoa (tai kenellekään sellaista). En tietenkään voi tietää lukisiko puoliso sitä jos kieltäisi ja kertoisin sen olemassaolosta, mutta saattaisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Onko mitään konstia miten tehdä Drivessa yksittäisistä kansioista/tiedostoista salasanasuojattuja, jottei toinen pääse niitä käpälöimään?"
Ei ole. Google Drive ei tarjoa minkäänlaisia yksittäisen tiedoston tai kansion suojaustoimintoja. Google Driven nykyinen suojausidea tapahtuu ainoastaan googletilin tunnuksen/salasanan kautta.
Jos haluat pitää Google Drivesi puolisosi nähtävillä sinulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin suojata päiväkirjatiedostosi jollain kryptausohjelmalla.
Millaisena tiedostona päiväkirjasi on, millä ohjelmilla sitä selaat/kirjoitat?
Se on Googlen omana docs tiedostona. Sellaisena jonka saa suoraan Driven kautta tehtyä. Kyllähän ne saa uloskin Drivesta ja joksikin toiseksi tiedostoksi, mutta kännykällä minulla ei ole mitään sovellusta millä kirjoittaa niitä. Ja edelleen ne pitäisi jotenkin salata. Drivessä ne on kätevästi olleet kansiossa ja järjestyksessä kaiken muun sälän keskellä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin tietty yksi vaihtoehto. Vielä en ole tottunut sitä käyttämään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kysymyksiä saattaisi herättää, että miksi on lisäsuojauksia kun aiemmin on menty aina avoimella linjalla. Varmasti itse kullakin nousisi mietteitä että mistä kyse jos alkaisi "salailemaan" yhtäkkiä. Yhden sovelluksen salaaminen on paljon helpompaa, ja oletuksena on, että puolisolla ei edes olisi mitään asiaan minun Driveeni, joten hän ei edes saisi koskaan tietää että se on suojattu. Jos siitä metakkaa nousisi, niin sitten tietäisin huolestua että toinen penkoo yksityisasioitani.
Ap
Voi hyvänen aika ap, aikuistukaa! Kummallakaan ei ole mitään asiaa toisen puhelimelle, ihan todella huono selitys mikään "ei aina jaksa hakea omaa". Samoin aikuisten suhteessa pitäisi riittää kun toiselle sanoo, että ethän lue henkilökohtaisia kirjoituksiani. Tai tässä tapauksessa älä käytä puhelintani, koska siellä on henkilökohtaisia asioitani.
Vierailija kirjoitti:
Eikö yksittäistä tiedostoa pysty tallettamaan salasanasuojattuna? Officessa onnistuu.
En kyllä ole tästä tietoinen. Pitää varmistaa löytyykö tuollaista ominaisuutta. Tuo olisi aika hyvä, niin saisin nuo terapia- ja päiväkirjatiedostot salauksen taakse yksitellen. Tuo Driven oma Doc on mielestäni kevennetympi versio Officesta, joten saa nähdä onko siinä tuota ominaisuutta, ja niin että se olisi käytössä myös Driven sisällä (koska siellä säilytän tiedostoja, enkä missään yhteisellä läppärillä).
Ap