Työyhteisö, jossa nainen noussut reittä pitkin
Meillä on yrityksessä nainen, jonka edeltäjä ei saanut tiettyjä juttuja läpi asemassaan. Kun tuo nainen tuli hänen asemaansa, kaikki uudistukset menivät läpi kuin sormia napsauttamalla. Näistä ja muista asiaa puoltavista seikoista päättelimme, että tämä henkilö nauttii erityissuosiota ja yksityiskohdat viittavaat siihen, että häntä olisi suosittu nimenomaan koska on antanut pi***ua jollekulle ylemmässä asemassa olevalle. En voi tähän kuvailla kaikkia yksityiskohtia.
Alamme on sellainen, johon ei tarvitse pitkää koulutusta, siksi ansiot työssä eivät välttämättä ole keino erottautua ylemmille tahoille.
Olipa siis asia nyt niin tai näin, kyse on myös siitä, miltä tuo näyttää ulospäin. Omasta puolestani kaikki kunnioituksen rippeet ovat pudonneet ylempää tahoa kohtaan. Ja vielä tiedoksi, en ole haluamassa tehdä samoja työtehtäviä kuin tämä naishenkilö, kyse siis todellakaan ei ole kateudesta. Toisekseen nainen on myös osaava tyyppi, sen lisäksi hän on vain hyödyntänyt näitä kyseenalaisia keinoja.
Onko teillä kokemuksia tällaisesta työelämässä? Kuinka on vaikuttanut työyhteisöönne?
Kommentit (48)
Kerropa, AP, vielä, monessako sellaisessa työpaikassa olet ollut, jossa on mielestäsi ollut näitä reittä pitkin yleneviä? Kun kerroit näistä aiemmista työpaikoista, minulle jäi vähän epäselväksi, oliko tapauksia yhteensä kaksi vai kolme. Vai ehkä enemmänkin? Onko jokaisessa työpaikassa ollut näin?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 09:42"]
Kiitos 31. Tämäntapaisia kokemuksia kaipasinkin.
[/quote]
Niinpä, eipä tänne kukaan tule etsimään tietoa tai pohtimaan asiaa tasapuolisesti kaikkien näkökulmasta. Vaan hakemaan oikeutusta omalle vihanpidolle.
[/quote]
Ei työelämässä ole olemassa sellaista kuin tasapuolisuus. Kaikilla on siellä omat totuutensa, niin minullakin. On vain asioita, joissa sitten paatuneimmatkin tyypit ovat sitä mieltä, että nyt meni liian pitkälle. Tämä taitaa olla niitä.
ap
"Yksityiskohdat viittaavat", "miltä näyttää ulospäin". Siis haloo ap: sä et edes tiedä mitään varmaksi mistään "pi...n jakamisesta", kuten kauniisti ilmaiset. Ja noin vapaasti vaan syyttelet ja levität juorua? Et tiedä edes, kuka tämä "johtoportaaseen" kuuluva henkilö on?
Asiasta toiseen; työpaikkasuhteet ovat aika yleisiä, eikä niiden tarvitse liittyä mitenkään työn tekemiseen. Työkaverin kanssa makaaminen kun ei ole mikään rikos. Ja mitä ihmettä se muille kuuluu?
Voisin sanoa, että jos tämä epäilemäsi henkilö on yhtä osaava ja aikaansaava, kuin edeltäjänsäkin, mihin viittaat, niin minua ei haittaisi pätkääkään vaikka makaisi kenen kanssa hyvänsä. Ehkä suhtautuisin asiaan toisin, jos hän ei osaisi töitään.
Sä olet katkera ja kiero, mustamaalaat työntekijää, jonka tekemisistä et oikeastaan tiedä. Sinunkaltaisia työntekijöitä on valitettavasti ihan liikaa.
Minulta on kerran kysytty: "kenelle piti antaa?" kun kerroin uudesta työpaikasta. :(
Kommentoija oli opiskelukaverini.
Kyseessä oli työ, johon vaaditaan yleensä ylempi koulutus, mutta pääsin kuitenkin haastatteluun opettajan suositusten perusteella. Valintaprosessiin kuului haastattelu ja testit. Testit olivat erittäin laajat, sisälsivät älykkyystestejä ja persoonallisuustestejä. Työn sain niiden testien perusteella, sillä sain todella hyvät tulokset älykkyystestissä, joka mittasi juuri ko. työssä tarvittavaa loogista ajattelua.
Kyllähän se kommentti oli aika tyly.
Onneksi työpaikalla en ainakaan kuullut mitään sen suuntaisia vihjailuja.
