Mitä kannattaisi tehdä 34-vuotiaana ikityöttämänä jos haluaisi aloittaa työnteon, mutta "paskaduunit" eivät kiinnosta?
Olen siis ollut pitkälti koko elämäni paperilla työtön muutamaa yksittäistä lyhyttä pestiä lukuun ottamatta. Minulla on kuitenkin ollut useiden vuosien ajan pimeää bisnestä, joka vertautuu pullojen keruuseen ja marjojen poimintaan. Tämä on pitänyt kuntoani korkealla, ja tekemistä on riittänyt.
Nyt kiinnostaisi alkaa jotain tehdä, mutta paperilla olen melko huonossa asemassa muiden hakijoiden kanssa. Varmasti ajatellaan että olen joku entinen narkkari, tai muuta vastaavaa.
Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle jos haluaisi päästä tekemään jotakin hyvää työtä? Palkan pitäisi olla kohdillaan, eikä mielellään mitään vuorotöitä kellokortin kanssa.
Ennen kuin kommentoitte, niin teen selväksi etten ole mitään seuraavista:
-mt-ongelmainen
-alkoholisti
-huumeidenkäyttäjä
-tupakoija/nuuskaaja
-huonossa fyysisessä kunnossa
-tyhmä
-W T
-lihava
-ruma
-luottotiedoton
-köyhä (suhteuttaen muihin yhtä pitkään työttömänä olleisiin)
Kommentit (180)
Jos tietokonetaitoja löytyy, joku super ison tai suht pienen firman helppari. Sinne on helppo päästä ja usein etenemismahdollisuuksia paremmin palkattuihin hommiin. Mutta tosiaan pitää olla tarpeeksi pieni ja kasvussa, että uusia tarpeita ja hommia tulee. Tai super iso, että aukeaa uusia paikkoja säännöllisesti. Keskikoisissa on aika vaikea helpparista ponnistaa, sinua ei huomata siellä. Pienessä se sinun pomo on jo pääjohtaja ja isoissa on oikea suunnitelma koulia ihmisiä siellä muualle. Kannattaa haastattelussa kysyä etenemismahdollisuuksista ja siitä ottavatko helpparista porukkaa muihin hommiin usein. Toki pitää olla sitten hyvä niissä hommissa ja rahkeita muuhunkin.
Olet keskiarvoa fiksumpi, mutta et ole tehnyt palkkatyötä. Toki joku hieman pidemmälle filosofiaa lukenut saattaa jakaa ajatusmaailmasi, mutta minä en näin oravanpyörässä nauttivana jaa ajatustasi sinun fiksuudesta. Fiksu ihminen ymmärtäisi nyky-yhteiskunnan mallin siitä, että yleensä pohjalta aloitetaan. Eli niistä ns. paskahommista ja siitä rakennetaan ammatti-identiteettiä ja omaa osaamista. Tietenkin, jos olet jo pitkään ollut johtaja tasolla niin pystyt jatkamaan jopa alaa vaihtamalla niissä johtajatason työtehtävissä.
Nettopalkka 3000€/kk voit saavuttaa kun olet ollut tarpeeksi työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Olin ehdottamassa varastotöitä mutta sitten luin aloituksesi loppuun ja putosin penkiltä. Et elä ihan tätä päivää. Ilman koulutusta, suhteita ja työkokemusta on aika mahdotonta kenenkään enää edetä parempiin töihin, saati saada töitä. Välillä voi ilman yhtä näistä kolmesta tärpätä, mutta se on todella harvinaista.
Yrittäjyys on ainut tapa lähteä tavoittelemaan tuota. Siinäkin on riskinsä ja kakki työ kuuluu sinulle, myös ne firman paskaduunit. Valitse sitten yritysmuodoksi oy, niin pysyy myös ne luottotiedot jos kaikki ei menekään putkeen. Yrittäjyys vaati kyllä todellista halua tehdä töitä aamusta iltaan, et ihan kuvailusi perusteella vaikuta tältä.
Kyllä ne paskemmatkin hommat ovat aivan fine jos on oma potentiaalinen firma.
