Miten laihduttaa 5 kg normaalipainoisena?
Huomasin, että olen vuoden aikana lihonut 5 kg ja nyt BMI:ni on noin 23. Viitisen kiloa lisää niin olen ylipainoinen! Mikä olisi minulle tehokkain tapa laihduttaa viisi kiloa tai enemmänkin? Olen aiemmin huomannut, että normaalipainoisena on vaikea laihtua.
Kommentit (42)
Jos laihdutukseen johtaneista tavoista tulee pysyvät niin silloinhan laihtuu edelleen. Jos vähennän ihannepainooni päästyään lenkkimäärän kerran viikkoon ku nyt kun laihdutan on kakskertaa viikossa ni enhä liho takas
ltakas
Mulla nousi paino neljä kiloa salakavalasti pitkin talvea. En edes tajunnut ennen kun nyt kevään tullen yritin laittaa tiukkoja farkkuja päälle ja olivatkin jo liian tiukat. :/ Normaalipainoinen silti olen edelleen, mutta nyt lähellä ylipainon rajaa. Pieni mahamakkara on ilmaantunut ja siitä haluaisin eroon. En ole mitenkään muuttanut ruokailutottumuksiani viimeisen vuoden aikana, mutta lomien aikana tuli vissiin mässäiltyä liikaa (joulun lisäksi mulla sattuu niin monet synttärit ja omat synttärit samaan syssyyn) eivätkä kilot ole itsekseen lähteneet.
Myönnän auliisti, että olen ihan rapakuntoinen. Millaista liikuntaa tosi aloittelijan kannattaa harrastaa? Olen miettinyt lenkkeilyä, mutta en usko, että jaksan juosta kovin pitkään. Onko lenkkeilyyn olemassa joku taktiikka vai juostaanko sitä vaan? Muita lenkkeilijöitä katsellessa näyttää siltä, että ne vaan painaa eteen päin ikuisesti samalla tahdilla. Kuntosaliin mulla ei ole varaa vaan jotain ilmaista tai lähes ilmaista pitäis olla.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:30"]
Myönnän auliisti, että olen ihan rapakuntoinen. Millaista liikuntaa tosi aloittelijan kannattaa harrastaa? Olen miettinyt lenkkeilyä, mutta en usko, että jaksan juosta kovin pitkään. Onko lenkkeilyyn olemassa joku taktiikka vai juostaanko sitä vaan? Muita lenkkeilijöitä katsellessa näyttää siltä, että ne vaan painaa eteen päin ikuisesti samalla tahdilla. Kuntosaliin mulla ei ole varaa vaan jotain ilmaista tai lähes ilmaista pitäis olla.
[/quote]
Aloita hitaasti, ihan kävelyllä ja lyhyillä juoksupyrähdyksillä. Ohjelma, josta moni aloittelija on tykännyt:
Netissä on paljon ilmaisia jumppavideoita yms. Youtubesta ainakin Fitness Blender, Blogilates (tosi reipas ohjaaja, pilatesta), Bodyrock TV jne. ovat suosittuja ja materiaalia riittää. Tee vaikka yksi tai kaksi videota alkuun päivässä, monet niistä ovat jotain kymmenen minuutin mittaisia.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:40"]
[/quote]
Aloita hitaasti, ihan kävelyllä ja lyhyillä juoksupyrähdyksillä. Ohjelma, josta moni aloittelija on tykännyt:
Netissä on paljon ilmaisia jumppavideoita yms. Youtubesta ainakin Fitness Blender, Blogilates (tosi reipas ohjaaja, pilatesta), Bodyrock TV jne. ovat suosittuja ja materiaalia riittää. Tee vaikka yksi tai kaksi videota alkuun päivässä, monet niistä ovat jotain kymmenen minuutin mittaisia.
[/quote]
Paljon kiitoksia! Nuo videotkin vaikuttaa tosi hyviltä. Ihan innostuin. :D
Riippuu miten pysyviä tuloksia haluat saada. Jos laihdutat jollain kuurilla sen 5 kg,mutta palaat vanhoihin tapoihisi sen jälkeen niin kilot tulevat varmasti takaisin. Jos haluat pysyvämpiä tuloksia, on niitä elintapoja muutettava muutenkin kuin kuurin ajaksi.
Mulla on sama projekti (BMI nyt 23 ja 5 kg laihdutettavaa että mahdun paremmpin vaatteisiini, en halua ostaa puolta kaapillista uusiksi...) janyt on tippunut 1,5 kg. Olen pienentänyt annoskokoja,vähentänyt napostelua (paheeni iltaisin) ja alkanut pyöräilemään (aika on tiukilla ja pyöräily on tehokkaampaa kuin vaikka kävely). Teen muutoksia sitä mukaan kun niitä tarvitaan, eli jos paino jumahtaa, mietin mistä voisin nipistää tai vaihtoehtoisesti lisätä kulutusta. Ei ole nopein tapa mutta tuottaa pysyvämpiä tuoksia. Oon siis aiemmin laihduttanut näin myös 5 kg, mutta viime vuosi oli rankka ja söin suruuni enkä liikkunut juuri ollenkaan=paino nousi ja nopeasti.
