Ohi on elatusmaksujen maksaminen.
Olen siis vuosia maksanut elatusmaksuja. Pienistä tuloista huolimatta olen ne aina maksanut. Jopa nyt viimeisen vuoden ajan, kun olen ollut työttömänä ja tulot sen mukaiset. Koen suurta helpostusta, että se on ohi. Tätä nyt ei tietenkään saisi sanoa aaveella.
Kommentit (32)
Miksi niitä mukuloita pitää tehdä jokaisen vastaantulijan kanssa?
T. Äpärienne terapiat kustantava veronmaksaja
Isoisä haukkui minut, koska isämme joutui maksamaan elatusmaksuja. Isä olisi tietenkin mielellään käyttänyt itse kaikki tulonsa. Kuten ollessaan vielä naimisissa äidin kanssa. Eron jälkeen äiti, sisareni ja minä yritimme pärjätä samalla summalla, jonka isä käytti itseensä. Sisareni ja minä näimme nälkää, koska elatusmaksu oli niin surkean pieni. Ihailen suuresti vanhempia, jotka huolehtivat lapsistaan. Eivät vain ja ainoastaan itsekkäästi itsestään.
Yksi nainen joutuu siis etsimään uuden rahoituslähteen helpolle elämälleen.
Näitä lisää!
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 10:50"]
Mullakin on se lainmukainen velvollisuus ohi taas yhdestä. Tytär täytti eilen 18 vuotta. Ei siis olisi pakko maksaa. Tytär asuu isällään, ja on lukiolainen. Kotona on lisäksi 2 alaikäistä. Näissä olosuhteissa en raski jättää elatusmaksua maksamatta tästä aikuisestakaan.
[/quote]
Lainmukainen velvollisuutesi ei ole ohi, ennenkuin tytär pääsee lukiosta. Jos lopettaa maksamisen lukiolaiselta lapsen täyttäessä 18 v. voi lähivanhempi ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja lastenvalvoja lähestyy sen jälkeen elatusvelvollisuuden suorittamatta jättävää.
[/quote]
Öh, olisiko tässä tapauksessa aikuistenvalvoja ?? Vai onko tytär holhouksen alainen. Olen luullut että Suomessa 18 v. täyttänyt on täysi-ikäinen, ei lapsi. Eli suomeksi, hoitaako tosiaan lastenvalvoja täysi-ikäisen asioita ja millä valtuuksilla ?
[/quote]
Jo vain, kyllä se on lastenvalvoja, joka hoitaa nämä elatusasiat. Elatusta maksetaan lukion ajan suoraan lapsen tilille hänen täytettyään 18 vuotta.
LOL. Missä prinsessaunelmissa elät? Perheellä on täysi oikeus ajaa täysikäinen lapsi kotoaan. Lastenvalvoja nauraisi jos täysikäinen sinne ekaa kertaa elämässään menisi apua hakemaan :D
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 21:09"]
LOL. Missä prinsessaunelmissa elät? Perheellä on täysi oikeus ajaa täysikäinen lapsi kotoaan. Lastenvalvoja nauraisi jos täysikäinen sinne ekaa kertaa elämässään menisi apua hakemaan :D
[/quote]
Et ole varmaan ymmärtänyt, mistä on kysymys. Ei elatusta makseta ydinperheessä asuvalle lapselle vaan eroperheessä, toisen vanhemman luona asuvalle. Luulisi, että elatusta on maksettu erosta lähtien lähivanhemmalle ja jos elatuksesta ei ole sovittu silloin lastenvalvojan luona vaan keskenään, niin ei se poista elatusvelvollisuutta etävanhemmalta lukion ajan. Ja ei, ei lastenvalvoja naura, vaan hoitaa hommansa. Sitäpaitsi, kuka ajaa kesken lukion oman lapsensa pois kotoa?
Elatusapu loppuu lapsen täyttäessä 18v. Sitten aletaan maksaa suoraan lapselle koulutusavustusta jos tämä asuu kotona ja opiskelee. Jos vanhempi ei vapaaehtoisesti maksa, lapsi hakee avustuksen vanhemmalta käräjäteitse.
