Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakastetaanko muissa maissa marjoja talveksi?

Vierailija
14.07.2013 |

Pakastaako ihmiset esim Saksassa, Englannissa, Italiassa tai Amerikassa kotimaisia marjoja? Vai onko suomalainen ilmiö?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä- ja Keski-Euroopassa on ketun lapamatoa, joka leviää mm. mustikoissa. Itse en ainakaan sieltä hankkisi mitään marjoja.

Vierailija
22/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 18:30"]

Ja muuten pakastaminen ei tule sen halvemmaksi kuin kaupan pakkasesta ostaminen talvella. Viime kesänä NYT liitteessä oli tarkat laskelmat aiheesta. Itsepakastamisessa otettiin huomioon todelliset kulut, eikä vain marjalaatikon hinta.

[/quote]

Ei siinä laskelmassa otettu huomioon sitä, paljonko maksavat esim. vadelmat ja mustikat itse poimittuina ja paljonko pakasteena ostettuina, mitä maksaa haukifile kaupassa ja paljonko itse pyydettynä ja pakastettuan, entä sitten hirvi ja muu riista?

Eri asia, jos pakastettavatkin joutuu ostamaan. Kai se silloin on sama, ostaako ne kesällä vai talvella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 20:44"]

Etelä- ja Keski-Euroopassa on ketun lapamatoa, joka leviää mm. mustikoissa. Itse en ainakaan sieltä hankkisi mitään marjoja.

[/quote]

Käsittääkseni tuon ekinokokin takia ei edes suositella joka paikassa villimarjojen syömistä metsästä. Riski ei liene suunnaton, mutta sairaus on vakava, jos sen saa. Suomessa ekinokokkoosia ei vielä ole, mutta Ruotsissa on yhdestä ketusta löydetty sellainen.

Vierailija
24/35 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama, kuinka junttina ja pöljänä mua pidätte, mutta pakastan marjoja talveksi koska meidän lähikaupasta ei saa suomalaisia marjoja koko talvea. Kaupan vadelmat on alkutalvesta kotimaista puutarhamarjaa, jonka maku ei pärjää millään oman pihan villivadelmille. Mansikka ei ole luomua, jota itse ostan, enkä tajua miksi ostaisin kaupasta mustikkaa/puolukka, joita saan itse kerättyä ja joiden keräämisestä pidän. Eikä marjat ole ainoa asia, mitä meidän pakastimesta löytyy. On myös sieniä ja riistaa sekä kasvimaan satoa.

Jos Suomessakin voisi syödä ympäri vuoden kausiruokaa, niin ehkei pakastaminen olisi niin yleistä,

Vierailija
25/35 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 17:48"]

Esim. kotimaisia mansikoita saa kaupasta pakastettuna ympäri vuoden halvemmalla, mitä nyt tuoreena. Joten miksi nähdä se vaiva ja maksaa enemmän?

[/quote]

Niin, on siinä tietysti semmonen juttu, että kun laittaa marjat itse, niin tietää ainakin varmasti sen, MISSÄ ja KOSKA ne on tuotettu. Halpa "suomalainen" marja talvella voi olla nykypäivänä ihan mitä tahansa... Kun on itse poiminut ja pakastanut omat marjat, niin voi olla täysin varma siitä, että pakkasessa on puhdasta luomua lähimarjaa.

Vierailija
26/35 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ystäväporukalla jutusteltiin marjojen ja muiden kausituotteiden pakastamisesta ja oikeastaan kaikki ystävistäni pakastavat ainakin ostomansikkaa ja lisäksi monet itsepoimittuina mustikkaa, sieniä, puolukkaa, vadelmaa...

Tämä ystäväporukkani koostuu 25-30 vuotiaista, pk-seudulla asuvista, korkeakoulutetuista lapsettomista pariskunnista/sinkuista. Ei siis ehkä se ihmisryhmä, jonka kuvittelisi eniten harrastavan tällaista touhua. Siispä minun on vaikea uskoa, että pakastaminen olisi oikeasti vähenemään päin.

Etelämmässä ei pakastamista varmasti sen vuoksi harrasteta, kun siellä kausituotteita riittää ympärivuoden toisin kuin täällä kylmässä pohjolassa.

Vierailija
27/35 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä maalla suuri osa ihmisistä poimii itse marjansa ja pakastaa :)

Mikäs sen kätevämpää vain ottaa pakkasesta marjat vaikka puuroonkin! Ei tartte pettyä kun huomaa ettei ole muistanut ostaa pakasteita :p

Vierailija
28/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kuule suomalaiset ovat ainoita jotka säilyttävät marjoja yms.

Vierailija
29/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne pakastaisivat, kun marjoja saa ympäri vuoden?

tiedän norjalaisia, joilla sama hinku pakastukseen. Mutta asuvat pohjois-norjassa.

Vierailija
30/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me ainakaan pakasteta, eikä tuttavatkaan. Ranskassa ollaan ja käytetään niitä mitä tuoreena milloinkin saa.

Vierailija
31/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa ei ainakaan pakasteta tai en ainakaan tunne ketään, joka niin tekisi. Sen sijaan mummo- ja mamma-armeijat hilloavat ja tekevät hulluna marmeladeja ja muita säilykkeitä.

Vierailija
32/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokun mietin vaan, että Suomessa tuntuu olevan joku hyvän ihmisen mittari se, että pakastaa reilun satsin mansikoita ja muita marjoja talveksi. Ihmiset jopa stressaa siitä, että ei ole ehtinyt pakastaa ja onkohan hinta jo noussut... Kaikki mummot ja tädit kyselee marja-aikana, että jokos pakastit ja paljonko ja poimitko mustikat itse.

Onko muualla tällaista pakastusvimmaa?

No, Ranskassa varmasti helpompi syödä kausituotteita. Mitäs syöt Suomessa helmikuussa paikallista?

Vierailija
33/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 17:08"]

Italiassa ei ainakaan pakasteta tai en ainakaan tunne ketään, joka niin tekisi. Sen sijaan mummo- ja mamma-armeijat hilloavat ja tekevät hulluna marmeladeja ja muita säilykkeitä.

[/quote]

Niillä on sitten varmaan kellarit, missä noita säilöä...

Vierailija
34/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 70-luvulla kerrostalossa kylmäkellari, jossa sai sälyttää hillonsa ja perunasäkkinsä. Sellaisia ei kai tehdä enää?

Vierailija
35/35 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastamisessa on tietty pointtinsa, että pakastetaan kesää talven varalle. Mutta huomaan, ettei nuorempiväki enää ole niin kiinnostunut pakastelusta. Marjoja saa kaupoista pitkin vuotta.

Ehkä tuossa pakastamisessa on myös vähän pula-ajan jäänteitä.