Itse olen urhelija 163 senttiä pitkä ja parhaimmillani reenaan 20 tuntia viikossa. Paino on silti kesän aikana noussut vaikka syönkin terveellisesti. Kuinka saada ylimääräiset kilot pois?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 11:26"]
Huomasin, että olen vuoden aikana lihonut 5 kg ja nyt BMI:ni on noin 23. Viitisen kiloa lisää niin olen ylipainoinen! Mikä olisi minulle tehokkain tapa laihduttaa viisi kiloa tai enemmänkin? Olen aiemmin huomannut, että normaalipainoisena on vaikea laihtua.
[/quote]
Laske kalorit tarkasti ja pidä itsekuri.
[/quote]
Kuinka paljon kaloreita pitäisi saada?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 11:26"]
[/quote]
Laske kalorit tarkasti ja pidä itsekuri.
Itse tässä pohdiskelen ihan samaa asiaa. Ja itseasiassa itselläni on sama bmi 23, ja se 5 kg olisi pudotettavana.
Olen tässä jo hetken kiinnittänyt huomiota ruokailuun. Olen vaihtanut lounaan töissä kevyempään, samoin päivälliseen olen kiinnittänyt hieman enemmän huomiota.
Eilen tosin oli herkuttelupäivä, mikä näkyikin heti aamulla vaa'alla. Siitä en tosin huolestu, koska tiedän ettei se minua lihota, sillä koko viikon olen muuten syönyt kevyemmin.
Liikuntaan ei meinaa riittää aikaa, se pitäisi vielä jostain löytää. Itselläni tosin ne 5 ylimääräistä kiloa on tulleet viimeisen kolmen vuoden aikana, joten kovin nopeasti en usko niitä poiskaan saavani ainakaan pysyvästi.
Hei,
Itse olen kokeillut viikon alan "tehodiettiä", kun pelkällä liikunnallahan ei normipainoinen laihdu, vaan tärkeintä on juuri tuo kalorien tarkkailu! Ja muutenkin mitä syö, tarkkailla kalorien laatua ja ravintoaineiden määrää. Eli tehodietti mulla on alle 800kcal/pv viikon ajan. Voi tuntua raskaalta oikeesti ton viikon ajan, mut se ei ole kuin viikko! Tärkeetä on syödä 3-4 tunnin välein ja illasta ei mieluiten ollenkaan. Ruokaa sais syödä sen 1,4kg/pv. Lisäksi runsaasti n. 1,5-3l vettä/pv. Esimerkiksi hedelmiä, vihanneksia, niistä aivot tykkää. Vähärasvaista lihaa kuten kanaa. Esimerkkinä aamupalaksi omena ja kahvia, jos ei riitä niin puolikas tai kokonainen viili (viilissä about 80kcal/annos). Lounaaksi 100-150g maustamattomia kanasuikaleita, johon mausteeksi esim chiliä ja salaattia tai herne-maissi-paprikaa / muita vihanneksia. Välipalaksi hedelmiä ja kahvia tai vihreää teetä. Yks hyvä vaihtoehto on Hetki pikakaurapuurot, sisältää about 130kcal/annos ja pitää nälkää! Aluksi tuntuu vaikeelta, mut tottuu parissa päivässä. Lisäksi jos jaksaa liikkua vielä nii parempi. Mulla toiminu todella hyvin ja viikossa lähtee 4-6kg painoa. Heti ei saa palata ns. normaaliin mässäilyyn vaan nostaa esim 100-200 kcal/pv kalorimäärää lähemmäs normaalia, joten koko homma kestää parisen viikkoa :)
Elimistöllehän toi on sillee rankka, et kerran vuodes/puoles vuodes voi noi dietata. Itsellä paino tollee pysy aisoissa, mut tarvittii yks ulkomaanreissu jossa tuli pari viikkoo syötyy ravintolassa ja herkuteltua, joten lähti myös pois kun toisen kerran aloin.
Sanon, että mulla toiminu hyvin, vastuuta en ota jos joku alkaa ton alhasen kalorimäärän takii tai jos ei laihdu :)
Itselleni tulee kans nyt stoppi. Näin itsestäni kuvia ja parin vuoden takaisin näytän hirveältä. En nyt välitä niinkään laihdunko 3 vai 7 kg, vaan peilikuva vaikuttaa, samoin tietysti istuvat vaatteet. Tiedän miten laihtuminen ns. käytännössä tapahtuu, liiku ja syö vähemmän mitä kulutat. Tiedän pääpiirteittäin kyllä mikä on ns. terveellistä ja mikä ei. Mutta en vain jotenkin saa otetta ja noudatettua näitä asioita. Elämäntilanne on tällä hetkellä myös vaikea, mutta en halua tekosyitä. En vain tiedä miten päästä alkuun, mistä saada motivaatiota.