Mutta toiselle tuntityöläisenä tekeminen ei.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olet keskiarvoa fiksumpi, mutta et ole tehnyt palkkatyötä. Toki joku hieman pidemmälle filosofiaa lukenut saattaa jakaa ajatusmaailmasi, mutta minä en näin oravanpyörässä nauttivana jaa ajatustasi sinun fiksuudesta. Fiksu ihminen ymmärtäisi nyky-yhteiskunnan mallin siitä, että yleensä pohjalta aloitetaan. Eli niistä ns. paskahommista ja siitä rakennetaan ammatti-identiteettiä ja omaa osaamista. Tietenkin, jos olet jo pitkään ollut johtaja tasolla niin pystyt jatkamaan jopa alaa vaihtamalla niissä johtajatason työtehtävissä.
Millä alalla sinun mielestäsi olisi järkevää lähteä tavoittelemaan 3000e nettopalkkaa?
ap
Vierailija kirjoitti:
Opiskele lähäriksi, hoitsuksi tai lääkäriksi.
Lähärihommat eivät kiinnosta, hoitsuhommat melkein samaa.
Lääkäriksi on liian pitkä, kallis ja vaikea polku. Enkä tiedä nappaisiko ne lääkärinkään hommat. Palkka olisi tietysti hyvä ja hommia riittäisi
ap
Vierailija kirjoitti:
Miten filosofian pitkälle opiskelu liittyy tähän..?
- Filosofiasta valmistunut, nettopalkka 2500€, enkä jaa millään tavoin ap:n täysin epärealistista ja koppavaa ajatusmaailmaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele lähäriksi, hoitsuksi tai lääkäriksi.
Lähärihommat eivät kiinnosta, hoitsuhommat melkein samaa.
Lääkäriksi on liian pitkä, kallis ja vaikea polku. Enkä tiedä nappaisiko ne lääkärinkään hommat. Palkka olisi tietysti hyvä ja hommia riittäisiap
No haluisitko etäohjata vaikka Mars-roveria? Siihen on kohtuullisen lyhyt koulutus ja ihan ok palkka. Kuulin että etsivät fiksuja, ns. hyviä tyyppejä.
Artisti (räkätaiteilija) tai kirjailija.
Löytyykö erikoistaitoja?
Minä sentään olin aikani (vuosia) taksihommissa kunnes berneri sössi sen homman, nyt kouluttauduin kaupan alalle, mulla taas toimii paremmin vuorotyö, eiole iso asia painaa nappia mikä aloittaa työvuoron.
Pienillä paikkakunnilla löytyy helpommin töitä ilman että kukaan kyselee mitään. Työhaastattelussa olemattoman työhistorian voi selittää reppureissuilla ja sanoa että teit töitä reissuissa.
Jossain teollisuudessa 3000e nettoon voi päästäkin mutta ne on niitä kellokorttihommia vuorossa. Etenemismahdollisuudet on korkeintaan nokaksi.
Myyntihommissa tuo on myös ihan realistinen ja ei vaadi kellokorttia eikä oikeen mitään muutakaan kun että osaat myydä. Noissa pääsee myös etenemään.
Yrittäjäksi tietysti, vaikka etäassaripalvelut, ravintola..mikä nyt kuulostaa hyvältä. Ja perusta sitten oy.
Kokeile, aina voi lopettaa jos ei homma toimi.
Niin tylsältä kuin se kuulostaakin, niin opiskelemaan vaan. Perus- tai ammattitutkinnon voit tehdä aikuiskoulutuksessa, jos olet fiksu, 1,5-2 vuodessa. Ammattitutkinnon jopa alle vuodessa, jos onnistut pääsemään sisään, tyypillisesti vaativat kuitenkin alan työkokemusta tai vahvaa muuta osaamista alalta.
Esim sähkö/putkityöt työllistävät hyvin, myös yrittäjänä, ja niistä saa työtä tekemällä ahkerasti hyvää palkkaakin. Mutta luvat ja pätevyydet pitää olla hankittuna, ne voi siellä opiskellessa suorittaa.
