Paljonko saatte elatusapua?
Mulla kaksi lasta, toinen jo täysi-ikäinen mutta opiskelee ja toinen 15 v.
Nuorempi mun luona pari viikkoa kuukaudesta, vanhempi asuu kanssani jatkuvasti.
Olemme maksaneet ex- miehen kanssa suunnilleen puolet kuluista, mutta nyt menot kasvaneet niin suureksi täällä mun luona etten enää taloudellisesti selviä.
Asumis ja ruokakulujen jälkeen emme meinaa selvitä laskuista yms.
Ex- mies maksaa menoja kyllä, mutta suhteessa tuloihin selkeästi vähemmän.
Mitö kaikkea pitää huomioida kun menee lastenvalvojalle esim?
Kommentit (26)
No eiköhän siellä lastenvalvojalla nimenomaan lasketa ne lasten kulut, asumisen kulut ja omat tulot suhteessa. Eli kyllä vastuuta on enemmän sellaisella joka myös tienaa enemmän:
Kun lapset asuvat 50/50 ja toinen saa kaikki lapsilisät ja tuet, ei elareita pitäisi joutua maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän siellä lastenvalvojalla nimenomaan lasketa ne lasten kulut, asumisen kulut ja omat tulot suhteessa. Eli kyllä vastuuta on enemmän sellaisella joka myös tienaa enemmän:
Vastuuta on enemmän lastenvalvojan laskurissa.
Kokonaan toinen kysymys on se onko tämä oikeudenmukaista, jos ajatellaan vaatimusten tasa-arvoa. Minusta ei ole ja itseäni hävettäisi elää eksän rahoilla. Olen itsenäinen aikuinen ja osaan seisoa omilla jaloillani. En tarvitse äitiä, yhteiskuntaa tai eksää jatkuvasti pitämään minua pystyssä.
En saa kuin 71€/lapsi. Tai nyt en ole saanut kolmeen kuukauteen mitään, kun on vain odotettu exän työttömyysrahapäätöstä, jotta taas elatusapu lasketaan uudelleen. Joka kerta vain tuo elatusapusumma pienenee, kun haen uudelleen. Vain määräaikaisia sopimuksia.
Kun alaikäisiä oli kolme niin kela maksoi myös, että sain kaikista lapsista sen kelan minimin. Nyt en enää saa. Ex ei maksa mitään ylimääräistä. En tosiaankaan edes pyydä, mutta luulisi, että avustaisi ihan omasta tahdosta.
Mun ex-mies maksoi kahdesta teinistä 700 euroa kuukaudessa. Teinit olivat noin 10 päivää kuukaudesta isällään. Nykyään jo täysi-ikäisiä, mutta käyvät edelleen silloin tällöin isänsä lompakolla, jos elävät yli varojensa.
Saanko kysyä, miksi? Hoitaako lähivanhempi yksin kaikki lasten laskut ja hankinnat vai onko niin merkittävästi pienempituloinen?