Paasto, erityisesti pätkäpaasto (8:16). Tehokas. Liikunta kiinteyttää eli tuo lihakset esiin (jos ei paksua rasvakerrosta lihasten päällä), mutta jotta yksistään liikunnalla laihtuisi, ei muuta ehtisi tekemäänkään kuin urheilemaan.
Ei ainakaan kuntosalitreenillä. Paino vain nousee :(
Hyötyliikuntaa... Laita napit korviin ja mieluista musaa soimaan. Kokatessa voi kyykkäillä, nostella koipia, treenata vatsaa ja pakaroita. Imurointi on erittäin tehokasta "pelkiltäänkin". Pyykit lajittelet, viikkaat tanssahdellen, pese vaikka ikkunat niin hiki tulee. Käy kävellen kaupassa, kirjastossa, postissa, apteekissa.
Vähemmän ruokaa... Mieti mikä ateria päivästä on sinulle helpoin puolittaa ja tee se. Jätä pois karkit, limut, alkoholi, leivonnaiset yms Korvaa porkkanoilla/omenoilla/marjoilla. Opettele juomaan kahvi/tee mustana.
Näillä + kahdella lenkillä viikkoon (lievästi puuskuttaen kolme varttia) on pudonnut normaalipainon sisällä 9 kuukaudessa viisi kiloa.
Jos et harrasta liikuntaa ja aiot sen 5kg tiristää pois nälkiinnyttämällä itseäsi niin teet vain hallaa kehollesi. Kerrytä lihaksia niin lepokulutyksesi nousee automaattisesti -> saatat olla saman painoinen mutta solakampi, ilman höttöä. En näe mitään pointtia siinä, että joku 5kg painosta on vaan saatava pois jos se on tullut ns.normi syömisellä. Itse ainakin tulisin hulluksi jos joutuisin lopun ikää syömään vähäkalorisesti esim vaikka 1500kcal päivässä...
Olen kokeillut melkein kaikkia keinoja laihtua, mutta en meinannut onnistua. Aloitin sulkapallo harrastuksen ja käyn myös arkisin kävelemässä 30-60min lenkkejä ja viikonloppuisin käyn juoksentelemassa se kestää noin 45-1h20min. Venyttelen tosi paljon ja syön vain:porkkanoita,omenaa,luumuja... Laihduin siis 6kg 2vko. Ja lähtö paino oli 59.7 ja pituus 165.3. Joten mä tsemppaan muita laihduttajia, koska en itse saanut minkäänlaista tukea tai neuvoja.:-) :-) :-) :-) TÄRKEINTÄ ON MUISTAA ETTÄ ON KAUNIS JUURI SELLAISENA KUIN ON. KENENKÄÄN EI TARVITSE KOMMENTOIDA MUIDEN ULKONÄKÖÄ MITENKÄÄN.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:13"]
Ei ainakaan kuntosalitreenillä. Paino vain nousee :(
[/quote]
Kai tämä on jonkinlainen provo mutta: joo, kyllä nousee mutta vain hetkellisesti kun lihakset keräävät nestettä. Varsinkin normaalipainon sisällä laihduttaessa kannattaa käydä salilla, jotta painon lähtemisen lihaksista saisi minimoitua.
Kannattaa miettiä mikä juuri sinulla on vaikuttanut painon kertymiseen. Itselläni oli se että olin jatkuvasti nälkäinen enkä ikinä syönyt tarpeekseni koska pelkäsin lihovani, ja seurauksena 1) olin niin väsynyt etten jaksanut olla samalla tavalla aktiivinen kuin nyt ja 2) mieleni teki koko ajan jotain korkeakalorista naposteltavaa, aivothan eivät ymmärrä laihdutusta normipainossa vaan luulevat että nyt on joku nälänhätä meneillään. Jatkuvan kiusauksen voi torjua 10 kertaa mutta kun se 11. kerta tulee ja mättää suklaalevyn, ei siitä seuraa mitään hyvää. Se ei edes virkistä oloa kuin hetkellisesti.
Syön nykyään todennäköisesti pitkässä juoksussa vähemmän kaloreita kun en enää ole "binge and purge"-kierteessä. Varmaksi en tiedä kun en laske, en nimittäin tarkkaile kaloreita lainkaan vaan ravintoaineita. Jos ruoka täyttää kriteerit, syön sitä niin kauan etten enää ole nälkäinen.
Isompi osa laihtumistani on kyllä ollut sitä että nyt on koko ajan hyvä olo joten liikun ihan huomaamattani. En pidä liikuntasuorituksena pyöräillä 7 km töihin edes takaisin, vaan pidän sitä normaalina työmatkana jonka lisäksi juoksen pienen lenkin tai teen jotain muuta mikä saa kropan tuntumaan hyvältä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:40"]
[/quote]
[/quote]
Blogilates on muuten aivan paskaa sisällöllisesti, vaikka ohjaaja iloinen ja reipas onkin... Noista muista en tiedä kun en ole tutustunut.
Mä hallitsen painoa juoksemalla. 10 km useamman kerran viikossa toimii. Mulla menee n 900 kaloria/lenkki. Eikä aikaakaan mene kuin alle tunti.