Minulla ex-vaimo on edennyt karvastareittä pitkin. Harjoittelijana kuljetus firmaan > haukkui johtaja avovaimoa > mielisteli johtajalle > sai vakipaikan > yleni toimistopäälliköksi> pelasi peli selkäni takana eli petti , jääkiekkokin rupesi kiinnostaamaan yllätäen kun firmalla oli kausikortit sekä veneily (minun aikaan vihasi vesillä oloa) jne > tarkoituksella väänsi meidän asiat huonoksi ja syyttämällä minua teki eron (yksi yhteinen lapsi)> johtaja heivasi avokin pois ja firma muutti "parempaan" toimistoon koska johtajan avovaimolla oli myös firma ja toimistot oli yhdistetty samaan rakennukseen > exäni piti suhteen toimitusjohtajaan salassa ja kielsi kavereita kertomasta näistä asioista > vajaa vuoden päästä kun "pöly" oli laskeutunut > muutivat yhteen > kihloihin > naimisiin....loppujen lopuksi mahdollinen vakituinen työpaikka ja johtajan iso palkka laittoi exän pään sekaisin. Johtaja on 17 vuotta vanhempi kaljuuntunut mies. Exän tuntien ei IKINÄ olisi moiseen mieheen rakastunut kadulla tavatessaan. Tarina olisi paljon pitempi kun kaikkeen tähän meni n.3 vuotta....myytiin siinä yksi omakotitalokin välissä ja paikkakuntakin vaihtui, exä luuli että eroamme ja jäisin kotipaikkakunnalle asumaan, lähdin mukaan ja vaihdoin samalla työpaikkaakin....toki siinä paikassa en ole enää.
t.mies
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 10:08"]
Kerropa, AP, vielä, monessako sellaisessa työpaikassa olet ollut, jossa on mielestäsi ollut näitä reittä pitkin yleneviä? Kun kerroit näistä aiemmista työpaikoista, minulle jäi vähän epäselväksi, oliko tapauksia yhteensä kaksi vai kolme. Vai ehkä enemmänkin? Onko jokaisessa työpaikassa ollut näin?
[/quote]
niinpä!
Ap näkee näitä "reittä pitkin kiipeäviä" kollegoita joka paikassa ... Tekisi työnsä ja jättäisi kyttäämiset ja juoruilut vähemmälle.
Tämä on harvinaisen vastenmielinen ketju. Vaikuttaa siltä, että ihmisillä on ylen vilkas mielikuvitus ja ihan liian vähän tekemistä töissä, kun on aikaa ruveta kehräämään moisia tarinoita reittä pitkin kiipeämisestä.
Kas kummaa, kulttuuristamme tuntuu puuttuvan vastaavan lainen kuvitelma reittä pitkin ylenevistä miehistä. Mistähän tämä kertoo? Eikö nainen muka voi yletä urallaan ihan omalla ammattitaidollaan ja osaamisellaan? Niinkö?
Ap, olisiko nyt kuitenkin niin, että sulla on liian vähän töitä ja epäselvä toimenkuva?
Koska kaikesta päätellen sun aika työmaalla ei suinkaan mene työn tekemiseen, vaan toisten asioiden tonkimiseen.
Ap:tä ei taida enää tämä ketju kiinnostaa, kun hänen kuvitelmansa kyseenalaistetaan.Vaikka mitäpä iloa oikeasti olisi täältä tulevassa kannustuksessakaan omalle mielikuvitukselle? Ap:lla ei ole lyödä pöytään muuta kuin luuloja ja kuvitelmia - minäkin suosittelen keskittymään niihin omiin töihin pahansuopaisen kuvittelemisen ja mustamaalaamisen sijaan.
Mulla on ollut esimies, joka oli muuten pätevä, mutta hänellä ei ollut hommaan vaadittua koulutusta (en sano mikä oikeasti, mutta voisitte ajatella, että raksasuunnitteluinsinöörin hommia tekisi autonasentaja), työkokemusta ihan vähän ja osaaminen puuttui kokonaan. Muuten ihan pätevä. Oli mennyt naimisiin yhden päällikön kanssa. Tuossa tilanteen teki vaikeaksi se, että tämä tyyppi oli ihmisenä oikeastaan ihan mukava, mutta kerta kaikkiaan hommia joutui koko osasto hoitamaan ja korjaamaan, kun osaaminen ei riittänyt kuin helpoimpiin rutiinitehtäviin.