Meihin otti yhteyttä lastenvalvoja miehen ex-liitosta syntyneen lapsen täyttäessä 18 vuotta. Lapsi oli lukiossa ja näinollen elatusvelvollisuus kuulemma jatkuu lukion päättymiseen asti mikäli lapsi asuu kotona. Jos emme maksaisi, asia menisi käräjille.
Olimme lopettaneet maksamisen 18 ikävuoteen, kun luulimme, että siihen se päättyy. Toki jatkoimme maksamista lukion loppuun, ei siinä mitään ongelmaa ollut. Nyt vain raha meni suoraan lapsen tilille.
Selvennyksenä vielä, että lapsen äiti oli ottanut yhteyttä lastenvalvojaan ja siten valvoja osasi ottaa meihin yhteyttä.
Faktaa, lastenvalvoja hoitaa asiaa jos se laitetaan vireille ennen kun lapsi täyttää 18. Silloinkin tekee paperitytöt sen mukaisesti minkälaiseen sopimukseen vanhemmat päätyvät.
Jos lapsi ehtii täyttää 18 hän hoitaa asiaa itse ja jos isä ei suostu maksamaan hän voi kynnistää jutun, oikeusaputoimisto auttaa. Meillä tämä meneillään.
ME? Onpa sinulla nössö mies. Onneksi olkoon vaan tuosta aarteesta ;)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 23:53"]
Meihin otti yhteyttä lastenvalvoja miehen ex-liitosta syntyneen lapsen täyttäessä 18 vuotta. Lapsi oli lukiossa ja näinollen elatusvelvollisuus kuulemma jatkuu lukion päättymiseen asti mikäli lapsi asuu kotona. Jos emme maksaisi, asia menisi käräjille.
Olimme lopettaneet maksamisen 18 ikävuoteen, kun luulimme, että siihen se päättyy. Toki jatkoimme maksamista lukion loppuun, ei siinä mitään ongelmaa ollut. Nyt vain raha meni suoraan lapsen tilille.
Selvennyksenä vielä, että lapsen äiti oli ottanut yhteyttä lastenvalvojaan ja siten valvoja osasi ottaa meihin yhteyttä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 00:02"]
Faktaa, lastenvalvoja hoitaa asiaa jos se laitetaan vireille ennen kun lapsi täyttää 18. Silloinkin tekee paperitytöt sen mukaisesti minkälaiseen sopimukseen vanhemmat päätyvät.
Jos lapsi ehtii täyttää 18 hän hoitaa asiaa itse ja jos isä ei suostu maksamaan hän voi kynnistää jutun, oikeusaputoimisto auttaa. Meillä tämä meneillään.
[/quote]
Kuinka menetellään jos maksuhaluton onkin äiti, maksaako KELA silloin ?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 10:50"]
Mullakin on se lainmukainen velvollisuus ohi taas yhdestä. Tytär täytti eilen 18 vuotta. Ei siis olisi pakko maksaa. Tytär asuu isällään, ja on lukiolainen. Kotona on lisäksi 2 alaikäistä. Näissä olosuhteissa en raski jättää elatusmaksua maksamatta tästä aikuisestakaan.
[/quote]
Lainmukainen velvollisuutesi ei ole ohi, ennenkuin tytär pääsee lukiosta. Jos lopettaa maksamisen lukiolaiselta lapsen täyttäessä 18 v. voi lähivanhempi ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja lastenvalvoja lähestyy sen jälkeen elatusvelvollisuuden suorittamatta jättävää.
[/quote]
Öh, olisiko tässä tapauksessa aikuistenvalvoja ?? Vai onko tytär holhouksen alainen. Olen luullut että Suomessa 18 v. täyttänyt on täysi-ikäinen, ei lapsi. Eli suomeksi, hoitaako tosiaan lastenvalvoja täysi-ikäisen asioita ja millä valtuuksilla ?