3000 netto vaatii n. 5000 bruton. Tähän voi päästä teollisuudessa vuorotöissä runsailla ylitöillä. Tai vaihtoehtoisesi yliopistokoulutus 10v työkokemus ja päällikkötason hommat, johtajana pääsee vielä ylemmäs.
Olen 38v. ja ollut säännöllisesti työelämässä lähes 20 vuotta, myös opintojen aikana tein paljon töitä. Aloitin puhelinmyyjänä ja siitä etenin pikkuhiljaa asiakaspalveluun jne., nyt olen korkeakoulututkinnon myötä ollut muutaman vuoden asiantuntijatehtävissä. Palkka tässä vaiheessa 2700e/brutto. Minkä helvetin takia sun pitäisi ilman mitään ansioita ja ponnisteluja tai edes motivaatiota saada työpaikka, jota myös minä haen? Ryhdy yrittäjäksi. Työttömyystuella voit kokeilla sitä 4kk ajan ilman että tuet menee. Jos olet kerran niin fiksu, saan kyllä firman pyörimään tuossa ajassa. Onnea!
Näen punaista kirjoitti:
Olen 38v. ja ollut säännöllisesti työelämässä lähes 20 vuotta, myös opintojen aikana tein paljon töitä. Aloitin puhelinmyyjänä ja siitä etenin pikkuhiljaa asiakaspalveluun jne., nyt olen korkeakoulututkinnon myötä ollut muutaman vuoden asiantuntijatehtävissä. Palkka tässä vaiheessa 2700e/brutto. Minkä helvetin takia sun pitäisi ilman mitään ansioita ja ponnisteluja tai edes motivaatiota saada työpaikka, jota myös minä haen? Ryhdy yrittäjäksi. Työttömyystuella voit kokeilla sitä 4kk ajan ilman että tuet menee. Jos olet kerran niin fiksu, saan kyllä firman pyörimään tuossa ajassa. Onnea!
Ohis, mutta mistä asiantuntijatehtävästä maksetaan 2700e? Sh päivätyössä?
3000 euron nettoa ei saa Suomessa millään alalla, joka täyttäisi AP:n kriteerit. Johtajat, lakimiehet, yrittäjät, myyjät, vuorotyöläise, ylityöntekijät ja rikolliset pystyy saavuttamaan sen tason. Viimeinen kategoria noista vaikuttaa olevan lähimpänä sinun ajatusmaailmaa. Siinäkin haluttu tulotaso kuitenkin vaatii vähän enemmän rohkeutta, jota aloituksen mukaan kuitenkaan kovin paljoa ole. Lisäksi kannattaa huomioida että eläkettä ei kerry.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta mistä asiantuntijatehtävästä maksetaan 2700e? Sh päivätyössä?
Kyllä näitä on. Esim. valtiolla monet tehtävät, etuuskäsittelijän tehtävät jne.
Ryhdy ajamaan rekkaa, mahdollisimman hankalat ajat ja vuorot kun haalit, pääset kyllä sinne 3000e nettoon. Tiedän, että halusit siistin päivätyön, mutta tämä tällainen idea kuitenkin, ja kettumaisten työaikojen vastapainoksi on sitten paljon ja pitkiä arkivapaita. Kortti pitää tottakai suorittaa, jos ei ole, ja joukko muita ammattipätevyyksiä, mutta se ei mikään vuosien homma ole.
Olin ehdottamassa varastotöitä mutta sitten luin aloituksesi loppuun ja putosin penkiltä. Et elä ihan tätä päivää. Ilman koulutusta, suhteita ja työkokemusta on aika mahdotonta kenenkään enää edetä parempiin töihin, saati saada töitä. Välillä voi ilman yhtä näistä kolmesta tärpätä, mutta se on todella harvinaista.
Yrittäjyys on ainut tapa lähteä tavoittelemaan tuota. Siinäkin on riskinsä ja kakki työ kuuluu sinulle, myös ne firman paskaduunit. Valitse sitten yritysmuodoksi oy, niin pysyy myös ne luottotiedot jos kaikki ei menekään putkeen. Yrittäjyys vaati kyllä todellista halua tehdä töitä aamusta iltaan, et ihan kuvailusi perusteella vaikuta tältä.