No jos tämän ketjun viestejä on uskominen, niin kaikki muut viettävät työpaikalla aikaa laput silmillä eivätkä huomaa työpaikalla mitään, kuka tulee toimeen kenenkin kanssa, kuka ei. Nuo yksityiskohdat, jotka asiasta tiedän, ovat suurelta osin sellaisia, jotka tiedän oman työni kautta. Ilmeisesti pitäisi olla ihan totaalinen nollavaihde päällä töissä, kun ei edes huomaa mitään muutoksia omassa työssäänkään?;D
Ei ole tarvinnut olla mikään salapoliisi epäilläkseen mitä kirjoitin. Ilmeisesti on jokin tabu, että jos olet työpaikassa töissä niin ihmiset, sellaiset kuten minä, huomaavat asioita toisista ihmisistä ihan normaalissa kanssakäymisessä. Jos olisin kirjoittanut tänne, että olen huomannut, että työkaverillani ei mene hyvin, niin varmasti siihenkin olisi vastattu, että "mitäs oikein toisten asioita kyttäät..". Joudun nyt kyllä ikävä kyllä jättämään omaan arvoonsa syyttelyni työilmapiirin huonontamisesta (tähän muuten olen jo kahdesti kommentoinut tässä ketjussa) ja muutenkin persoonaani kohdistuvat kommentit. Kiitos asiallisille kommentoijille, joilla oli jotakin omaa kokemusta asiasta.
ap
Kerro nyt ap sitten ne yksityiskohdat, jotka oman työsi kautta tiedät - joiden perusteella siis on edetty reittä pitkin. Tähän asti olet vain luullut ja ihmetellyt.
No siis joo. Tälläinen firma on olemassa jossa 1 naistyöntekijä on edennyt urallaan panemalla ylempiä miestyöntekijöitä. True story. Ja se on ihan yleisessä tiedossa, kaikki välttelevät tätä naista melkeen, että sai mitä halusi
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 12:00"]
Jos minä olisin tuo ap:n työyhteisön nainen, nostaisin ison metelin ap:n harjoittamasta työpaikkakiusaamisesta.
[/quote]
Daa. Kyseinen henkilö on niin hyvässä asemassa, että minä en kykene häntä kiusaamaan.
Toisekseen, mitä olen kertonut siitä, kuinka olen tuonut itse työyhteisössä tämän asian? Käsittääkseni en mitään. Ja totuus on, että en ole puhunut tästä asiasta tässä työyhteisössä vaan työkaverin kanssa, joka ei kuulu meidän työyhteisöömme. Eli laitapa nyt suu suppuun, ennen kuin syyttelet minua turhaan mustamaalaamisesta.
Kyse on kuitenkin siitä, että joka vähääkään asioita tuossa yhteisössä miettii, näkee samat asiat kuin minä. Minun ei tarvitse olla mikään pahanilmanlintu, joka kertoo kuinka asiat ovat.
ap
Mitä jos johto on havahtunut ongelmiin nyt kun tuoreen näkemyksen omaavakin huomaa niitä? Tai ehkä ko. ihminen osaa esittää asiansa paremmin kuin edeltäjänsä?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 12:21"]
Mitä jos johto on havahtunut ongelmiin nyt kun tuoreen näkemyksen omaavakin huomaa niitä? Tai ehkä ko. ihminen osaa esittää asiansa paremmin kuin edeltäjänsä?
[/quote]
Olen miettinyt tuotakin, mutta päädyin silti siihen, että se ei selitä kaikkea. Häntä siis vaan on suosittu niiin huomattavasti paljon enemmän erilaisissa asioissa.
ap
Oliko entisellä pomolla välit kunnossa ylempään johtoon? Meillä oli entisellä pomolla ja hänen esimiehellään ja muulla johtoryhmällä vuosien keskinäinen kauna ja katkeruus taustalla eivätkä hänen mitkään hyvät esityksensä edenneet. Tilalle tullut uusi luuta on saanut kaikki, monet samat esitykset heti läpi. Eikä taatusti ole paikkaansa saanut muilla kuin asiallisilla perusteilla.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 10:02"]
Niin kyllä naisia suositaan kaikin puolin työelämässä, vaikka eivät jakaisikaan tavaraa. Katsotaan läpi sormien sitä, että ei saada oikeastaan mitään hyödyllistä aikaiseksi jne. Tämä on ihan normaalia, koska evoluutiokehityksen ansiosta naisista on tullut suojelua tarvitsevia lapsenomaisia otuksia. Ei se väärin ole, se on vain biologiaa.
[/quote]
Hehheh, no tämä kuvaus ei ainakaan sovi tuohon naiseen, josta tein avauksen.:D
ap