Työyhteisö, jossa nainen noussut reittä pitkin
Meillä on yrityksessä nainen, jonka edeltäjä ei saanut tiettyjä juttuja läpi asemassaan. Kun tuo nainen tuli hänen asemaansa, kaikki uudistukset menivät läpi kuin sormia napsauttamalla. Näistä ja muista asiaa puoltavista seikoista päättelimme, että tämä henkilö nauttii erityissuosiota ja yksityiskohdat viittavaat siihen, että häntä olisi suosittu nimenomaan koska on antanut pi***ua jollekulle ylemmässä asemassa olevalle. En voi tähän kuvailla kaikkia yksityiskohtia.
Alamme on sellainen, johon ei tarvitse pitkää koulutusta, siksi ansiot työssä eivät välttämättä ole keino erottautua ylemmille tahoille.
Olipa siis asia nyt niin tai näin, kyse on myös siitä, miltä tuo näyttää ulospäin. Omasta puolestani kaikki kunnioituksen rippeet ovat pudonneet ylempää tahoa kohtaan. Ja vielä tiedoksi, en ole haluamassa tehdä samoja työtehtäviä kuin tämä naishenkilö, kyse siis todellakaan ei ole kateudesta. Toisekseen nainen on myös osaava tyyppi, sen lisäksi hän on vain hyödyntänyt näitä kyseenalaisia keinoja.
Onko teillä kokemuksia tällaisesta työelämässä? Kuinka on vaikuttanut työyhteisöönne?
Kommentit (48)
Onko johdossa vaihtunut henkilöstöä? Voiko uusi henkilö tuntea jo entuudestaan johdon ihmisiä? Linkkejä voi olla monenlaisia; lasten kautta tuntemista, nuoruuden harrastuskavereita, vanhempien perhetuttuja, nykyisiä harrastekavereita, puolisoiden kautta tuntemista. Ei kaikki kontakit synny sukupuoliyhteydellä ;)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 12:49"]
Onko johdossa vaihtunut henkilöstöä? Voiko uusi henkilö tuntea jo entuudestaan johdon ihmisiä? Linkkejä voi olla monenlaisia; lasten kautta tuntemista, nuoruuden harrastuskavereita, vanhempien perhetuttuja, nykyisiä harrastekavereita, puolisoiden kautta tuntemista. Ei kaikki kontakit synny sukupuoliyhteydellä ;)
[/quote]
Eivät ole tuttuja tuollaista reittiä.
Toki olen miettinyt myös, että miespuolinen henkilö voisi olla ihan vastaavassa suosiossa, silloin mies olisi joko a)pomon sukulainen b)tosi hyvä ystävä jollekin. Ja se tuntuisi aivan yhtä epäsuhtaiselta, jos yksi on suosiossa ja usea muu ei..
Aiemmassa työpaikassani oli tällainen kuvio myös, silloin asia tiedettiin, että eräs nainen oli edennyt asemassaan näin (oli siis todistettavasti pannut tärkeää henkilöä virkistystapahtumassa).
Asialla on toki monta puolta, on hyvä, että jotkut asiat ovat saaneet harppauksen parempaan suuntaan mutta samaan aikaan itse tiedän, että toisten henkilöiden työtehtävät niin ikään kaipaisivat parannusta. Ei voi ihan niinkään ajatella, että yrityksessä on vain yksi osaava ja kommunikointitaitoinen henkilö ja se on juuri tämä henkilö, kun taas muut joutuvat kärvistelemään sellaisten ongelmien kanssa, jotka vain ylempi taho voisi korjata.
ap
Sinähän et oo siis varma, että sillä naisella on suhde ylemmän kanssa.
Kysehän saattaa olla siitä, että tuo nainen on osannut perustella "ne tietyt jutut" paremmin ja yritykselle enemmän hyötyä tuottavasti kuin mitä edeltäjänsä oli osannut. Tai sitten "ne jutut" olivat vaatineet kypsyttelyä johdon osalta ja nyt oli aika kypsä niiden toteuttamiseen.
Jos minä olisin tuo ap:n työyhteisön nainen, nostaisin ison metelin ap:n harjoittamasta työpaikkakiusaamisesta.
Ihanko tosissasi sinä mietit, miltä asiat näyttää ulospäin kun itsekin tunnustat ettet tiedä asioiden oikeaa laatua? Vaikutat todella vastenmieliseltä ihmiseltä. Ystävällisellä käytöksellä ja selkeällä perustellulla ulosannilla saa asioita edistettyä sekä saattaapa edetä urallaankin.
Hyi oksennus sun ap kanssa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 11:34"]
Meillä on yrityksessä nainen, jonka edeltäjä ei saanut tiettyjä juttuja läpi asemassaan. Kun tuo nainen tuli hänen asemaansa, kaikki uudistukset menivät läpi kuin sormia napsauttamalla. Näistä ja muista asiaa puoltavista seikoista päättelimme, että tämä henkilö nauttii erityissuosiota ja yksityiskohdat viittavaat siihen, että häntä olisi suosittu nimenomaan koska on antanut pi***ua jollekulle ylemmässä asemassa olevalle. En voi tähän kuvailla kaikkia yksityiskohtia.
Alamme on sellainen, johon ei tarvitse pitkää koulutusta, siksi ansiot työssä eivät välttämättä ole keino erottautua ylemmille tahoille.
Olipa siis asia nyt niin tai näin, kyse on myös siitä, miltä tuo näyttää ulospäin. Omasta puolestani kaikki kunnioituksen rippeet ovat pudonneet ylempää tahoa kohtaan. Ja vielä tiedoksi, en ole haluamassa tehdä samoja työtehtäviä kuin tämä naishenkilö, kyse siis todellakaan ei ole kateudesta. Toisekseen nainen on myös osaava tyyppi, sen lisäksi hän on vain hyödyntänyt näitä kyseenalaisia keinoja.
Onko teillä kokemuksia tällaisesta työelämässä? Kuinka on vaikuttanut työyhteisöönne?
[/quote]
Onko tämä yritys kenties Porvoossa?
Kiitos 2.
Omissa ajatuksissani tämän yrityksen johto on se, joka antaa toiminnastaan kyseenalaisen kuvan. Koska ylempi taho ei ollut valmis tekemään tietyille asioille mitään aiemmin, vaikka samassa asemassa oli ihan ok osaavia ihmisiä ja muutoshalu tiettyihin asioihin oli tiedossa. Omaa suhtautumistani tähän henkilöön ei tämä yksityiskohta muuta, koska minulla on jo ollut käsitys henkilön myönteisistä ja kielteisistä puolista jo tätä ennen ja tuosta ylemmän tahon suosiossa olemisestakin olin kuullut jo aiemmin. Leukani on vain loksahtanut, kun olen käytännössä nähnyt, mihin kaikkiin asioihin tuo suosio ulottuu.
Meillä taas kilpailua asemista ei juurikaan ole ja siten tätä epäilyä ei voi selittää halulla panetella kyseistä henkilöä. Mutta on ihan asiallista tuoda esiin se näkökulma, että ehkä tietyn ikäisen naisen suosio voi johtaa helposti vihjailuihin siitä, millä ansioilla hän on edennyt.
Mulla on kokemusta siitä, että mun oletettiin (jotkut olettavat vieläkin) päässeen työhöni "reittä pitkin". Meillä on ala, joka vaatii pitkää koulutusta ja jossa käydään avointa kilpailua koko ajan, joten pätevyyttä tarvitaan eikä sitä pysty feikkaamaan, mutta esimerkiksi mun kansainväliset julkaisut tai vastaavat meriitit pysty näköjään muuttamaan tätä asiaa mitenkään sen jälkeen kun päätelmä alunperin on tehty.
tämä on vaikuttanut työyhteisössä niin, että minua kohtaan on kyttöydytty aika törkeästi, on syrjitty ja haukuttu päin naamaa ja seläntakana. Sen takia olen mahdollisimman vähän tekemisissä niiden ihmisten kanssa, jotka ovat antaneet tuon kuvitelmansa näkyä käytöksessään. Kun mulla tosiaan on aika paljon kaikkea kovatasoista tekeillä, se on näiden ihmisten ongelma, ei minun.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 12:34"]
Oliko entisellä pomolla välit kunnossa ylempään johtoon? Meillä oli entisellä pomolla ja hänen esimiehellään ja muulla johtoryhmällä vuosien keskinäinen kauna ja katkeruus taustalla eivätkä hänen mitkään hyvät esityksensä edenneet. Tilalle tullut uusi luuta on saanut kaikki, monet samat esitykset heti läpi. Eikä taatusti ole paikkaansa saanut muilla kuin asiallisilla perusteilla.
[/quote]
Hyvä huomio. Olen nähnyt henkilöiden hoitavan samoja työtehtäviä, kuin tämä henkilö, mutta en ole koskaan kenenkään nähnyt saavan vastaavanlaista suosiota noiden työtehtävien kanssa. Ylipäänsä johto on hyvin nihkeä uudistuksista ja parannuksista ja on vuosien varrella tullut se kuva, että on hyvin haluton ottamaan palautetta vastaan alemmalta taholta siitä, kuinka asioita voisi parantaa.
En halua paljastaa toimialaa sen tarkemmin ja paljastaisin sen kertomalla yksityiskohtia.
ap